לפני שפותחים חשבון בנק למתבגרים – איך עושים את זה נכון?

עומר גלעדי5 דקות קריאה
חשבון בנק למתבגרים - כללים בסיסיים
שתף:

מגיע שלב בחייו של כל הורה בו הילדים הופכים בוגרים – ואז הם מוכנים, אולי אפילו צריכים, חשבון בנק משלהם. מאחר והם עצמם טרם התנסו בפתיחת חשבון בנק, אנו ההורים הנרגשים מעוניינים לסייע להם, לבחור עבורם את הטוב ביותר וללוות אותם בתהליך. זאת ועוד, הבנקים דורשים הסכמה ומעורבות של ההורים כשמדובר בפתיחת חשבון בנק עבור מתבגרים מתחת לגיל 16. התהליך של פתיחת חשבון בנק למתבגרים אינו מורכב, ותוכלו לבחור בכל בנק לטובת העניין, אבל חשוב לדעת שחשבונות בנק לצעירים מתאפיינים בהטבות ובעמלות מופחתות – וכדאי לבחור נכון. לפניכם – המדריך לפתיחת חשבון הבנק הראשון של המתבגר.

 

מתי ואיך פותחים חשבון בנק למתבגרים
כבר מגיל 14 ניתן לפתוח ולנהל חשבון בנק, אך עבור מתבגרים מתחת לגיל 16 נדרשת הסכמת ההורים. הבנקים המסחריים מציעים חשבונות מיוחדים למתבגרים, חשוב שהורים ילוו את ילדיהם ויסייעו להם להבין את התנאים שהבנקים מציעים ולבחור את החשבון שהכי מתאים להם

 

חשוב לזכור – מערכת החינוך אינה מלמדת התנהלות פיננסית נכונה

רבות מדובר על כך שמערכת החינוך בארץ, על אף היתרונות הרבים שלה, אינה מכינה תלמידים להתנהלות פיננסית נכונה. לפני שפותחים חשבון בנק למתבגרים חשוב לוודא שהם יידעו לנהל נכון את כספם. בראש ובראשונה על ילדיכם להבין את החסרונות שבמשיכת יתר. ילדים עלולים להתפתות לנצל את האפשרות להיכנס למינוס מבלי לקחת בחשבון שמדובר בהלוואה הכי יקרה שהם יכולים לכפות עליכם את תשלומיה. הרגלי צרכנות נבונה יאפשרו לילדיכם להפיק את המירב מחשבון הבנק החדש שלהם. דברו איתם, נסו לעקוב אחר דפוס ההוצאות שלהם ותנו עצות טובות כשצריך. זכרו שהילדים ודאי נלהבים מהאפשרות החדשה להחליט בעצמם מה לרכוש ועלולים לבזבז כספים בצורה לא יעילה.

 

 

הטבות אופייניות שבנקים מעניקים למתבגרים הפותחים חשבון חדש

הבנקים מתחרים על הלקוחות הצעירים החדשים בידיעה שאנו נוטים להישאר עם הבנק שלנו לאורך שנים. זו הסיבה שניתנות שלל הטבות בחשבונות המוגדרים "לצעירים". כך למשל ניתן להינות מפטור מעמלות על ניהול החשבון, כרטיס כספומט או כרטיס אשראי ללא עלות, מועדוני הטבות, מספר פנקסי צ'קים בחינם, הנחות בעמלות שונות ועוד. חשוב להשוות בין הבנקים ולבחור לפתוח חשבון בבנק שמציע את ההטבות הרלוונטיות ביותר עבור ילדיכם.

 

חשבון בנק למתבגרים - מה הוא נותן?
מה יכולים המתבגרים לעשות עם חשבון הבנק שלהם?

 

מה יוכל המתבגר שלכם לעשות עם חשבון הבנק ומה לא

ניתן לפתוח חשבון בנק מגיל 14 אולם עד גיל 16 נדרשת הסכמת ההורים. לבנק אסור לאפשר לקטין (מתחת לגיל 18) להיכנס למינוס אלא אם קיבלו הסכמת ההורים בכתב, מראש ותוך קביעת מסגרת. קטינים מגיל 15 ומעלה שעובדים ומפקידים משכורת חודשית דרך קבע לחשבון יכולים לקבל מהבנק מסגרת אשראי גם ללא הסכמת ההורים, המסגרת תוגבל לגובה השכר החודשי.

 

לבנקים אסור להנפיק פנקס צ'קים למי שטרם מלאו לו 16. על צ'קים שמונפקים עבור מתבגרים מעל גיל 16 יהיה כתוב "קטין" או "נוער עד 18" וכן "סכום המשיכה מוגבל לסך 400 שקלים". פנקס צ'קים של קטין יכיל 25 צ'קים בלבד. מתבגרים מעל גיל 16 יוכלו לקבל כרטיס למשיכת כסף בכספומט ואפילו להשתמש בו כמעין כרטיסי אשראי לביצוע קניות ללא מזומן. מתבגרים בגילאי 14 – 16 יכולים לקבל רק כרטיס חיוב (דביט) המאפשר קניות בארץ בלבד, תוך חיוב מיידי של החשבון ורק בתנאי שהחשבון נותר ביתרה חיובית. סכום העיסקאות היומי לא יוכל לעלות על 400 שקלים. על גבי כרטיס חיוב של מתבגרים יוטבעו המילים "קטין" או "נוער עד 18". כרטיס של מתבגרים החורגים ממסגרת האשראי יבוטל.

 

 

יתרונות וחסרונות לפתיחת חשבון בנק למתבגרים

ישנם מצבים בהם למתבגרים נחוץ חשבון בנק, למשל אם הם עובדים וצריכים להפקיד משכורת לחשבון. פעמים אחרות מתבגרים פשוט מגיעים לשלב בו הם יכולים להפיק תועלת מניהול חשבון בנק משלהם. כהורים שלהם – חשוב שתוודאו שילדיכם בוחרים את חשבון הבנק המתאים להם, זה המעניק הטבות שהם יהנו מהן בפועל. בהמשך מומלץ לעקוב אחר ההתנהלות הפיננסית של ילדיכם, לוודא שהם יודעים מה מותר ומה אסור, כמה תעלה להם כניסה ליתרת חובה, איך להימנע ממצבים של משיכת יתר או תשלום עמלות מיותרות, ועוד.

 

אם ילדיכם פונים אליכם בבקשה לסייע להם לפתוח חשבון בנק בידקו אם אכן נחוץ להם חשבון כזה. ייתכן ויסתבר שכדאי לחכות קצת. מגיל 16 יוכלו המתבגרים להחליט בעצמם לפתוח חשבון בנק, הם אינם זקוקים עוד להסכמתכם, חשוב לדעת להעניק להם בכל זאת את התמיכה הדרושה.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme