במקום משכנתא: המשפחות שעברו לגור במבני דום לא שגרתיים וחסכו אלפי שקלים

סיון קידר5 דקות קריאה
פתרון מגורים יצירתי במקום משכנתא ל-30 שנה
שתף:

בחודש האחרון מתגורר בנימין שוהם, יזם ומתכנת, עם אשתו ו- 4 ילדיהם במבנה המכונה "דום". לאחר תהליך בניית בית על אדמה בישוב שורשים, הבינו הזוג שוהם, שעלויות הבית והבנייה מכבידות עליהם, ולמרות שעיסוקיהם מאפשרים להם להמשיך להתגורר בביתם, בחרו להוריד הילוך ממירוץ החיים, להשכיר את ביתם ולפנות לצורת מגורים אחרת, קצת פחות מסורתית.

 

 

אקולוגיה וחיבור לטבע כדרך חיים

הדום הוא כיפה גאודזית, חלל מרווח ופתוח, הבנוי ממוטות ברזל ללא יסודות, ונחשב לקונסטרוקציה חזקה במיוחד ביחס לכמות החומר ממנו הוא בנוי. המבנה מוכר מאוהלי קרקס, והומצא על ידי האדריכל והפילוסוף באקמינסטר פולר מתוך חשיבה אקולוגית וחיפוש אחר פתרונות לבעיות סביבתיות בכדור הארץ ודרכים יעילות לניצול אנרגיה.

 

 

חלל פתוח, לינה משותפת וחינוך ביתי

ואכן, אחד השיקולים העיקריים של בנימין היה להתנתק מעט מאורח החיים המודרני והקדחתני ובמקביל להתחבר לטבע. אל קונספט המגורים הוא נחשף דרך זוג חברים, המתגוררים בדום מזה מספר שנים, והחליט יחד עם אשתו לפתוח את הראש ולהתנסות בחוויה שנראתה להם קסומה וייחודית. את ארבעת ילדיהם, שגיליהם נעים בין 7 ל- 12, העביר בנימין למסגרת חינוך ביתי, ולדבריו המחיה בחלל משותף ואינטימי, כולל לינה משותפת, מעוררת בכולם תחושת בטחון כללית. נוסף על כך, הוא מרוויח זמן איכות עם משפחתו ועובד פחות שעות. מקצועו מאפשר לו לעבוד מהבית, וכבר כעת הוא מתחיל להתלהב מהרעיון לעבוד מכל מקום בעולם ללא תלות במיקום הגאוגרפי בו הוא נמצא.

 

 

מחופשה באיים הקנריים למגורים באוהל מונגולי

אייל ארז, גם הוא יזם בעיסוקו, בחר להפוך את המבנים הארעיים למקצוע הרבה לפני שהתחיל טרנד המגורים החדש. לפני כ- 13 שנה נחשף בעת חופשה באיים הקנריים למבנה שהדהים אותו ביופיו ובפשטותו, אוהל היורט. כמי שעסק בזמנו בהקמת אוהלים באירועים הוקסם מהמבנה, והחליט להביאו לארץ. היורט המודרני מבוסס על המבנה המסורתי המונגולי. מונגוליה ידועה באקלים קיצוני וקשה במיוחד, מה שמבטיח את עמידות המבנה בפני תנועות מזג האוויר, טמפרטורות קיצוניות וחדירות מים. הוא מתאפיין בחלל פתוח ומואר, ולצורך בנייתו לא נדרשים גיוס הון עצמי עצום או לקיחת משכנתא שתכבול אתכם לעשרות שנים. לחושקים בחללים פרטיים ניתן להקים מסביב ליורט מניפת חדרים.

 

כיום אייל מתגורר ביורט יחד עם משפחתו, ומתמחה בהקמת יורטים, דומים ובקתות מונגוליות. לקוחותיו מתגוררים בכל קצוות הארץ, החל מרמת הגולן ועד לערבה. הוא מתאר עלייה בביקוש לבנייה פחות מסורתית בשנים האחרונות משיקולים כלכליים של הקונים או משיקולים אידאולוגיים. אך לרוב היורטים מוקמים לצורכי נופש, ונראה כי הם עומדים להחליף את הצימרים הרבים, הדורשים מבעליהם השקעות גבוהות באופן תדיר, מאחר וההשקעה עבורם נמוכה יחסית, וניתן לכסותה מהר מאוד.

 

 

בעיר או במושב?

היורט הוא פתרון מגורים שמשתלב פחות בנוף העירוני ומאפיין יותר מושבים וישובים קטנים. למי שמעוניין במבנה שיתמזג עם הסביבה האורבנית מומלץ לבדוק את הבקתות המונגוליות, שהנן חלל ללא עמודי תמיכה, שניתן לחלק באמצעות קירות גבס. רצפת המבנים הנפוצה עשויה בדרך כלל מעץ. ניתן להשתמש גם בחצץ, בבטון או במחצלות. הבדים העוטפים את המבנים חסינים למים ועמידים בפני רוחות חזקות בחורף ושמש קיצית לוהטת. חלונות הוונטילציה מאפשרים סירקולציה תמידית. בעונת הקיץ ניתן לבנות הצללה בעלות נמוכה יחסית או להתקין בו מזגן, ואילו בחורף ניתן להשתמש בו גם בתנורי חימום.

 

הקמת המבנים אורכת 3-7 שבועות בלבד. את כולם ניתן לחבר בקלות לתשתיות מים, חשמל וגז. לצורך הקמת המבנים נחוצים טופס 4 וחיבור לממ"ד. יש לוודא שהמבנים עומדים בתקנים הישראליים המחמירים ולדאוג לאישור מכון התקנים לעמידות החומרים.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme