מתי הפיטורים הם פשוט לא חוקיים ומה עושים אם פוטרתם לא כחוק?

עומר גלעדי2 דקות קריאה
מה עושים עם פיטורים לא חוקיים
שתף:

אין עוררין על כך שיש למעסיק זכות לפטר מי מעובדיו אם הוא נוכח לדעת שהוא פשוט לא מתאים לאייש את המשרה או לא מבצע את עבודתו ברמה נאותה. הוא רשאי לפטר עובדים גם כאשר אין עוד צורך באיוש המשרה, במקרה של צמצום כוח האדם במסגרת תוכנית התייעלות או כאשר עסק נכנס להליכי הבראה. אלא שלצד זכותו של מעסיק לפטר עובד חשוב שציבור העובדים ירגישו ביטחון תעסוקתי ולכן בחוקים רלוונטיים שונים ובפסיקה נקבעו הוראות המגבילות את הזכות לפטר (למשל במקרים של אישה בהריון או עובד שיוצא לשירות מילואים פעיל), מחייבות מעסיקים להקפיד על הליך פיטורים תקין (למשל, לתת לעובד התראה מראש) ומבטיחות לעובדים זכויות מסויימות במקרה של פיטורין (פיצויי פיטורים למשל).

 

למרות פירוט נרחב בחקיקה בית המשפט לענייני העבודה נדרש ברבות השנים לדון במקרים רבים של מחלוקת על רקע פיטורים ולפסוק אם אלה בוצעו באופן חוקי ומה יש לעשות במקרים בהם הופרו זכויותיהם של עובדים שפוטרו. לפניכם תיאור של כמה מקרים כאלה.

 

מה זה בכלל פיטורים לא חוקיים
חשוב שעובדים ידעו לזהות מקרים של פיטורים לא חוקיים ומה ניתן לעשות כדי לעמוד על זכויותיהם

 

פיטורים של אישה בהריון

חוק עבודת נשים מגביל מאוד יכולתו של מעסיק לפטר עובדת מרגע שזו הודיעה לו שהיא בהריון, כל זאת בתנאי שהעובדת השלימה לפחות שישה חודשי עבודה אצל אותו מעסיק. כדי לפטר עובדת כזו על המעסיק לקבל היתר מיוחד מטעם משרד התעשייה והמסחר. הלכה למעשה מעסיקים נמנעים באופן גורף מלפטר נשים בהריון.

 

בשנת 2011 פסק בית הדין לעבודה בבאר שבע שאישה בהריון פוטרה בניגוד לחוק למרות שהועסקה פחות משישה חודשים אצל המעסיק שפיטר אותה. במקרה זה האישה איישה משרה אותה החזיקה למעלה משישה חודשים אולם תחילה עבור חברה אחת שהפסיקה פעילותה, פיטרה אל כל עובדיה, ונרכשה על ידי חברה אחר אשר מיד העסיקה מחדש את רוב העובדים. במקרה זה המעסיק, שבחר לפטר את העובדת שהייתה בהריון ללא קבלת היתר כנדרש בחוק, נדרש לשלם לעובדת פיצויים בסך כ-60,000 שקלים. חשוב גם לדעת שלא רק במהלך ההריון מוגבלת מאוד זכותו של מעסיק לפטר עובדת אלא גם במהלך 60 יום לאחר תום חופשת הלידה.

 

 

פיטורין לאלתר וללא הקפדה על זכות העובד לשימוע

זכות לשימוע לפני פיטורים אינה מעוגנת בחוק, זכות זו היא תוצר של פסקי דין שניתנו על ידי בתי המשפט לעבודה. הזכות הוענקה תחילה לעובדי מדינה ובהמשך הורחבה כך שכיום נהנים ממנה כלל העובדים במשק. חשוב לדעת שמעסיק מחוייב להודיע לעובד על כוונה לפטרו, לפרט את הסיבות לכך, לאפשר לעובד די זמן להתכונן ואז לערוך שימוע במהלכו יוכל העובד להציג עמדתו באופן העשוי להשפיע על כוונת המעסיק.

 

בשנת 2010 פסק בית המשפט האזורי בתל אביב לטובת עובדת שפוטרה ממשרה אותה החזיקה במשך כשלוש שנים, במכון קוסמטיקה. העובדת לא הסכימה לדרישה של בעלת המכון להישאר בעבודה ביום מסויים מכיוון שהייתה צריכה להגיע למעמד חתימה על חוזה לרכישת דירה. בתגובה המעסיקה פיטרה אותה לאלתר, דרשה ממנה להשאיר את מדי העבודה והמפתחות ואף הורתה לפקידה לבטל את כל התורים שנקבעו לעובדת לימים הקרובים.

 

המעסיקה ניסתה לטעון שבכך שהעובדת בחרה לעזוב את המכון ולא לקבל את הלקוחה שהגיע לטיפול ארוך בשעה מאוחרת היא למעשה התפטרה. בית המשפט קיבל את עמדת העובדת וקבע שהמעסיקה לא קיימה חובתה לערוך שימוע ולתת התראה מספקת מראש. חשוב לדעת שמועד הנדרש למתן התראה מראש הוא יחסי לתקופת ההעסקה, כך למשל עובד שהועסק במשך שישה חודשים יקבל התראה מראש של שישה ימים לפחות, מרגע שהושלמה שנת עבודה אחת נדרשת התראה של חודש מראש לפחות.

 

פיטורים לא חוקיים ללא שימוע
האם לפני הודעת הפיטורים התקיים שימוע?

 

החזרה לעבודה למרות בחירה לעבוד בחצי משרה אצל מתחרה

בשנת 2011 הפך בית הדין הארצי לעבודה החלטה של בית הדין האזורי וחייב את מכללת בצלאל להחזיר לעבודה שני מרצים שבחרו ליטול על עצמם משרת הוראה נוספת, בהיקף של חצי משרה, במכללת שנקר המתחרה.
בית המשפט קבע שמכללת בצלאל לא הוכיחה שמידת הפגיעה באינטרסים שלה למונטין ולמניעת תחרות מצדיקה פגיעה בחופש העיסוק של המרצים. המרצים הועסקו על ידי מכללת בצלאל בחצי משרה, עבודה במקביל במכללה מתחרה איפשרה למרצים להשלים היקף העסקתם למשרה מלאה.

 

במקרה זה בית המשפט חייב את מכללת בצלאל להחזיר את המרצים לעבודה. פעמים רבות מהלך כזה אינו מעשי בגלל נחיצות יחסים בינאישיים תקינים בין המעסיק לעובד. לכן, ברוב המקרים של פיטורים שלא כדין נדרש המעסיק לשלם לעובד פיצויים שהיקפם מושפע מן הוותק, גובה השכר ומידת יכולתו של העובד למצוא משרה חדשה.

 

 

אז מה תעשו אם פוטרתם שלא כחוק?

בין אם פוטרתם מהעבודה שלא כחוק (ללא שימוע או במהלך ההיריון לדוגמה), וגם אם במהלך העבודה אתם מרגישים שמישהו לא ממש שומר על הזכויות שלכם, ייעוץ משפטי הוא בדרך כלל הפתרון האידאלי. במקרים מסוימים ניתן לפתור סוגיות ומחלוקות מחוץ לכותלי בית המשפט, וגם אם לא, תביעה היא ממש לא סוף העולם. היא רק יכולה להבטיח לכם מימוש של מלוא הזכויות שמגיעות לכם.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme