הלוואות חברתיות משנות את כללי המשחק בעולם האשראי

אירנה נוזה5 דקות קריאה
הלוואות חברתיות - 3 פלטפורמות
שתף:

נשאל שאלה רטורית: האם קרה מתישהו מצב בו לא היה ברשותכם מספיק כסף? כעת נעבור לשאלה הבאה: מה עשיתם כאשר נקלעתם למצוקה כלכלית? מיהרתם לבנק לבקש הלוואה? פניתם אל אחת מחברות האשראי? אולי ניסיתם ללוות את הכסף מחבר או בן משפחה? מה שלא תגידו, שלושת האפשרויות טומנות בחובן חיסרון כזה או אחר: הבנק וחברות האשראי, ככל הנראה, יגבו מכם ריבית עושקת, בעוד לווית כסף ממכר או בן משפחה היא, כפי שמלמד הניסיון, הדרך הבטוחה להרוס את היחסים ביניכם בעתיד. המודל הפיננסי החדש, שהושק בישראל לפני שנים אחדות, פותח מתוך כוונה להתגבר על חסרונות אלו ולספק מענה לצורך של הציבור בהלוואה בתנאים נוחים ונגישים לכול: הלוואה חברתית – הלוואה בין אנשים ללא צורך בתיווך של הבנק או של חברת האשראי. למרות שמדובר בהמצאה חדשה יחסית כבר יש לנו בשוק שלוש חברות המספקות פלטפורמה אינטרנטית של הלוואות חברתיות – בין עמיתים.

 

מהן פלטפורמות הלוואות חברתיות?

מדובר בזירות וירטואליות אשר נועדו לנטילת הלוואות חברתיות בין אנשים ללא צורך בתיווך של גורם נוסף. פלטפורמות להלוואות חברתיות יוצרות חיבור בין הלווים למלווים ומאפשרות לבצע העברת כסף באונליין בתנאים נוחים עבור שני הצדדים בעסקה. על פי מודל זה:

 

  • הלווה: מקבל את הסכום המבוקש בריבית נוחה ונמוכה לעומת ריביות המוצעות על ידי אפיקי הלוואה מסורתיים.
  • המלווה: משקיע את כספו ומניב רווח בטוח בדמות ריבית קבועה מראש.

 

 

בואו נכיר מקרוב את השחקניות המרכזיות בתחום

 

טריא – Tarya

מי עומד מאחורי הקמת הפלטפורמה?

חברת טריא נוסדה בשנת 2014 על ידי שלושה יזמים ישראלים: מנכ"ל החברה – אייל אלחיאני, סמנכ"ל פיתוח – אסף שלוש, תחום רגולציה ומשפטי – ורדה לוסטהויז.

 

היכן ממוקמת החברה?

משרדי החברה ממוקמים בפארק אפק שבראש העין, משם מפעילה טריא את הפלטפורמה הדיגיטלית שלה להלוואות חברתיות.

 

כמה מילים אודות הפלטפורמה

טריא – זירה וירטואלית המשמשת כפלטפורמה להלוואות חברתיות. הייחודיות של טריא נעוצה במהותה כחברת הייטק העושה שימוש בטכנולוגיה מתקדמת לשם יצירת ערך למלווים ולווים, אך גם ביצירת שינוי חברתי עמוק. לא רק לאפשר למלווים להרוויח מכספם וללווים, אנשים או עסקים, לקבל הלוואה בתנאים טובים, אלא גם להתשתמש בכוח הטכנולוגי ליצירה ועידוד מודלים פיננסיים ערכיים כדוגמת הלוואות עם בטוחות, טריא קהילות, חסכון לכל ילד, מנגנוני הגנה, אג"ח חברתי, הלוואות לאוכלוסיות מודרות (מבלי להגדיל את הסיכון למלווים) ועוד. מקורה של הטכנולוגיה העומדת בבסיס המערכת של טריא, מגיעה מעולם הביון והמודיעין: באמצעותה הפכה החברה לבעלת יכולות חיתום מהטובות בעולם. בפועל, החברה יודעת לזהות בצורה אופטימלית את איכות ויכולות מבקשי ההלוואה ולסנן את הלווים הטובים ביותר (לאו דוקא אלו שיש להם הכי הרבה כסף. אלא אלו שמתנהלים בצורה הכי רצינית וטובה).

 

פרט להיותה של טריא פלטפורמת הלוואות חברתיות המחברת בין משקיעים ולווים מקרב המגזר הפרטי, הפלטפורמה מאפשרת גם לעסקים קטנים ובינוניים שעוברים את תהליך החיתום ליטול הלוואות באמצעות המערכת.

 

אני רוצה לקחת הלוואה, מה עלי לעשות?

לאחר רישום בפלטפורמה להלוואות חברתיות והעלאת מסמכים נדרשים יש להמתין לאישור, שמגיע במהרה בהנחה כי הפרטים מולאו כראוי. מערכת החיתום של טריא נשענת על טכנולוגיית ביון הבונה פרופיל סיכון עבור כל מבקש הלוואה. כפועל יוצא מכך נקבע גובה ריבית, אשר ייקבע עבור אותו משתמש כנגזרת מרמת הסיכון שהמערכת הגדירה בעבורו. פרט לדרגת הסיכון, גובה הריבית השנתית מושפע ממשך תקופת ההלוואה, דירוג האשראי של הלווה ונע בטווח של 3.5-9.8%.

 

משך תקופת החזר ההלוואה: 60 תשלומים (5 שנים) לכל היותר.

סכומי הלוואות: כל סכום עד 50,000 ש"ח.

טריא אינה גובה עמלות על פירעון מוקדם.

 

אני רוצה לתת הלוואה, מה עלי לעשות?

בסיומו של תהליך הרשמה קצר, העלאת טפסים רלוונטיים והגשת בקשה לבנק לביצוע העברה לחשבון נאמנות (הפועל בנפרד מטריא), כל המעוניין יכול להשקיע את כספו בפלטפורמה (סכום מינימלי להשקעה – 5,000 ש"ח). גובה ריבית שנתית הממוצעת שהמלווה מרוויח עומד על 5.8% (טווח הריביות נע בין 3.5% ל-8%). מן הראוי לציין, כי קרוב ל-85% מסך ההלוואות הניתנות דרך המערכת כוללות מרכיב של בטוחה כנגד ההלוואה – שעבוד המהווה, במרבית המקרים, ערובה להחזר הסכום על ידי הלווה. יאמר לזכותה של החברה, כי שיעור הדיפולט (לווים שאינם מחזירים את ההלוואה) בפלטפורמה להלוואות חברתיות של טריא עומד על 0.4% אחוז, והחברה פועלת ברגישות אך בנחישות במטרה לעודד את הלווה להשיב את הכסף שהלווה.

 

המערכת של טריא מאפשרת למלווים להגדיר ברזולוציה מאוד גבוהה את מאפייני ההלוואות בהן כספם יושקע. מנגד, יכול המלווה להותיר את הבחירה בידי המערכת שתייעד את כספו להלוואות הרלוונטיות ביותר מבחינת רמת הסיכון המוגדרת על ידו. פרט לכך, חשוב להזכיר, כי כל מלווה בפלטפורמה רשאי למשוך את כספו בכל רגע ללא עלות ועמלות נוספות.

 

מהו חלקה של החברה בעסקאות?

משתמשי הפלטפורמה של טריא משלמים את דמי ניהול הבאים:

  • לווים: משלמים עמלת הקמה הנגבית רק בתנאי שההלוואה המבוקשת מומנה. התעריף של עמלת ההקמה נע בין 0.9%-5.5% ונקבע בהתאם לדירוג האשראי ומשך תקופת ההלוואה.
  • מלווים: משלמים עמלה עד 0.5% משוויו של תיק ההשקעות בשנה. מלווים הבוחרים להצטרף לקרן הגנה '500-SAFE' מחויבים בתשלום של עמלה נוספת שגובהה המירבי הוא 1.1% משוויו של תיק ההשקעות.

 

עד כמה הפלטפורמה פופולארית?

מראשית הקמתה ועד היום הצליחה טריא לגייס למעלה מ-450 מיליון ש"ח לטובת הלוואות. מדי חודש הפופולאריות של הפלטפורמה בקרב הגולשים עולה בהתמדה, כך שבתקופה האחרונה גובהו של הסכום הנכנס למערכת ברמה חודשית עומד על עשרות מיליוני שקלים.

 

הלוואות חברתיות עם טריא
מאז שהוקמה טריא גייסה יותר מ-450 מיליון ש"ח במסגרת הלוואות חברתיות

 

בלנדר –  Blender

מי עומד מאחורי הקמת הפלטפורמה?

בלנדר הוקמה בשנת 2014 על ידי ד"ר גל אביב, בועז אביב, וברק גור. בעלי המניות בחברה כוללים את אביב פיתוח טכנולוגי זרוע ההשקעות הטכנולוגיות של קבוצת אביב, פסגות – בית ההשקעות הגדול בישראל, ובלמברג קפיטל מקרנות הון הסיכון המובילות בתחום הטכנולוגיות הפיננסיות. מבן חברי הדירקטוריון ניתן למצוא את דורון אביב המכהן כיושב ראש קבוצת אביב, גיורא עופר שכיהן כמנכ"ל בנק דיסקונט, ויו"ר ויזה כ.א.ל, דב קוטלר שכיהן כמנכ"ל קבוצת ישראכרט, מנכ"ל ויזה כ.א.ל, ומנכ"ל בנק איגוד.

 

היכן ממוקמת החברה?

החברה פועלת במודל רזה ללא סניפים, כאשר כל הפעילות מתבצעת באמצעות אתר בלנדר, אפליקציית בלנדר הלוואות בין אנשים, ומוקד שירות טלפוני. קבוצת בלנדר מחזיקה משרדים בישראל, איטליה וגוש המדינות הבלטיות.

 

כמה מילים אודות הפלטפורמה

פלטפורמה להלוואות חברתיות של בלנדר נוחה וידידותית למשתמש. המערכת מבוססת על טכנולוגיה מעולם הבינה המלאכותית שתוכנתה באופן המאפשר עריכת בדיקה מעמיקה ואמינה אודות זהות הלווים ויכולת ההחזר שלהם. זוהי פלטפורמה מאובטחת ומוגנת היטב שמעניקה דיסקרטיות מלאה למשתמשים. בנוסף, במטרה להקטין את הסיכון הכרוך בחוסר החזר ההלוואה על ידי לווה בודד, מפזרת המערכת את כספי המלווים בין הלווים השונים. יתרה מכך, החברה הקימה ומתפעלת לטובת המלווים, וללא עלות נוספת, את קרן הביטחון המעניקה שכבת הגנה נוספת למלווים.

 

אני רוצה לקחת הלוואה, מה עלי לעשות?

תהליך הרישום מורכב משלב קצר של הרשמה ומילוי פרטים אישיים, אישור SMS שמתקבל בנייד והעלאת מסמכים רלוונטיים המאמתים את זהות המבקש. בנוסף, על הלווה להגדיר במערכת את מטרת ההלוואה: למשל, נופש, שדרוג הרכב, כיסוי הלוואה קיימת וכו'.

 

ניתן לקחת בבלנדר הלוואות בסכומים הנעים בין 3,000 ל-70,000 ש"ח. את החזר ההלוואה ניתן לפרוס ל-12-60 תשלומים.  בלנדר מאמינה בתפירת החליפה הנכונה לכל לווה ולכן מאפשרת לכל לווה להגדיר את ההחזר החודשי אותו הוא מעוניין להחזיר.

 

במידה והלווה מעוניין, ניתן לפרוע ללא כל עלות את ההלוואה בכל מועד.

 

חשוב להזכיר, כי הלוואות חברתיות בפלטפורמת בלנדר אינן פוגעות במסגרת האשראי של הלווה, ניתן להגיש את בקשת ההלוואה בכל שעות היממה. במידה והלווה אושר כבעל יכולת החזר מתאימה ונמצאו מלווים מתאימים עבורו, הכסף יועבר לחשבונו תוך כשני ימי עסקים.

 

אני רוצה לתת הלוואה, מה עלי לעשות?

תהליך הרשמה לאתר כולל מילוי של פרטים אישיים והעלאת מספר מסמכי אימות של זהות המלווה. בסיום ההרשמה יש לבחור את גובה הסכום למתן הלוואות (מינימום 5,000 ש"ח) ולהמשיך לבחירת תיק ההלוואות. בלנדר מציעה מספר אפשרויות מתקדמות למתן הלוואות.

  1. אוטו-בלנד – מנוע חכם המלווה עבורך באופן אוטומטי את הכסף.
  2. תיק מותאם אישית – ניתן לבנות ידנית או אוטומטית תיק מותאם אישית.
  3. שוק משני – ניתן לרכוש ולמכור הלוואות ממשתמשים אחרים במערכת.

 

שיעור התשואה הפנימי הממוצע (IRR) ממנה נהנים המלווים עמד בשנה שחלפה על כ-5.3%.

 

בלנדר פיתחה לטובת המלווים שוק משני מתקדם, המאפשר למלווים להנזיל את כספם על ידי מכירת הלוואות למלווים אחרים. שוק זה פועל בדומה לבורסה ומאפשר לכל אחד לרכוש ולמכור יחידות השתתפות בהלוואה המוגדרות כתקינות.

 

מהו חלקה של החברה בעסקאות?

בלנדר גובה דמי ניהול עבור השימוש בפלטפורמה להלוואות המונים:

  • לווים: בממוצע כ1% לשנה.

 

  • מלווים: ישלמו דמי ניהול הלוואה (בהלוואה שקלית 1% מכל החזר קרן וריבית, בהלוואות צמודות פריים 0.7% לשנת הלוואה מכל החזר קרן וריבית).

 

עד כמה הפלטפורמה פופולארית?

מחזור העסקאות בבלנדר הינו כ150 מיליון ש"ח. השוק המשני פעיל ותזזיתי. לראייה, מעל 70% מהעסקאות בשוק המשני מתממשות בזמן ממוצע של יום בודד! עשרות אלפי לקוחות כבר בדקו את זכאותם להצטרף לבלנדר ואלפי מלווים נהנים מריביות אטרקטיביות. עד כה שולמו מעל 5 מיליון ש"ח בריבית למלווים.

 

הלוואות חברתיות עם בלנדר
יותר מ-100 מיליון שקלים הועברו עד כה דרך פלטפורמת הלוואות חברתיות בת 4 שנים בלבד.

 

מיטב דש הלוואות – eLoan

מי עומד מאחורי הקמת הפלטפורמה?

מיטב דש הלוואות היא פלטפורמה נוספת של הלוואות חברתיות, אשר הוקמה בשנת 2012 על ידי שלושה יזמים תחת השם 'eLoan' (והפכה, למעשה, לחלוצה בתחום של הלוואות חברתיות בישראל). בשנת 2016 נרכשה הפלטפורמה על ידי בית השקעות 'מיטב דש השקעות' שקיבל שליטה מלאה בחברה והפך אותה לזרוע האשראי שלו. ואלה השמות: מנכ"ל החברה – עופר כרמל, סמנכ"ל ניהול סיכוני אשראי ומייסד – יורם גביש, סמנכ"לית כספים – רונית בר אור.

 

 

היכן ממוקמת החברה?

משרדי החברה ממוקמים באזור המרכז (דרך ששת הימים 30, בניין צ'מפיון, בני ברק).

 

כמה מילים אודות הפלטפורמה

פלטפורמה להלוואות חברתיות של מיטב דש הלוואות משמשת כנקודת מפגש בין לקוחות המעוניינים ליטול הלוואה לבין משקיעים המבקשים להשקיע את כספם תמורת תשואה ממוצעת של כ-6.5% מסך השקעתם. בפלטפורמה זו המשקיעים בוחרים בעצמם את האופן שבו יפזרו את השקעותיהם בין הלווים באתר. הפלטפורמה פתוחה ונגישה לכל אזרח ישראלי שמלאו לו 18 שנים ושיש ברשותו חשבון בנק פעיל.

 

אני רוצה לקחת הלוואה, מה עלי לעשות?

תהליך הרישום למערכת קצר וידודותי לגולש. ראשית, בוחר הלווה את סכום ההלוואה המבוקש, מגדיר את מטרת ההלוואה ואת תקופת ההחזר המתאימה לצרכיו. לאחר מכן, נדרש המשתמש למלא שורה של פרטים אודותיו, להזין פרטי חשבון בנק ולהגיש בקשה לאישור. במידה ואושר על ידי המערכת, ייכנס סכום ההלוואה הרצוי לחשבונו של הלווה תוך 48 שעות מרגע הרשמתו.

 

סכומי הלוואות: 5,000-60,000 ש"ח.

משך תקופת ההחזר: 6-60 תשלומים (חצי שנה עד 5 שנים).

מיטב דש הלוואות אינה גובה עמלת פירעון מוקדם, אם כי, מחוייב הלווה ביתרת הקרן שנותרה להחזר מלוא סכום הלוואה ובריבית בגין התקופה שחלפה מהתשלום האחרון.

 

פלטפורמה להלוואות חברתיות של מיטב דש הלוואות מתבססת על טכנולוגיית חיתום ממוחשבת לצד תהליך של חיתום ידני – שני מנגנוני הבדיקה נועדו להפעיל סינון משתמשים ולאפיין את יכולת ההחזר של הלווה הפוטנציאלי.

 

אני רוצה לתת הלוואה, מה עלי לעשות?

כל מלווה המעוניין להשקיע בפלטפורמה של מיטב דש הלוואות צריך לעבור תהליך רישום למערכת הכולל מילוי של פרטים אישיים והעלאה של 2 מסמכי זיהוי. עם פתיחת חשבון באתר מקבל המשקיע את פרטי חשבון הנאמנות שדרכו יוכל להפקיד את כספי ההשקעה ולנתבם לפלטפורמה. יום לאחר הפקדת הכסף, הסכום יתחיל להופיע בחשבון האישי של המשקיע ויהיה נגיש לצורך ביצוע ההשקעה. המשקיעים בפלטורמה להלוואות חברתיות של מיטב דש הלוואות בוחרים בעצמם באילו הלוואות מבין המופיעות באתר להשקיע את כספם. חשוב להזכיר, כי במטרה להקטין את סיכון אי ההחזר, מגבילה החברה את גובה הסכום שכל מלווה יכול ללוות ללווה יחיד. משקיע המעדיף להימנע מבחירת ההלוואות להשקעה, יכול להפקיד את הבחירה בידי מערכת השקעות חכמה (AutoInvest) של הפלטפורמה. במידה ובהתאם לשיקולי של החברה ההלוואה שנבחרה על ידי המשקיע אינה מאושרת עבור הלווה, מוחזר הסכום המושקע למשקיע במלואו באופן מיידי.

 

 

מן הראוי לציין, כי בתקופה בה כספי ההשקעה מוחזקים בחשבון הנאמנות ואינם מושקעים, נהנה המלווה מצבירת ריבית פיקדון יומי. מה שנוגע לרווח של המשקיע, הריבית נקבעת בהתאם למקדם סיכון המוגדר כפועל יוצא מסכום ההלוואה המבוקש, משך תקופת ההחזר ורמת הסיכון המוגדרת עבור לווה ההלוואה.

 

מהו חלקה של החברה בעסקאות?

מיטב דש הלוואות גובה ממשתמשיה את העמלות הבאות:

  • לווים: כל לווה פעיל בפלטפורמה ישלם עמלת הלוואה הנעה בטווח של 0.9-6% מגובה ההשקעה. גובה העמלה המדויק נקבע כפועל יוצא מדירוג האשראי של המשתמש על ידי המערכת.
  • מלווים: המשקיעים משלמים עבור דמי ניוהול הלוואה 0.5% מסך ההשקעה. בנוסף, מכירה של תיק הלוואות כרוכה בתשלום: 200 ש"ח או 0.5% משווי התיק (הגבוה מביניהם).

 

עד כמה הפלטפורמה פופולארית?

מאז הקמתה נרשמו לפלטפורמה להלוואות חברתיות של מיטב דש 3,950 מלווים שהשקיעו בסה"כ כ-85 מיליון ש"ח ומימנו קרוב ל-3,900 הלוואות. גובה הריבית ששולמה עד כה למשקיעים עומדת על 4.7 מיליון ש"ח.

 

הלוואות חברתיות של eLoan
הלוואות חברתיות תחת המותג של מיטב דש – מאז 2016

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme