מחקר קובע: כשאתם לובשים בגדים יקרים אתם נתפסים מוצלחים יותר

עינת שמואלוביץ2 דקות קריאה
בגדים יקרים מוצלחים יותר
שתף:

אנחנו ממש רוצים להאמין שיש לנו את היכולת לשפוט אנשים, ובפרט מועמדים לעבודה, בצורה אובייקטיבית. אנחנו משכנעים את עצמנו שאנחנו בוחנים בזהירות את פעולות העבר של האדם שלפנינו, את הכישורים שלו ואת ההישגים שאליו הגיע. אלא שיש גם מחקרים שמוכיחים שזה לא לגמרי נכון, ויש גורמים אחרים שנכנסים למערך השיקולים שלנו, מהגובה של האדם ועד הביטחון העצמי שלו, ההליכה ואפילו הריח. כל אלה משקפים חום, אמינות וכן, גם את היכולת של האדם לעשות את העבודה.

 

מחקר חדש של מכללת פרינסטון מוסיף עוד נתון מעניין למשוואה הזו: מסתבר שכאשר אנחנו מגייסים עובדים, הבגדים שלהם משפיעים עלינו ועל האופן שבו אנחנו שופטים את המסוגלות של האדם. הרושם הזה נוצר בתוך פחות משניה.

 

 

הבגד כן קובע

אז נכון שבישראל חליפות הן לא עניין מקובל (אלא אם אתם מועמדים למשרה בחברת עו"ד), אבל הבגד שאתם לובשים בכל זאת מכריע. כל עוד תגיעו לראיון עבודה כשאתם לבושים היטב, הסיכוי שלכם להתקבל בהחלט גבוה יותר.

 

במחקר שבוצע במכללת פרינסטון בארה"ב, מעסיקים קיבלו תמונות של אנשים שונים, או לפחות של אנשים הלבושים בבגדים שונים – אבל הפנים שלהם לא השתנו. הממצאים הראו בבירור שכאשר מועמד היה לבוש בקפידה ובבגדים יוקרתיים יותר, הוא נתפס כאדם בעל יכולות גבוהות יותר. יתרה מכך, כאשר הבגדים נתפסו יקרים יותר, וגם במצב שבו האדם לבש חולצה פשוטה יחסית, המעסיקים הניחו שיש לו ביטחון עצמי גבוה יותר.

 

גם כאשר החוקרים ביקשו במפורש להתעלם מהבגדים שהאדם לובש, גם כאשר הבהירו שלאנשים בבגדים הזולים יותר הרוויחו יותר מאלה שלבושים היטב, ואפילו כאשר תמונות המועמדים נחשפו ל-130 מילישניות בלבד, המועמדים בבגדים היקרים יותר ניצחו.

 

האם ללבוש בגדים יקרים?
אולי כדאי לערוך ראיונות עבודה "על עיוור"?

 

האם זה אמור לדכא אותנו?

האמת היא שכן. בשורה התחתונה, מסקנות המחקר מעידות על תפיסות לא מאוד הוגנות, ויש בממצאים האלה כדי לפגוע במורל של מועמדים שאין להם כסף להשקיע על בגדים יקרים לראיונות עבודה. זוהי מציאות מרגיזה שמאירה את הזרקור על האתגרים שניצבים בפני אנשים בעלי יכולת כלכלית מוגבלת יותר: "הם מתמודדים לא רק עם קושי כלכלי, אלא עם חוסר כבוד ויחס בלתי הוגן מצד החברה," כפי שמגדיר זאת אחד החוקרים.

 

מצד שני, המחקר מספק גם נקודת אור מסוימת, לפחות מבחינתם של מחפשי העבודה. לפני שאתם מגיעים אל הריאיון אולי כדאי להצטייד בבגד אחד לפחות, שיעלה קצת יותר אבל יתרום משמעותית לתפיסה של המעסיק כלפיכם.

 

 

מעסיקים – היו מודעים לבעיה

לבסוף, החוקרים מבקשים להסב את תשומת לבם של המעסיקים להטייה הזו, והם טוענים שאם המעסיקים יהיו מודעים לאופן שבו הם מקבלים החלטה משמעותית כל כך, יכול להיות שיהיה להם קצת יותר קל להתגבר על המכשול הזה, ולקבל החלטות אובייקטיביות יותר. אם המודעות היא הצעד הראשון, המחקר בהחלט תורם – לפחות במובן הזה.

 

דרך אגב, מחקרים אחרים הוכיחו שקיום ראיון עבודה "עיוור" מספק תוצאות טובות הרבה יותר. למעשה, כאשר מעסיקים ראיינו מועמדים מבלי לראות אותם כלל, הם קיבלו החלטות מצוינות והביעו שביעות רצון גבוהה יותר מהמועמדים שהתקבלו. זה לא אומר שראיון על בסיס קול וקורות חיים יכול להתאים גם לכם, אבל אם תמצאו דרך אחרת לפעול בלי להניח לבגדי המועמדים להשפיע עליכם, הרי זה מבורך.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme