איך נקבע תשלום מקדמות מס הכנסה ולמה זה חשוב לכם?

איריס קליין2 דקות קריאה
תשלום מקדמות מס הכנסה
שתף:

כמעט כל בעל עסק מחויב לבצע במהלך פעילות העסק שלו תשלום מקדמות מס הכנסה. אלא שלא תמיד מודעים אנחנו לסיבת התשלום ופשוט משלמים כי צריך. כעסק וארגון וגם כעצמאי יש להכיר לעומק כל תשלום שהוא חלק מההוצאות העסקיות ולדעת כיצד הוא מחושב על מנת לשמור על שקיפות ויד על הדופק בכל הנוגע להוצאות והכנסות.

 

חישוב המס על הכנסה מעסק וממשכורת מבוצע בכל שנה, ותשלום על המס הסופי יקבע בזמן ההכנה של הדו"ח השנתי, שבו למעשה מחשבים את כלל ההכנסות וגם ההוצאות שהיו באותה שנה. בתום הגשת הדו"ח, מס הכנסה מוציא מסמך, שבו נקבע כל חיוב או זיכוי והניכוי בעבור זה של העצמאי, החברה או העסק. על סמך מסמך זה יקבע הסכום של אותו עסק או ארגון שיש לשלם – המס הכנסה שאותו כל אחד מאתנו מכיר. תשלום מקדמות מס הכנסה הוא למעשה שיטת חישוב שאותה קבע מס הכנסה משיקולים כאלה ואחרים, ובמאמר זה ריכזנו את כל מה שיש לדעת בנושא.

 

 

מה הן מקדמות מס הכנסה?

תשלומי המיסים לכל אדם שהוא עצמאי יקבעו במסגרת הדו"ח השנתי, ובכל זאת מס הכנסה מחייב לשלם שיעור מס שצפוי עוד במהלך השנה כמקדמה. שיעור המקדמה יהיה אחוז מסוים מההכנסה – מהמחזור החודשי של העסק. מדי חודש או חודשיים (בהתאם לזמן הדיווח) יידרש בעל העסק לבצע תשלום מקדמות מס הכנסה. חשוב לזכור שלא מדובר בתשלום הסופי למס הכנסה אלא סכום שניתן בעצם – על החשבון. רק כשייקבע כל סכום המס שיש לשלם, אז החישוב ייקח בחשבון את המקדמה שניתנה מבעוד מועד. אם סך המס שיש לשלם יעלה על המקדמות ששולמו, אזי צריך יהיה לשלם את כל ההפרש שבין המקדמות ששולמו לבין המס שהיה צריך לשלם. לעומת זאת, אם שולמו המקדמות יותר מהמס שצריך לשלם – המשלם יקבל החזר כספי ממס הכנסה.

 

איך נקבע תשלום מקדמות מס הכנסה?
תשלום המס מחושב על פי ההכנסות וההוצאות שלכם – ומוטב לשלם מקדמות במהלך השנה

 

בסוף זה חוזר אליכם

אם כן, תשלום מוקדם למס הכנסה לא מעיד על תשלום שהוא עודף או תשלום פחות עבור הרווחים של בית העסק. חישוב מס מדויק יהיה רק בתום השנה, בזמן ההגשה של הדו"ח השנתי, שהוא ידווח על הרווחים של העסק על כל השנה שחלפה או שהוא יופחת בעבור רווחים של בית העסק במהלך השנה. אי תשלום של מס בזמן תמיד יוביל אתכם להגדלת החוב. העסק יקבל קנסות וגם הריבית תצטבר – מצב שלא כדאי להגיע אליו כלל. אז תשאלו – מהו המצב הכי טוב עבור העסק או החברה שלכם מבחינת חישוב של תשלום מקדמות מס הכנסה?

 

המצב האידיאלי הוא שאחרי הגשת הדו"ח יתקבל החזר שיהיה יחסית נמוך. והסיבה לכך שאם לאחר הגשת הדו"ח יתגלה ששילמתם מס נמוך מדי, תחויבו להוסיף למס הזה גם ריביות והצמדה, משמע תיאלצו לשלם יותר למס הכנסה, עבור אותו חישוב מס קלוקל, וזה כאמור לא מצב שתרצו בו. לעומת זאת בהחזר גדול, אתם תקבלו את ההפרשים של הריבית ושל ההצמדה, משמע אתם תקבלו הרבה יותר כסף מהמס שהוא עודף שאותו שילמתם. זה כמובן מצב מעולה, אך צריך גם לשים לב: החזר גדול יכול לסמן על התנהלות כספית רעועה, מפני שהסיבה להחזר גדול יהיה שאתם שילמתם הרבה יותר מס וכך גם הכבדתם על עצמכם במהלך השנה בכל הקשור להתנהלות תזרים המזומנים.

 

קביעה של אחוז המקדמה

כדי לקבוע את סכום המקדמה מביטים על הנתונים של העסק בעברו, שנה קודמת, או עפ"י תקופה קודמת שמשקפת את המצב הנוכחי של אותו ארגון או עסק, מול המחזור שעשה. זה יהיה בעצם השיעור שצריך לשלם עבור מקדמה למס הכנסה. ברור אפוא שאפשר לקחת בחשבון גם צפי של גידול ברווח של העסק או הקטנה ברווחים, רווחים לפי עונה, הכנסה או הוצאה שהיא חד פעמית שיכולה לעשות שינוי בצורה משמעותית בחישוב. במקרים אחרים יהיה מומלץ על הוספה של מקדם ביטחון בסך 20 אחוז למקדמות שחושב במטרה להבטיח תשלום מלא של המס שהיה אמור להיות משולם.

 

אופן תשלום מקדמות מס הכנסה

כיצד משלמים את המקדמות הללו? בכל תחילת שנה או בזמן שהעסק או החברה נפתחים יגיע לרואה חשבון של העסק או החברה, פנקס מקדמות מס הכנסה לאותה השנה של המס. על ידי השוברים הללו ניתן לשלם בכל סניף דואר את המקדמה. בנוסף, אפשר גם לשלם את המקדמה באתר באינטרנט על ידי כרטיס אשראי או באמצעות הבנק על ידי טופס שעליו אתם והבנק חתומים.

 

איך מבצעים בפועל תשלום מקדמות מס הכנסה?
תוכלו לבצע תשלום מקדמות מס הכנסה אונליין או דרך רואה החשבון שלכם – ואם תפעלו מסודר ונכון, אולי אפילו תקבלו החזר קטן

 

היתרונות בתשלום מקדמה

לתשלום מקדמות בצורה מסודרת יש כמה יתרונות היתרון הראשון שזה תשלום שעוזר ומסייע רבות לכל תזרים המזומנים של החברה או העסק, זאת בהנחה שהעסק מרוויח וישלם את המס הכנסה בהתאם לרווחים שלו באותה השנה. פריסה של התשלום החודשי או כפי שציינו הדו-חודשית, לא תאלץ את החברה להתמודד עם דרישה לתשלום של סכום גבוה בבת אחת לאחר קביעת סך המס שנדרש ממנה לשלם. בנוסף לזה, תשלום מקדמות חוסך מהחברה לשלם ריביות והצמדה כל עוד וסך המס שיש לשלם יעלה על סך המקדמה ששולמה, כי ההפרש יישא את הריבית ואת ההצמדה.

 

 

האם אפשר לשנות את שיעור המקדמות?

עם קביעה של סכום המקדמה המשוערת וגם במהלך של שנת המס אפשר לפנות ולדרוש לעשות שינוי בשיעור סכום המקדמות. במידה ויש גידול משמעותי ברווחים של העסק רצוי לבקש הגדלה של שיעור המקדמה. אם המצב הפוך ויש הקטנה ברווחים אפשר לבקש מרשות המיסים, קיטון בשיעור תשלום מקדמות מס הכנסה.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme