האם ההשקעה באירוויזיון בתל אביב באמת משתלמת לנו כלכלית?

עומר גלעדי2 דקות קריאה
לפני שזה קורה - האם ההשקעה באירוויזיון משתלמת?
שתף:

כולנו התרגשנו כשנטע ברזילי קטפה עבור ישראל את המקום הראשון באירוויזיון בליסבון בשנה שעברה. כידוע, המדינה ששלחה את השיר הזוכה היא גם זו שמארחת את ההפקה בשנה שלאחר מכן. כך קרה שאירוויזיון 2019 עתיד להיערך בתל-אביב בין ה-14 ל-18 במאי.

 

ישראל השתתפה לראשונה באירוויזיון בשנת 1973, אז ייצגה אותנו הזמרת אילנית עם השיר "אי שם" שהגיע למקום הרביעי. מאז נעדרנו מן האירוויזיון רק חמש פעמים, וזכינו ארבע פעמים, בשנת 1978 עם השיר "אבניבי", שנה אח"כ, ב-1979 עם השיר "הללויה", ב-1998 עם "דיווה" וב-2018 עם "טוי". מאחר ואירוח התחרות הוא עסק יקר למדי, גם כשזכינו בפעם השנייה ברציפות ב-1979 בחרנו שלא לארח את התחרות, וגם השנה אין ספק שמדובר בהוצאה אדירה. למעשה, ההוצאה הגדולה מעוררת לא פעם את השאלה האם בכלל משתלם לארח את התחרות, ובאותה נשימה – האם משתלם להשתתף בה, כשעלות ההפקה לכל שיר משתתף גבוהה במיוחד. אספנו עבורכם נתונים שיעזרו לכם להבין אם אירוח האירוויזיון הוא ברכה או קללה.

 

ההשקעה באירוויזיון בישראל
מנחי התחרות בארץ: בר רפאלי, ארז טל, אסי ועזר ולוסי איוב (התמונה מאתר התחרות)

 

כמה עולה להכין שיר לאירוויזיון

כדי לבדוק עד כמה משתלם להשתתף, לזכות ולארח את האירוויזיון צריך לקחת בחשבון את התהליך כולו. למרות שקורה ששיר שהופק בתקציב זעום מגיע להישגים טובים ולפעמים אפילו זוכה בתחרות, בדרך כלל יש קשר הדוק בין התקציב שהושקע בהכנת השיר ומידת ההצלחה בתחרות. יוצא הדופן הוא סלבדור סובראל, נציג פורטוגל ב-2017, שזכה עם שיר פשוט שהפקתו הייתה זולה מאוד.

 

אולי הדוגמא הטובה ביותר להשקעה האדירה בהפקת השירים היא אזרביג'אן בין השנים, והאופן שבו פעלה בין השנים 2008 ל-2011. מדינה זו, שאמצעיה מוגבלים החליטה להשקיע עשרות מיליוני אירו, קנתה שירים מכותבים מוכשרים ויקרים, השקיעה בהפקה ואפילו חילקה כרטיסי SIM ברחבי אירופה כדי שישמשו קהל רב ככל האפשר להצביע לשיר שלה. כך, במשך ארבע שנים רצופות דורג השיר ששלחה אזרביג'אן בין חמשת המקומות הראשונים. בשנת 2011 זכתה אזרבייג'אן במקום הראשון וב-2012 אירחה את התחרות. ישראל משקיעה כ-1.5 מליון שקלים מדי שנה בהכנת שיר לאירוויזיון, מימון משלחת והשתתפות בתחרות.

 

אימרי זיו באירוויזיון
אימרי זיו באירוויזיון 2017 בקייב. ישראל משקיעה ב-1.5 מיליון ש"ח בהפקת השיר

 

כמה עולה לארח את האירוויזיון

לאחר שהבנו כמה עולה לשלוח שיר לתחרות ואת הקשר בין הסכום שמדינה מוכנה להקצות והסיכוי שלה לזכות אפשר להמשיך הלאה ולבדוק מה קורה אם מצליחים במשימה, כובשים את המקום הראשון ועימו מקבלים את הזכות לארח את התחרות הבאה. חשוב גם להזכיר בשלב הזה שהאירוויזיון אינו אירוע של ערב הגמר בלבד. למעשה, מדובר בפסטיבל בן כשבוע ימים, המושך אליו אנשי תקשורת ותיירים, וקל יחסית להעריך את היקף ההשקעה הנדרשת בהפקת האירווויזיון.

 

לאחר שהשקיעה כל כך הרבה כדי לזכות בתחרות הוציאה אזרביג'אן עוד כ-48 מיליון אירו באירוח התחרות בבירתה באקו, וכ-50 אלף תיירים הגיעו לאזרבייג'אן לרגל התחרות. ההכנסות למדינה נאמדו בכ-10 מליון אירו בלבד ולכן, במבט כלכלי קר, ההפסד הסתכם בכ-40 מליון אירו. ב-2013 הגיעו לשוודיה כ-32 אלף "תיירי אירוויזיון". שוודיה השקיע רק 18 מיליון אירו בהפקת התחרות בשטוקהולם, גרפה כ-17 מיליון אירו כך שהפסידה רק כמיליון.

 

 

ההפסד של דנמרק: 23 מיליון אירו

40 אלף התיירים שהגיע לדנמרק לרגל אירוויזיון 2014 החזירו כ-13 מיליון אירו מתוך כ-36 מיליון שהושקעו מה שהותיר את דנמרק עם הפסד של כ-23 מליון אירו. הפסד צנוע יותר נרשם ב-2015, אז השקיעה אוסטריה כ-28 מיליון אירו באירוח התחרות, משכה אליה כ-30 אלף תיירים, כיסתה כשלושה רבעים מן ההשקעה ונותרה בהפסד של כ-6 מיליון אירו. שוודיה, שאירחה את האירוויזיון שוב בשנת 2016, עשתה זאת בהשקעה של 9 מיליון אירו בלבד, משכה אליה כ-40 אלף תיירים, ייצרה הכנסה של כ-27 מיליון אירו ויצאה מכל העניין ברווח של כ-18 מיליון אירו.

 

אירוח האירוויזיון ב-2017 עלה לאוקראינה כ-30 מליון אירו, כ-20 אלף תיירים בלבד הגיעו לצפות בגמר שנערך בבירה קייב, ההכנסות נאמדו בכ-11 מיליון אירו וכך הפסידו האוקראינים כ-19 מיליון אירו.

 

ההפסד של אוקראינה
סלבדור סובראל זכה עם שיר זול באוקראינה – שהפסידה 19 מיליון אירו

 

לא רק כסף

כשבודקים אם משתלם לזכות באירוויזיון או לא חשוב לזכור שאת ההשפעה של אירוח התחרות קשה למדוד במונחים כלכליים בלבד. הפירסום הנלווה, אם משכילים למנף אותו נכון, יכול להשפיע לטובה על ענף התיירות גם זמן רב לאחר אירוע הגמר. אירוח האירוויזיון משפיע על כלכלת הפנים ויש לו גם חשיבות פוליטית שקשה לאמוד את ערכה. כך למשל אסטוניה זכתה באירוויזיון ב-2001, אירחה את התחרות ב-2002 והתקבלה לאיחוד האירופי שנתיים מאוחר יותר.

 

מהניסיון כאן בארץ, הזכיה ב-1978 תרמה לעיצוב תדמיתה של ישראל, אירוח האירוויזיון היה נטל כלכלי שלא היינו מוכנים לשאת בו מיד שוב ולכן למרות הזכיה ב-1979 ויתרנו על הזכות לארח ב-1980. לאחר שב-1998 דנה אינטרנשיונל זכתה עם השיר "דיווה", האירוויזיון בבנייני האומה בירושלים ב-1999 נחשב הצלחה גדולה ולראייה נכונותנו להמשיך להשקיע, להתמודד ולשאוף לניצחון נוסף שאכן הגיע לאחרונה. 

 

יש לקוות שאירוויזיון 2019 בתל אביב ימשוך אליו לפחות 30 אלף תיירי אירוויזיון ושנדע לנצל את המומנטום ולהפיק ממנו תועלת כלכלית, חברתית ופוליטית הרבה מעבר להכנסה הישירה ממכירת כרטיסים ואירוח.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme