חימום מים בגז – האם הפתרון הזה באמת משתלם יותר?

שני ודאוקר5 דקות קריאה
בעד ונגד חימום מים בגז
שתף:

למרות שמדינת ישראל נחשבת למדינת קיץ שטופת שמש ובעלת אחוזי לחות גבוהים, כשמגיעים חודשי החורף הם קרים מאד. אמנם לא מדובר בחורף אימתני כמו במדינות צפון אמריקה או חצי הכדור הצפוני אבל קר, השמש נעדרת לעיתים תכופות ויש לכך השפעה גדולה מאד על חימום המים לצרכים אישיים וביתיים ומכאן שיש גם השפעה על גובה חשבון החשמל שכולנו משלמים. מצד אחד, מדובר בחלק מאד קטן בשנה ואולי לא צריך לשבור את הראש ולחפש אחר פתרונות אחרים. מצד שני, כשצריך להתקלח ואין מים חמים, מדובר במצב שעלול להגיע גם לעוגמת נפש. האפשרות של חימום מים בגז הופכת בשנים האחרונות לנפוצה מאד וכנראה שהיא מצדיקה בדיקה מעמיקה האם מדובר בפתרון כדאי שנותן מענה לזמינות המים החמים ולתשלום הגבוה של חשבון החשמל.

 

 

מה זה בכלל חימום מים בגז?

כאמור – המטרה היא להשתחרר מהצורך לחמם את המים באמצעות החשמל, ובהיעדר שמש חמה וישירה אכן צריך לצורך זה פתרון אחר. המכשיר שמחמם את המים בגז מחובר לצינור הגז בדירה ולשקע החשמל. לפני כניסת המים למכשיר ישנו ברז שניתן לקבוע בו האם המים מהצנרת הראשית ייכנסו למחמם הגז או לדוד החשמל. במהלך הקיץ כדאי לאפשר למים לעבור דרך הדוד החשמלי ובזמן החורף – דרך המחמם בגז. אפשר בעצם לומר שבזמן הקיץ מחמם הגז כלל לא צריך להיות בשימוש ואפשר לכבות אותו. ברגע שהמים עוברים דרך מחמם הגז – הם בעצם חמים ומוכנים להגיע חמים לברזים בכל רגע נתון. המיידיות של חימום המים בברז תלויה במרחקו של הברז מהמתקן המחמם ולכל היותר יתחממו המים תוך כעשרים שניות.

 

חימום מים בגז - רק בחורף
בזמן הקיץ מחמם הגז כלל לא צריך להיות בשימוש

 

התקנת המתקן – החלק היקר בעניין

על מנת לקבוע את ההתאמה של הדירה להתקנת מתקן חימום מים בגז צריך להגיע מתקין מוסמך מחברת הגז. את המכשיר צריך להתקין במרפסת השירות או בכל מקרה – על קיר חיצוני של הבית, שכן כחלק מעולות המכשיר הוא פולט פחמן דו חמצני רעיל שחייב להיפלט הרחק מפנים הבית. יש חשיבות גם לקרבה פיזית בין מיקום המתקן לבין דוד החשמל או במידה ואין הם קרובים – לאפשרות לחבר ביניהם באמצעות צינורות שיעברו דרך הקירות. ההתקנה עצמה אורכת כשעתיים וכאן מגיע התשלום הגבוה של חימום מים בגז. אמנם חברות הגז מציעות מבצעים או הנחות כאלה ואחרים מדי פעם, אך עדיין הממוצע של מחיר ההתקנה נע בין 2,500 ל- 3,000 ₪.

 

 

יתרונות החימום באמצעות גז

חישוב ספציפי ונקודתי של זמן מקלחת כנגד פעולת חימום המים של דוד החשמל או מתקן חימום מים בגז יעלה מחיר גבוה יותר דווקא לשימוש בגז. אז למה מדובר באפשרות כדאית בכל זאת? מפני שבאמצעות החימום בגז מתבצע חימום המים כל עוד הברזים פתוחים ומים זורמים. כלומר, כאשר מי מבני המשפחה רוחץ ידיים או מתקלח, הגז עובד ומחמם את המים. כשאף אחד לא משתמש במים אין פעילות של המכשיר. מכאן, שהמכשיר עובד אך ורק כשצריך אותו, זאת בניגוד מוחלט לשימוש בדוד החשמל – אותו צריך להפעיל למשך הרבה זמן וגם אז – לא תמיד יהיו מספיק מים חמים לכל בני המשפחה. קל להבין מכך שאין כאן בזבוז או פעילות ללא צורך הרבה פעמים דווקא נשארים מים חמים בדוד החשמל אחרי שכל בני המשפחה סיימו להתקלח, כלומר באופן תיאורטי אפשר היה להדליק את הדוד למשך פחות זמן. אבל אי אפשר הרי לדעת זאת מראש.

 

חימום מים בגז לכל המשפחה
סביר להניח שכל בני הבית ירצו להתקלח עם מים חמים, לא?

 

יש גם חסרונות? יש, אבל מעטים

חימום מים בגז מפחית משמעותית את חשבון החשמל – עם כך אין ספק ועל זה אין ויכוח. אבל מה בנוגע לתשלום חשבון הגז? כן, הוא גדל, אבל לא בצורה ישירה ועדיין המחיר לא יגיע לכדי אותם הסכומים שמשולמים בחשבון החשמל. צריך לקחת בחשבון, כאמור את עלות ההתקנה שאינה נמוכה ולהכניס לחישובים תשלום חודשי עבור השימוש במכשיר. מגבלה נוספת שקיימת היא שצריך ברוב המקרים להזמין את המכשיר והשירות מספק הגז של הבניין המשותף, כך שגם אם נתקלים במבצעים או הנחות של מכשירי חימום מים בגז של חברות אחרות – לא יהיה זה רלוונטי. חשוב לדעת שצריך להקדיש זמן ובחינה לקביעת טמפרטורת המים. ישנה המלצה של החברות המתקינות את המכשירים ל- 47 מעלות על מנת למנוע כוויות או פגיעות. עניין זה חשוב במיוחד עבור משפחות עם ילדים צעירים.

 

לסיכום – כדאי או לא כדאי?

חד משמעית: כדאי. למה? כי מעבר לנושא הכספי (שכאמור דווקא יש בו יתרון, אם כי לא גדול) – מדובר כאן באיכות חיים שרובנו לא מכירים. מתי בפעם האחרונה אפשר היה פשוט להיכנס למקלחת בלי לחשוב, להתכונן או להמתין פרק זמן לא מבוטל? הדלקנו את הדוד? כיבינו את הדוד? כמה זמן הדוד דלק? זה יספיק? יש מים להתקלח? כל השאלות האלה, שמהוות את מנת חלקם של כל המשפחות והתושבים במדינה – יוצאות מהלקסיקון ולא צריך להקדיש להן מחשבה. פשוט רוחצים ידיים, פשוט נכנסים למקלחת. עבור לא מעט אנשים, הורים ויחידים – זה שווה את המחיר, את ההתקנה ואת הטרחה.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme