האם בניה קלה יכולה להיות הפתרון למצוקת הדיור?

עומר גלעדי5 דקות קריאה
חשוב להכיר: מה היא בניה קלה?
שתף:

המונח בניה קלה עשוי להתייחס למגוון שיטות בניה כאשר המשותף לכולן הוא שימוש בחומרי גלם אחרים מאלה המשמשים בשיטות הבניה הקונבנציונאליות. בבניה קלה נעשה שימוש בחומרים בעלי משקל עצמי נמוך יחסית. כך למשל קירות מבנה שהוקם בבניה קלה עשויים להיות מורכבים משלד של קורות פלדה, אלומיניום או עץ ועליו לוחות מחומרים כגון פח, גבס, עץ, אלומיניום ועוד. את החלל בין לוחות הקיר נהוג למלא בחומר המעניק בידוד תרמי ואקוסטי. מאפיין נוסף של בניה קלה הוא שימוש בחלקים מודולריים, כאלה המיוצרים במפעל הרחק מאתר הבניה, מובלים אל האתר ומונחים במקומם בעזרת מנוף.

 

לצד בניה בלבנים ומלט התקיימה תמיד גם הבניה הקלה אולם בעשור האחרון תחום זה צובר תאוצה בזכות טכנולוגיות חדשות ומודעות גוברת לשיקולי שמירה על איכות הסביבהבמאמר זה תמצאו מידע מאיר עיניים אודות בניה קלה, מדוע הפופולאריות שלה נמצאת במגמת עליה, לאיזה סוג של פרוייקטים היא מתאימה, האם זול יותר לבנות בבניה קלה ועוד.

 

בניה קלה והמשמעות שלה
אין הגדרה מדוייקת הקובעת מה נחשב בנייה קלה, מקובל לכלול כל שיטה בה נעשה שימוש בחומרים בעלי משקל עצמי נמוך, יחסית ללבנים ומלט המשמשים בבנייה הקונבנציונאלית. מאפיין נוסף של בנייה קלה הוא שימוש בחלקים מודולריים המיוצרים במפעל, מובלים אל אתר הבנייה ומונחים במקומם

 

התפתחות מהירה בבניה קלה במהלך העשור האחרון

בניה קלה הייתה קיימת מאז ומתמיד, למעשה היא הקדימה את הבניה הקונבנציונאלית המקובלת כיום בה נעשה שימוש בבלוקים וביציקות בטן. במהלך העשור האחרון תחום הבניה הקלה מתפתח במהירות והיא הפחה חלופה אטרקטיבית שעשויה להתאים מאוד לפרוייקטים שונים. למרות שאין הגדרה ברורה מקובל להחשיב כבניה קלה כל שיטת בניה בה הקירות מוקמים מחומר בעל משקל עצמי של עד 50 קילוגרם למטר רבוע על פני שלד עשוי קורות פלדה, אלומיניום או עץ (במבנים קטנים יחסית).

 

שמות נוספים הקשורים לתחום הבניה הקלה הם "בניה מתועשת" ו"בניה מודולארית", זאת משום שבבניה קלה נעשה פעמים רבות שימוש בחלקים מוכנים המונחים במקום המיועד להם, מקובעים והופכים חלק מהמבנה. שאיפה לצמצם עלויות בניה, לזרז הקמת מבנים קטנים, לחסוך בכוח אדם ולמצוא פתרונות ידידותיים לסביבה הובילו לפיתוח מואץ של טכנולוגיות בניה קלה במהלך העשור האחרון.

 

 

בניה קלה – יתרונות מרכזיים

לבניה קלה יתרונות רבים ההופכים אותה מתאימה מאוד למגוון פרויקטים. בין אלה ניתן למנות חיסכון בעלויות, מהירות, אתר בניה מסודר וידידותי וסביבה, גימור נאה, אטימות טובה כמו גם בידוד תרמי ואקוסטי מצויינים.
הקמת מבנה בשיטה כזו או אחרת של בניה קלה תעלה בדרך כלל לפחות 10% פחות מהקמת מבנה דומה בבנייה קונבנציונאלית. לעיתים קרובות החיסכון יהיה גדול הרבה יותר. עלויות הבניה הזולות הן פועל יוצא של כוח האדם המצומצם העוסק במלאכה, השלמת הפרוייקט תוך זמן קצר יחסית ואי הצורך בפינוי מאסיבי של פסולת בניין והשקעה בהשבת מראה נאה לאתר הבניה והאזור סביבו.

 

מי שאיכות הסביבה קרובה לליבם נוטים לבחור בבניה קלה שנחשבת, ובצדק, לידידותית מאוד לסביבה. די במבט חטוף באתר בו מוקם מבנה בשיטות בניה קונבנציונאליות כדי להבין שפרויקטים כאלה מזיקים לסביבה. אתר בו מוקם מבנה בבניה קלה נראה אחרת לגמרי, נקי, מאורגן ומסודר, האדמה אינה נרמסת ולא מתכסה פסולת, לכלוך ואבק. למעשה, המבנה צומח במקומו כמעט ללא השפעה על הסובב אותו. אטימות טובה מפני חדירת מים מאפיינת מבנים שהוקמו בבניה קלה, זאת משום שהקירות עשויים לוחות חלקים מחומרים איכותיים המונחים בדיוק במקומם ומחוברים זה אל זה בתפרים אטומים היטב. בידוד תרמי ואקוסטי מעולים מושגים בזכות מילוי חלל פנים הקירות בחומרים כגון יריעות צמר סלעים, קצף פוליאוריטן או לוחות קלקר.

 

מי צריך בכלל בניה קלה?
חיסכון בעלויות, מהירות, אתר בניה מסודר – כל אלה הם חלק מהיתרונות של בניה קלה

 

יש גם חסרונות לבניה קלה

טכניקות בניה קלה משתכללות כל הזמן אולם ישנם חסרונות שאין להם פתרון. כך למשל מקובל ליחס למבנים שהוקמו בבניה קלה עמידות נמוכה יחסית למבנים מבלוקים ויציקות בטון. חיסרון נוסף הוא גמישות פחותה בתכנון, במיוחד ככל שהדבר נוגע לבניה מודולארית. הטכניקה הזו מתאימה למבנים קטנים יחסית, זאת בגלל חוסן נמוך יחסית שמצמצם אפשרות הוספת קומות לגובה. למרות החסרונות, שיטות של בניה קלה נחשבות היום לבניה מתקדמת שיתרונות רבים לצידה. כדאי מאוד לשקול בחירה בבניה קלה עבור מבנים נמוכים שרוצים להקים במהירות, במחיר משתלם ותוך פגיעה מינימאלית בסביבה.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme