מובילי מחאת הדיור: "התקשורת מציגה נתונים לא נכונים כדי להשפיע על דעת הקהל"

שני ודאוקר5 דקות קריאה
המטרות של מחאת הדיור
שתף:

יוקר המחייה, מחירי הנדל"ן הגבוהים והתעסקות בלתי פוסקת בניסיונות להצעת חקיקות שיסייעו בהורדת מחירי הדירות – כל אלה אינם נושאים חדשים עבור מי שמתגורר דרך קבע בישראל. מחירי הנדל"ן לוקחים חלק בלתי נפרד בכלכלה הישראלית והעולמית ומשפיעים באופן ישיר על מי שבאמת רוצה וחולם לרכוש דירה שתהיה בבעלותו. בישראל מנועים מכך אנשים רבים אשר בשל המחיר הגבוה וחוסר ההון העצמי הנדרש לא יכולים לקבל משכנתא או שכלל לא מבקשים בשל החשש המוצדק שלא יוכלו לעמוד בהחזרים. אלא שגם אם נראה שאין מחאה פעילה בימים אלה – ישנן ברשתות החברתיות קבוצות העוסקות בכך, מעדכנות את העוקבים אחריהן אודות תקינות או פעילויות ממלכתיות בנושאים הקשורים למחירי הדיור. יש קבוצה אחת – המחאה הגדולה-יחד נוריד את מחירי הדיור שכבר כעת יש לה מעל 105,000 עוקבים ושמה לה למטרה לגרום לאנשים להבין את המשמעות של רכישת דירה במחירי ה"בועה", להסביר את השלכות השעבוד של ישראלים רבים להחזרי המשכנתא ובאופן כללי – לשתף פעולה ולקיים תקשורת חיובית וטובה עם קהל העוקבים ללא לקיחת קרדיט על ידי אף גורם שמעורב בניהול הקבוצה. כך מתנהלת היום מחאת הדיור בישראל.

 

 

"לא קונים דירה במחיר בועה"

שוחחנו עם טדי, אחד מהפעילים המובילים של הקבוצה. מדי שבוע מעלה טדי לייב בפייסבוק ומעדכן אודות שינויים מהותיים שחלו בשוק הנדל"ן בפרט והכלכלה בכלל. ההמלצה של טדי – אם אתם מתעניינים בעולם הנדל"ן – אל תפספסו את 30 הדקות השבועיות שלו. "לא קונים דירה במחיר בועה" – זו הסיסמא של מקימי הקבוצה ושל מובילי מחאת הדיור. הם סבורים שהמצב הנוכחי, שבו משפחה בעלת גובה הכנסות ממוצע לא יכולה לקנות דירה לצורך מגורים (הכוונה היא לדירה ממוצעת שמתאימה לצרכי המשפחה ולא יותר מכך) וכאשר ישראלים מתעקשים בכל זאת לשעבד את החסכונות והמשכורות שלהם לטובת המשכנתא – פעולות רחבות היקף כאלה עלולות להמיט חורבן כלכלי על מעמד הביניים במדינה כולו.

 

בהשוואה למחירי הנדל"ן בעולם – המחירים בישראל כפולים מאלה שבמדינות אחרות. בעוד בישראל נדרשות מעל 150 משכורות על מנת לרכוש דירה – במדינות רבות מספר המשכורות הדרושות עומד על 80. פעילותה של הקבוצה לאורך הזמן מנסה להראות לעוקבים שמחירי הנדל"ן מתנהגים במחזורים של גאות ושפל ולכן לא מומלץ לקנות דירה כאשר המחירים גבוהים מאד ("מחירי בועה") אלא להמתין לתקופת שפל, שתגיע. בעזרת הסברים קלים לקריאה והבנה, יכול גם מי שאינו בקיא במושגי כלכלה ופיננסים להבין את הרציונל שמאחורי הקבוצה ולחשוב פעמיים לפני שיחליט לבצע פעולה שיש בה השקעת סכומי כסף גדולים.

 

 

מחאת הדיור – מתרכזים רק במחירי הנדל"ן!

לטדי חשוב להדגיש שהאתר והעמוד של מחאת הדיור עוסקים אך ורק בנושאי הדירות והנדל"ן. פניות רבות קיבלו מובילי המחאה להשתתף בפעילויות חברתיות בנושאים אחרים אך הם קיבלו החלטה אסטרטגית שהם שומרים על הנושא שבו הם עוסקים ולא סוטים ממנו. כדוגמא נותן טדי את המחאה החברתית של שנת 2011, שגם היא החלה כמחאה על מחירי הדיור (לינה באוהלים) אך מכיוון שנושאים חברתיים נוספים צורפו לאג'נדה – המחאה, בראייה הרחבה נכשלה ומאז עלו מחירי הדיור בכמעט 70%. לאחר שהמחאה תצליח ואכן תתפוצץ בועת מחירי הנדל"ן – ייתכן ויסכימו טדי ועמיתיו לצרף למחאה גם נושאים חברתיים נוספים.

 

 

איך אתה מסביר את המספר העצום של עוקבים אחרי הקבוצה?

"אנחנו עוסקים באופן יומיומי בנושא של מחירי הנדל"ן בלבד ודואגים לעדכן את העוקבים שלנו בחדשות יומיות הקשורות בנושא. אנחנו חושפים פייק ניוז, מדגימים את אופן הפעולה של גורמים אינטרסנטיים ומראים באופן ברור איך התקשורת במדינה מציגה נתונים או עובדות לא נכונים על מנת להשפיע על דעת הקהל של הציבור הרחב באופן שמתאים לאג'נדה של מקבלי ההחלטות או של גורמי מימון כאלה ואחרים, שלעיתים אין להם כלל קשר ישיר לנדל"ן. אנחנו חושפים שקרים שנאמרים או נכתבים על ידי גורמים בעלי עניין ובעצם מנגישים את הידע הרחב לקהל הממוצע של המתעניינים ברכישת דירה. חשוב לנו להראות שיש קשר הדוק בין הממשלה, בנקים, הקבלנים ואמצעי התקשורת כך שנוצרת איזושהי תמונת שווא אודות עושר מדומה שתחום הדירות נותן למשק כולו ומתקנים כל ספין שקרי שמופיע באמצעי התקשורת ועלול להשפיע כך או אחרת על מי שפחות בקיא בתחום."

 

תן דוגמאות ל"ספינים" כאלה

1 – בניגוד למה שנאמר על ידי הממשלה – אין מחסור בדירות! אם היה מחסור בדירות – הרי חצי מיליון אנשים היו מתגוררים ברחובות, לא?

2 – מחירי הנדל"ן בהחלט יכולים גם לרדת – אם נשפוט על פי הצהרות הממשלה – מחירי הנדל"ן יכולים רק לעלות. העבר מוכיח יותר מפעם אחת שמחירי הדירות גם ירדו באופן משמעותי ולכן אין סיבה שהם לא ירדו שוב.

3 – המשפט "עדיף לרכוש דירה מאשר לשכור" הוא ספין שקרי קלאסי של הממשלה. בדף שלנו מופיעים שלל שיקולים וטענות שמפריכים אותו.

4 – "מחירי הדיור גבוהים בשל רגולציה החלה על שוק הנדל"ן" – עוד ספין מטעה. גם בעבר היו מחירי הדירות נמוכים יותר עם ולמרות הרגולציה. מה ההבדל בין אז לעכשיו?

5 – מחסור בקרקעות – עובדתית אין בישראל מחסור בקרקעות. יתרה מכך, מכיוון שבשנים האחרונות מתבצעת בנייה בעיקר לגובה, הרי שהשיקול הזה חסר טעם.

6 – "מחירי הדיור גבוהים בגלל המיסוי" – גם בשנת 2008 חלו אותם מיסים על הדירות ועדיין המחירים היו נמוכים כמעט ב- 50% מאשר המחירים היום.

 

ספר קצת עליכם, על מובילי המחאה ועל הפעילות בדף

"דף הפייסבוק הוקם על ידי גל מרום בשנת 2014, אך לא היה פעיל עד 2016. מאז הקבוצה פועלת ברציפות ומתפרסמים בה פוסטים יומיומיים, לעיתים גם יותר מפוסט אחד ביום. אני (טדי נויבירט) עולה ללייב מדי שבוע בימי שלישי בשעה 21:30 באופן עקבי כבר שנה וחצי. קיימים מספר עורכים וכותבים נוספים שעוזרים בעריכה ובכתיבת הפוסטים והתוכן ובחיפוש אחר מידע וחשיפה של נתונים חדשים. בין העוקבים של הדף ישנם לא מעט מגיבים פעילים שמביאים בעצמם כל הזמן מידע חדש ומסבירים את המידע שמוגש ומפורסם בדף מהיבטים שונים ומעניינים. נכון שיש עוד קבוצות או עמודים שעוסקים בתחום הזה אבל עבורנו הטריגר היה כמובן מחירי הדיור הגבוהים שהפכו לבועת נדל"ן. את הפוש והרצון להגדיל את המחאה הביאה הרפיסות של שר האוצר כחלון במספר מהלכים שנראו כלא מתאימים להבטחות שלו לפני הבחירות להורדת מחירי הדיור. כל מי שפועל בדף עושה זאת בהתנדבות מלאה ותורם מזמנו ומרצו."

 

 

אילו שינויים אתה רואה בענף מאז החלה פעילות הקבוצה?

"חלו שינויים מאוד משמעותיים בשוק הנדל"ן מאז שהדף תפס תאוצה: מחירי הדיור, אשר עלו בממוצע במספרים דו ספרתיים בעשור האחרון, נמצאים במגמת ירידה של 2% ב-12 החודשים האחרונים, לראשונה לאחר עשור. וזה שינוי דרמטי. אנחנו מאמינים שמחירי הדיור שינו מגמה לירידה, ומדובר במגמה שתלווה אותנו בשנים הקרובות. ההמלצה שלנו היא לא לקנות דירה כיום ובמיוחד שלא להשתעבד להלוואות ומשכנתאות שיגרמו לפשיטת רגל של המשפחה בשל חוסר יכולת עמידה בהחזרים." 

 

טדי מוסיף: "חשוב להבין שמשכנתא היא הלוואה שמתנפחת במשך השנים כתוצאה משינויי ריבית ועליית מדדים. חשוב גם להבין שההורים, שבהרבה מקרים לוחצים על הזוג הצעיר לרכוש דירה, נוהגים להטיף ש"גם לנו היה קשה לקנות דירה", אבל הם אפילו לא מודעים לזה שהם קנו דירה כאשר המחיר שלה היה בזמנו 80 משכורות ממוצעות, ולא מבינים שלזוג הצעיר לא רק שיהיה קשה, אלא אולי יהיה בלתי אפשרי להחזיר את ההלוואות שהם מקבלים מהבנקים."

 

 

מילה על העתיד, כפי שאתה רואה אותו

"חשוב לי להבהיר משהו חשוב – אין בישראל שום גוף מקצועי או רשמי שיכול לנבא את מחירי הנדל"ן בעתיד. למעשה, אין מקצוע כזה או תואר כזה, או בעל ידע כזה בישראל, שיכול להבטיח בוודאות מה יהיה בעתיד. מה שכן ברור זה שיש הרבה פרופסורים לכלכלה באקדמיה, או פרופסורים ודוקטורים לכלכלה בשוק החופשי, שאומרים במפורש את הדעה שלנו – שמחירי הדיור בישראל הם בועתיים והם עומדים לרדת ואפילו להתפוצץ. יש אפילו כאלה שעוסקים בנדל"ן וטוענים בלהט שמחירי הדיור עומדים לרדת. מכאן אפשר להבין שהדעה שלנו, היא הרבה יותר מ'יעוץ אישי'. למעשה, אנחנו רואים את עצמנו כגוף הכי מקצועי בתחום ניתוח מחירי הדיור בישראל, וכבר הוכחנו שאנחנו צודקים בתחזיות שלנו."

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme