קרנות ההשתלמות הפסידו בגדול ב-2018

עומר גלעדי2 דקות קריאה
ירידות חדות כמעט בכל קרנות ההשתלמות
שתף:

עד הרבעון האחרון של 2018 היינו די אופטימיים אחרי תקופה נהדרת מבחינת ההשקעות שלנו. שנת 2017 היתה שנה נפלאה להשקעות בכלל – ולקרנות ההשתלמות שלנו בפרט. התשואה נטו (בניכוי דמי ניהול) במהלך שנת 2017 של חלק מקרנות ההשתלמות היתה פנומנאלית – למשל, קרן השתלמות של אלטשולר שחם עם תשואה של מעל 9.7% נטו, אנליסט עם תשואה של כמעט 7.3%, וכנ"ל גם קרנות ההשתלמות מבית אקסלנס, הראל, כלל, מיטב דש, פסגות, ואחרות. גם שנת 2018 התחילה בנימה חיובית אבל המשיכה בהפתעות פחות נעימות למשקיעים, שגררו איתן הפסדים בתיקי ההשקעות ובמוצרי השקעה, כולל קרנות השתלמות.

 

אז ההתחלה הייתה חיובית ואז הגיע "דצמבר האדום" שהביא איתו ירידות שערים חדות, עד כדי חשש אמיתי מקריסת שוק האג"ח הקונצרטיות בעולם. גם המדדים היציבים ביותר, כמו מדד ת"א 125 – רשמו ירידות משמעותיות לאורך דצמבר האדום, שדרך אגב, לא היה החודש היחיד שזכה לכינוי לא מחמיא זה במהלך שנה תנודתית במיוחד למשקיעים – גם אוקטובר כונה "אדום", בשל מכירה המונית של מניות לאור עלייה בתשואות האג"ח, עד כדי צניחה במחירי מניות – גם כאלה שנחשבו חזקות ויציבות בתחילת השנה.

 

קרנות ההשתלמות, כמו מוצרי השקעה אחרים, לא נותרו מחוץ למשחק. להוציא קרן השתלמות אחת שהצליחה להתנהל "בין הטיפות" ולהישאר במגמת רווח לאורך שנת 2018 – כל קרנות ההשתלמות התרסקו לאורך החודשים התנודתיים של סוף השנה, חלקן אף חתמו את השנה בהפסדים. מה קרה לקרן ההשתלמות שלכם בשנת 2018, ומה צופנת בחובה שנת 2019 למשקיעים דווקא בקרן השתלמות?

 

מה הן קרנות השתלמות?
קרן השתלמות היא מוצר חיסכון לטווח ארוך, היחיד המאפשר נקודות יציאה ללא קנסות גם בטווחי חיסכון בינוניים. במהלך שנת 2018, קרנות השתלמות איבדו מערכן לאור ירידות השערים שאפיינו את הבורסה באופן כללי, וקרן השתלמות מנייתית הפסידה יותר מקרן השתלמות במסלולים פאסיביים יותר

 

הייחוד של קרנות ההשתלמות, ולמה נמשיך להשקיע בהן

קרן השתלמות היא מוצר השקעה שמתאים לטווח הארוך (לחיסכון לקראת פרישה) ומעניק את יתרונות המס של מוצרי השקעה דומים (כמו – ביטוח מנהלים, קופת חיסכון פנסיונית, קופת גמל) – אבל, בניגוד למוצרי השקעה אחרים,קרן השתלמות מאפשרת פדיון של כל כספי החיסכון בתוך שש שנים (ולפעמים גם שלוש שנים, בתנאים מיוחדים). לאחר שש שנות חיסכון, ניתן לפדות את הכספים שנצברו בכל קרן השתלמות, ללא קנסות או עמלות פדיון מוקדם. מדובר ביתרון משמעותי, עם הטבות מיסוי לצד חיסכון לטווח בינוני – ואין עוד מוצר השקעה שמספק יתרון זה לצד קרנות ההשתלמות.

 

 

מה באמת עשתה קרן ההשתלמות שלכם ב–2018?

בישראל, מנוהלים מעל 215 מיליארדי שקלים של מעל 2.5 מיליוני חוסכים בקרנות השתלמות. לאחר שנת 2017, שהתאפיינה ביציבות גבוהה, הגיעה שנת 2018 התנודתית, וקרנות ההשתלמות שלנו (כמו גם מוצרי השקעה רבים), סבלו מצורך בניהול דינאמי. מי שהשקיע במניות חו"ל גרף הפסדים גבוהים יותר, מי שבחר להשקיע במסלולי קרן השתלמות מנייתיים, בסיכון גבוה, גרף הפסדים של 5% בממוצע בחישוב שנתי. שיעור ההפסדים הממוצע עבור כל קרנות ההשתלמות בישראל במהלך שנת 2018 – כ-2.7%.

 

קרן השתלמות אחת שהצליחה להציג רווחים לשנת 2018 היא קרן ההשתלמות מבית הלמן אלדובי, בתשואה חיובית השנה של 0.16%. שאר קרנות ההשתלמות בישראל ספגו הפסדים: למשל, קרן השתלמות מבית ילין לפידות הפסידה 2.2%, קרן השתלמות מבית אנליסט הציגה את התשואה הנמוכה ביותר לשנת 2018, עם תשואה שלילית של כמעט 1.9%, וקרן השתלמות מבית הכוכבים של שוק ההשקעות לשנת 2017, אלטשולר שחם, עם תשואה שלילית לשנת 2018 בגובה של כמעט 1.8%.

 

קרנות ההשתלמות הפסידו 2.7% בממוצע
שיעור ההפסדים הממוצע עבור כל קרנות ההשתלמות בישראל במהלך שנת 2018 – כ-2.7%.

 

מה צפוי לנו בשנת 2019?

על אף ירידות השערים במהלך שנת 2018 – קרן השתלמות היא עדיין מוצר איכותי להשקעה, המציג יתרונות (ובעיקר הטבות מס וחיסכון בשיתוף עם המעביד, למוצר חיסכון לטווח בינוני) שאין דומה להן. על כן, גם בשנת 2019 ניראה מיליוני עמיתים חוסכים באפיק השקעה זה. בהסתכלות ארוכת טווח, למשל לאורך העשור האחרון, אנחנו רואים כי קרנות השתלמות שכיכבו בתשואות גבוהות היו למשל קרן ההשתלמות במסלול כללי של ילין לפידות עם  מעל 140% תשואה (לעשור); קרן ההשתלמות של אלטשולר שחם במסלול אג"ח עם מעל 99% תשואה; וקרן ההשתלמות של מיטב דש במסלול מנייתי עם מעל 160% תשואה (שימו לב, מדובר באפיק השקעה בסיכון מוגבר).

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme