10 עסקים שממש לא כדאי לכם לפתוח ב-2019

יובל פוגל5 דקות קריאה
רוצים עסק? אלה עסקים שלא כדאי לפתוח
שתף:

מניתוח שערכה חברת המידע העסקי CofaceBdi, נמצא כי מספר העסקים שנסגרו בישראל בשנה שעברה שבר שיא והגיע ליותר מ-43 אלף, הווה אומר, שעל כל עשרה עסקים שנפתחו – תשעה נסגרו. מהם הענפים המסוכנים ביותר? מהן הסיבות לכך? עד כמה כוחן של הקניות ברשת משמעותי? ומהו הטיפ הקטן לאלה שבכל זאת מוכנים לקחת את הסיכון?

 

מסעדות ובתי קפה

בשנים האחרונות אנחנו עדים לגל של סגירת מסעדות ובתי קפה. הסיבות לכך רבות ומתחילות בדרישות רישוי ורגולציה מחמירות מטעם משרד הבריאות, כיבוי האש, הרשויות המקומיות והמשטרה, וממשיכות בהעלאת היטל העסקת העובדים הזרים. נוסף על כך, עלויות התפעול גבוהות ואינן מאפשרות להקים מסעדה ולהתגלגל, ולצד זאת דורש הניהול סינרגיה של יזמות, שירות ומכירה, עיצוב, תפעול ופיננסים. ואם כבר מסעדות, אז מה עם קינוח? חוק הטיפים עתיד להוביל לירידת הביקוש לעבודה במלצרות, לפגיעה ברמת השירות, להגדלת תשלומי המע"מ ובסופו של דבר – להעלאת מחירי המנות. במילים אחרות, כולנו יחד עתידים לקבל עוגה של חוסר שביעות רצון.

 

עסקים שלא כדאי לפתוח בתחום הבילוי
עסקים בתחום המסעדנות מתמודדים עם רגולציה וחוקים שעולים הרבה כסף

 

חנויות פרחים

רוב הסיכון נובע כתוצאה משיעורו הנמוך של הרווח הגולמי. כך למשל, עבור זר פרחים שיימכר בכמאה שקלים עשויות העלויות המשתנות לבדן לעבור את רף 40 השקלים. זאת ועוד, הפרח הוא מוצר עונתי ומתכלה (בעל שיעור בלאי של כ-20%). עפ"י נתוני דן אנד ברדסטריט, בשנת 2013 נמצאו חנויות הפרחים במקום השני בכמות העסקים שנסגרו (אחרי המסעדות ובתי הקפה).

 

חנות משקאות אלכוהוליים

הסכנה הכרוכה בצריכה מופרזת ולא מבוקרת של אלכוהול מובילה לקיומן של תקנות מחמירות המהוות את עיקר הקושי עבור עסקים רבים בענף. האכיפה נעשית באופן קפדני ע"י העירייה, משרד הפנים (הרשאי לשלול את רישיון העסק), והמשטרה (הרשאית לפסול אדם עקב עבר פלילי או רמת מהימנות). אי הקפדה על עמידה בתקנות עתידה להתחיל בקנסות ולהסתיים בשלילת רישיון העסק. עיקר ההוצאות של עסקים אלו הן בגין רכישת מלאי ופרסום.

 

עסקים שלא כדאי לפתוח ותקנות על אלכוהול
תקנות ואכיפה מקשים על בעלי חנויות לממכר אלכוהול

 

ענף הבנייה

נתוני אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר, שפורסמו לפני כשבוע וחצי, מצביעים על שבעה רבעונים רצופים של ירידה בהיקף עסקאות הנדל"ן. דומה כי הדבר נובע מבלימת הביקושים לדירות ומקיומה של תכנית "מחיר למשתכן" (הובילה לחוסר וודאות בנוגע למחירים). זאת ועוד, לפני מספר שבועות, במסגרת "פורום בכירי ענף הבנייה", הטיחו מנהלים רבים טענות בכל הנוגע לרגולציה הממשלתית הפוגעת בהם מאוד. לקבלנים רבים עולה קושי בתזרים המזומנים, ומדובר בענף תחרותי מאוד הנחשב לאחד המסוכנים במשק.

 

קוסמטיקה פרטית

הקוסמטיקה הפרטית היא סוג עסק אטרקטיבי במיוחד עבור נשים, אך יחד עם זאת מדובר בענף מסוכן המתאפיין בריבוי מתחרים ובחסמי כניסה נמוכים. לראיה, רוב הקוסמטיקאיות עובדות ללא רישיון וכלל לא רשומת באיגוד הקוסמטיקה. איום תחרותי נוסף מגיע ממכוני היופי, אשר כחלק ממגמת ההתרחבות מציעים מגוון טיפולים תחת קורת גג אחת.

 

 

חנויות בגדים

שנת 2018 הייתה קשה במיוחד בענף והתאפיינה בסגירת רשתות וחנויות אופנה רבות. הענף שופע קשיים החל מתחרות עזה, דרך ירידה חדה בפדיונות (הנובעת בין היתר כתוצאה מרכישות האונליין) ועד לעלויות השכירות הגבוהות. זאת ועוד, מוצרי הענף מתאפיינים בשיעור בלאי גבוה המוביל לעיתים רבות למכירה במחירי אאוטלט או במחירי עלות. מכירות סוף העונה ומכירות החיסול, העשויות להוביל להנחות המגיעות עד לכ-80% – גם הן לא מסייעות למידת האטרקטיביות שלו.

 

אופנה בין עסקים שלא כדאי לפתוח
2018 הייתה שנה מאתגרת בענף האופנה עם ירידה דרמטית ברווחים

 

חנות אופטיקה

בענף פועלות מספר רשתות גדולות המחזיקות בנתח שוק של כ-60% (היתר מתחלק בין מאות חנויות קטנות). בדומה לענף הביגוד, גם ענף האופטיקה סובל מטרנד רכישות האונליין, ולראיה נאלצו אפילו הרשתות הגדולות להוריד מחירים. זאת ועוד, השוק מתאפיין בתחרות אגרסיבית מצד חברות הלואו קוסט, ובין השנים 2017-2015 נסגרו כ-45 אלף חנויות אופטיקה.

 

משתלה

בישראל פועלות כיום כ-650 משתלות העוסקות במכירת צמחים (ללא ייצור). השוק רבוי מתחרים ומתאפיין בעונתיות (חודשים ינואר עד מרץ נחשבים לחלשים במיוחד). אחד מגורמי המפתח לגיוס לקוחות ושימורם הוא מוניטין, ולפיכך יש להצטייד בסבלנות רבה ולהשקיע סכומים בלתי מבוטלים בשיווק ובפרסום. זאת ועוד, ההשקעה הראשונית ועלויות התפעול גבוהות במיוחד לאור הצורך ברכישת מלאי ובתחזוקת שטח גדול.

 

הובלות: דירות ומשרדים

מדובר בענף מסוכן בעל רף כניסה נמוך ותחרות עזה. נוסף לעלויות רכישת רכבים והוצאות דלק גבוהות במיוחד, לעיתים רבות יש צורך גם במתן שירותי פרימיום הדורשים השקעה בציוד ייעודי ובתשתית לוגיסטית. זאת ועוד, כדי להוביל תכולת דירות ומשרדים בנפח משתנה ולספוג עלויות כתוצאה מההבדלים בנפחי העבודה, נדרשים מספר רכבים ומסגרת אשראי גדולה בבנק – לרבות מקרים בהם נכללים שירותי עיטוף, אריזת תכולה וכדומה.

 

האם כדאי לפתוח עסק להובלות?
רף כניסה נמוך ותחרות עזה

 

חנויות ויבואני צעצועים

קריסת ענקית הצעצועים האמריקאית טויס אר אס וסגירתן של רבות מהחנויות הפרטיות מוכיחות כי הענף נמצא במגמת היחלשות. עיקר הסיבות לכך הן רכישות האונליין ומיסי הייבוא: רכישות האונליין מחלישות את הביקושים – דבר המוביל לכך שבעלי חנויות רבים פונים אל היבואנים בבקשת הורדת מחירים. מנגד, ליבואנים קשה לאפשר זאת עקב מיסי הייבוא המוטלים עליהם. באופן זה נוצר מעגל בו נפגעים יבואני וחנויות הצעצועים גם יחד.

 

 

טיפ לסיום

מומלץ לבצע בדיקת כדאיות כלכלית הבוחנת את ההשקעות, ההוצאות השוטפות, המימון, וכמובן – ההכנסה והרווח הצפויים. נוסף על כך מומלץ לבחון את הסביבה העסקית ולנסות לחזות בצורה ריאלית וזהירה מגמות צפויות. במילים אחרות: הכינו תכנית עסקית פרקטית ומקצועית אשר תגביר את רמת הוודאות שלכם בכל הנוגע לסיכויי ההצלחה.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme