קרן גידור – המדריך המלא למוצר ההשקעה הנחשק

עומר גלעדי5 דקות קריאה
הכל על קרן גידור ועל קרנות גידור בכלל
שתף:

יש המון דרכים להשקיע את ההכנסה הפנויה שלכם, על מנת לחפש את התשואה הקצת-יותר-גבוהה מזו שמציעים אפיקי חיסכון סולידיים. אם התבגרתם מהפק"מים והחסכונות בריביות מגוחכות, ויש לכם סכום לא מבוטל המיועד להשקעה – בוודאי כבר שמעתם על קרן גידור. קרן גידור היא מוצר ההשקעה הספקולטיבי, הנחשק, נטול העכבות (והרגולציות), ששמו נקשר בתשואות גבוהות – כמו גם, מטבען של השקעות מסוג זה, בנפילות דרמאטיות פה ושם (למשל, לכל אורך שנת 2018, ובמיוחד בחודש האחרון של שנה זו). לצד התנודתיות, ההרפתקנות והסיכונים – כדאי לומר, שעם תחילת שנת 2019, מנוהלים בישראל מעל 23 מיליארדי שקלים של משקיעים בקרנות גידור, שעדיין נחשבות למוצר ההשקעה האקסקלוסיבי בשוק. אז מה היא קרן גידור, מה אתם יכולים להרוויח – ומה הסיכונים? כל מה שצריך לדעת על קרנות גידור – לפניכם.

 

מה היא קרן גידור
המוצר המסקרן, הנושך, הפראי ואולי גם מהרווחיים שתוכלו למצוא בין המוצרים להשקעה בשוק ההון, הוא קרן גידור, עליה לא חלות הרגולציות שחלות על מוצרי השקעה אחרים, ועל כן היא עשויה להניב רווחים גבוהים יותר, בניהול נכון

 

מה היא קרן גידור, ואיך היא שונה ממוצרי השקעה אחרים?

קרן גידור (באנגלית: Hedge Fund) היא קרן השקעה בוטיקית, אשר בדרך כלל מנהלת כספים של מספר מצומצם ואקסקלוסיבי של משקיעים, באסטרטגיית השקעה ייחודית – כאשר זו, בדרך כלל בסיכונים גבוהים, לפעמים תוך שימוש במינוף מאסיבי, ובשיטת ניהול דינאמית ומעורבת במיוחד. באופן עקרוני, אין הכרח לפי קרנות גידור הן אפיק השקעה כזה רב סיכונים – אבל המוניטין שקנו לעצמן קרנות הגידור, כמו גם האטרקטיביות למשקיעים עתירי ממון בשוק הישראלי ובשווקים בינלאומיים – נשען על העובדה שמדובר באפיק השקעה כזה ש"לא רואה בעיניים" – וזו הסיבה לתשואות הגבוהות, שחלק מקרנות הגידור משיגות.

 

כנראה שאחד המפתחות המעניינים בקרן גידור, היא היעדר הפיקוח והרגולציה. בכך, קרן גידור היא חופשייה לנהל את כספי ההשקעה בכל דרך – כמו גם לגבות דמי ניהול בסכומים גבוהים יותר. קרן גידור לא חייבת למשקיעים שלה שקיפות, ואסטרטגיות ההשקעה הן מורכבות, שונות, ותלויות במנהל הקרן (שהוא פעמים רבות מושקע בקרן בעצמו). ביחד עם זאת, במהלך שנת 2017 התשואה הממוצעת עבור משקיעים בקרנות הגידור הישראליות עמדה על 24% (מעל פי שתיים ביחס להשקעה מסובכת בנדל"ן מניב – וכל זאת, תוך שהכספים שומרים על נזילות יחסית, בדרך כלל), עם היקפי נכסים של כמעט 18 מיליארדי שקלים. אנחנו מציינים את היקפי הרווחים והתשואות של שנת 2017 – כי שנת 2018 היתה פחות טובה עבור קרנות הגידור בישראל, ועוד נרחיב על כך.

 

השורה התחתונה היא, כנראה, שקרנות גידור הן מוצר ספקולטיבי במיוחד, ושהתנהגות כל קרן גידור שתבחרו להשקיע בה תלויה באופן הדוק במקצועיות ובמסירות של מנהל ההשקעות שלה (שגם הוא, דרך אגב, אינו חייב ברישיון לניהול פיננסי, בביטוח אחריות או אף בשקיפות כלפי המשקיעים, זאת על פי חוק).

 

 

השקעה בקרן גידור – למי זה מתאים?

בין השנים 2012 – 2017, הציגו קרנות הגידור בישראל נתונים שהם לא פחות מאשר מעוררי קנאה – עם תשואות של בין 8% ל–19% בשנה. בשנת 2018 הגלגל התהפך, ומספר קרנות גידור מהמובילות בשוק הישראלי ספגו הפסדים גדולים, ביניהן קרן הגידור "גיא פאנד" שהשקיעה באג"ח והפסידה במהלך שנת 2018 כ – 27%; קרן הגידור "נץ" מבית אלטשולר שחם שבחרה גם היא באסטרטגיית השקעה שלא הוכיחה את עצמה (עם חשיפה לשוק המניות והמט"ח התורקי) והפסדיה בשיעור דומה. קרן הגידור "קוליברי" של ערן מרדכי, הצליחה "לרוץ בין הטיפות", עם אסטרטגיית השקעות סלקטיבית וניהול כספי השקעות בהיקפים נמוכים ביחס לשוק (בקרן כ – 50 מיליוני שקלים) – והיא השיגה במהלך שנת 2018 תשואה חיובית של 12%. זאת, לצד סטטיסטיקות אופטימיות במיוחד של הקרן, אשר מאז הקמתה בשנת 2016, השיגה תשואה מצטברת של 67% עבור משקיעיה.

 

קרנות גידור בישראל הפסידו למשקיעים מאות מיליוני דולרים. באחוזים מדובר על נתון ללא אח ורע בקרב שאר מוצרי ההשקעה בישראל. עולה מן הנתונים באופן ברור, אם כן, שההשקעה בקרן גידור היא לא השקעה לבעלי לב חלש. מדובר במסלול השקעות הפכפך ומטלטל בדרך כלל, שמי שבוחר בו נדרש לקחת בחשבון – שהכספים על קרן הצבי. בחלק מן המקרים התשואה גבוהה ושווה את המתח – ובחלק אחר של המקרים, מדובר בהפסדים כבדים שחשוב לקחת בחשבון.

 

בנוסף לעניין הספקולטיביות שחשוב לקחת בחשבון, כדאי לדעת גם כי נתוני המשקיעים הנבחרים בכל קרן גידור הם שונים, אולם בדרך כלל מנסים מנהלי קרנות הגידור לשמור על אקסקלוסיביות הקרן דרך בחירה סלקטיבית של משקיעים עתירי הון. כך, בחלק מקרנות הגידור המעניינות בישראל, נתוני כניסה שלא כל משקיע יכול לעמוד בהן, עם התחייבות להשקעה ראשונית של סכומים גבוהים (בדרך כלל מעל 100,000 ₪, לא אחת גם מעל מיליון שקלים), כמו גם התחייבות לתקופות השקעה שיאפשרו למנהלי ההשקעות לבצע השקעות שפחות שומרות על נזילות הכספים.

 

למי קרנות גידור באמת מתאימות
חשוב לזכור: קרנות גידור הן קרנות בסיכון גבוה

 

דמי הניהול בקרן גידור

הנה עוד הבדל בין השקעה בקרן גידור לבין השקעה במוצרים מפוקחים יותר בשוק ההשקעות – דמי הניהול אינם מוגבלים, ומנהל הקרן, אשר צפוי לטפח אסטרטגיית השקעה ייחודית ואם ימלא את תפקידו באופן האופטימאלי – ישקיע זמן רב בניהול דינאמי ("Hands On") של הקרן – יכול לדרוש עבור שירותו זה דמי ניהול בכל שיעור שיבחר.

 

דמי הניהול המקובלים למנהלי קרנות גידול מתחילים ב – 2% מהקרן לשנה – ועוד בין 20% ל – 30% מהרווחים. מדובר, ללא ספק, בשירות שתקבלו בעלות גבוהה, במיוחד בהשקעה של סכומים גדולים. למען הסר ספק – מנהל הקרן לא משלם למשקיעים כאשר התשואה שלילית.

 

למה לכם להשקיע בקרן גידור?

אם לא נבהלתם עד כה – ייתכן שאתם משקיעים שעשויים מן החומר המתאים להשקעה בקרן גידור. ואכן, כאשר משקיע מתאים מוצא קרן גידור אותה בדק מן המסד לטפחות והחליט שמאפייניה מתאימים לסוג ההשקעה שהוא מבקש (כמו גם שהוא עצמו מתאים, כמשקיע, לקרן – בעיקר בהיבט של הסכמה עם אסטרטגיית ההשקעה, סכום השקעה ראשוני, התחייבות למשך הזמן המינימאלי להשקעה, וגובה דמי הניהול) – אותה קרן גידור עשויה להיות מוצר ההשקעה שירוויח עבורו את התשואות הגבוהות ביותר מבין כלל מוצרי ההשקעה שהוא רואה לנגד עיניו. הנה, רק לשם ההמחשה, בין השנים 2013 עד 2017, קרן הגידור ספרה הלת'קייר הרוויחה מעל 95% של תשואה; קרן הגידור ספרה Small Cap הרוויה תשואה של מעל 115% (כלומר – המשקיעים הכפילו את כספם); קרן הגידור אלפא יתר הציגה תשואה מצטברת לשנים אלה של 118.5%; וקרן הגידור רידינג קפיטל השיגה בתקופה זו 132.6% תשואה עבור משקיעיה.

 

היתרון הגדול של קרנות גידור
באופן כללי, קרן גידור עשויה להיות מוצר ההשקעה שירוויח את התשואות הגבוהות ביותר

 

איך בוחרים קרן גידור להשקעה?

כאמור, נתונים ראשוניים שחשוב לברר אודות כל קרן גידור להשקעה הם הסכום הראשוני הנדרש, תקופת הזמן המינימאלית להשקעה, אסטרטגיית ההשקעה, וגובה דמי הניהול שנגבים בקרן. לצד מאפיינים ראשוניים אלה, הנה עוד כמה שאלות שכדאי לשאול:

 

  • בררו אודות מנהל הקרן – מה יכולותיו? מה ניסיונו? אילו הצלחות השיג כמנהל השקעות בעבר? מה השכלתו הרלוונטית? כמה ישקיע בניהול קרן הגידור? האם הוא עצמו מושקע בה?
  • בררו אודות הארגון המנהל את קרן הגידור שבחרתם – מה השקפתם מבחינת השקיפות בניהול ההשקעות והמידע (כמו גם תכיפותו) שיינתן למשקיעים?
  • בדקו היטב את אסטרטגיית ההשקעה וחוזה קרן הגידור. קראו את המסמכים הרלוונטיים בתשומת לב ובדקו כי אחוזי המינוף והסיכון, תחומי ההשקעה ומאפייני הניהול מקובלים עליכם

 

לאורך שנת 2018, שהיתה שנה קשה עבור קרנות הגידור, עלה כי מי שעשה חייל בניהול השקעות של קרנות גידור היו מנהלי כספים עצמאיים צעירים אשר צברו ניסיון בשוק המוסדי ופתחו קרנות גידור אקסקלוסיביות משלהם. בקרנות גידור כאלה נוהלו סכומים בהיקפים מצומצמים ביחס לשוק – לא יותר מ – 50 מיליוני שקלים. וכאמור, אסטרטגיית ההשקעות חייבת להיות כזו שתדרוש ממנהל הקרן ניהול דינאמי, נוכח ומותאם, ממש בכל יום.

 

בשורה התחתונה, קרנות הגידור הן מוצרים שאינם כפופים לרגולציה, וזו אחת הסיבות שאנחנו רואים בקרנות הגידור תשואה עודפת – המכונה בשוק ההשקעות "תשואת אלפא", ביחס ל"תשואת ביתא" שהיא התשואה שמשיגים המדדים. הצלחת כל קרן גידור תלויה במישרין באיכות הניהול של מנהל ההשקעות שבה, וזו הסיבה שחלק ניכר מתשלומי העמלות של משקיעים מבוססים על הצלחות והם משולמים כאחוזים מהרווחים בקרן. רק מנהל קרן גידור מושכל, מחוייב, ומקצועי – יביא את המשקיעים בקרן לתשואות גבוהות, שכפי שראינו, הן עשויות אף להכפיל את סכומי הקרן בהשקעה ארוכת טווח.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme