המפלגה שמציעה לבוחרים לקבל החלטות באפליקציה: "זה מייצר מערכת שלא ניתנת להשחתה"

אביה פרי3 דקות קריאה
מפלגת ישר משנה את המשחק
שתף:

אם יש לכם רצון להביע את דעותיכם יותר מפעם ב-4 שנים בקלפי, אם אתם שולטים בעניינים שעל סדר היום ואם אכפת לכם מעתידה של מדינת ישראל, מפלגת צעירים חדשה מחפשת אתכם. כדאי שתחזיקו חזק, כי הרעיון שמציעה המפלגה הוא לכל הפחות מהפכני ולכל היותר דמיוני. אז הישענו אחורה, דמיינו את הדמוקרטיה לובשת בגדים חדשים ומתגנדרת במיוחד בשבילכם, והצטרפו לראיון עם עירא כץ-גלאי, יו"ר מטה הצעירים, מנהל מתנדבים ארצי ומקבוצת המייסדים של "ישר" המפלגה שמשנה את חוקי המשחק. סמכו עליי, על זה עוד לא שמעתם;

 

מפלגה מסוג חדש שמותאמת לעולם החדש

"מפלגת ישר משנה את השיטה לראשונה בהיסטוריה," מצהיר עירא. "אנו עושים זאת באמצעות אפליקציה חדשה שפיתחנו שנשענת על טכנולוגיה ואבטחה ישראלית, ומאפשרת לנו לשבור את הקונספט הישן לפיו יש פוליטיקאים בצד אחד של המתרס ואזרחים בצד השני. באמצעות המערכת שלנו לכל מתפקד יש אפשרות להביע דעה, כל החלטה שהתקבלה ברוב מסויים מחייבת את חברי הכנסת שלנו, זה מייצר מערכת שלא ניתנת להשחתה. חבר הכנסת מחויב לזה. אין יותר חבר כנסת שחייב ללוביסט טובה ומסביר אחר כך את ההצבעות שלו כי בטענה שהוא "מייצג את הציבור שלו" כשהציבור שלו בכלל לא חושב כך."

 

מפלגת ישר - פייסבוק
מתוך עמוד הפייסבוק של מפלגת ישר

 

איך תיתנו לכל אזרח כל כך הרבה כוח בידיים? הרי "מה שרואים משם לא רואים מכאן" וקל לקבל "החלטות" מהספה מול הטלוויזיה.

"העולם השתנה. אנשים גם יודעים יותר. אין יותר איכרים בשדה שמנותקים. על כל הצעת חוק אפשר לפתוח גוגל ולקרוא ולדעת. חברי כנסת וממשלה נוטים להגיד על דברים "הם מסווגים" ו"הציבור לא חשוף" בעיקר כשלא נוח להם, אבל האמת היא שאת הרוב הכמעט מוחלט כולם יודעים, הכל מונגש. רוב ההחלטות החשובות הן דווקא העקרוניות ולא המקצועיות – ברגע שההחלטה היא ערכית לא צריך להיות מצביא גדול ולנתח קרבות בשביל להצביע האם להחזיר שטחים מסוימים או לא. וגם לא חוקר גדול כדי להביע דעה אם צריכה להיות תחבורה ציבורית בשבת או לא. צריך הבנת  סיטואציה, ידע כללי ודעה. באפליקציה שלנו לכל הצעת חוק תהיה אפשרות למידע אובייקטיבי שיאפשר לקורא רקע כללי וכן דף עם פרשנות של המפלגה. כל מתפקד יוכל בקלות לקבל רקע ולהביע את דעתו."

 

 

למה אתם רוצים להעביר את הכוח לציבור?

"אני חושב שכל העולם הולך לשינוי. אמון הציבור בדמוקרטיה נמצא בשפל ואפשר לראות את זה קורס בכל מקום – הסקרים של טראמפ, מרקל, בישראל כמובן יש לנו את ביבי, מדינות דרום אמריקה שנופלות בידי שליטים דיקטטורים… אנחנו רוצים לחלוק את הכוח כך שהציבור יוכל גם להביע דעה וגם להציע הצעות. להיות שותף אמיתי. אני לא יודע יותר טוב מתושבי עזה או קריית שמונה מה טוב להם. לכן בפלטפורמה שבנינו כל אחד יכול להצביע להצעות חוק שעל סדר היום וגם להציע יוזמות שייבחנו במידה ותהיה להם תמיכה. ברגע שהתפקדת למצע אתה מקבל את הזכות להשפיע על הכל – מי יהיו הנציגים, אפילו על המצע".

 

נשמעת כמו מפלגה לצעירים

"הרעיון עצמו הוא רעיון צעיר, חדשני. גם המרחב עצמו הוא מרחב לצעירים. כל המפלגות אוהבות להגיד "צעירים בואו" אבל בפועל עד שתהיה להם שם זכות להביע דעה הם כבר לא יהיו צעירים. יש מי שחושב שלצעירים לא אכפת מפוליטיקה אבל אני מאמין בצעירים ובצעירות של מדינת ישראל. אני חושב שהם מעורבים, אכפתיים, רוצים להשפיע. הם בוודאי לא אדישים. הפוליטיקה היום היא בכף היד שלך והנה אנחנו באים ואומרים – במקום לקרוא עיתון בבוקר, במקום להיות באינסטגרם, עכשיו אתם יכולים לבדוק בקליק מה הצעות החוק שעומדות על סדר היום השבוע ואם יש משהו שנוגע לך אז תצביעו. יש לכם רעיון? אנחנו רוצים לשמוע."

אתר מפלגת ישר
מתוך אתר האינטרנט של המפלגה

 

הכל נשמע מאוד טוב ויפה, אבל מה בכל זאת האג'נדה הפוליטית שלכם?

"אנחנו משנים את כללי המשחק וזה מאפשר "למתוח את השמיכה" ולא לרוץ להגדרות שמאל-ימין כי זה לא העיקר, העיקר הוא לקדם את מדינת ישראל, ושלושת הנושאים הראשונים שאנחנו רוצים לפתור הם פתרון לסכסוך הישראלי- פלסטיני, צמצום הפערים החברתיים בדגש על יוקר המחיה וחיזוק רשויות החוק. אם את מתעקשת על הגדרה על המפה הפוליטית אז הייתי אומר שאנחנו מרכז-שמאל, אבל אנחנו בעיקר נאמני הציבור. יש לנו מטרות ואג'נדות שנכתבו ברוח מגילת ישראל ואיתן כל מתפקד יצטרך להזדהות לפני ההתפקדות, אך מרגע שאתה איתנו דעתך חשובה ואנחנו פתוחים לשינוי אסטרטגיות ודרכי הגעה לפתרונות."

 

 

מי הקפטן של הספינה הדמוקרטית הזאת? בכל זאת כל מנהיג צריך לדעת לקבל החלטות

"והוא יקבל החלטות, אך הוא יקבל אותך כשהוא באמת מחויב לציבור ולא כסיסמה. המצע שלנו הוא לא דף חלק שמחכה לציבור, יש לנו דעות ואג'נדות, אנחנו כן נניח מצע, רק שאנו מתייחסים אליו כאל טריגר לציבור וקוראים לו להשפיע. הדמויות בראש המפלגה הן דמויות מפתח בעשייה הציבורית, ערן עציון שהיה דיפלומט במשך 30 שנה ושימש כסגן ראש המועצה לביטחון לאומי במשך שנים, יגאל טמיר שצמח במשרד האוצר והפך לאיש עסקים מצליח בעולם הסטארט אפים; יש אצלינו שילוב בין אנשים ותיקים ובעלי נסיון שמבינים מתוך המערכת כמה צריך את השינוי, בכירים מהמערכת. ויש גם אנשי אמצע, צעירים שצמאים לדרך אחרת, שבנויה כדרך ישרה, בלי אפשרויות לשחיתות. באיטליה ובספרד יש שתי מפלגות בולטות מאוד שעובדות באופן דומה, אנחנו אמנם הכי משוכללים בדרך הפעולה שלנו עם האפליקציה וכו' אך העקרונות דומים ותופסים תאוצה בכל העולם – להוריד את הכוח למטה, לייצר אמון לציבור. רוח הזמן הבשילה, גם טכנולוגית וגם תודעתית."

 

עירא, מה יש לצעירים לחפש בפוליטיקה?

"בגיל 16 הקמתי את פרויקט 'רותם' פרויקט חינוכי שליווה עשרות משפחות והורים צעירים מתוך אמונה כי חברה ישראלית חזקה מבוססת על משפחות וקהילות חזקות. בגיל 17 נכנסתי לעולם הפוליטי, עברתי הכשרה של ייעוץ פוליטי ופרלמנטרי והתמחיתי במשך כשנה במטה של שר בכיר. לאחר שירות צבאי פיקודי ופעילות חברתית מרובת שנים, אני יכול להגיד שאני מאמין בצעירים ובצעירות, רואה בהם את הפוטנציאל לשינוי פוליטי אמיתי וחותר לקידום מאסיבי שלהם לעמדות השפעה. הגיע הזמן להפסיק להסתכל לצדדים, ולהתחיל ללכת ישר".

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme