הגשת תביעה קטנה – המדריך המזורז לתובע המתחיל

עומר גלעדי2 דקות קריאה
מה שצריך לדעת על הגשת תביעה קטנה
שתף:

בכל שנה מוגשות כ-50,000 תביעות קטנות לבתי המשפט לתביעות קטנות בישראל. הנושאים הם רבים ושונים – כל זמן שהתובע הוא אדם פרטי, כל מקרה של חוב, עוול שנגרם או צורך בפיצוי (עד לגובה מקסימאלי של תביעה) – הגשת תביעה קטנה היא דרך יעילה ושכיחה להתמודד עם אי הסכמה בין שני צדדים. היום, הגשת תביעה קטנה הפכה פשוטה אף יותר, בזכות מערכת מקוונת להגשת התביעה ומעל 30 בתי משפט לתביעות קטנות הפזורים בכל רחבי הארץ. מתי הגשת תביעה בבית המשפט לתביעות קטנות עשויה להיות דרך פעולה יעילה? כיצד מגישים תביעה כזו? ואיך להגדיל את סיכויי הזכייה שלכם? על כל זאת ועוד במאמר שלפניכם.

 

הגשת תביעה קטנה - לבית המשפט
מעל 30 בתי משפט לתביעות קטנות מפוזרים בכל האר, ומאפשרים לאנשים פרטיים (שהם לא חברות או תאגידים) לטפל באי צדק או עוול גרם להם הפסדים כלכליים באמצעות תביעה משפטית (תמונה: ויקיפדיה)

 

מערכת בתי המשפט לתביעות קטנות – מפשטים את ההליך לטובת האזרחים

כל אזרח ישראלי רשאי להגיש תביעה קטנה לבית המשפט, עד לתקרת הסכום המרבית לתביעה (נכון לתחילת 2019 – הסכום המרבי לתביעות קטנות הוא 33,900 ₪). בניגוד להליכים משפטיים מורכבים, למשל כאלה המתרחשים בבתי המשפט לענייני משפחה או אחרים בארץ – בתי המשפט לתביעות קטנות, שהם בדרך כלל חלק ממערך בתי משפט השלום (וחולקים, אגב, את אותם שופטים) אינם מחייבים ידע משפטי – או ליווי מקצועי של עורך דין. למעשה – חל איסור על ייצוג מקצועי בין כותלי בית המשפט, כך שהתובע והנתבע, בכל התביעות – מייצגים את עצמם. כך יוכל כל אדם לעמוד בפני שופט, לספר (בקצרה!) את סיפורו, ולקבל פסק דין מחייב בעניין עוול שנגרם לו.

 

 

הגשת תביעה קטנה – כך תעשו זאת

הגשת תביעה קטנה היא אפשרית כיום באחת משתי הדרכים הבאות:

  • במזכירות בתי המשפט לתביעות קטנות – הגשת כתב התביעה עבור תביעה קטנה במזכירות בית המשפט, בשלושה עותקים
  • במערכת המקוונת של "נט המשפט" – ניתן להגיש את כתב התביעה, על כלל המסמכים המצורפים, באופן מקוון, בנוחות המחשב הביתי שלכם.

 

הנה שלבי הגשת תביעה קטנה:

1 – יש לכתוב כתב תביעה, המפרט את השתלשלות האירוע – באופן תמציתי, מדוייק ומהימן. חשוב לציין תאריכים, עובדות, ונתונים (ולהימנע מלהאריך ולפרט לטובת קריאות המסמך על ידי השופט). פרטים שחובה לכלול בעמוד הפותח של כתב התביעה בהגשת תביעה קטנה: פרטי התובע (שם, מספר זהות, כתובת עדכנית, מספרי טלפון, וכתובת דואר אלקטרוני); פרטי הנתבע (כנ"ל); תיאור התביעה כולל המקום והתאריך בהם נוצרה ההתחייבות, תיאור המחדל, סכום הכסף הנתבע וכלל הנימוקים לקביעת הסכום. דוגמה לכתב תביעה ניתן לראות באתר לשירותים ומידע ממשלתי – בקישור הזה.

 

2 – חשוב לשים לב – הגשת תביעה קטנה מחייבת ציון סכום התביעה, הסכום אותו על הנתבע לשלם לתובע במקרה של זכייה בתיק. את הסכום יש להסביר באופן ברור ועל פי הכללים, כולל פיצוי על תשלומים נוספים, עוגמת נפש, הפסד ימי עבודה, עלויות אלטרנטיביות, וכדומה.

 

3 – עוד חשוב לשים לב, שכתב התביעה חייב להכיל כתובת עדכנית של הנתבע. במקרים רבים, התובע אינו מכיר את כתובת המגורים של הנתבע – אולם חשוב לדעת, כי בתוך 30 ימים מיום הגשת תביעה קטנה, בית המשפט ידאג להעביר אל הנתבע עותק מכתב התביעה שהוגש, לטובת הגשת כתב הגנה. אם כתב התביעה לא יימסר כחוק – הטיפול בתביעה יתעכב. מערך של אנשי מקצוע פועלים לצד בית המשפט לאיתור כתובתם של נתבעים כמו גם להגשת כתב התביעה בתשלום נוסף.

 

4 – הגשת תביעה קטנה כרוכה בתשלום אגרה במזכירות בית המשפט או באופן מקוון. גובה האגרה – 1% מסך סכום התביעה או 50 ₪ – הגבוה מביניהם.

 

5 – את הגשת התביעה הקטנה יש לבצע בצירוף כל המסמכים הרלוונטיים. בין המסמכים שתוכלו לכלול בכתב התביעה שלכם – חשבוניות המעידות על תשלומים שביצעתם, תמלול שיחות, חוזים והסכמים חתומים בין הצדדים המעורבים, ועוד.

 

6 – לאחר הגשת תביעה קטנה – בית המשפט ידאג ליידע את הנתבע ולספק לו את כתב התביעה, כאמור, על מנת שזה ינסח כתב הגנה וקו הגנה. לאחר קבלת כתב ההגנה או בתוך 30 ימים מיום המסירה של כתב התביעה לנתבע – יתקדם תיק התביעה לקביעת תאריך לדיון.

 

הגשת תביעה קטנה בדרך הנכונה
הכירו את שלבי התביעה כדי לעשות את זה נכון

 

הדיון בתביעה שלכם בבית המשפט לתביעות קטנות

לאחר הגשת תביעה קטנה, יתקיים דיון בעניין התביעה בבית המשפט לתביעות קטנות. במהלך הדיון בתביעה שלכם, תוכלו לעמוד מעל הדוכן ולדבר אל השופט. במרבית המקרים, לרשות השופט זמן קצר לשמוע את טיעוניכם ולכן חשוב שתתכננו מראש מה תאמרו, ותהיו ענייניים. השופט יבקש לשמוע גם את טענות הנתבע, באם הוא נוכח בדיון. זה אולי המקום להזכיר, כי בעוד ניתן לשלוח מיופה כוח (ללא תמורה בלבד) שייצג מי מהצדדים בתביעה – איש מהצדדים אינו יכול להיעזר בשירותים המקצועיים של עורך דין, אלא בייעוץ כזה בלבד, ומחוץ לכתלי בית המשפט בלבד. לאחר שמיעת הצדדים, שאלות במידת הצורך ודיון קצר במקום – תקבלו פסק דין ובו מצויינת החלטת השופט.

 

לאחר הגשת תביעה קטנה וזכייה בה

אם הגשתם תביעה קטנה בבית המשפט וזכיתם – תוכלו להעביר את פסק הדין שקיבלתם לביצוע. זאת, גם על ידי הפעלת רשות ההוצאה לפועל, שתסייע בגביית הכספים מטעם הנתבע, אשר הפסיד במשפט.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme