"באתגר הפנסיה חסכנו עד עכשיו 20,000 שקלים" – ראיון עם הנינג'ה הפיננסית

אביה פרי5 דקות קריאה
נתי - האיש מאחורי הנינג'ה הפיננסית
שתף:

מה גובה דמי הניהול שלכם בקרן הפנסיה? האם יש על שמכם חברה שנותנת לכם הטבות מס? מה העמלות שאתם משלמים על פעולות שונות בבנק? אם גם אתם החוורתם, וגם אם ממש לא, מצאנו את הקהילה שאף מנהל בנק לא ישמח שתגלו: הנינג'ה הפיננסית. ראיון עם האיש שהחליט לקרוא תיגר על הבורות הכלכלית והקים קהילה שלא מתביישת לדבר על כסף וחוסכת לחבריה אלפי שקלים.

 

לכל אחד יש תחביב מוזר משלו, אסור לשפוט. שמעתי אפילו על אנשים שאשכרה אוהבים ספורט. אבל מהתחביב של נתי אהרונוביץ' לכולנו יש מה להרוויח. עם שני תארים בכלכלה, זה האיש שמדבר בתאווה על הנושא הכי טאבו במקום הכי גלוי – הפייסבוק, מי שנהנה ממילים גסות כמו פנסיה ויודע איך לתווך את המידע הפיננסי מסינית מדוברת לעברית למתחילים. אז איפה כל הטוב הזה? תודו לנו אחר כך ובינתיים התרווחו בכיסא והכירו את הקהילה החמה של השנה.

 

הנינג'ה הפיננסית והתחביב האפקטיבי
נתי אהרונוביץ'

                                    

חנון של כסף

"אני חנון של כסף מגיל 13, מאז ומעולם חפרתי בזה והבנתי בכסף, גם לפני שהיה לי כזה. כמו שיש חנונים של רכבות – אז של כסף. התחלתי לעבוד בקרן גידור בגיל 16 כאקסליסט ומכין קפה ועבדתי שם עד גיל 26. אחר כך עבדתי כמה שנים במחלקת כספים ואחרי טיול של שנתיים מסביב לעולם חזרתי לארץ והקמתי סטארט אפ שנכשל. השנה, אחרי כמה שנים טובות של עסקים התפניתי לכמה תחביבים. אחד מהם הוא הקבוצה נינג'ה פיננסית שהתפתחה בעקבות פינה שהייתה לי במשך כמה שנים בפייסבוק האישי שלי, בה עניתי לחברים על שאלות שקשורות לכסף."

 

 

אז מה היא בכלל קבוצת הנינג'ה הפיננסית?

"הקמתי את קבוצת הנינג'ה הפיננסית לפני כשלושה חודשים כדי להכריז מלחמה על הבורות הכלכלית. בקבוצה אני עונה לשאלות החברים בצורה אנונימיות או שלא, לבחירתם, ומעלה תכנים שחוסכים לאנשים הרבה כסף כי אנשים פשוט לא יודעים. בעתיד אני רואה ארבעה חמישה פרויקטים שרצים בקבוצה כמו פרויקט הפנסיה שרץ היום וחוסך לאנשים אלפי שקלים. קהל היעד של הקבוצה הוא כל מי שרוצה למקסם את הפוטנציאל הכספי שלו. אני מאוד נהנה בקבוצה ורוצה שאנשים יהנו. אם אתה עני מרוד אתה יכול לקבל הרבה מהקבוצה וגם אם אתה עשיר גדול. דיברתי עם מישהו שמרוויח 80,000 ₪ בחודש והעברתי אותו להיות חברה בע”מ כך שחסך הרבה מאוד כסף במסים. יש לכל אדם הרבה מה לקבל."

 

בואו נדבר על כסף

"מה שהוביל אותי תמיד היא ההבנה שהמכניקה של איך כסף עובד תשפיע עליך גם אם אתה לא יודע את הדברים האלה. כל אחד יכול להגיד שזה לא מעניין אותו, שהוא לא מבין בזה, אבל כשהוא יגיע לגיל 70 בכל זאת יהיה לו פחות ממה שיכול היה להיות לו. שווה להתגבר על הפחד מכסף, ללמוד להבין ולהתעסק כי בכל דבר אתה תרוויח יותר; במשכורת, בהשקעות, אתה תהיה צעד אחד לפני כולם. אני מאמין גדול בפרגמטיות, לא להתעסק בפילוסופיה. הרבה אנשים בורחים למקומות האלה כדי לא להתעסק ואומרים דברים כמו 'הממשלה צריכה לדאוג לזה', בסדר, יכול להיות. אני בכלל לא נכנס למקום הזה האם זה נכון או לא נכון, אבל אתה לא פוליטיקאי. אז בינתיים בוא תדאג לדעת. טרגדיות למשל הן דבר שקורה, זה וודאי. אבל כשאין לך הבנה בכסף קצת מזל רע יכול להפיל אותך בקלות, אתה במעמד שברירי. היכולת להתמודד עם הטרגדיות זה החופש בעיני.

 

הטאבו מלדבר על כסף שמתפורר בשנים האחרונות משפיע גם על הילדים, הילדים שלי עוד קטנים אבל אני רואה בחינוך פיננסי חשיבות גדולה מאוד ואלה דברים שאגע בהם בהמשך בקבוצה. אם תסתכלו על אנשים עשירים ואנשים לא עשירים, אפשר לראות בבירור את ההבדל בין איך שהם מלמדים את הילדים שלהם על כסף. דווקא בבתים הלא עשירים הרבה פעמים אין דבר כזה 'אין' וילדים של חברים עשירים גדלים עם תקציב."

 

הנינג'ה הפיננסית רוצה שתדברו על כסף
הטאבו מלדבר על כסף מתפורר בשנים האחרונות

 

מה זה אומר להבין בכסף?

"זה פשוט אומר שאתה תהיה בסקאלה העליונה של הפוטנציאל שלך. להבין בכסף זה כמו לשמור על הבריאות שלך, אם אני מתאמן 3 פעמים בשבוע זה לא אומר שאחיה עד גיל 200. אבל כנראה שאהיה הכי בריא שאני יכול להיות. בוא ללמוד איך לא יגזלו אותך בעמלות הפנסיה שלך, תן לי לראות שאתה מבין לאן הקריירה שלך הולכת, שההוצאות – הכנסות שלך מאוזנות. באתגר הפנסיה שרץ בקבוצה חסכנו עד עכשיו 20,000 ₪ לאנשים וזה רק קצה הקרחון, פנתה אלי מישהי שניהלה באופן לא נכון את עזיבת מקום העבודה שלה ושילמה 80,000 ₪ שניתן היה למנוע בקלות. עכשיו אנחנו עובדים על להצליח להחזיר חלק מהכסף."

 

מה הדבר שאנשים מבינים בו הכי פחות?

"ללא ספק הפנסיה, פנה אלי בקבוצה רופא שהוא איש עסקים מצליח, לא שכיר. שאלתי אותו כמה כסף יש לו בפנסיה ולא היה לו מושג. בדקנו ביחד והסתבר שהוא משלם עמלות מטורפות על השקעות שלא מתאימות לו בכלל. על אף שעבור חלק גדול מהאנשים הפנסיה זה הנכס הכי גדול שיש להם בחיים, לרובם אין מושג מה יש שם וזה כולל שפים, בעלי מקצוע ואנשי עסקים. פנסיה זה דבר מסובך מאוד. לא רק בישראל אלא בעולם כולו. עצם זה שזה עובד זה נס, קסם טכנולוגי והנדסי. הרגולטור בישראל הוא טוב ועושה דברים מדהימים. הרבה אנשים ממהרים להתלונן אבל רוב המדינות היו רוצות מאוד להיות במצב שלנו. גם אם אדם מעולם לא פתח את הפנסיה שלו לא גונבים ולא בוזזים אותו. אבל הרגולטור לא קוסם, הוא לא יכול לקחת כל אחד יד ביד. אז הבנו שהמצב בישראל טוב ושפנסיה זה דבר מסובך, עכשיו על ידי מעט תשומת לב אפשר לחסוך הרבה כסף ובעיקר חשוב לדעת מה יש שם. "

 

התחביב של הנינג'ה הפיננסית
מהתחביב של הנינגה הפיננסית כולנו יכולים רק להרוויח

 

איך חסכת לגולשים 20,000 ₪ בשבועיים?

"כל דבר שבדקתי עד היום לגבי פנסיה היה מסובך רק כי למישהו היה אינטרס שהוא יהיה מסובך. לכן החלטתי לעשות מעשה והעלתי לפני שבועיים את אתגר הפנסיה. האתגר מורכב מכמה פוסטים פשוטים, חינמיים ונגישים שמסבירים צעד אחרי צעד מה לעשות ממש מהשלבים הראשונים של איך להזמין את דוח המסלקה שלך. אנשים נמנעים מזה אבל האמת היא שכל אחד יכול לעשות את זה, כל פוסט דורש כעשר דקות – רבע שעה קריאה ועיסוק ובסוף כל קטע אתה כבר מקבל ערך. כל מי שפעיל כלכלית וכבר צבר כמה שנים לפנסיה בוודאות יחסוך כסף. הפנסיה זה שילוב של כל מה שעושה רע לאנשים; זה מערבב בירוקרטיה, כסף וחוסר ודאות, אבל לדעתי מה שגורם לאנשים לשחרר את זה דווקא בקבוצה זה משהו חברתי, אנשים נכנסים לתגובות ורואים שאנשים אחרים עשו את זה והצליחו לחסוך, אז כנראה שזה לא כל כך מורכב כמו שהם חושבים. אני מאוד מנסה שכל פוסט יהיה צעד קטן ועם ערך."

 

אז מה עושים? לוחצים על הקישור לפוסט הראשון ומתחילים, אל תשכחו לכתוב בסוף כמה חסכתם כדי שיהיו נתוני אמת לאתגר, נתי הבטיח שאם לא יחסוך 100,000 ₪ לחברי הקבוצה הוא יקפוץ לים קר, ככה שבכל מקרה שווה לעקוב.

 

מה היעד הבא?

"הצעד הבא אחרי שאנשים יעשו את האתגר זה שנתחיל לגלגל את זה כמו כדור שלג, הרי מי שיעשה את האתגר יגיד 'הנה אני חסכתי 2,000 ₪ בפנסיה שלי, אני אעשה את זה גם עבור אשתי ואספר לחברים הקרובים.' לתת למישהו את הידע הזה זו מתנה גדולה מאוד. יש לי הרבה רעיונות לקבוצה ובהמשך אני מתכנן מספר פרויקטים כאלה שיחסכו כסף בנושאים שנוגעים לכולם. במקביל לפרויקטים אמשיך לענות לשאלות הגולשים כי אני נהנה מזה ומאמין שכולם מפיקים מזה ערך."

 

אם גם אתם רוצים להפיק ערך וללמוד על כסף בין לבין הלייקים לתמונת הפרופיל החדשה של סבתא, הצטרפו ותתחילו לדבר על כסף – נינג'ה פיננסית – ללמוד איך כסף עובד 

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme