הונאת פונזי גם בישראל – איך עובדת השיטה ואיך תיזהרו?

איריס קליין2 דקות קריאה
חשוב להכיר: הונאת פונזי
שתף:

הונאות הן חלק בלתי נפרד מחיינו, והאמת היא שכל אחד עלול ליפול קורבן לרשת הונאה. אם כן, אין ספק שחשוב להבין מה היא הונאת פונזי ואיך מגנים על עצמינו מפניה. התשובות לפניכם.

 

סיפורם של מוכרי האשליות

לא מעט מוכרי אשליות הולכים ומתרבים בימינו, כשהם מבטיחים למשקיעים תשואה שתהיה גבוהה יותר מזו שיספק הפיקדון בבנק, למשל. אלא שאז, ברגע האמת, הכסף נעלם – ללא תשואה כמובן. זה בדיוק הזמן להגדיר כלל אחד חשוב בכל מה שקשור להשקעות ורצוי מיד ליישמו: תשואה תתלווה תמיד לסיכון. אם מישהו הבטיח לכם תשואה דעו שאתם עומדים ליטול על עצמכם סיכון, קטן או גדול. חשוב לזכור שאין ארוחות חינם בשוק ההון ובעת שמובטחת תשואה גבוהה למשקיע אזי הסיכוי להעניק אותה תמיד יהיה נמוך.

 

הונאת פונזי והאשליות שמוכרים לכם
נסו לזהות את אלה שרק מוכרים לכם סיפורים

 

איך מתנהלת הונאת פונזי?

בין שלל סוגי הונאות, הונאת פונזי היא אחת הפופולריות ביותר. היא מוכרת היטב במאה השנים האחרונות, ואפשר למצוא גם לא מעט דוגמאות לאורך ההיסטוריה. הרעיון הכללי פשוט: אדם מציע אפיק השקעה מסוים, בין אם מדובר בקרן גידור או במטבע חוץ, למשל. הוא גם מבטיח תשואה נאה למדי למשקיעים, הבטחה שלרוב מושכת לא מעט לקוחות פוטנציאליים. אלא שבפועל לא מתבצעת כל השקעה, ואת הכספים מקבלים המשקיעים מהכספים שניתנים לגורם המתווך דרך המשקיעים הבאים אחריהם.

 

 

המקור: צ'רלס פונזי

הונאת פּוֹנזי (המוכרת גם בשם תרמית פונזי) נקראת כך על שם צ'רלס פונזי. פונזי היה מהגר איטלקי שעלה לארה"ב בשנות ה-30 של המאה הקודמת וגילה שוברים מספרד שנמכרו במחיר דמי הדואר במדינה אחת, ומאפשרים רכישת דמי משלוח במדינה אחת (מדינת היעד). כאשר ערכי דמי הדואר השונים, ההפרש מעניק למעשה רווח, ובאיטליה של אחרי מלחמת העולם השנייה השוברים היו זולים בהשוואה לאלה בארה"ב.

 

כדי לממן את רכישת השוברים באיטליה העביר פונזי סכומי כסף גדולים אל מדינת היעד, ומימון המהלך הזה התבצע באמצעות גיוס כספים מקולגות תוך הבטחת תשואה של 50% מתוך 45 יום בלבד. הוא אף הקים חברת השקעות לניהול המהלך כולו, והמשקיעים החלו לקבל – לפחות בחלקם – את התשואה שהובטחה להם. כך הגיעו משקיעים רבים אחרים, ופונזי אף העסיק עובדים שגייסו משקיעים נוספים. כך הוא זינק בתוך חודש אחד מהכנסה של 5,000 דולר ל-30,000, וחודשיים מאוחר יותר הרווחים של פונזי עמדו על כ-420,000 דולר, סכום המוערך כיום ב-4.5 מיליון דולר. זה הוא למעשה הבסיס למה שנקרא היום הונאת פונזי.

 

הונאת פונזי וחיי הפאר של צ'רלס

כחצי שנה לאחר תחילת המיזם שלו, פונזי הרוויח למעלה ממיליון דולר, והמשקיעים החלו לקחת משכנתאות כדי להמשיך ולהשקיע. רובם אף המשיכו להשקיע גם לאחר שההשקעה אמורה הייתה להסתיים. אלא שבפועל, העסק צבר הפסדים. מימון הפעילות התאפשר במלואו רק בזכות כספי המשקיעים שהמשיכו להיכנס, בעוד החובות רק תפחו. בינתיים פונזי עצמו רכש אחוזה מפוארת במסצ'וסטס עם בריכת שחייה, והוא גם הזמין את אמו מאיטליה לארה"ב בשיט מפואר, במחלקה הראשונה.

 

סופה של הונאת פונזי המקורית הגיע לאחר שאחד המשקיעים תבע את פונזי. התביעה הסתיימה בכישלון מבחינת התובע, אבל המשקיעים האחרים החלו לתהות באשר לאופי פעילות החברה, והחלו לדרוש את כספם בחזרה. הוא אמנם שילם להם את כספם אבל עיתון הבוסטון פוסט החל בתחקיר משלו, וכך החלה להיחשף התמונה האמיתית.

 

הונאת פונזי וקיצורי דרך
אל תחפשו קיצורי דרך – ושמרו על הכסף שלכם

 

איך מזהים את הונאת פונזי?

חשוב לזכור לפני הכל שאין קסמים או קיצורי דרך. מי שיבטיח תשואה גבוהה או ריבית קבועה גבוהה, אמור לכל הפחות להדליק לכם נורה אדומה. לא ניתן להבטיח תשואה ללא סיכון, ולכל סיכון נלווה גם הסיכוי להפסיד. אם נדמה לכם כי החברים מרוויחים ומקבלים ממשית את הכסף, עצרו ובדקו האם ייתכן כי התשואות הגבוהות הן על הנייר בלבד.

 

גם כשמדובר בכסף קטן, הונאת פונזי עשויה לפתות. קחו למשל תרחיש שבו מוצע לכם להשקיע 5,000 שקלים שיהפכו בוודאות ל-6,000. הסכום הקטן הזה הוא במקרים רבים רק הפיתיון. כך, בפעם הבאה שתוצע לכם השקעה קצת יותר גדולה, הסיכוי הסביר הוא שהיא תישמע לכם בטוחה למדי. לפני שתשקיעו 30,000 שקלים שתקווה לנפח בקלות, מומלץ לעצור ולבדוק טוב יותר את השטח.

 

 

איך תגנו על עצמכם?

הכלל הבסיסי והחשוב ביותר הוא לא למהר בעקבות השקעה שנשמעת חלומית על הנייר, ואפילו מושלמת. גם מה שנראה כלפי חוץ כאידאלי, רשמי או מסודר, לא בהכרח כזה במציאות. הונאת פונזי תגיע לרוב לצד מעטפת מזומנים מרופדת היטב. האדם שיעמוד בראש המזימה הזו גם יתפאר במשרד גדול וצוות עובדים מנופח, אמצעים טכנולוגיים מתקדמים וכמה פריטי ריהוט יוקרתיים שישדרו לכם שמדובר בעסק מוצלח במיוחד. עכשיו, כשזיהיתם את העטיפה היפה, הגיע הזמן לצלול פנימה ולהבין מה קורה בפנים. במילים אחרות, בדקו את ערך החברה ואת אופי הפעילות שלה לפני שאתם מתחייבים להשקעה גדולה .

 

חשוב לזכור שגם בישראל נרשמו מקרים שונים של הונאת פונזי, וחלק מההונאות הללו בוצעו בשנים האחרונות. ב-2013 הורשע יועץ השקעות מסביון לאחר שהואשם בהונאת לקוחות בסך מיליוני שקלים. בין 2009 ל-2015 בוצעה תרמית נוספת על ידי גורם נוסף, שהונה את לקוחותיו בסכום מצטבר של כ-400 מיליון שקלים. במילים אחרות, רמאים לא מתים – הם רק מתחלפים.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme