אם קיבלתם דו"ח מחו"ל בחופשה – כדאי לכם לשלם אותו

יובל פוגל2 דקות קריאה
למה כדאי לשלם דו"ח מחו"ל
שתף:

נניח שנסעתם בדרך החן שבין רומא לבין מילאנו, באיטליה – מדינה המכונה בפי רבים בשם "מלכודת לתייר הנוהג". אז נכון, נהניתם בכבישי הדרך, אפילו עצרתם בצדי הכביש, צילמתם, העליתם תמונה מחויכת לפייסבוק או לאינסטגרם וקיבלתם עשרות לייקים ותגובות מפרגנות מהחברים. כמה כיף. אך מה לעשות, שלא רק אתם צילמתם? לאחר תקופה מסוימת נשלח אליכם בדואר דו"ח תעבורה אשר יידע אתכם כי נהגתם בנתיב תחבורה ציבורית, וכעת עליכם לשלם קנס בגין עבירה זו. מהו גובה הקנסות המקובל באירופה? האם הרשות הזרה יכולה להפעיל נגדכם הליכים מנהליים בארץ וכיצד ניתן לשלם דו"ח מחו"ל במידה ואין אפשרות לתשלום באמצעות אשראי?

 

דו"ח מחו"ל - באיטליה
כשאתם נהנים לכם ברחבי איטליה – שימו לב לכללי התנועה והימנעו מדוחות מיותרים

 

סטטיסטיקה כללית, גובה הקנסות, וסיטואציות התשלום השונות

כ-80% מהדו"חות באיטליה, הולנד וגרמניה ניתנים בגין מהירות, והיתר בעיקר בגין חניה אסורה או כניסה לאזור אסור. הרשויות באירופה מתאפיינות בנהלים ובהתנהלות קשוחים יותר מאלו של ישראל או ארה"ב, ולפיכך קשה יותר לשכנען לבטל את הדו"חות. גובה הקנס יהיה תלוי לרוב בסוג העבירה ובזמן שחלף ממועד ביצועה ועד לרגע התשלום. דו"ח ממוצע באיטליה יעלה לכם כ-135 אירו, ואילו דו"ח ממוצע בהולנד ובגרמניה יעלה לכם כ-65 וכ-52 אירו בהתאמה.

 

במידה ותשלמו תוך ימים ספורים בלבד, ייתכן כי תהיו זכאים להנחה של עד 30%. אפשרות זו תלויה במהירות קבלת דרישת התשלום, לרבות איסופה מבית הדואר, ולכן אין היא נפוצה ברוב המקרים. במידה ונביט על סיטואציה ריאלית יותר, לפיה קיבלתם דו"ח מחו"ל לא הספקתם לשלם אותו תוך ימים ספורים, ובהנחה שעברו לפחות חודשיים ממועד ביצוע העבירה – ייתכן כי תידרשו לתוספת עשרות אחוזים על גובה הקנס המקורי. זאת ועוד, עליכם לדעת גם כי חובות אלו צוברים לרוב ריבית והצמדה.

 

 

מה יכולים לעשות לי אם אני כבר בארץ?

כתיירים אנחנו מחויבים לציית לכל החוקים במדינה הזרה כאילו היינו תושבי קבע. בירור החוקים במדינה זו חלים עלינו, ואין זה מתפקידה לערוך לנו סמינרים והשתלמויות. במילים אחרות, כשמדינה זו או אחרת מתירה לנו לנהוג בכבישיה, היא מצפה מאיתנו לשמור על כל החוקים. במידה ולא נעשה זאת – דיננו כדין כל אדם אחר.

 

נחזור לרגע אל הדוגמא שלנו. ביצעתם עבירת תנועה ונהגתם בנתיב אסור באיטליה. חלפו מספר חודשים, החוב עלה לכאלף שקלים, ואתם מתלבטים מה יקרה במידה ולא תשלמו. במקרה מסוג זה, לרשויות בחו"ל אין כל סמכות לאכוף התשלום בהליכים מנהליים בישראל, ובמטרה לעשות זאת עליהן לנהל נגדכם תביעה בבית המשפט הישראלי. ממצב המוצא ועד לתביעה בישראל נדרש קיומם של שלושה תנאים מצטברים, ביניהם עריכת דין פנימי והמתנה לתגובתו של הנקנס הישראלי. זאת ועוד, על הרשות הזרה להמציא תרגום נוטריוני של ההליך הפנימי שנערך בה. במילים אחרות, ברוב המקרים כלל לא משתלם לרשות הזרה להתעסק בנושא, למעט מקרים בהם מדובר בתביעה בסדר גודל של עשרות אלפי שקלים לכל הפחות.

 

דו"ח מחו"ל והרשויות המקומיות
אם קיבלתם דו"ח מחו"ל ועדיין לא שילמתם אותו – יהיה קשה לרדוף אחריכם

 

אז מה בכל זאת עושות הרשויות במקרים אלו כדי להגדיל סיכוייהן לביצוע הגבייה?

במקרים רבים עורכות הרשויות הזרות שיתופי פעולה עם עורכי דין ישראלים. כך למשל, במידה וקיבלתם דו"ח מחו"ל הדורש תשלום קנס – תוכלו למצוא בתיבת הדואר שלכם מכתב מאיים מעורך דין ישראלי. יש לדעת, כי לרוב סיטואציה זו תתרחש לאחר תקופה ארוכה מרגע ביצוע העבירה. הסיבה לכך היא שיקולי עלות מול תועלת, ובמקרה הנתון השתנה היחס בין הפרמטרים לאחר שהחוב הכפיל עצמו מספר פעמים. זאת ועוד, ברוב המקרים אין לאיומים אלו תוקף מעשי בישראל.

 

 

לא הכל ורוד, חשבו על הפעם הבאה בה תרצו לבקר שם

נצא לרגע מנקודת הנחה לפיה בחרתם שלא לשלם את הדו"ח. חלפו השנים, ואחרי שכל כך נהניתם מהטיול בארץ המגף והמלצתם עליו לאחרים – אתם מתכננים לשוב ולבקר בה. בטרם תעשו זאת, דעו כי ההתיישנות באירופה ארוכה יותר מאשר במקומות אחרים בעולם, ולפיכך הסיכוי שתעוכבו שם ע"י הרשויות גבוה יותר, וכך גם הקנס, הגדל וצובר ריביות וכולל הצמדה והוצאות גבייה. זאת ועוד, קחו בחשבון את פוטנציאל שיתוף הפעולה בין מדינות האיחוד העשוי גם הוא להוביל להליכים נגדכם. בכל הנוגע לערעור, דעו כי הוא עתיד לעלות לכם הרבה יותר כסף מהדו"ח (שלא לדבר על סיכויי קבלתו), כך שהעניין נתון לשיקול דעתכם הרציונלי בלבד.

 

עדיף בלי דו"ח מחו"ל
עדיף שתימנעו ממנו אבל אם קיבלתם דו"ח מחו"ל הוא עשוי לצוץ שוב כשתחזרו לביקור נוסף

 

המלצה פרקטית עבור המשלמים: בתקציב הטיול קחו בחשבון גם הוצאות בגין דו"חות

אז תוך ידיעה כי התייחסות הרשויות האירופאיות לעבירות התנועה היא נוקשה במיוחד, נמליץ לקחת בחשבון הוצאות בלתי צפויות בגין עבירות תעבורה. במטרה להימנע מכך תוכלו למשל להחנות במקומות צדדיים יותר (בהם הסיכוי לעבירת תעבורה נמוך באופן יחסי), או להחנות מחוץ לעיר ולהתנייד בתחבורה הציבורית (המפותחת מאוד באירופה ביחס לישראל). אחרי הכל, במקרים רבים אין אנו מכירים את השפה, הכללים, הסימונים והאזהרות הנהוגים במקום, ולפיכך גדלים סיכויינו להיות מופתעים כתוצאה מקבלת דו"ח תעבורה.

 

ובכל זאת, אני מעוניין לשלם על דו"ח מחו"ל – כיצד אעשה זאת?

לעיתים יכולות לעלות בעיות בתהליך התשלום הנובעות מעצם העובדה ששיטת התשלום היחידה המתקבלת היא העברה בנקאית. גם לזה יש פתרון: בתמורה לעמלה, מאפשרת לכם חברת MoneyNet לבצע תשלום באמצעות כרטיס אשראי. לאחר שתבצעו את התשלום, תבצע החברה את ההעברה הבנקאית במקומכם, ובסופה תישלח אליכם אסמכתא למייל. יש לקחת בחשבון כי במידה וחלפו חודשים רבים מרגע קבלת הדו"ח, ותחת הנחה כי סכום החיוב עלה, ייתכן כי שיטה זו אינה רלוונטית עבורכם.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme