אוכלים ביוקר: מחירי המסעדות בישראל זינקו כמעט ב-100%

עומר גלעדי5 דקות קריאה
מחירי המסעדות בישראל זינקו
שתף:

הישראלי הממוצע אוכל מחוץ לבית בין שלוש לארבע פעמים בשבוע בממוצע (לא כולל ארוחות צהריים בעבודה, כמובן), ומבזבז מעל 16,000 ש"ח בשנה על מסעדות. בשנים האחרונות, חל זינוק של עשרות אחוזים במחירי המנות במסעדות – אולם המסעדות ובתי הקפה במרכז, כך ניראה, רק הולכים ומתרבים, והביקוש עולה. יצאנו ובדקנו – איך זינקו מחירי המסעדות בישראל בעשור האחרון?

 

 

גלידה בשקל תשעים

למרביתנו זיכרון מתוק ממנות גלידת הוניל הקטנות שהציעה רשת מקדונלדס לפני כעשור, בשקל ותשעים בלבד. היום, תמצאו את גלידת הוניל בעלת הטעם הנוסטלגי של הרשת במחיר של ארבעה וחצי שקלים – עליה של 136%. זו אינה המנה היחידה שהתייקרה ובכל הרשתות הגדולות והמסעדות בארץ. לפני כעשור, במטבע אחד של עשרה שקלים ניתן היה לבחור בין מנות ואף לאכול ארוחת צהריים לא רעה (מנת חומוס, פלאפל, משולש פיצה). היום, לא תוכלו לרכש אף אחד מאלה במטבע אחד: מנת חומוס במסעדת חומוס עולה בממוצע 20 ש"ח, פיתה עם פלאפל תעלה בממוצע 17 ש"ח, ומשלוש פיצה בפיצריות במרכז יעלה בממוצע 14 ש"ח – כולם מגלמים עלייה של כ- 100% במחירם.

 

מחירי המסעדות והאוכל המהיר
מחירי המסעדות התייקרו באופן ניכר וגם מנות חומוס ופלאפל עלו בעשרות אחוזים

 

בכמה זינקו מחירי המסעדות בשני העשורים האחרונים?

סקר שערך בית ההשקעות מיטב דש לאחרונה (יולי 2018), חושף את הפרשי המחירים במשק בישראל במוצרים מתחומים שונים מאז שנת 1998 – כלומר, בעשרים השנים האחרונות. למשל, מגלה הסקר, כי מחירי החופשות בחו"ל דווקא עלו (על אף טיסות הלואו קוסט, נופשי הדקה ה-90 והדילים המרובים לחו"ל) ביותר מ-60%. עוד, עלו באופן משמעותי התשלומים על שירותי הרפואה הציבוריים, וכמובן מחירי המזון, ואף מוצר צריכה בסיסי כמו חלב – מחירו עלה בכמעט 50%. מחירי המנות במסעדות עלו בעשרים השנים האחרונות במצטבר בכמעט 90%. זאת, לעומת העלייה במדד לאורך התקופה, של כ-43%.

 

 

המסעדנים – "מי שלא מעלה מחירים, פושט את הרגל"

בשנת 2017 נקבע תשלום של היטל בגין העסקת עובדים זרים, וכבר אז ראינו היערכות נרחבת בענפי המסעדנות והמלונאות להתמודדות עם ההוצאה החדשה – שנגבתה גם רטרואקטיבית בגין שש השנים האחרונות. אז סיפרו בעלי עסקים בתחום המסעדנות כי עול המיסים, השכירויות הגבוהות והעלויות היקרות של חומרי הגלם, מחייבים מחירים גבוהים – ובעלי המסעדות אף טענו כי להערכתם מי שלא יעלה את מחירי המנות שלו בכ-20%, יפשוט את הרגל בתוך זמן קצר. ואכן, בשנים 2016 – 2018, עלו מחירי המנות במסעדות בממוצע בכ – 20%.

 

מחירי המסעדות חייבים לעלות?
לטענות בעלי העסקים מחירי המסעדות פשוט חייבים לעלות – כדי שהעסק יוכל להתמודד עם העלויות הגבוהות

 

בשורה התחתונה – נראה שכל זה לא מפריע לנו ליהנות מבילוי במסעדות

על פי הסקירה שהובאה כאן בנוגע לענף המסעדנות בשנים האחרונות, ניכר כי הוצאות המסעדנים עלו באופן תלול, ובתגובה הועלו גם מחירי המנות במסעדות בממוצע בכ-90% בשני העשורים האחרונים, ובכ-20% בשנתיים האחרונות. עלייה זו במחירי המסעדות, מוסברת בחלקה גם על ידי העלייה במדד המחירים לצרכן (כלומר, העלייה בשווי הכסף במשק הישראלי) וגם על ידי העליייה במחירי חומרי הגלם – זו שאנחנו מרגישים בה גם בקניות לבית, בסופר.

 

ביחד עם כל אלה, התפרסמה בתחילת שנת 2018 סקירה נרחבת המגלה כי ההוצאה בישראל על מסעדות במהלך שנת 2017 עמדה על לא פחות מ-20 מיליארדי שקלים, והעלות הממוצעת לסועד עומדת על כ-200 שקלים. בישראל, מעל 11,000 מסעדות ובתי קפה, כאשר מעל 40% מאלה ממוקמים באזור גוש דן (אם כי באזור השרון יותר מסעדות ובתי קפה ביחס לכמות התושבים). לצד התייקרות של כ-2% במחירי המנות במסעדות במהלך הרבעון האחרון של שנת 2017 (ללא התייקרות כלל של מדד המחירים לצרכן), ראינו עלייה של כ – 3.5% בהוצאה על מסעדות – מה שאומר, שאנחנו עדיין מרשים לעצמנו את ההנאה של מנת שף מפנקת, מידי פעם.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme