איך אפשר להוציא דרכון זר והאם זה שווה את המאמץ?

עומר גלעדי2 דקות קריאה
להוציא דרכון זר - בעד ונגד
שתף:

כמעט לכל ישראלי יוצא להשתעשע במחשבה על הוצאת דרכון זר. העובדה שרובנו צאצאי משפחות שהגיעו לארץ ממדינות אחרות הופכת קבלת דרכון זר לאפשרות ברת קיימא. יש כמובן דרכים נוספות לקבל דרכון זר מלבד שורשים במדינה כזו או אחרת. יש לנו גם הרבה מה להרוויח מהחזקת אזרחות נוספת, מסיבות רבות. יש מדינות אליהן אי אפשר להיכנס עם דרכון ישראלי, דרכון זר עשוי להקל מאוד תנאי קבלת ויזה למדינות מסויימות, לפעמים הדרכון הזר אפילו יחסוך מאיתנו כליל את הצורך לדאוג לויזה, כך למשל עם דרכון אירופאי אפשר להיכנס לארה"ב ללא ויזה (בדרך כלל). ישנם דרכונים זרים להם יתרונות נוספים, זאת משום שהם הופכים אותנו לאזרחים שווי זכויות במדינה שהנפיקה לנו את הדרכון.

 

לצד היתרונות יש גם חסרונות שחשוב לקחת בחשבון. תהליך הוצאת דרכון זר עשוי להיות לא פשוט ולעלות לא מעט כסף, לעיתים ישנם שיקולי מס שחשוב להכיר, אזרחות לא רק מעניקה זכויות אלא גם מטילה חובות, יתכן והוצאת הדרכון אינה סוף פסוק ותידרש תחזוקה בדמות ביקורים במדינה שהנפיקה לנו את הדרכון. אם גם אתם שוקלים להוציא דרכון זר תמצאו בפיסקאות הבאות מידע מאיר עיניים על מה שתצטרכו לעבור, כמה זה יעלה לכם ומה תיזכו לקבל בתמורה.

 

ישראלים שרוצים להוציא דרכון זר
ישראלים רבים מנצלים שורשיהם כדי להוציא דרכון זר, שעשוי להקנות יתרונות אך הליך הוצאתו כרוך בהשקעת זמן וכסף ויש דברים נוספים שצריך לקחת בחשבון בבואנו להחליט אם כל העניין באמת משתלם

 

אילו דרכונים הכי מבוקשים ולמה

עבור ישראלים הדרכונים המבוקשים ביותר הם ללא ספק אלה של מדינות החברות באיחוד האירופי כגון גרמניה, ספרד, צרפת, פורטוגל ועוד. דרכון אירופאי מאפשר לעבוד וללמוד בכל מדינה באיחוד, הדרכון גם מעניק זכויות אזרח במדינה שהנפיקה אותו. מדינות האיחוד האירופי מאופיינות באיכות חיים גבוהה, תנאים סוציאליים טובים, מגוון אפשרויות תעסוקה, מחירי נדל"ן נמוכים יחסית לישראל, מטבע חזק ועוד. זו בדיוק הסיבה לכך שישראלים רבים ממוצא מערב אירופאי בוחרים לנצל זכאותם להוציא דרכון של המדינה ממנה הגיעה משפחתם.

 

בשנת 2015 נכנס לתוקפו תיקון לחוק ההגירה הפורטוגלי המאפשר לישראלים רבים ממוצא עדות המזרח דווקא לקבל דרכון פורטוגלי. זאת משום שיהודים רבים גורשו או ברחו מפורטוגל אל מדינות כגון מרוקו, תוניס, אלג'יר, טורקיה, סוריה, מצריים, מדינות שונות בדרום אמריקה ועוד. ישנם גם מי שמוציאים דרכון של מדינה במזרח אירופה ממנה עלתה משפחתם לארץ, רומניה או פולין למשל. דרכון אמריקני גם הוא מבוקש מאוד אולם נחשב קשה להשגה.

 

 

כמה עולה להוציא דרכון זר?

יש מי שמנהלים את הליך הוצאת הדרכון הזר בעצמם ויש מי שנעזרים בבעלי מקצוע דוגמת עורך דין המתמחה בהוצאת דרכון של מדינה מסוימת. בין אם תעשו הכל לבד או שתימסרו את הטיפול לבעל מקצוע, יעלה לכם לא מעט כסף להוציא דרכון זר. כמה בדיוק תשלמו תלוי בסוג הדרכון, מורכבות ההליך, מספר בני המשפחה הכלולים בו, היקף הייצוג שתבחרו לקבל ועוד. ההוצאות מורכבות מתשלום אגרות לרשויות המדינה המנפיקה את הדרכון, תרגום מסמכים, אישורים נוטריונים, השגת מסמכים שונים שתידרשו להמציא, תשלום לבא כוח שיגיש עבורכם את הבקשה במדינה הזרה ועוד.

 

כדי לקבל סדר גודל הנה פירוט הוצאות אופייניות להוצאת דרכון אירופאי:
– כ-500 יורו תשלום לועדה מטעם הקהילה היהודית המקומית המנפיקה אישור שיש לכם זיקה למדינה.
– כ-250 יורו אגרות שונות
– תרגומים כ-900 יורו
– טיפול של איש מקצוע כ-1500 יורו
בסך הכל מדובר על הוצאה של כ-12,000 ש"ח.

כאשר מבצעים את ההליך עבור כמה בני משפחה יחד המחיר לכל דרכון זר ירד בכ-20%. ייתכנו הוצאות נוספות כגון קורס לרכוש רמה בסיסית בשפה המקומית כפי שנדרש ממי שמוציאים דרכון ספרדי למשל, שהייה במדינה המנפיקה את הדרכון (אם נדרשת לצורך השלמת ההליך), ביצוע השקעה כספית במדינה (רכישת נדל"ן למשל) ועוד.

 

כמה עולה להוציא דרכון זר?
כדי להוציא זר תצטרכו לשלם סכום לא קטן על התהליך – וכדאי שתהיו ערוכים לכך

 

לטפל בכל העניין בעצמנו או לפנות לאיש מקצוע?

אם יש לכם זמן וסבלנות וחשוב לכם לחסוך בעלויות אפשר לשקול לטפל בכל הליך הוצאת הדרכון הזר בעצמכם. בררו במה העניין כרוך, העריכו מה יידרש מכם, האם תדעו לבצע את כל מה שצריך, כמה זמן זה יגזול, מה העלויות הבלתי נמנעות, מה גובה התוספת אם תבחרו לשלם עבור ייצוג, האם ההליך עלול להיכשל וכל השקעתכם תרד לטמיון והאם טיפול מקצועי מבטיח קבלת הדרכון. כשיהיו כל הנתונים בידיכם תוכלו להחליט אם לפנות לבעל מקצוע או לא.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme