לא חייבים לשלם אלפי שקלים: מתי ואיך מקבלים פטור מביטוח לאומי?

רחל ברגר3 דקות קריאה
האם מגיע לכם פטור מביטוח לאומי?
שתף:

דמי ביטוח לאומי נראים לנו לפעמים כמו עוד תשלום חובה לרשויות. יתירה מכך, במקרה ולא נשלם את דמי הביטוח הלאומי, המוסד לביטוח לאומי אפילו עלול לעקל את חשבונות הבנק שלנו, בדיוק כמו חוב בכל תשלום ממשלתי אחר. בכל זאת, מסתבר, שישנם כאלה הזכאיים לקבלת פטור מביטוח לאומי. בכתבה הבאה תוכלו לגלות אם אתם נמנים בין אלו הפטורים מתשלום דמי הביטוח הלאומי, סכום שיכול להגיע עד אלפי שקלים בשנה.

 

מהם דמי הביטוח הלאומי

כמו שציינו, למרות שדמי הביטוח הלאומי נראים לנו לפעמים כמעט כמו מס חובה אחיד המוטל עלינו, אולם למעשה, ביטוח לאומי כשמו כן הוא, הוא המבטח הלאומי שלנו. בדיוק כמו קופת חולים או חברת ביטוח, המעניקה לנו כיסוי ביטוחי, כך, גם הביטוח הלאומי מעניק לנו כיסוי ביטוחי למקרים שונים כמו תשלום דמי לידה לעצמאיות או פגיעה בכושר השתכרות.

 

למי בכלל מגיע פטור מביטוח לאומי
למרות שמדובר בתשלום חובה ייתכן שמגיע לכם פטור מביטוח לאומי

 

ומי פטור מתשלום דמי הביטוח הלאומי?

עקרת הבית

המושג הזה, שכבר כמעט ונמוג, מופיע כאן, בהגדרות הביטוח לאומי למי שאינם חייבים לשלם את דמי הביטוח הלאומי. אז אם את עקרת בית, כלומר, נשואה או ידועה בציבור (לא רווקה) ואינך מכניסה משכורת כשכירה או כעצמאית, את פטורה מתשלום דמי הביטוח הלאומי.

 

 

מקבלי קצבת נכות

אם אתם מקבלי קצבת נכות לצמיתות, או באופן זמני למשך שנה, בשיעור של 75% ומעלה או אם אתם מקבלים קצבת נכות מהעבודה בשיעור של 100% לצמיתות מעלה אתם פטורים מדמי ביטוח לאומי.

 

חייל בשירות סדיר

חייל בשירות סדיר שאינו עובד כשכיר או כעצמאי, פטור מתשלום דמי הביטוח הלאומי.

 

פטור מביטוח לאומי לחיילים
חייל פטור מביטוח לאומי עד תום השירות

 

תושב ששוהה במדינת אמנה בעלת דמי ביטוח לאומי במדינת אמנה

כמו שציינו לעיל, דמי הביטוח הלאומי נועדו לבטח אותנו, לרוב, במקרה של פגיעה כושר השתכרות. לכן, אזרח ישראלי ששוהה במדינת אמנה, והוא משלם דמי ביטוח לאומי במדינת האמנה פטור מתשלום דמי הביטוח הלאומי למדינת ישראל. מדינת אמנה, היא מדינה בעלת ביטוח לאומי, שיש לה בעניין זה הסדר עם מדינת ישראל למניעת כפל תשלומים.

 

המדינות עמן חתומה ישראל על אמנה לביטחון סוציאלי הן: אוסטריה, אורוגוואי, איטליה, בולגריה, בלגיה, בריטניה, גרמניה, דנמרק, הולנד, נורבגיה, פינלנד, סלובקיה, צ'כיה, צרפת, רומניה, רוסיה, שבדיה ושוויץ. קיימת גם אמנה מצומצמת מול קנדה, המסדירה את נושאי מניעת כפל תשלום דמי ביטוח ועובדים מוצבים.

 

עובד במהלך שביתה שלא קיבל שכר מהמעסיק

עובד במהלך שביתה שלא קיבל שכר מהמעסיק זכאי לקבל פטור מביטוח לאומי במהלך השביתה ולא יותר מחודשיים.

 

בעלי הכנסה כלכלית מוגבלת

מי שהוא בעל הכנסה כלכלית מוגבלת ואינו מרוויח יותר מ-514 ש"ח לחודש, (המהווים 5% מהשכר החודשי הממוצע במשק), ובנוסף, הוא כלול ברשימה הבאה, אינו נדרש לשלם דמי ביטוח לאומי:

* המקבל קצבה מביטוח לאומי או מגוף כלכלי אחר כשלא מדובר בדמי אבטלה.

* סיימת זה עתה שירות לאומי, שירות בצה"ל או שירות אזרחי? מעתה ולמשך חודשים אתה פטור מביטוח לאומי.

* עולה חדש? גם אם אתה תושב חוזר, אתה זכאי למשך 12 חודשים לפטור מתשלום דמי הביטוח הלאומי.

* הגעת לגיל 18 ובכוונתך להתגייס לצה"ל, לשירות לאומי או לשירות אזרחי? אם אתה מתכנן לעשות את זה עוד פני גיל 21, אתה פטור מדמי הביטוח הלאומי עד לגיוסך. שים לב, חשוב שתעדכן את הביטוח הלאומי בהסדר אליו הגעת בנוגע למועד גיוסך על מנת שלא יוטלו עליך קנסות עקב אי תשלם.

* מי שהגיע לגיל 18 אך לומד במוסד חינוכי, על יסודי עד כיתה י"ב, זכאי לפטור בתשלום דמי הביטוח הלאומי. אך שימו לב, הפטור ניתן עד גיל 19 בלבד.

 

ה
עולה או תושב חוזר פטורים גם הם מתשלום ביטוח לאומי

 

איך מעדכנים פטור מביטוח לאומי?

לא כל פטור מביטוח לאומי מתקבל באופן אוטומטי. יש להסדיר את הפטור על מנת שלא יצברו קנסות וחובות במוסד לביטוח לאומי. כך שגם אם עקרונית אתם זכאים לפטור מדמי הביטוח הלאומי, לשם הסדרת הפטור, עליכם לפנות לסניף הביטוח לאומי באזור מגוריכם ולהגיש טופס דין וחשבון רב שנתי (טופס 6101).

 

 

פטור מביטוח לאומי לא תמיד משתלם

חשוב שתדעו, למקרה שאתם נמנים על אלו הפטורים מתשלום דמי הביטוח הלאומי. למרות שהפטור נראה משתלם, בסופו של דבר אתם עלולים להיוותר בחוסר כיסוי ביטוחי בחלק מהמקרים. למשל, במקרה שתזדקקו לשירות המשולם על ידי הביטוח הלאומי, כמו דמי לידה לעצמאית למשל, תיוותרו כאמור בחוסר כיסוי ביטוחי.

 

אז גם אם קראתם את הכתבה ומצאתם את עצמכם נמנים על אלו שפטורים מתשלום דמי הביטוח הלאומי, שקלו את הגשת הבקשה פעמיים. קחו בחשבון, שלפעמים עדיף לשלם את דמי הביטוח הלאומי. כדי להיות מבוטחים בביטוח משתלם באופן יחסי למקרה הצורך.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme