אלו המדינות המפתיעות שאחראיות לשבירת שיא התיירות לישראל

עומר גלעדי5 דקות קריאה
שיא התיירות נרשם באוקטובר - ומה מסביר את זה?
שתף:

למשרד התיירות יש הרבה במה להתגאות, לאחורנה נודע כי במהלך אוקטובר הגיעו לישראל כ-486,000 תיירים, רבים מהם ממדינות בהן בחרו עובדי המשרד, שר התיירות יריב לוין (הליכוד) בראשם, להשקיע מאמצי שיווק אינטנסיביים, ביניהן איטליה, פולין, רוסיה, רומניה, ברזיל, גרמניה, ארה"ב, צרפת, ספרד, הולנד והונגריה. הכמות הזו היא ללא ספק שיא התיירות ומדובר בנתון היסטורי, שכן מעולם לא נרשם מספר דומה של כניסת תיירים לארץ בחודש אחד.

 

ענף התיירות הנכנסת לישראל מצוי במגמה מתמשכת של התחזקות, מתחילת 2018 חלה עלייה של כ-16.5% (ביחס לתקופה המקבילה אשתקד) במספר התיירים שבחרו בישראל כיעד לחופשה. אם לוקחים בחשבון שבכל שנה, עם בוא האביב, יש זינוק במספר הנופשים הממלאים את המלונות בתל-אביב, ים המלח, אילת, ירושלים, חיפה, טבריה ונתניה, ואת העובדה שאירוויזיון 2019 עתיד להיערך כאן אצלנו, בתל-אביב בין ה-14 ל-18 למאי 2019, הרי שהערכה מבוססת היטב היא שגם השיא שנרשם באוקטובר, כאמור כמעט חצי מליון תיירים בחודש אחד, ישבר בקרוב.

 

ההכנסות מתיירות חוץ בחודש אוקטובר לבדו עמדו על למעלה מ-2.5 מליארד שקלים, תרומה אדירה לכלכה הישראלית. בשנת 2017, במהלכה ביקרו בישראל כ-3.6 מליון תיירים, סך ההכנסות מתיירות חוץ נאמד בכ-20 מליארד שקלים, בשנת 2017 הוציא בממוצע כל תייר כ-600 שקלים ביום, משך השהייה הממוצעת בארץ הוא 8 ימים. ממספרים אלה קל להבין עד כמה משמעותי הוא הגידול בכמות התיירים המגיעים לארץ, כאשר ההשפעה החיובית על המשק פרושה על פני מגוון רחב של ענפים.

 

שיא התיירות לישראל
ענף תיירות החוץ מצוי במגמה מתמשכת של התחזקות, הרבה בזכות מסעות שיווק שיוזם משרד התיירות במדינות שזוהו כבעלות פוטנציאל גבוה במיוחד. באוקטובר 2018 נשבר שיא של כל הזמנים בכניסת תיירים לישראל בחודש אחד, שיא זה צפוי להישבר שוב בקרוב והתרומה לכלכלה הישראלית היא אדירה

 

שיא התיירות מלווה בהוצאה ממוצע של כ-2,000 דולר

לא רק מספר התיירים המגיעים לארץ מצוי במגמת עליה, גם סכומי הכסף שתיירים מוציאים במהלך החופשה בישראל גדלים. בשנת 2017 ההוצאה הממוצעת ליום עמדה על כ-160$, בשנת 2018 ההערכה היא שכל תייר המבקר בארץ מוציא, בממוצע, כ-180$ ליום. הענף הגורף את החלק הגדול ביותר מכספי התיירות הנכנסת הוא מלונאות, תיירים מוציאים כשליש מכספם על אכסון, ענפים נוספים הנהנים מהגידול במספר התיירים המגיעים לישראל הם תחבורה (כ-חמישית מן הסכום שמוציא כל תייר), תיירים מוציאים חלקים נכבדים מתקציב החופשה שלהם על אטרקציות ואתרי תיירות, מזון ושתייה וקניות בכלל.

 


הסיבות המניעות תיירים לבקר בישראל

כאמור שיווק רחב וממוקד היטב שמנהל משרד התיירות מניב את ההתחזקות בתיירות החוץ. מנתונים שנאספו בשנת 2017 (הנתונים אודות 2018 יתפרסמו רק במהלך 2019), כמחצית מן התיירים היו נוצרים ומחצית מאלה (25% מכלל התיירים) הגדירו את מטרת הביקור כצליינות, דהיינו ביקור בארץ הקודש, מקום הולדתו של ישו הנוצרי. רבע מן התיירים העידו שמטרת ביקורם הייתה הכרת הארץ (תיור וטיול), תיירים כאלה מבקרים באתרים ברחבי הארץ. עשירית מן התיירים הגדירו מטרת ביקורם כבילוי והנאה ודפוס ביקורם הוא שהייה במלון בתל-אביב, באילת או בים המלח. כרבע מן התיירים הגיעו במטרה לבקר בני משפחה וחברים. כשליש מן התיירים מגיעים בטיול מאורגן ושני שליש באופן עצמאי, נתון זה מעיד על כך שישראל נתפסת כמדינה ידידותית בה קל לתיירים להסתדר בכוחות עצמם. רובם המוחלט של התיירים מגיעים לישראל בטיסה, ישנם מי שנכנסים במעברי הגבול היבשתיים, ממצריים ומירדן, וישנם מי שמגיעים באוניות נופש ומבלים בארץ זמן קצר יחסית.

 

מה מקור שיא התיירות
שיא התיירות נשבר והתיירים ממשיכים להגיע לירושלים, לתל אביב ולערים רבות אחרות


מהיכן מגיעים תיירים לארץ

בשנת 2017 המספר הגדול ביותר של תיירים, כ-700, הגיעו מארה"ב, במקום השני רוסיה עם כ-300 אלף ואז צרפת (כ-280 אלף), גרמניה, אנגליה, אוקראינה, סין, איטליה, פולין, קנדה ועוד. הנתונים לשנת 2018 מצביעים על כך שמאמצי השיווק של משרד התיירות הניבו גידול במספר התיירים מן הארצות בהן בחרו להתמקד, כך למשל נרשם גידול של כ-50% במספר התיירים האיטלקים, כ-40% יותר פולנים וגידול משמעותי נרשם גם במספר התיירים המגיעים מרומניה, גרמניה, צרפת, ספרד, הולנד והונגריה.

 

 

עד כמה מרוצים תיירים מן החופשה שלהם בישראל

כדי שמאמצי השיווק של משרד התיירות ישאו פירות גם לטווח הארוך הכרחי שחווית הביקור בישראל תהיה מצויינת. בשנת 2017 למעלה מ-90% מן התיירים העידו שנהנו מאוד בישראל ונתנו ציון של טוב מאוד או מצויין למגוון שירותים שקיבלו בארץ כגון מדריכי טיולים, אתרים בהם ביקרו, מלונות, מקומות בילוי ועוד. ציון נמוך קיבלנו בכל הקשור לניקיון השטחים הציבוריים בכלל וחדרי נוחיות בפרט. לענף התיירות הנכנסת חשיבות רבה למשק הישראלי והגידול במספר המבקרים בארץ הוא מבורך. חשוב לזכור גם את התרומה המשמעותית לדימוי של ישראל בעולם, בימים בהם ניטש מאבק חוצה גבולות בין תומכי מדיניות הביטחון הישראלית לבין מי שפועלים לחזק את הצד הפלסיטיני והאיסלמיסטי (איראן, חיזבאללה) מליוני תיירים המבקרים בארץ ומבלים בה חופשה מוצלחת בכוחם לחזק את התמיכה בישראל ולהשפיע לטובה גם על ההישגים המדיניים.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme