הוצאה לפועל – מה חשוב לכם לדעת ואיך תפרעו את החוב?

רונן פדרבאום4 דקות קריאה
מדריך מקוצר - מה היא הוצאה לפועל?
שתף:

צמד המילים הזה מצליח לעורר לא מעט מתח, חרדה ובעיקר אי וודאות. ישראלים רבים כבר נתקלו בסיטואציה הזו ומכירים אותה היטב, אחרים עשויים להיתקל בה לראשונה. זה קורה כשההוצאות לא יורדות, החובות גדלים והמכתב הלא-נעים מגיע בדואר עם הודעה: הליכי הוצאה לפועל נפתחו באופן רשמית. אז לפני שאתם נבהלים ובטוחים שאין מה לעשות, חשוב להבין מה היא הוצאה לפועל, איך נכון לפעול ומה אפשר לעשות כדי להחזיר את החובות בצורה קצת יותר פשוטה. אנחנו לא מבטיחים לכם מסע קל, אבל לכל הפחות תוכלו לדעת שיש אור בקצה המנהרה.

 

מה זה בכלל הוצאה לפועל
חשוב להבין מה היא הוצאה לפועל ואיך נכון לפעול

 

לפני הכול: מה היא הוצאה לפועל?

באופן כללי, הוצאה לפועל מתייחסת להליך שמתנהל במצב שבו קיים חוב שטרם נפרע. עם פתיחת תיק הוצאה לפועל יקבל החייב הודעה רשמית בכתב. הודעה זו היא למעשה בגדר התרעה שאמורה לציין במפורש מה סכום החוב ומי אמור לקבל את התשלום. כמובן שהפתרון הפשוט ביותר בשלב הזה הוא להמציא תשלום ולפרוע את החוב. אם תצליחו לעשות זאת תימנעו מהמשך ההליכים ומהסנקציות הפוטנציאליות. סביר להניח, אגב, שהסכום המיועד לתשלום גבוה בהרבה מהסכום המקורי, וגם לזה יש סיבה טובה: עם הזמן החוב צבר ריביות וקנסות, וכן אתם נדרשים לשלם את החזר ההוצאות (על פתיחת התיק).

 

 

איך מבצעים תשלום?

בהנחה שאתם מתכוונים לשלם את החוב ויש לכם את היכולת לעשות זאת, יש כמה דרכים מרכזיות לבצע תשלום:

1 – מזומן. תוכלו להגיע ללשכת הוצאה לפועל ולבצע תשלום מלא או חלקי במזומן. רשימת הסניפים כאן.

2 – כרטיס אשראי. תוכלו לשלם עד 35,000 שקלים בכרטיס האשראי בלשכת הוצאה לפועל, או עד 10,000 שקלים דרך מוקד השירות הטלפוני. ניתן לבצע תשלום בכל כרטיס אשראי, מכל סוג שהוא, ולפרוס את הסכום עד ל-24 תשלומים בקרדיט (כלומר בתוספת ריבית)

4 – בנק הדואר. ניתן לשלם באופן מקוון או להגיע לבנק הדואר עם שובר תשלום. לקבלת השובר תצטרכו לפנות ללשכת הוצאה לפועל או למרכז המידע הארצי (מספר הטלפון: 073-205500 או *35592)

5 – הוראת קבע. תוכלו לבצע תשלום על ידי מתן הרשאה להוראת קבע החתומה על ידי הבנק.

6 – תשלום ישיר. אם תבחרו לשלם לצד השני את מלוא התשלום באופן ישיר תצטרכו להודיע על כך ללשכת הוצאה לפועל. יש לכם 7 ימים ממועד ביצוע התשלום. גם הצד השני מחויב בדיווח באופן זהה, וחשוב לקבל אסמכתא המוכיחה כי ביצעתם תשלום ופרעתם את החוב.

 

הוצאה לפועל ותשלום החוב
במזומן, באשראי או בהוראת קבע – איך משלמים את החוב?

 

הבעיה: מה קורה אם אין יכולת לפרוע את החוב?

אם הוצאה לפועל מעורבת בעניין, אפשר להניח שלא הייתה לכם היכולת להתמודד עם החוב הקיים ממילא. במילים אחרות, גם לאחר מכתב ההתרעה לא בטוח שיש לכם איך לבצע תשלום. אז מה אפשר לעשות? בתור התחלה, עומדים לרשותכם מספר ימים (לרוב עד 30) או לפרוע את החוב, או להתנגד לו. בנוסף תוכלו בזמן הזה לבקש גם חקירת יכולת, תהליך שבמסגרתו תיבחן היכולת שלכם לפרוע את החוב שהצטבר. סביר להניח שחקירה כזו תתבצע בכל מקרה, ואם לא תדרשו אותה – הצד השני (זה שאתם חייבים לו) יוכל לדרוש אותה במקומכם. המטרה שלו ברורה: הפעלת לחץ מסוים שאמור "לעודד" אתכם לפרוע את החוב.

 

שימו לב שבזמן חקירת היכולת תקבלו עוד קצת אוויר נשימה. זאת משום שהחקירה הזו מעכבת תהליכים ולמעשה לא ניתן לנקוט בהליכים כאלה ואחרים בזמן הזה.

 

הליכי הוצאה לפועל והסנקציות האפשריות

כאמור, חייבים שאינם פורעים את החוב המוטל עליהם עשויים להתמודד עם סנקציות כאלו ואחרות. אחת הסנקציות המוכרות והנפוצות יותר היא הטלת צו עיכוב יציאה מהארץ, צו שמטרתו למנוע את בריחת החייב ללא תשלום. במקרים רבים הסנקציה הזו איננה קיימת, אבל אם קיים חשש אמיתי להתחמקות מהתשלום זו אופציה רלוונטית בהחלט.

 

במסגרת הליכי הוצאה לפועל ניתן להטיל על החייב גם עיקולים וסנקציות נוספות, והנה כמה דוגמאות מרכזיות:

1 – עיקול מקרקעין. אם יש דירה בשמכם ייתכן כי הנכס ניתן לעיקול, ובמצב כזה הוא יימכר למרבה במחיר.

2 – עיקול מיטלטלין. לצד הדירה יש גם נכסים אחרים שניתן לעקל ולמכור. כל נכס יכול להיכלל ברשימה הזו למעט נכסים בסיסיים והכרחיים, לרבות כלי העבודה של האדם, תשמישי קדושה וכן עיטורים צבאיים האסורים לעיקול על פי חוק.

3 – עיקול צד ג'. הסנקציה הזו מתייחסת לנכסים שנמצאים בידי גורם אחר, והדוגמה הפשוטה ביותר היא הבנק שלכם. אם יש לכם חשבון ביתרה או תכנית חיסכון למשל, ייתכן שכספים אלה יעוקלו.

4 – הגבלת רישיון נהיגה. רשם ההוצאה לפועל מוסמך להגביל את זכותכם להחזיק רישיון נהיגה או לחדשו.

5 – מאסר וצווי הבאה. צו הוצאה לפועל הוא צו מחייב, ומי שאינו פועל על פי הצו עשוי אף להיאסר למשך שבעה ימים. היום מדובר בצעד נדיר וקיצוני, אבל הוא עדיין קיים.

 

הוצאה לפועל ועיקול נכסים
יש סנקציות שונות שניתן להטיל על החייבים – לרבות עיקול נכסים

 

הגשת בקשה להסדרת חוב

לאחר פתיחת תיק הוצאה לפועל וקבלת אזהרה תוכלו, כאמור, להסדיר את החוב או לבקש חקירת יכולת. בנוסף תוכלו גם לבקש הסדרת חוב, לאחר שתגישו את שאלון 529 כשהוא מלא וחתום, וכשמצורפים אליו כל המסמכים הדרושים, לרבות צילום תעודת הזהות שלכם.

 

בקשות להסדרת חוב תצטרכו להגיש בשני עותקים ללשכת הוצאה לפועל, וחשוב לבחון את הדרישות הנלווה להגשת הבקשה שלכם שכן במקרים מסוימים ייתכן ותידרשו להגיש עותקים נוספים. הנה סוגי הבקשות שתוכלו לבקש:

 

1 – בקשה לשינוי הסדר תשלומים. כאן תוכלו לבקש לשנות את צו התשלומים, בין אם הוא נקבע אוטומטית במעמד פתיחת התיק ובין אם נקבע קודם לכן על ידי הרשם.

2 – בקשה להקטנת חוב. קיימת האפשרות לבקש את הקטנת החוב הקיים בצירוף סיבות מקלות ומוצדקות.

3 – בקשה לחקירת יכולת. כפי שהזכרנו קודם, כאן תוכלו לבקש כי יכולתכם הכלכלית תיבחן לצורך קביעת המסוגלות שלכם לעמוד בהסדר שנקבע.

4 – בקשה לטענת פרעתי. אם פערתם את החוב או אם קיבלם פטור מתשלום מכל סיבה שהיא, תוכלו להגיש בקשה רשמית בקישור הזה.

5 – בקשה לאיחוד תיקים. אם יש לכם מספר תיקי הוצאה לפועל במקביל, תוכלו לבקש לאחדם. במקרים מסוימים יתאפשר לחייבים להחזיר 3% מסך החובות מדי חודש, ותוכלו להגיש את הבקשה כאן.

6 – בקשה לתיק אחוד מוגבל באמצעים. תוכלו לבקש כי תוכרו כמוגבלים באמצעים, וכי ההגבלות הקבועות בחוק יוטלו עליכם. תוכלו לקבל את הטופס כאן.

7 – בקשה לביטול ההכרה כמוגבל באמצעים. ניתן גם לבקש את ביטול ההגבלות שהוטלו בהמשך לסעיף הקודם, בקישור הזה.

8 – בקשה להתנגדות לביצוע שטר. הגשת הבקשה בתוך 30 יום ממסירת האזהרה תוכלו להביע התנגדותכם לביצוע שטר חוב בקישור הזה.

 

 

הגשת בקשות בעקבות פתיחת תיק הוצאה לפועל

בקשה לביטול פינוי מנכס

בקשה לביטול עיכוב יציאה מהארץ

בקשה לביטול עיקול חשבון עובר ושב

ביטול הגבלות לחייב בהוצאה לפועל

בקשה לביטול עיכוב יציאה מהארץ

בקשה לביטול עיקול משכורת

בקשה לביטול עיקול משכורת

בקשה לביטול עיקול רכב

בקשה לביטול עיקול מיטלטלין או הוצאת מיטלטלין

בקשה לתיק אחוד מוגבל באמצעים

בקשה לביטול הכרזה על חייב מוגבל באמצעים

 

הוצאה לפועל היא לא גזירת גורל

תיק הוצאה לפועל הוא בוודאי לא סיבה למסיבה, אבל הוא גם לא סוף הסיפור. אנשים רבים מתמודדים עם האתגר בעקבות התנהלות לא תקינה וחובות שהצטברו, אבל יש גם דרכים שונות לשפר את המצב ולהקל על הסיטואציה הזו. הגשת בקשות כמו אלה שהוצגו כאן היא פעולה שיכולה לעזור לכם, לצמצם מעט את החוב ולקבל סיוע בפתיחת דף חדש.

 

הוצאה לפועל זה לא הסוף
תיק הוצאה לפועל הוא לא סוף הסיפור

 

מספרי טלפון ואתרי אינטרנט מרכזיים

רשות האכיפה והגבייה: *35592 | אתר אינטרנט

כונס הנכסים הרשמי: אתר אינטרנט

ארגון פעמונים: 03-9127100 | אתר האינטרנט | פייסבוק

הקליניקה לסיוע משפטי אזרחי באוניברסיטת בר אילן: 03-5318871 | אתר האינטרנט

 

הוצאה לפועל – הצד של הזוכה

עד כה דברנו בעיקר על החייב, אבל מה עושה אדם, ספק או גוף פיננסי שנתקל בקשיים לגבות חוב? הליכי הוצאה לפועל יכולים להיות פתרון נוח למדי למי שחייבים לו כספים, ולאחר פתיחת התיק יקבל החייב אזהרה. במקרים שונים ניתן אף לפעול לפני שליחת האזהרה, אם קיים החשש שהחייב יעלים נכסים לדוגמה. אזהרה ניתן למסור במסירה רגילה או מלאה, כאשר ההבדל המרכזי הוא באופן שבו תוכלו לפעול לאחר מכן. מסירה מלאה מאפשרת נקיטה בצעדים חריפים יותר.

 

אחרי שתתקבל האזהרה יעמדו לרשות החייב כמה אפשרויות שהוזכרו לעיל, מתשלום החוב ועד להבעת התנגדות, לרבות טענת פרעתי. התנגדויות מהסוג הזה אינן קבילות אם החוב נקבע בעקבות פסק דין או שטר משכנתא, למשל. סביר גם להניח שתוצאה פשרה לחייב. במקרה כזה יוצע לזוכה לקצץ מהחוב, אם כי אין כל חובה לקבל הצעות פשרה כאלה ואחרות. מצד שני, יש גם זוכים שמעדיפים לקבל פשרה מתוך הבנה שהליכי הוצאה לפועל מפרכים ומעייפים. החשש מהבירוקרטיה, מההליך הממושך ומעוגמת הנפש הבלתי נמנעת, כל אלה מסבירים למה אולי כדאי בכל זאת לבחון את ההצעה לפני שפוסלים אותה.

 

איך פותחים תיק הוצאה לפועל?

בשלב הראשון תצטרכו למלא טופס פתיחת תיק ולצרף אליו גם צילום של תעודת הזהות. באופן טבעי תצטרכו לציין את שמו של החייב, את כתובת מגוריו ואת מספר תעודת הזהות שלו. אם מדובר בלקוח עסקי יש צורך לצרף מספר ח.פ. בנוסף תידרשו לשלם אגרה: אם מדובר בשטרות והמחאות שיעור האגרה הינו 1.25% מהחוב, בעוד שיעור של 1% נקבע במקרה שבו קיים פסק דין. אם אכן קיים פסק דין חשוב לצרף אותו לטופס הבקשה, ואם הבקשה היא למימוש שטר יש להגיש בקשה לביצוע שטר. אחרי שתשלמו את האגרה (במזומן) תקבלו מספר תיק, ואל התיק תוכלו לצרף גם את שכר הטרחה של עורך הדין שלכם, בהנחה ויש לכם כזה. 

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme