מי מנסים להרוג את מחיר למשתכן?

עומר גלעדי2 דקות קריאה
להרוג את מחיר למשתכן
שתף:

יזמים וקבלנים מחכים בקוצר רוח לבחירות. הם מקווים שלאחר הבחירות תבוטל תוכנית "מחיר למשתכן", שבלמה את מחירי הנדל"ן. האם עוד עשרות אלפי זוגות צעירים ייזכו לדירה במחיר מוזל – או שמחירי הדירות יעלו שוב?

 

מחיר למשתכן היא התוכנית המשמעותית ביותר לזוגות צעירים שנעשתה במדינה ב-40 השנים האחרונות. ככל שמעמיקים לבדוק ולחקור מי הם המתנגדים לתכנית מחיר למשתכן שיזם ומוביל שר האוצר משה כחלון, עולה מהר מאוד כי מובילים אותה בעלי אינטרסים, קבלנים ויזמים, אשר רווחיהם ירדו באופן משמעותי מאז נכנסה התוכנית להיקף מלא: מ-50% רווח לעד 15%. היטיב לבטא זאת כתב הנדל"ן של גלובס, צבי סטפק, במאמר שפרסם ביוני 2018 ובו כתב: "מדד תשומות הבנייה עלה ב-10 השנים האחרונות ב-22% ואילו מחירי הדירות עלו ב-115%, וגם אם נביא בחשבון את מחיר הקרקעות שעלה מאוד, ונטה אוזן לחברות הבנייה שטוענות שמדד תשומות הבנייה לא משקף היטב את המציאות, עדיין ברור שהרווחים של חברות הנדל"ן היזמיות עלו, ועלו יפה. גם עבודה שנעשתה לאחרונה על ידי גלית בן נאים, מנהלת בכירה באגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר, ממחישה זאת. אחרי בדיקה כזו אני מתחילה להסכים עם כחלון שישנם גורמים אינטרסנטים רבי כוח שעושים הכל כדי לפגוע בתוכנית "מחיר למשתכן", והם לא רק הקבלנים אלא, למשל, גם חלק מראשי הערים שלא בלב חפץ נענים להסכמי גג."

 

הרווחים בעקבות מחיר למשתכן
"הרווחים של חברות הנדל"ן היזמיות עלו"

 

מהי תכנית מחיר למשתכן?

תכנית "מחיר למשתכן" היא מהלך נועז של שר האוצר, משה כחלון, אשר נטל על עצמו לבלום את מחירי הדירות, שהיו בסחרור גדול כלפי מעלה, תוך כדי שהוא מרכז בידיו את כל הסמכויות וביצע שורה של מהלכים שמטרתם העיקרית היא לקרב את חלום הדירה לזוגות צעירים. לראשונה מאז קום המדינה, הופסקה הספסרות בקרקע. במקום מכרזים על גובה התמורה לקרקע של המדינה, עברנו למכרזים עפ"י המחיר הנמוך ביותר למ"ר בנוי. העובדות מדברות בעד עצמן. אחרי עליה כמעט רציפה, במאות אחוזים, במחירי הדיור מאז 2007, הושגה בשנה האחרונה התייצבות והתחלה של מגמת ירידה. אף אחד משרי האוצר שקדמו למשה כחלון לא הצליח לעשות זאת. המלחמה מצליחה!

 

"המלחמה שלנו במחירי הדיור היא מלחמה עבור הביטחון והעתיד של הזוגות הצעירים. היא מלחמה ארוכה וסיזיפית מול הכוחות האינטרסנטים הכי חזקים בשוק, כוחות שהתרגלו לגזור קופון שמן על גבם של צעירים בתחילת דרכם" אמר השר כחלון. המהלך האמיץ של השר כחלון, אשר קבע כי קרקעות המדינה ימכרו בסבסוד משמעותי ליזמים של עד 80% סבסוד מעלות הקרקע היא זו שהובילה להנחות גדולות לרוכשי הדירות הזכאים. המחיר הוא על ליבו של הצרכן ולא על כיסוי של הקבלן.

 

התכנית מאפשרת הזדמנות שווה לרכוש דירה בעלויות נמוכות מאוד באזורים שונים ומבוקשים ברחבי הארץ. היא מיועדת לזוגות נשואים או ידועים בציבור, לזוגות שנרשמו לנישואין, ליחידים (רווקים, גרושים אלמנים) מעל גיל 35, ולהורים עצמאים (חד-הוריים) עם ילד אחד מתחת לגיל 21 המתגורר עם ההורה ונמצא בחזקתו. התכנית מיועדת גם לנכים יחידים בני 21 ומעלה. הטבה נוספת בהגרלות היא עדיפות ל"בני מקום". כלומר, לחסרי דיור המתגוררים בקביעות ב-3 השנים או ב-4 שנים מתוך 10 השנים, שקדמו למועד פרסום המכרז, בתחום הרשות המקומית שבה ייבנה הפרויקט (על בן המקום לענות גם על הגדרות הזכאות הכלליות). היום זוגות צעירים יכולים לרכוש דירה במחיר הוגן בעיר שבה גדלו בסמיכות להוריהם.

 

תכנית מחיר למשתכן ושר האוצר
"מלחמה עבור הביטחון והעתיד של הזוגות הצעירים"

 

עשרות אלפי זוגות צעירים מחייכים בדרכם אל הדירה

אין באמת דרך לתאר בכתב את האושר שעולה על פניהם של הזוכים עצמם על הגשמת חלומם ברגע בו התבשרו על הזכיה ויותר מכך – ברגע בו קיבלה את המפתח אל חלומם. עד היום, במסגרת התכנית, כבר זכו בדירה במחיר הוגן כ – 60,000 זוגות צעירים ב-61 יישובים ברחבי הארץ. 100 אלף דירות כבר בבניה ומאות כבר אוכלסו.

 

מתי ומירי זכו בדירה בעתלית במסגרת מחיר למשתכן. האושר שעל פניהם ברגע קבלת הדירה מעלה דמעות של התרגשות בעיני כל הסובבים אותם. "אם היינו קונים דירה בשוק החופשי היינו משלמים 300-400 אלף שקלים יותר. 200 מטר מהים, נוף מדהים, אוכלוסיה שמתפתחת. כחלון הגשים לנו חלום", אומר מתי, והמילים "הגשמת חלום" חוזרות שוב ושוב בדבריהם של כל מי שזכה בדירה בתכנית מחיר למשתכן. אינה, ישראלית ילידת אוקראינה, עלתה לארץ בשנת 2005. "מהרגע שהגענו לארץ ניסינו לקנות דירה ולא הצלחנו. לא היה לנו את ההון העצמי הדרוש. אבל בזכות מחיר למשתכן התגשם החלום של כל המשפחה שלנו, ויש לנו דירה חדשה, גדולה ובמחיר שפוי" היא אומרת.

 

שלומי ורונית, אשר זכו בפרויקט מחיר למשתכן בבאר שבע נכנסו לפני מספר חודשים לדירה החדשה שלהם. "ניסינו שוב ושוב לקנות אבל עם ההון הראשוני הנמוך שהיה לנו זרקו אותנו מכל המדרגות. ואז הגיעה תכנת מחיר למשתכן והגשימה לנו את החלום. במיליון שקלים יש לנו דירה שלא העזנו לקוות שתהיה לנו. זה אושר גדול בשבילנו" אומרת רונית.

 

אם כחלון יישאר שר האוצר בממשלה ההבאה ייבנו עוד דירות במחיר למשתכן בעבור 150,000 צעירות וצעירים נוספים.

 

*בשיתוף עם מפלגת כולנו

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme