קרן גידור – איזה סוג של השקעה היא מציעה, ולמה היא מוצר השקעה שונה

מורן בלסר5 דקות קריאה
מה היא קרן גידור?
שתף:

קרן גידור היא מוצר השקעה הבולט בנוף צורות ההשקעה בארץ ובעולם. הקרנות מנוהלות על ידי חברות פרטיות ופונות למשקיעים אסטרטגיים. קרנות גידור פועלות בסביבה של רגולציה מינימאלית, כולל אי פיקוח על גובה העמלות ודמי הניהול המשולמים למנהל ההשקעות. ביחד עם זאת, קרנות גידור הן פופולריות בעולם ובארץ, מעל 100 קרנות גידור מופעלות על ידי גופים פרטיים ומציעות אפיק השקעה נוסף, השם לעצמו למטרה רווחים גבוהים במצב של שוק עולה או יורד. מה הן קרנות גידור? מה הרווח שהן השיגו בישראל בשנים האחרונות, ומה אסטרטגיית ההשקעה שלהן? וכמובן – האם כדאי לשקול השקעה בקרנות גידור? כל זאת ועוד – לפניכם.

 

קרן גידור - מוצר להשקעה
קרן גידור היא מוצר להשקעה המוצע על ידי גופים פרטיים למשקיעים מוסדיים או פרטיים בעלי הון להשקעה. זהו מוצר הנתון לפחות רגולציות, והמוצר מנוהל על מנת ליצור רווחים גבוהים, בכל מצב שוק

 

קרנות גידור – איזה סוג של השקעה הן מציעות, ולמה הן מוצר השקעה שונה?

קרן גידור (Hedge Fund) קיבלה את שמה מתוך שיטות ההשקעה המאפיינות אותה, הן השקעות מגודרות, המאפשרות רווחים מרביים בכל מצב שוק. המטרה – להניב תשואה על ההשקעה תוך הקטנת הסיכונים הפיננסיים, כאשר השוק בעלייה, בירידה, ואף בשוק תנודתי. הכלים האופייניים המשמשים קרן גידור בניסיון להשיג תשואות כאלה הם:

 

  • מניות בפוזיציית לונג או שורט בהשקעה במניות
  • מינוף פיננסי
  • השקעות יומיות באירועים מיוחדים ובמצבי קיצון של השוק
  • השקעות על פי מגמות גלובאליות בשוק

אופן התנהלות קרנות הגידור מאפשר ייצור רווחים כספיים ללא תלות במצב השוק, לכן דווקא בזמנים בהם הבורסה צונחת או מראה סימני אי יציבות, קרנות הגידור זוכות לא אחת לפופולריות רבה ומעניקות למשקיעיהן רווחים נאים, לעומת קרנות אחרות הפועלות במתכונת מסורתית יותר.

 

קרן גידור - ניהול אקטיבי
קרן גידור מתאפיינת בניהול אקטיבי ובהשקעות המנצלות כל אירוע בשוק, אפשרויות פעולה שונות, וכלי השקעה שונים בפוזיציות שונות, כמעט באופן אגרסיבי, על מנת להבטיח תשואות גבוהות בכל מצב שוק. התמורה – בדרך כלל דמי ניהול גבוהים, הנגזרים ומושפעים מגובה הרווחים בקרן הגידור

 

אסטרטגיות גידור היקפיות

ההשקעות ואסטרטגיות הפעולה של קרנות הגידור הן רחבות ומגוונות, ומפני שהן פועלות בסוג של וואקום רגולטורי, הן יכולות לפעול בחופשיות בכל הנוגע לתמהילי ההשקעה, אסטרטגיות פעולה, נכסי השקעה ועוד. לכן, משקיעים רבים רואים בקרן הגידור סוג של אמצעי השקעה ממתן שמטרתו להגן על חוסר היציבות התנודתי של תיק הנכסים הפיננסיים.

 

עם זאת, חשוב לזכור כי בקרנות הגידור קיים סיכון הבא לידי ביטוי במינוף אשראי (נטילת אשראי גבוה מאוד במטרה להביא את הרווחים למקסימום), שעשוי להביא להפסדים עצומים במידה ואסטרטגיית ההשקעה שנבחרה, התבררה כשגויה. כדי להימנע מתרחישים שכאלה, מנהלי השקעות של קרנות גידור בוחרים לעיתים להתמקד בשווקים או נכסים נזילים מחד ובעלי סחירות גבוהה מאידך. שאיפתה של קרן הגידור לעולם תתמקד בהגדלת סיכויי הרווח העתידי שלה תוך שהיא נכנסת בכוונה תחילה להשקעה בשוק בלתי יציב, כאשר הכלים הפיננסיים שלרשותה "מגדרים" את סיכון הקרן לצאת בהפסדים.
בניגוד לקרן נאמנות סולידית, קרן גידור לא נוטה להשקיע באפיקים השמרניים יותר כמו אגרות חוב, מניות בעלות היסטוריה יציבה וכיוצא באלה.

 

קרנות גידור בארץ – כמה באמת הן מרוויחות?

מבחינה שנערכה במהלך שנת 2016, עולה כי תשואת קרנות הגידור השכיחות בארץ, נעה בין 3.5% ל – 25%. הנה כמה מממוצעי התשואות של קרנות הגידור הבולטות בישראל:

 

  • קרנות הגידור של ספרה (Sphera) – מנהלות מעל 3.5 מיליארדי שקלים בשלוש קרנות שונות (תל אביב 100, יתר, בריאות), וסיפקו במהלך שנת 2016 תשואות של בין 10% ל – 25%
  • קרן הגידור של פאי פיננסים – מנהלת מעל חצי מיליארד שקלים, סיפקה תשואה של מעל 7.5% במהלך שנת 2016
  • קרן הגידור של נוקד מוצרי הון – מנהלת כחצי מיליארד שקלים, סיפקה במהלך שנת 2016 תשואה של כ – 16%

 

היו גם קרנות גידור שסיפקו תשואה נמוכה יותר, והיו גם קרנות גידור שהפסידו כספים למשקיעים שלהם. לא מן הנמנע, שבחירה גרועה של השקעות בקרן גידור תוביל להפסדי כספים משמעותיים בשל אסטרטגיית השקעה לקוייה. בשל הגדרת הקרן כקרן גידור, הכוונה היא לגדר אפשרויות להפסד על מנת ליצור סביבה בטוחה יחסית לפעילות בכל שוק – כמובן, שיישום אסטרטגיה זו תלויה באיכות מנהל הקרן, במסירותו ובהיכרות העמוקה שלו עם שוק ההשקעות בארץ ובעולם.

 

קרן גידור – השקעה מינימלית של כמיליון דולר

קרנות גידור דורשות ניהול מקצועי, דינאמי, ואקטיבי, ומרבית קרנות הגידור מנוהלות על ידי צוות של אנליסטים, מנהל קרן, ונאמן חיצוני אשר מפקח על פעילות קרן הגידור ועל השקעותיה. על כן, דמי הניהול של קרן גידור הם לפעמים גבוהים יחסית (בממוצע 2% שנתי מגובה ההשקעה, תלוי בתשואה ("דמי הצלחה" – בשיעורים של 10% עד 50% מגובה הרווחים בקרן). בנוסף, גובה ההשקעה המינימאלי בקרנות גידור הוא בדרך כלל גבוה, מה שמאפשר השקעה של בעלי הון וגופים מוסדיים בעיקר – רבים ממנהלי קרנות גידור העמידו את סכום ההשקעה המינימאלית בקרן גידור על הון התחלתי של כמיליון דולר.

 

עולם ההשקעה בקרנות גידור משגשג בארץ כמו גם בעולם כבר למעלה מעשור והיקף הנכסים המושקעים והמניבים בקרנות אלה, גדל בצורה משמעותית. בישראל, אנחנו רואים בשלוש השנים האחרונות צמיחה של כ – 20% במספר קרנות הגידור ובהיקף הנכסים המנוהלים בהן. בזירה הגלובלית מוערך כי הסכום המנוהל בעשרת קרנות הגידור הנחשבות המוצלחות ביותר, הרווחיות ביותר בעולם – כ – 2 טריליון דולרים.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme