אנשים עם הרגלים טובים פשוט מקבלים החלטות נכונות יותר

יובל פוגל2 דקות קריאה
שתף:

האם אי פעם הצבתם מטרה ולא עמדתם בה עקב "חוסר שליטה עצמית"? בספרו "הרגלים אטומיים" טוען החוקר ג'יימס קלייר, כי אנשים בעלי משמעת עצמית גבוהה מצליחים לשלוט בפיתויים יותר מאשר אנשים בעלי משמעת עצמית נמוכה. אין זה מפתיע, כיוון שטענה זו מתיישבת בדיוק בכיסא ההיגיון הבריא. אז מדוע בכל זאת מצאנו לנכון להציג בפניכם את המחקר? הסיבה לכך היא שהמחקר מציע דרך פרקטית באמצעותה תוכלו לגייס את חייל השליטה העצמית שבכם.

 

 

חטיפי פטל – ערבים לחיכם של רוב בני האדם

מסכימים? בין אם כן או בין אם לא, הייתה זו הנחת היסוד של החוקרים במטרה לבחון את רמת השליטה העצמית של המשתתפים. בתחילת המחקר סווגו הנחקרים לקבוצות בהתאם לרמת השליטה העצמית שלהם. לאחר מכן חולקו חטיפי פטל לכ-200 משתתפים, וניתנה להם הוראה לאכול בכל עת שיחפצו בכך. תוצאות המחקר הראו כי משתתפים אשר סווגו כבעלי שליטה עצמית גבוהה לא עמדו בפיתוי יותר מאלו אשר סווגו כבעלי שליטה עצמית נמוכה. בהחלט מפתיע.

 

הרגלים טובים ושליטה עצמית
אם הפיתוי מולכם – תצליחו להימנע ממנו?

 

אז איך בכל זאת אנשים אלו מפגינים שליטה עצמית גבוהה יותר בחיי היום יום?

"שליטה עצמית מתבססת על הימנעות מפיתויים ולא על התנגדות להם. אנשים בעלי מידה גבוהה של משמעת עצמית מתאפיינים בצורת חיים אשר אינה דורשת העמדת כוח הרצון והשליטה העצמית למבחן. במילים אחרות, אנשים אלו מראש נחשפים לפחות פיתויים, ועל ידי כך צועדים אל עבר מטרותיהם – באשר הן יהיו", טוען החוקר קלייר.

 

יש בכך מן ההיגיון. הבא נחזור אל הרציונל הטמון בדוגמת אכילת המתוקים במחקרו של קלייר. ללא ספק, אדם אשר נמשך לאכילת מתוקים יידרש למידת שליטה עצמית גבוהה כאשר יראה חטיף הערב לחכו. נניח כי מסיבה זו או אחרת החליט אותו אדם קודם לכן כי עליו להפחית בצריכת המתוקים. כיצד יוכל להתמודד עם רצונו העז המסתיים במנטרה המוכרת של "טעימה אחת ודי"? במידה ואותו אדם ירכוש מהחנות חבילת מתוקים, סביר מאוד להניח שיאכל אותם יום אחר יום עד ש"תיגמר" החבילה, וכנראה שלא יוכל לעמוד בפיתוי. לעומת זאת, במידה והפיתוי יתחיל ויסתיים באופן מיידי במבט נחשק אל עבר מדף הסופר העמוס "כל טוב", יהיה לו קל יותר לגבור על הפיתוי – כיוון שפשוט יימנע ממנו. במילים אחרות, אותו אדם יוכל בין רגע לעשות צעד ראשון על מגרש המסדרים המכובד של צבא השליטה העצמית.

 

 

"אם אתה רוצה להפסיק לחשוב על חטיפים במהלך היום, עליך לארגן מחדש את סביבת העבודה שלך"

גם ציטוט מחכים זה נלקח מתוך ספרו של קלייר. על סמך מה הוא אומר זאת? לפני מספר שנים ערך החוקר ניסוי במטבח אחד ממשרדי חברת גוגל. במהלך הניסוי עוצב המטבח בצורה כזו, שמתקן שתייה אחד היה קרוב יותר אל מזנון האוכל מאשר המתקן האחר. במזנון, כפי שלבטח תוכלו לנחש, נמצאו חטיפי מתיקה מפנקים ביותר. תוצאות המחקר הראו כי ביחס לאלו אשר הרוו גופם באמצעות תחנת השתייה הרחוקה יותר ממזנון האוכל, אלו אשר ביקרו בתחנת השתייה הקרובה התפתו יותר לאכול את החטיפים בכ-69% מהמקרים. במילים אחרות, לאנשים אלו היה קושי גדול יותר להילחם בדחף לחטיף המתיקה ולכן הביעו פחות שליטה עצמית.

 

מובן, כי הצורך להילחם בדחף מתעורר כאשר הפיתוי עומד מול עינינו, וכך רבים וטובים אינם מצליחים להפגין מידה מספקת של שליטה עצמית. לעומת זאת, כאשר אין הפיתוי מופיע מול עינינו, אין לנו כלל צורך לנהל מלחמה זו, ולכן קל לנו יותר להביע שליטה עצמית. לעיתים רבות, הדרך להפגנת שליטה עצמית גבוהה היא פשוט לא להעמידה במבחן, ועל כך נאמר: "זה כל הקסם". פשוט וקל.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme