ניסה הלוואות חברתיות וחזר עם מסקנות: "התשואה יציבה גם כשהבורסה יורדת"

מערכת3 דקות קריאה
ניסה הלוואות חברתיות וחזר עם תובנות
שתף:

המושג "הלוואות חברתיות" כבר לא ממש חדש, ובכל זאת, לא רבים יודעים במה בדיוק מדובר, איך זה עובד ולמי זה באמת יכול להתאים. גם את אלון שמש, בן 40 מגבעת ברנר, השיטה הזו הצליחה לסקרן. "לפני כמה שנים יצא לי לצפות בכתבה שמדברת על הלוואות חברתיות ונדלקתי על הרעיון. הסיפור הוא כזה: נניח ששני אנשים יושבים אחד ליד השני בבנק, אחד רוצה להשקיע את כספו והשני מבקש הלוואה. הראשון יקבל הצעה לפיקדון בנקאי שנותן חלקיק אחוז והשני הולך לשלם ריבית שנתית באזור 8%. כל ההפרש הזה מגיע לכיס של הבנק. הפתרון שהחברות מציעות הוא לתווך בין מלווים ללווים בתמורה לחלק קטן מסכום ההלוואה."

 

כשהסקרנות גברה, אלון החליט לפעול: "ערכתי ניסוי שבו השקעתי 10,000 ש"ח בכל אחד מארבעת האתרים הבאים: eLoan (כיום מיטב דש הלוואות), בלנדר, טריא ו-btbisrael. במהלך הזמן הוספתי עוד כמה עשרות אלפי שקלים ל-btbisrael שמתמחה בהלוואות לעסקים."

 

אתר eloan

 

המסקנה: איפה עדיף להשקיע?

אלון, נשוי לגל ואב ללביא (4) ושובל (2), מבקש להבהיר שהוא לא מייצג חברה כזו או אחרת, וגם אין לו כל אינטרס. ביומיום הוא עוסק בכלל בשיווק שותפים ומנהל את אתר אלון חיסכון והוא גם מחבר המדריך לאיפוס עמלות הבנקים. המסקנות שלו מבוססות על ניסיון אישי, והן לא מהוות המלצות להשקעה כמובן.

 

ובכל זאת, כשהוא מתבקש לתאר את התובנות שלו, יש לו מהן בשפע: "ל-eLoan יש שני חסרונות בולטים ביחס לשאר. הראשון הוא שאין קרן ביטחון ולכן להלוואות בפיגור יש בעיית נזילות. השני הוא במיסוי: ההלוואות צמודות למדד ולכן המס הוא 25% מהרווח הריאלי. בשאר האתרים יש מס 15% מהרווח הנומינלי. אין לי הערכה אמיתית לגבי התשואה השנתית שקיבלתי מהם כי מתוך מאות הלוואות פעילות יש כמה עשרות הלוואות בפיגור ואי אפשר לדעת כמה מתוך זה יחזור ומתי. לפחות הקרן לא נפגעה."

 

"בשאר האתרים יותר קל להנזיל את הכסף. בבלנדר יש שוק משני למכירת הלוואות במחיר הקרן פחות עמלה סמלית שיורדת מהמוכר ואפשר למכור או לקנות הלוואות יד שניה בצורה ידנית. בטריא וב-btbisrael אפשר לבקש למשוך את התיק או חלק ממנו. כדי למשוך את הכסף צריך שיהיו אנשים אחרים שיקנו את ההלוואות אבל רוב הסיכויים שזה יקרה תוך ימים בודדים או אפילו פחות מיום."

 

"כדי לקבל את התשואה השנתית האמיתית אחרי עמלות, הפרשה לקרן ביטחון, מס הכנסה וזמן שהכסף חנה בחשבון עד שעבר להלוואה, הכנסתי לאקסל את תאריכי ההפקדות והתאריך של היום עם שווי התיק הנוכחי והשתמשתי בפונקציית XIRR. נכון להיום בלנדר מראה לי 4.4%, טריא 4.5% ו-btbisrael 5.7%. מדובר בתשואה שנתית נטו אחרי ניכוי מס במקור."

 

בלנדר

 

הלוואות חברתיות טומנות בחובן גם סיכונים

אלון מזכיר שלהלוואות חברתיות יש, באופן טבעי, גם סיכונים. "בניגוד לבורסה שקיימת יותר ממאה שנה ואנחנו יודעים איך היא מתנהגת בתקופות מגוונות כמו צמיחה, מיתון, שינויי ריבית, ואפילו מלחמות עולם, את התחום הזה אנחנו מכירים רק מהשנים האחרונות כשהשוק בצמיחה והריבית נמוכה. מה יקרה בזמן מיתון קשה כשאנשים ועסקים יתקשו להחזיר הלוואות? מה יקרה לאחר עליית ריבית ללווים שלקחו הלוואות צמודות לפריים? או להלוואות צמודות מדד בזמן אינפלציה? קרנות הביטחון עלולות להתרוקן ואז לא יוכלו לכסות את כל ההלוואות שנכנסו לפיגור."

 

"בשביל להנזיל את הכסף צריך שיהיו אחרים שיקנו את ההלוואות," מסביר אלון. "ואם פתאום אף אחד לא ירצה להשקיע שם יותר או שלא יהיו מספיק מלווים? גם אם מלווה יבטל את ההשקעה מחדש, הוא יצטרך לחכות כמה שנים עד שכל ההלוואות יחזרו." הוא מזכיר שצריך לקחת בחשבון עוד נושא אחד משמעותי: "הכסף מופקד בחשבון נאמנות אבל מה יקרה אם הפלטפורמה למימון הלוואות תיסגר? זה לא התפקיד של הנאמן להתעסק עם חובות."

 

"כל החזר חודשי של הלוואה מורכב מקרן+ריבית. מהריבית גובים מס במקור," הוא מוסיף. "אי אפשר לדחות את המס כמו שעושים בני"ע. מצד שני, ברוב האתרים המס הוא רק 15% ולא 25%. בנוסף, מדובר ביתרון למי שיש לו נקודות זיכוי מס לא מנוצלות ויבקש החזר מס בסוף השנה. גם אי אפשר לרשום את החשבון על שני בני זוג כמו שעושים בתיק השקעות. זה חיסרון כשמדובר בזוג נשוי שלשניהם נקודות זיכוי מס לא מנוצלות."

 

מה עושים במצב שבו לווה פשט את הרגל, למשל?

"לחברות שמפעילות את הפלטפורמות יש עורכי דין שמטפלים בזה מל הוצאה לפועל. אם יש קרן ביטחון, הקרן משלמת בינתיים את החוב. כמובן שבמקרה כזה דירוג האשראי של החייב יירד ויפגע ביכולת שלו לקבל הלוואות בעתיד מגוף כלשהו. לכן הפיזור חשוב ואכן כל תיק הלוואות מפוזר בין מאות לווים שונים."

 

 

יש לך כמה טיפים למי שרוצה להיכנס לתחום ועדיין מתלבט?

"לפני הכול, תקבעו מראש אחוז כלשהו מהתיק שאתם מוכנים להקציב שם כסף מתוך תמהיל ההשקעות. ושזה יהיה אחוז שיאפשר לכם לישון בשקט עם ההחלטה. חוץ מזה, פיזור גבוה בין הרבה לווים מקטין את הסיכון. ברוב האתרים זה קורה בצורה אוטומטית."

 

"בנוסף, תבדקו בעצמכם את התשואה נטו עם פונקציית XIRR באקסל כדי לקבל את התשואה השנתית," ממשיך אלון. "אם אתם זוג, עדיף לרשום את החשבון על שם מי שיש לו יותר נקודות זיכוי מס לא מנוצלות, שזה ברוב המקרים מי שמרוויח פחות. בסוף השנה תוציאו טופס 867 ותבדקו אם מגיע לכם החזר מס. גם לעצמאים כדאי לבדוק אם מגיע החזר, לכן בסוף השנה כדאי לצרף לדוח השנתי טופס 867."

 

הלוואות חברתיות והשקעות משפחתיות
הילדים משקיעים את המתנות שלהם בקופת גמל מחקה מדד S&P 500. תמונה: דניאל גורדון

 

היתרון של הלוואות חברתיות: השקעה פאסיבית

"מבחינתי היתרון המשמעותי בהלוואות חברתיות הוא שמדובר בהשקעה פאסיבית ויציבה," אומר אלון. הכל מתבצע בצורה אוטומטית, לא צריך להתעסק עם זה אחרי שמפקידים כסף והתשואה יציבה גם כשהבורסה יורדת. המשמעות של יציבות טובה במיוחד להשקעות לטווח קצר. אם את מתכננת בעוד שנה להשתמש בכסף בשביל הוצאה גדולה כמו רכב או שיפוץ, הפיקדון הבנקאי ייתן לך כמה שקלים בודדים ולא תוכלי להסתכן בשוק המניות שעלול ליפול דווקא בשנה הזו. במקרה כזה יכול להתאים להלוות את הכסף."

 

"בנוסף, אי אפשר לעשות בשוק ההלוואות טעויות קריטיות כמו בבורסה. הרי בשוק המניות יש כאלה שקונים באופוריה של העליות ומוכרים בפאניקה של הירידות. או כאלה שמבצעים הרבה פעולות מיותרות. להם במיוחד עדיף להעביר את הכסף למקום שאין בו מרחב תמרון לטעויות."

 

 

באילו ערוצים נוספים אתה משקיע כיום?

"שאר החסכונות של משפחתי מושקעים בצורה ממש פשוטה שלא דורשת התעסקות או ידע מיוחד. קרנות ההשתלמות, קופות הגמל וגם תיק ההשקעות מושקעים בקרן פאסיבית מחקה מדד S&P 500. לאורך ההיסטוריה מדד הדגל של ארה"ב הוכיח את עצמו עבור משקיעים שדגרו עליו לאורך שנים ארוכות."

 

"כשוורן באפט התערב על מיליון דולר שהקרן העוקבת אחרי S&P 500 תנצח אחרי עשור את קרנות הגידור, הוא ניצח בגדול ותרם את הכסף. זו גם ההמלצה של באפט למשקיעים: תשקיעו במדד S&P 500 בדמי ניהול נמוכים ותנו לזמן לעשות את שלו. אז כסף שבוודאות לא נשתמש בו בעשור הקרוב מושקע במדד המניות והשאר בהלוואות חברתיות."

 

דרך אגב, אם תהיתם, גם הילדים של אלון הולכים בעקבות אבא: "אפילו הילדים שלי משקיעים את מתנות היומולדת שלהם בקופת גמל מחקה מדד S&P 500. בעוד 20 שנה, כשכל אחד מהם יחזיק תיק השקעות של 6 ספרות, אראה להם באקסל איך הם צברו את הכסף הזה בזכות האפקט של ריבית דריבית."

 

(תמונה ראשית: גל שמש)

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme