אלו העסקים שבאמת לא כדאי לכם לפתוח בישראל בשנת 2017

עומר גלעדי5 דקות קריאה
שתף:

בישראל של שנת 2017, מעל 560,000 עסקים פעילים, כמעט 10% מהם נפתחו במהלך 2016, והסטטיסטיקה המצערת היא, שכעשרה אחוזים מהעסקים הקטנים ייסגרו בתוך שנה אחת לפעילותם, ועוד 15% עד תום השנה השנייה. לעיתים, הסיבות לסגירת העסק הן סיבות תפעוליות, אבל ביחד עם זאת, יש תחומי עיסוק שבהם מראש הסיכוי להצליח הוא קטן. למשל, בשנת 2016 רוב העסקים שנסגרו היו עסקים בתחום השירותים – כ – 65% מן העסקים במשק עוסקים במתן שירותים, אבל אלה מגלגלים פחות ממחצית (בערך 40%) מסך הפדיון של המשק. רמת הסיכון האובייקטיבית לסגירת העסק או אי הצלחתו נקראת מדד רמת הסיכון, ומדד זה מוערך ומפורסם על ידי גופים כלכליים שונים על מנת להקל על פותחי העסק להתכונן היטב לקראת הקשיים שהם צפויים להיתקל בהם, עם פתיחתו של עסק חדש.

 

בדקנו, חקרנו, סיכמנו סקרים עדכניים בקרב עסקים קטנים ובינוניים בישראל – וחזרנו עם כל התשובות שיגדילו את הסיכויים שלכם לפתוח עסק מצליח.

 

אילו עסקים אתם לא רוצים לפתוח בשנת 2017? ובאילו תחומי עיסוק יש סיכויים טובים יותר להצלחה? כל המידע הנדרש למתעתדים לפתוח עסק חדש – בסקירה שלפניכם.

 

החשיבות והאתגרים של עסקים קטנים במשק

מעל 90% מכלל העסקים במשק הם עסקים קטנים, כאשר מעל מחצית מאלה הם עצמאיים בעלי 1-4 עובדים. לעומת זאת, תרומת העסקים הקטנים לתוצר הלאומי שלנו בישראל היא מדהימה – 20% בעסקים בעלי 1-4 עובדים; 13% לעסקים בעלי 5-19 עובדים, ועוד 19% לעסקים בעלי 20-99 עובדים (מתוך נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, הלמ"ס). הצלחת העסקים הקטנים היא חשובה למשק, והקמת עסק בתחום בו סיכויי ההצלחה גבוהים – תתרום להצלחתו.

 

מתוך דו"חות שונים של גופים פיננסיים הסוקרים ומפרסמים מדי פעם את הפעילות ורמת הסיכון בפתיחת עסק בתחומים וענפים שונים בישראל, אנחנו יודעים להגיד שמדינת ישראל היא פעילה ודינאמית בהיבטים העסקיים, ואנחנו רואים בשנים האחרונות עלייה בכמות העסקי הנפתחים בארץ בכל שנה – וביחד עם זאת (או דווקא אולי בשל כך) רמת הסיכון הכללית, הממוצעת, לכל תחומי העיסוק – עלתה (כלומר – הסיכוי שהעסק שלכם יצליח ביחס לשאר העסקים בתחום – פחת). תחושה כללית של אי וודאות במשק ביחד עם קשיים כלכליים וקשיי מימון המאפיינים לא פעם עסקים קטנים (כשהם בתחילת דרכם – ולא רק אז), הביאה לידי כך שנכון לסוף שנת 2017 – מעל 14% מן העסקים הפעילים בישראל נמצאים בסכנת סגירה מיידית.

 

העסקים שהכי לא תרצו לפתוח בשנת 2017

בישראל מפורסמים מדי שנה או שנתיים סקרים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ושל גופי מחקר מוכרים, בנוגע למצב העסקים ככלל והעסקים הקטנים בפרט. סקרים אלה כוללים את רמת הסיכון בפתיחת עסק, המחושבת לפי נתונים הכוללים את כמות העסקים הנפתחים והנסגרים בכל שנה בתחום, את הבקשות להלוואות ופשיטות הרגל של עסקים בענפים השונים, וכדומה. הנה לפניכם השורה התחתונה מתוך סקרים עדכניים כאלה –

 

#1 מסעדות ובתי קפה

 

מסעדה ריקה

 

הענף שסבל מן העליה הדראסטית ביותר ברמת הסיכון בפתיחתו, והוא מדורג אחרון מבחינת אטרקטיביות בהשקעה בו בישראל, הוא ענף המסעדנות ובתי הקפה. בתחילת שנת 2016, מדד הסיכון בפתיחת בית קפה הוא כמעט 7% – הרעה של כחצי אחוז ביחס למדד ענף זה בשנה הקודמת. תחום המסעדנות מוביל את רשימת העסקים שאתם לא רוצים לפתוח בישראל מזה מספר שנים.

 

מידע זה אינו מפתיע – ענף המסעדנות הוא ענף תובעני ותחרותי, בעל הוצאות שקשה לצמצם בהן מבלי להתפשר על רמת השירות ואיכות המוצרים הנמכרים. השפע והמגוון של מסעדות, בתי אוכל ובתי קפה בארץ – מקשה על עסקים חדשים לחדור לשוק, והצורך להשקיע בפעילויות שיווק הוא גבוה.

 

#2 שירותי הובלה

 

שירותי הובלה

 

לצד מדד הסיכון הגבוה של עסקים בתחום המסעדנות ובתי הקפה, נמצא את העסקים בענף ההובלה. כאן, חשוב להגיד, מדובר בדרך כלל בעצמאיים, העובדים לבד או עם מספר מצומצם של עובדים המגיעים לי דרישה (ואינם מועסקים בקביעות). עסקי ההובלה בדרך כלל אינם נדרשים להשקעה גדולה עם הקמתם, אולם הערכת התחרות בשוק במרבית המקרים מסתמנת כלא מדויקת, ומאמצי השיווק הנדרשים על מנת לייצר הכנסות שיבטחו את העסק מפני סגירה הינם גדולים – ועלותם גבוהה.

 

#3 רהיטים ותחבורה

 

חנות רהיטים

 

עוד ענפים אשר סובלים ממדדי סיכון גבוהים ומתקשים לשרוד את השנתיים הראשונות בישראל, הם ענף השירותים הכלליים, ענף תעשיית הרהיטים ומוצרי העץ, ענף שירותי תובלה ותחבורה אווירית, וענף תעשיות המתכת, אשר בתחילת שנת 2016 רשם הרעה של כמעט 15% ברמת הסיכון שלו.

 

#4 – קבלני בניין, מוסכים ותוצרת חקלאית – העסקים בעלי מוסר התשלומים הגרוע ביותר בישראל של 2017

 

קבלני בניין

 

מעבר לתחרות קשה, הכנסות מועטות וקושי להפוך רווחיים, ישנם ענפי תעסוקה בישראל אשר ידוע כי מוסר התשלומים בהם הוא לקוי – כלומר, הכי קשה לקבל מלקוחות תשלום בעד עבודה שהתבצעה, וגובה החובות האבודים בהם הוא המשמעותי ביותר. נמליץ לכם להתעקש על תשלומים מראש אם אתם מתכוונים לפתוח את העסקים הבאים: קבלני בניין או קבלני עפר; מוסכים ומשווקי אביזרים לרכב; יצרנים ומשווקים של תוצרת חקלאית; ייצור ומכירה של כלים סניטריים.

 

באילו ענפים שוקלים באופן תמידי לסגור את העסק?

סקר מרתק של הסוכנות לעסקים הקטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה פרסם דו"ח מקיף על מצב העסקים הקטנים והבינוניים (1 עד 99 עובדים) בישראל, וממנו עלה כי במהלך שנת 2015, 34% מבעלי העסקים בתחום שירותים אישיים שקלו לסגור את העסק. לעומת זאת, רק 15% מנותני השירותים העסקיים הרהרו באפשרות כזו. בין שני אלה, מצאנו את ענף המסחר עם 26% מבעלי העסקים שנשאלו אשר דיווחו על משבר שהביא לכוונה לסגור את העסק, ו – 31% מבעלי העסקים בתחום תעשייה ובינוי אשר שקלו להתחיל מחדש. החסמים עליהם דיווחו בעלי העסקים הם: רווחיות לא מספקת (מעל 55% מהנשאלים), קושי באיתור לקוחות (כמעט 10% מהנשאלים), בירוקרטיה ותשלומי מסים גבוהים, דשדוש ללא צמיחה, קושי בהתנהלות העסק מול ספקים, קושי בהשגת מימון עסקי, קושי באיתור, העסקה וניהול של כוח אדם מקצועי, וקושי בהתנהלות אל מול התחרות.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme