מה באמת יחסוך לכם יותר: טיול מאורגן, עצמאי או חצי עצמאי?

מאור מואיגר5 דקות קריאה
שתף:

ככל שהאינטרנט התחיל לתפוס מקום יותר ויתר משמעותי בחיינו, כך אנשים התחילו להספיד את סוכני הנסיעות והעריכו שזמנם קצוב. בכל זאת, האינטרנט מאפשר לכל אחד מאיתנו לקרוא בקלות על היעדים שהוא מתכנן לטוס אליהם, להשוות מלונות ולאתר טיסות זולות.אולם, חיפוש מהיר בגוגל יראה שסוכנויות הנסיעות ממש לא מראות סימני גסיסה ויותר מזה – האינטרנט גם הכניס לחיינו אנשי מקצוע מסוג חדש לגמרי – מתכנני מסלולי טיולים. אם תשאלו אותם אם הם סוכני נסיעות, הם מיד יתנערו מההגדרה הזאת ויסבירו שהם מציעים שירות אחר לגמרי.

 

 

"אנשים יותר עסוקים משהם היו בעבר"

טל שטרן, מנהל אתרי קליקו שעוזרים לישראלים לתכנן ולהזמין טיולים בחו"ל, מכיר היטב גם מתכנני מסלולים וגם סוכני נסיעות. עכשיו הוא מנסה להסביר לנו מה ההבדל בין השניים, למה דווקא עכשיו יותר אנשים נכנסים לתחום ואיך לתכנן טיול משתלם ובעל בערך בחו"ל. "בשנים האחרונות, כמות הישראלים שיוצאים לחו"ל עלתה בצורה דרמטית", הוא מספר. "הוזלת המחירים ורפורמת 'שמיים פתוחים' הובילו למצב שבו יותר ישראלים מתכננים טיולים לחו"ל וגם מחפשים מישהו שיעזור להם לעשות את זה. מצד שני זה קצת מוזר, כי כל המידע נגיש באינטרנט, אבל חשוב לזכור שאנשים גם יותר עסוקים משהם היו בעבר".

 

לכן, הוא מאמין, אנשים מעדיפים לשלם לאדם שמכיר היטב את היעד שהם טסים אליו ויכול לחסוך מהם את המחקר הארוך והמתיש, תוך שהוא יוצק ערך מוסף לטיול, שלעיתים קשה להגיע אליו בכוחות עצמנו. אז רגע לפני שאתם מארגנים את הטיול הבא שלכם, בואו נבין האם כדאי להיעזר במתכנן מקצועי, לעשות את זה לבד, או בכלל להצטרף לטיול מאורגן.

 

טיול מאורגן הוא לא האופציה היחידה
יותר ישראלים מתכננים טיולים לחו"ל וגם מחפשים מישהו שיעזור להם לעשות את זה (תמונה: טל שטרן)

 

טיולים מאורגנים – למי זה באמת מתאים?

לפני הכול, בואו נדבר על טיולים מאורגנים. הבחירה הזאת לעיתים נתפסת כשמרנית, כזאת שמתאימה לאנשים מבוגרים או למשפחות עם ילדים בלבד. עם זאת, כיום ישנם גם טיולים שמכוונים לצעירים וכוללים סיבובי ברים ומועדונים, כמו גם טיולי "נישה" לחובבי אומנות, למעריצים של ספרים מסוימים ועוד. להצטרפות לטיול מאורגן יש יתרון אחד בולט – הוא מצריך אפס השקעה מצידכם.

 

עוד יתרון לטיולים כאלו הוא העובדה שיש לכם מדריך צמוד, שחי את המקום ויודע לא רק להסביר לכם על האתרים שאתם מבקרים בהם, אלא גם לספר על המסעדות השוות, הפינות שנסתרות מעיני התיירים והדילים שכנראה לא הייתם מגיעים אליהם לבד.

 

 

טיול מאורגן עם מידה מסוימת של חירות

עם זאת, לטיולים המאורגנים יש גם חיסרון אחד משמעותי שטמון באובדן החירות. "בטיולים מאורגנים יש כמעט אפס גמישות", מסביר שטרן. "יש מסלול קבוע, כמעט אין לך שליטה עליו, ובהרבה מקרים זה מסלול שלא נכנס לעומק של האזור, אלא נע על אזורים נרחבים ונוגע בכל אחד מהם בצורה שטחית".

 

לדבריו, שימוש במתכנני טיולים בדרך כלל יתאים לשני סוגים של אנשים: "האחד הוא כמובן אנשים עסוקים שאין להם זמן לתכנן לבד וללמוד את השטח לעומק לפני שהם מגיעים למקום חדש. הסוג השני זה אנשים שמבינים את הערך המוסף שטמון באדם שמכיר מצוין את היעד ויכול לגרום לטיול להיות הרבה יותר מהנה".

 

חשוב לציין כי מתכנן טיולים ככל הנראה לא יזמין לכם מלון, טיסה או חבילת נופש. "רוב סוכני הנסיעות יודעים למכור את מה שצריך לנסיעה, אבל לא תמיד יודעים לצקת תוכן ראוי למסלול. כיום יש מעט סוכני נסיעות שמתמחים באזור ספציפי ויודעים גם להזמין את החופשה אליו וגם לבנות מסלול עם תוכן איכותי", מסביר שטרן. "מתכנן טיולים הוא אדם שיודע להכניס תוכן בעל ערך לטיול, בדרך כלל יהיה לו ידע ספציפי על אותו האזור ובזה מתמקד השירות שלו".

 

טיול מאורגן מעניק ערך מוסף
אנשים מבינים את הערך המוסף שטמון באדם שמכיר מצוין את היעד (תמונה: טל שטרן)

 

מה משפיע על המחיר?

אחת השאלות שהכי מעסיקות ישראלים בהקשר של טיולים מאורגנים היא האם תכנון עצמאי של אותו המסלול יהיה זול יותר. על פי ההיכרות שלו עם התחום, מעריך שטרן שבמקרה הזה אי אפשר להכליל: "יש מקרים שבהם הזמנת חופשה מסוכן נסיעות דווקא תהיה זולה יותר מחופשה שמתכננים לבד בגלל דילים שרק הוא מקבל, ויש מקרים רבים שבהם תכנון והזמנה עצמאית יוזילו משמעותית את הטיול. בהקשר של טיולים מאורגנים, בחלק מהמקרים יהיה אפילו יקר יותר לתכנן את המסלול לבד, כי תצטרכו לדאוג לעצמכם גם למדריך, להסעות ולטיסות".

 

עם זאת, הוא מאמין שבמשוואה הזאת יש משתנה נוסף – מדינת היעד: "כנראה שאם תרצו לתכנן בעצמכם טיול למדינות שנחשבות זולות, כמו סין או תאילנד, זה אכן יהיה זול יותר מטיול מאורגן. אם תתכננו טיול במדינות מערביות, שנחשבות יקרות יותר, יכול להיות שדווקא טיול מאורגן יהיה משתלם יותר".

 

ומה לגבי מתכנן טיולים? כאן התמחור הוא מעט שונה. כאמור, לרוב לא מדובר באדם שיעזור לכם להזמין את חבילת הנופש, אלא יגבה תשלום על בסיס הייעוץ שהוא נותן לכם. לכן, מה שיקבע את המחיר זה משך הטיול והתוכן שאתם רוצים לצקת אליו.

 

"רוב מתכנני הטיולים לוקחים בין 70 ל-120 שקלים ליום טיול", מעריך שטרן. "בשירות כזה, המתכנן לומד את הלקוח – מי הוא, מה מעניין אותו, מה לא מעניין אותו, מה המצב הבריאותי שלו, האם צריך להתחשב בשיקולים של דת ומזון כשר – ועוד הרבה נושאים אחרים. בהתאם לזה הוא כותב מסלול טיול מפורט – כשהדגשים ורמת הפירוט משתנים ממתכנן למתכנן".

 

אז איזה מודל מתאים לכם?

כמו בכל דבר בחיים, גם כאן אפשר לחלק את כולנו לכמה קבוצות: אלו שמוכנים לשלם על ידע שיחסוך להם זמן, ככל הנראה ייעזרו במתכנן טיולים. אלו שמעדיפים כמה שפחות התעסקות, בדרך כלל יעדיפו להצטרף לטיול מאורגן ואלו שמעוניינים לחסוך בעלויות הטיול יתכננו אותו בעצמם.

 

אם החלטתם להיעזר במתכנן, שטרן ממליץ על הדרך הנכונה לנהל את התהליך: "אני מאמין ששווה לשלם על ידע, כי לפעמים התשלום למתכנן יכול לגרום לטיול להיות הרבה יותר מהנה ואפילו להוזיל אותו במקרים מסוימים. אבל חשוב לעשות תיאום ציפיות טוב לפני שמתחילים. כל מתכנן עובד בצורה אחרת וחשוב שהלקוח יגדיר מראש מה הוא מצפה לקבל – אם זה פגישה בארבע עיניים, הציפיות מהטיול ורמת הפירוט של המסלול שיקבל".

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme