האם אוטותל באמת פתרון אידאלי לבעלי הרכבים בתל אביב?

מערכת2 דקות קריאה
הכל על מיזם אוטותל
שתף:

תל אביב זכתה כבר לפני שנים בכינוי "עיר ללא הפסקה" ודי בצדק. עם סטודנטים צעירים שעוברים לגור בה כדי להתקרב לאוניברסיטה או למכללה, זוגות ששוכרים בה את הדירה הראשונה וגם משפחות צעירות, אנשי הייטק ויזמים, זה לא באמת מפתיע. אלא שיש גם כמה בעיות מרכזיות בעיר, בפרט בכל הקשור לתחבורה. המוניות יקרות, האוטובוסים לא פעילים בשבת וגם לא בשעות הלילה, ומצד שני מצוקת החניה רק הולכת ונעשית חמורה יותר. כך נולדו בשנים האחרונות כמה מיזמים יצירתיים, מהשכרת אופניים וקורקינטים ועד רכבים שיתופיים בדמות אוטותל.

 

במקום לחפש חניה: אוטותל

אחד הפתרונות המרכזיים הוא, כאמור, אוטותל. היוזמה הזו בהחלט מסקרנת, אם כי לא מאוד חדשה. לפני כמה שנים החלו לצוץ ברחובות העיר מכוניות של קאר טו גו (CAR2GO), כשהרעיון ברור: במקום לקנות רכב ולשלם הון תועפות על תחזוקה, חניה, דלק, ביטוחים וגם טיפולים ותיקונים, אפשר לשכור רכב רק כשבאמת זקוקים לו. יש המון היגיון מאחורי ההחלטה להציע רכבים להשכרה קצרת מועד, בוודאי בתל אביב, העיר שאליה הנהגים לא ממש אוהבים להגיע, ולו רק משום שחיפושי החניה עשויים להימשך נצח, פחות או יותר.

 

מיזם אוטותל
חיפושי חניה זה כל כך 2009 (מתוך דף הפייסבוק של המיזם)

 

המיזם של עיריית תל אביב

היתרון המרכזי של אוטותל, המיזם של עיריית תל אביב, הוא החיסכון בעלויות הרכב והיכולת להשכיר מכונית בדיוק במידת הצורך. כדי ליהנות מהשירות הזה גם לא נדרשת הרשמה מורכבת במיוחד. דרך אתר האינטרנט אפשר לבצע רישום מהיר, ובאמצעות האפליקציה תוכלו לבחור גם את נקודת האיסוף המתאימה לכם. מכאן ואילך הכול נעשה פשוט אפילו יותר, דרך אגב. כשאתם מגיעים אל הרכב אתם מקישים קוד אישי ויוצאים לדרך, והחיוב יתבצע לפי דקה. אם במקרה לא תמצאו חניה בכחול לבן יש לכם גם שפע של מקומות חניה ייעודיים לרכבי אוטותל.

 

לסקרנים, כאן תוכלו להוריד את האפליקציה לאייפון, וכאן תוכלו להוריד אותה לאנדרואיד.

 

 

כמה זה עולה לנו?

באופן כללי השירות של אוטותל מציע שני מסלולים מרכזיים.

מסלול מזדמן הוא מסלול שמתאים למתחילים, אלה שלא בטוחים שיתמידו או לחלופין, למי שלא באמת צריך את המכונית בתדירות גבוהה. מי שבוחר במסלול הזה נוסע עד 60 דקות בחודש לכל היותר ומשלם 10 שקלים לחודש שלם או 1.7 שקלים לדקת נסיעה. מיותר לציין שאין לכם צורך לשלם על חניה, על דלק וגם לא על טסט.

מסלול מתמיד, לעומת זאת, הוא מסלול שמתאים לכל מי שדווקא צריך מכונית לעתים קרובות יותר. יזמים שיוצאים לעתים תכופות לפגישות מחוץ לעיר או צעירים שמבלים את סופי השבוע בטיולים, למשל. המחיר החודשי במסלול הזה הוא 40 שקלים, או 1.2 שקלים לדקת נסיעה.

רק חשוב לזכור שאיסוף הרכב והחזרתו הן שתי פעולות שיתבצעו רק בתל אביב. כלומר, אתם יכולים לנסוע עם הרכב גם לאילת או לקריית שמונה אם תרצו, אבל נקודות ההתחלה והסיום חייבות להיות בשטח העיר.

 

אוטותל וחניית הרכב
סעו לאן שתרצו – אבל את הרכב תחזירו לתל אביב

 

מי בכל זאת מתנגד לשירותי אוטותל?

אז על פניו יש למיזם הזה יתרונות רבים, גם ברמה הכלכלית אבל לא רק. מצד שני, זה לא אומר שאין מתנגדים. קחו למשל את בעלי הרכבים בעיר, אלה שממילא מבלים זמן ממושך בחיפושי חניה ובעקבות הקצאת מקומות חניה לרכבי אוטותל "נגזלו" מהם לא מעט חניות פנויות. בעידן שבו שטחים רבים שמורים לחניית רכבים דו גלגליים כמו אופניים ואופנועים, ושטחים רבים אחרים אינם בשימוש בגלל עבודות השיפוץ בעיר והעבודות על הרכבת הקלה, ניצול מקומות חניה לטובת המיזם נתפס בעיני הנהגים בעיר כפגיעה לא מבוטלת.

 

מן הצד השני, עיריית תל אביב עצמה דווקא מעודדת את הפרויקט. בתגובה למתנגדים יש לה תשובה ברורה: אוטותל אמור לעודד את הנהגים לוותר על הרכב הצמוד ולעבור לשירות ההשכרה לטווח קצר. במובן הזה מדובר כאמור ביתרון, שכן במקום מכונית עם תג מחיר גבוה, עלויות דלק וחניה, ביטוחים וביקורים במוסך, אפשר לחסוך אלפי שקלים מדי שנה. בקיצור, גם אם לא כולם אוהבים, יש לפרויקט הזה יתרונות שאיתם די קשה להתווכח.

 

 

מקומות החניה של אוטותל: 0.175% מכלל החניות בעיר

עוד נקודה חשובה אחת ביחס לסוגיית החניה: המקומות שיועדו לשירות מהווים בסך הכל כ-.0.175% מכלל החניות הציבוריות בעיר. כ-7,500 לקוחות אוטותל משתמשים ב-520 חניות בלבד, כך שלא מדובר בפגיעה דרמטית במקומות החניה בעיר. כשמבינים כי בכל רכב משתמשות בממוצע 17 משפחות מבינים שמדובר בחיסכון אדיר בכלי רכב בעיר. אם ננסח את זה אחרת, המיזם מנסה להתמודד עם בעיות הביקוש וההיצע, אבל לא על ידי הגדלת מספר החניות – אלא על ידי צמצום מספר הרכבים.

 

חניות עם אוטותל
המקומות שיועדו לשירות מהווים בסך הכל כ-.0.175% מכלל החניות הציבוריות בעיר

 

דוחות תנועה ובעיות אחרות

השירות של אוטותל חוסך אמנם עלויות רבות, אבל יש עלות אחת שאין למיזם הזו שום כוונה לפתור במקומכם: דוחות התנועה. בעוד השימוש ברכבים מיועד לכל לקוחות החברה, באופן טבעי מצופה כי כל לקוח ישלם את הדוחות שלו בעצמו. בין אם בחרתם לחנות שלא כחוק (למשל באדום-לבן) או לנסוע מעל למהירות המותרת, ההחלטה הזו שלכם בלבד, ואת המחיר הזה אתם אלה שתשלמו, וגם הדו"ח שתקבלו הוא על שמכם בלבד.

 

בנוסף, מאחר והזכרנו את סוגיית החניה, אין ספק שעשויים להתעורר מצבים שבהם חניה השמורה לרכבי השירות תיתפס על ידי נהגים פרטיים. במצבים כאלה אתם רק צריכים להודיע למוקד השירות (*9133) ש"גנבו" לכם את החניה, ועל הזמן שיידרש לכם לאיתור מקום חניה חלופי אתם ממש לא עומדים לשלם.

 

חוץ מזה, אם תהיתם, ברכבים השונים מוצבים גם בוסטרים לטובת הקטנטנים, ואם יש לכם פנצ'ר אתם לא אמורים לטפל בו בעצמכם אלא להחנות את הרכב ולקחת אחר במקומו. מצד שני, את חיית המחמד שלכם תצטרכו להשאיר בבית, ובאוטותל מסבירים שהם פשוט רוצים להתחשב בכולם, גם באלה שיסעו אחריכם ובכלל אלרגים לכלבים או חתולים. אה, ולפני שתשאלו – התשובה היא לא, אסור לעשן במכוניות השכורות.

 

תמונה ראשית מתוך ויקיפדיה

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme