למה אתם משקרים בראיון עבודה ולמה זו הטעות הכי גדולה שלכם?

רונן פדרבאום2 דקות קריאה
למה לא כדאי לכם לשקר בראיון עבודה?
שתף:

חיפוש עבודה זו לא משימה פשוטה, ואולי נכון יותר לומר שזה לא קל למצוא עבודה טובה. כל מי שהתמודד עם האתגר הזה לפחות פעם בחייו יודע כמה מועמדים מגיעים לכל ראיון, כמה אנשים מוכשרים יכולים להתאים לכל משרה וכמה דילמות ניצבות בפני המגייסים בחברות השונות.

 

האמת היא שחלק לא מבוטל מאותם מועמדים מתלבטים האם לשקר בקורות החיים שלהם, והאם נכון "לעגל פינות" כדי לשפר את סיכויי ההצלחה שלהם. אם גם אתם מנסים להחליט האם ומתי לשקר (או לייפות את המציאות), הנה שלוש שאלות שכדאי שתשאלו את עצמכם.

 

 

מה יקרה אם כולם ישקרו?

השאלה הזו אולי קצת פילוסופית, אבל היא בהחלט שאלה מעניינת. הרעיון כאן פשוט: נסו לשאול את עצמכם מה היה קורה אם כולם היו משקרים או פועלים בדיוק כמוכם. למשל, אם כולם היו גונבים מכולם, סביר להניח שלא היה באמת טעם מאחורי מושגים כמו "רכוש אישי" או "קניין". זו בוודאי הסיבה לכך שגניבה היא לא רק בלתי חוקית, אלא גם בלתי מוסרית. באופן דומה, אם כולם יפגינו גסות אלה כלפי אלה, מושגים כמו "כבוד" ייעלמו מהעולם.

 

אם נחזור אל ראיון עבודה, הרי שאם כולם ישקרו, לא ניתן יהיה לסמוך על אף אחד. במצב כזה יתקשו מקבלי ההחלטות לבחור מועמדים מתאימים למשרות השונות, והבחירות שלהן תהיינה אקראיות יותר. במילים אחרות, כאשר כולם משקרים, התקשורת בין המועמדים למעסיקים הופכת לחסרת משמעות.

 

לשקר בראיון עבודה כמו כולם?
ואם כולם היו משקרים?

 

האם יש באמת סיבה מוצדקת?

נניח שאתם משקרים מסיבה ממש טובה. לצורך הדוגמה, נניח שאתם מובטלים מזה תקופה ארוכה, ויש לכם ילדים ובית שצריך לתחזק. על פניו לא יקרה שום דבר רע אם תסלפו מעט את המציאות כדי לשפר את סיכויי ההצלחה שלכם, כדי שתתקבלו לעבודה שתבטיח לכם משכורת קבועה לרווחת הילדים והמשפחה כולה.

 

פילוסופים שונים כבר טענו שאם השקר הזה מיטיב עם מספר רב של אנשים, אין בכך כל נזק. כמובן שבתהליך הזה אמור להיגרם נזק מינימלי מאוד לקבוצה קטנה ככל הניתן של אנשים. עם זאת, השקר שלכם יעזור בעיקר לכם, ומי שייפגע בתהליך הזה הוא אותו מועמד פוטנציאלי שיכול היה להתקבל אילולא הייתם מאדירים את עצמכם יתר על המידה. סביר להניח שיש אף מספר מועמדים שהיו יכולים להתאים קצת יותר, והשקר שלכם הוא זה שמנע מהם את ההזדמנות לקבל את העבודה.

 

 

האם זה באמת יעזור לך?

השאלה האחרונה שאתם צריכים לשאול את עצמכם, היא האם השקר הזה באמת יעזור לכם, ועד כמה. אגב, רוב האנשים יטענו שכן, והם משקרים מתוך אמונה שהשקר יעזור להם להתקבל לעבודה נחשקת, אבל הם לא לוקחים בחשבון את מה שיקרה ביום שאחרי.

 

כאשר אתם משקרים בראיון העבודה שלכם, אתם מנפחים את הכישורים שלכם ומתארים את עצמכם כמי שמתאימים למשרה שלא בהכרח מתאימה לכם. אתם מתפארים בניסיון שאולי אין לכם או מעידים על מאפיין שאתם מאמינים שהמשרה דורשת, גם אם אין לכם אותו. בנקודה הזו כדאי לספר על סקר שבוצע ב-2005 ומצא שעובדים אינם מרוצים ובוודאי שאינם מאושרים כשהם ממלאים משרה שלא מתאימה להם באמת. באופן טבעי, גם הביצועים שלהם נמוכים יותר.

 

בשורה התחתונה: השקר הזה פשוט מיותר

אז נכון, נדמה לכם שאם תשקרו או תסלפו מעט את האמת, תצליחו להתקבל למשרה יוקרתית בארגון נחשק, או לקבל טייטל שיישמע נהדר בקורות החיים שלכם. בפועל אתם רק משפרים את הסיכויים שלכם להתקבל למשרה שלא מתאימה לכם, וכך תמצאו את עצמכם שוב באותה נקודה בעוד זמן קצר, כשאתם מחטטים במודעות הדרושים. לא בטוח שזה מה שאתם רוצים להשיג.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme