בדיקת ריאלי: כמה באמת עולה לגדל ילד בישראל?

מערכת3 דקות קריאה
יצאנו ובדקנו כמה עולה לגדל ילד
שתף:

סקרים שונים ניסו להעריך כמה עולה לגדל ילד בישראל, והמסקנה (הלא מפתיעה) היא שזה בהחלט עסק יקר. כמה יקר? כנראה קצת פחות ממה שחשבתם. כדי להבין את המספרים טוב יותר בדקנו את סעיפי ההוצאה המרכזיים בשנה הראשונה לחייו של הילד, ויש לנו תוצאות.

 

ריהוט/ציוד ראשוני

לפי ההערכות, עלות הריהוט והציוד הראשוני תעלה לכם כ-25 אלף שקלים. אלא שזה לא לגמרי מדויק. גם אם נניח שאתם רוכשים את כל הציוד בעצמכם, ללא עזרה של ההורים או החברים, הריהוט הבסיסי לא אמור להיות יקר כל כך.

 

עגלה: כמובן שיש עגלות פשוטות יותר, ב-1,200 עד 1,500 שקלים, אבל המחיר הממוצע לעגלה הוא 3,000 שקלים

מיטת תינוק: מיטה אפשר למצוא בכמה מאות שקלים, אם כי יש גם דגמים יוקרתיים יותר שיעלו לכם 1,200 עד 1,400 שקלים.

כיסא בטיחות: סל-קל וכיסאות בטיחות לרכב יש בטווח מחירים לא קטן, מ-320 שקלים ועד 1,200 ואפילו יותר. אם נבחר בגישה ה"מחמירה" נגדיר ממוצע של 1,500 שקלים.

עריסה: עריסה לא תעלה לכם יותר מ-1,000 שקלים, ורוב העריסות שאנחנו מצאנו יעלו בממוצע כ-500 שקלים. הורים רבים יעדיפו לחסוך ולקנות עריסה פשוטה וזולה יותר, שהרי ממילא מדובר בפריט ריהוט המשמש לזמן קצר מאוד.

שידת החתלה: כאן טווח המחירים רחב, ללא ספק, ומי שרוצה לחסוך יוכל למצוא שידה גם בכמה מאות שקלים. מצד שני יש מספיק שידות שיעלו לכם גם 2,000 שקלים ויותר.

 

אם כן, בהנחה שאתם מבצעים את רכישת הציוד הראשוני בעצמכם, הרי שאתם צפויים לשלם כ-8,000 שקלים. באופן טבעי, הנתונים האלה מתייחסים בעיקר לילד הראשון, ולא לאחים שיגיעו אחריו, להם כבר יהיה ציוד מוכן, גם אם באופן חלקי בלבד.

 

כמה עולה לגדל ילד

 

ציוד בסיסי לתינוק: חיתולים, מוצצים וכו'

נניח שעלות חיתול היא שקל אחד בלבד (במבצעים ניתן להשיג חיתולים זולים יותר, כמובן). בהנחה שאתם מחליפים לילד חיתול 10 פעמים ביום, וגם אם נניח שהכמות הזו לא משתנה לאורך השנה הראשונה – למרות שהיא ככל הנראה יורדת – תשלמו על חיתולים 3,650 שקלים. בנוסף, נניח שאתם רוכשים 20 מוצצים בשנה, בעלות של 30 שקלים ליחידה. בשנה שלמה תוציאו מכיסכם 600 שקלים. על בקבוקים תוציאו סכום די דומה, בהנחה שאתם קונים 10 בקבוקים בעלות של 60 שקלים ליחידה.

 

בשלב הזה הגענו ל-4,850 שקלים, וגם אם נוסיף משחות למיניהן, כנראה לא נגיע לסכום גבוה הרבה יתר.

 

 

הלבשה/הנעלה

הסעיף הזה בהחלט מאתגר ונראה שהערכה של 2,000 שקלים תהיה ריאלית אם נצא מנקודת הנחה שלא תקבלו בגדים מחברים וקרובי משפחה (והרי זו המתנה האולטימטיבית לתינוקות). השאלה כמה תוציאו בקטגוריה הזו תלויה בחיבה שלכם למותגים ובצורך בקולקציה עשירה במיוחד. זכרו שבשלב הזה התינוק גם ממש לא זקוק לנעליים, לפחות לא עד לרגע שבו יתחיל לצעוד.

 

כמה עולה לגדל ילד ולהלביש אותו?
כמה יעלו בגדים לילד – בהנחה שלא תקבלו מתנות מהקרובים?

 

חוגים וספורט

לא ממש ברור אילו חוגים מיועדים לתינוקות עד גיל שנה. אפשר להניח שבמהלך חופשת הלידה תבחר האם להירשם לחוג, אולי אפילו לחוג המיועד לה ולילד. עם זאת, ההוצאה הזו אינה קשורה לגידול הילדים, ולכן היא איננה נכללת בחישוב הכללי.

 

חופשה משפחתית

תינוק עד גיל שנה לא יעלה לכם יותר כשתטוסו לחו"ל. אין לכם צורך בתשלום על כרטיס טיסה, וגם החדר בבית המלון יעלה כמו חדר זוגי – עם או בלי הילד. במילים אחרות, אם אתם יוצאים לחופשה זוגית ממילא, גם הסעיף הזה לא קשור כלל לילד.

 

יום הולדת / עוגה

בהנחה שאתם לא מתכננים הפקה גדולה לכבוד יום ההולדת הראשון של הילד, עוגה היא ככל הנראה החישוב היחיד שלכם. אם תשקיעו ותקנו עוגה מעוצבת ומרשימה בהחלט סביר להניח שהיא תעלה לכם בין 200 ל-300 שקלים.

 

מפעיל ועוגה ליום ההולדת
כמה תעלה עוגה מושקעת במיוחד ליום ההולדת הראשון?

 

ביטוח/תרופות/טואלטיקה

מוצרי הטואלטיקה שלקחנו בחשבון: שמפו, סבון, מגבונים ושמן אמבט. כולם יחד, לאחר שעיגלנו את המספרים כלפי מעלה, יעלו לכם 250 שקלים. בהנחה שהציוד הזה יספיק לחודשיים, תשלמו עליו 1,500 שקלים בשנה.

 

בימבה

לפי נתון שפורסם השבוע, בימבה תעלה לכם 600 שקלים. אלא שבדיקה פשוטה גילתה לנו שאין שום סיבה להגיע לסכום הזה. מחירה של בימבה מתחיל ב-60 שקלים, וגם אם תשקיעו קצת יותר עדיין לא תתקרבו ל-600 (אלא אם אתם רוכשים מכונית עם מוט דחיפה, אבל זו בהחלט לא בימבה). חוץ מזה, מכונית הצעצוע לא אמורה לקבל התייחסות נפרדת, והיא חלק מתקציב הצעצועים והספרים שמופיע בהמשך.

 

מזון

בממוצע, חבילה אחת של תמ"ל מספיקה ל-5 ימים, ומחירה הממוצע הוא 60 שקלים. נניח שבמשפחה ממוצעת האם מניקה באופן מלא במשך 3 חודשים. אם כן, המשפחה צורכת בממוצע 6 יחידות מדי חודש, בעלות של 360 שקלים. עד יום ההולדת הראשון של הילד עלות המזון היא, אם כן, 3,240 שקלים. במשפחה שבה האם אינה מניקה כלל, עלות התמ"ל הכוללת היא 4,320 שקלים.

 

צעצועים/ספרים

כאמור, הבימבה קיבלה סעיף נפרד על אף שזו בהחלט קטגוריה ראויה עבורה. אם נכניס אותה לסעיף הצעצועים והספרים, ובהנחה שלא תקבלו במתנה ולו צעצוע אחד (או ספר או אוניברסיטה), חישוב של 1,500 שקלים לשנה הוא הגיוני בהחלט.

 

מחיר הצעצועים
כמה צעצועים הילד שלכם צריך?

 

עלות מלונית

הסעיף הזה לא ברור, ולא בטוח שהוא באמת אמור להיכלל בחישוב עלויות הגידול של הילד. ראשית, משום שמספר המלוניות בישראל מצומצם, והאפשרות הזו לא קיימת בכל בית חולים. שנית, משום שרוב ההורים בוחרים לוותר על השירות הזה, שהוא בגדר מותרות. בעוד ריהוט לתינוק, ביגוד, מזון וחיתולים הם כולם הכרחיים, המלונית היא לא צורך, ובוודאי לא בסיסי.

 

 

סה"כ: כ-23,200 שקלים

בחישוב הכללי, לפי סקר שפורסם מוקדם יותר השבוע, עלות גידול הילד בשנה הראשונה – לפני חישוב המטפל/ת או המשפחתון – עומדת על 55,800 שקלים. בפועל, כשבודקים מחירים סבירים והגיוניים יותר, מבינים שהסכום הזה מתקרב יותר ל-23,200 שקלים, כ-42% פחות. כמובן שתמיד אפשר להוציא הרבה יותר, לקנות את העגלה הכי יקרה שיש ולהפיק אירוע מושקע במיוחד ליום ההולדת השנה, אבל בהנחה שהורים מקבלים החלטות באופן רציונלי יחסית ובוחרים מחירים ריאליים, 23,200 שקלים לשנה הם כבר קצת פחות מפחידים.

 

חישוב כללי

 

מטפלת או משפחתון

בכל הקשור לבחירה בין מטפלת למשפחתון (או האופציה להישאר בבית למשל), יש כמה וכמה גורמים שצריך לקחת בחשבון. בתור התחלה, מחיר משפחתון נע על הטווח שבין 2,500 ל-4,000 שקלים בחודש, בתלות באזור המגורים ובשאלה האם קיים סבסוד, או האם מדובר במשפחתון פרטי. גם אם תבחרו במטפלת יש לכם מספיק אפשרויות, ממטפלת פרטית שתדאג לילד במשך יום שלם, ועד למטפלת שתטפל בו במשרה חלקית או עם ילדים נוספים. אם תבחרו באחת האפשרויות הללו תשלמו כנראה בין 4,000 ל-8,000 שקלים מדי חודש.

 

בשלב הזה נכנסות עוד לא מעט שאלות. שאלה מתבקשת אחת קשורה בתזמון: מתי תכניסו את הילד למסגרת?

 

חופשת הלידה בישראל נמשכת כשישה חודשים, אך רק 3.5 מהם בתשלום, כאשר לאישה ניתנת הבחירה האם לנצל את חופשת הלידה במלואה או לקצר אותה רק לתקופה עליה היא מקבלת דמי לידה. בנוסף, החוק בישראל מאפשר לנשים להאריך את חופשת הלידה כתלות בותק שלהן בעבודה – אך ללא תשלום. אם כן, השונות במחיר זה גדולה.

 

עם זאת, בחישובים רבים יש נטייה להתעלם מאחת מהעלויות המשמעותיות של חופשת לידה והיא העלות האלטרנטיבית – הכסף אותה המשפחה הייתה יכולה לקבל לו האישה (או הבעל) לא היו יוצאים לחופשת לידה. אם ניקח כמדד את השכר החציוני במשק, כ-7,500 שח, עבור אישה שלוקחת את חופשת הלידה כפי שמוגדרת על פי חוק (6 חודשים) זהו הפסד של כמעט 20,000 ש"ח למשפחה – הפסד משמעותי שבחישובים רבים לא נותנים עליו את הדעת. כל זמן שבו האם מאריכה את חופשת הלידה שלה, היא למעשה בחופשה ללא תשלום. בזמן הזה היא לא מכניסה כסף למשק הבית, אבל אין צורך לשלם למשפחתון או למטפלת העולים אלפי שקלים בחודש.

 

אם כן, ההחלטה באיזה שלב להכניס את הילד למסגרת ולאיזו מסגרת בדיוק, היא החלטה שמשפיעה על העלויות, והיא ממש לא פשוטה או ברורה מאיליה. כמובן שהחלטה זו אינה מושפעת רק מחישובים כלכליים, אלא גם מטובת המשפחה והילד. מצד שני, חשוב לזכור כי גם מי שבוחר להישאר עם הילד עד גיל שנה מוותר בינתיים על הכנסה פוטנציאלית – ויש לקחת אותה בחשבון בתכנון הפיננסי. גם אם אין הוצאה מוצהרת (משום שאין מסגרת לשלם עליה), הרי שכסף לא נכנס לחשבון הבנק.

 

בשורה התחתונה

חשוב להבין כמה עולה לגדל ילד, וזה נושא משמעותי שיש לקחת בחשבון עוד מראשית הדרך. ההיערכות לקראת התרחבות המשפחה חייבת להתבצע גם ברמה הכלכלית, אבל לפני שנבהלים מסקר כזה או אחר, כדאי לבדוק את השטח קצת יותר לעומק. הרי סביר להניח שחלק מההוצאות ייחסכו לכם – גם אם לא תערכו אירוע חגיגי לכבוד הלידה. החברים הטובים, הקולגות מהמשרד וכמובן המשפחה, כולם מסייעים למאמץ המשפחתי. בהנחה שבכל זאת אין אף יד מסייעת והעלויות הללו כולן שלכם, כדאי להפריד בין העלויות הקשורות לילד לבין אלה שלא (כמו חופשה משפחתית או מנוי לחדר הכושר), וגם להיות כמה שיותר ריאליים. מי אמר שצריך לקנות רק בגדי מותגים, את הבימבה הכי יקרה בשוק או את שידת ההחתלה המפוארת ביותר?

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme