15 טיפים חשובים שיעזרו לכם להפוך ראיון עבודה להצעת עבודה

עינת שמואלוביץ3 דקות קריאה
ראיון עבודה שגם מניב תוצאה
שתף:

תהליך חיפוש העבודה יכול להיות די מייגע. יש מי שמוצא עבודה מהר ויש מי שעובר עשרות ראיונות עבודה לפני שהוא מקבל תשובה חיובית או לכל הפחות הזמנה לראיון. אז איך מנצלים את ההזדמנות הזו והופכים את ראיון העבודה להצעת עבודה?

 

1 – לפני הריאיון: ערכו בדיקת רקע

קבעתם לעצמכם ראיון עבודה, וזה כשלעצמו צעד ראשון בכיוון הנכון. בזמן שעומד לרשותכם נסו להכיר טוב יותר את החברה שאליה הגשתם מועמדות. אתם ממש לא רוצים למצוא את עצמכם חסרי כל ידע דווקא כשאתם מנסים להרשים. אתם לא צריכים לערוך תחקיר מעמיק במיוחד, אבל בהחלט רצוי לבקר באתר האינטרנט של החברה, להכיר את הלקוחות המרכזיים שלה, את צוות העובדים ואת ההיסטוריה של העק.

 

ריאיון עבודה מוצלח מתחיל בגוגל
ערכו חיפוש קצר בגוגל לפני הריאיון

 

2 – נסו לשוחח עם עובדים (מההווה או מהעבר)

האנשים שעובדים היום בחברה, ובוודאי גם אלה שעבדו בה בעבר, יכולים לתת לכם קצת יותר מדי. למעשה, חשוב לשוחח עם כל מי שאפשר כדי לדעת לאן אתם הולכים ולהכיר קצת יותר את התרבות הארגונית. היום, בעידן הגוגל והפייסבוק, המשימה הזו לא מאוד מורכבת, ותמיד אפשר לשוטט קצת בלינקדאין או לשאול את המכרים שלכם אם הם מכירים מישהו שמכיר מישהו.

 

3 – סדרו את הפרופיל שלכם ברשתות החברתיות

חשבונות הפייסבוק והאינסטגרם שלכם צריכים להיות מסודרים ורציניים, וכדאי לזכור שמעסיקים פוטנציאליים בוחנים אתכם. ההחלטה מה יורד ומה לא תלויה בכם, והשאלה המרכזית שאתם צריכים לשאול את עצמכם היא "מה הרשת החברתית שלי אומרת עליי". אם מישהו יבחן את העמוד האישי שלכם מה הוא יחשוב?

 

 

4 – נהלו ראיון דמה

דרך טובה להתכונן לראיון היא לתרגל אותו, ואין כמו סימולציה טובה כדי לעשות את זה. הכינו כמה שאלות מקצועיות (וגם אישיות) ובדקו את התשובות שלכם. באותה הזדמנות למדו את הדרך לריאיון כדי להעריך כמה זמן תצטרכו אם המטרה היא להקדים בכמה דקות – ולהימנע מאיחור. הכלל הזה חשוב בין אם אתם סומכים על התחבורה הציבורית (בכל זאת, רכבת ישראל) ובין אם אתם מגיעים ברכב (בפקקים אינסופיים ועם מצוקת חניה).

 

תרגול לקראת ריאיון עבודה
נסו לתרגל כמה שאלות – בין אם הן מקצועיות ובין אם לא

 

5 – תכננו מה אתם לובשים

אולי מיותר לציין ואולי זה ברור מאיליו, אבל הבגד שתלבשו הוא חלק בלתי נפרד מהרושם הראשוני שתצרו. ג'ינס קרוע וחולצה לא מגוהצת – שלא לומר לא מכובסת – לא יצליחו להרשים אף אחד. החליטו מראש מה אתם לובשים, בחרו פריטים שנראים טוב וגורמים לכם להרגיש ביטחון, ועדיף שתכינו את התלבושת הזו יום קודם, רק כדי שלא תהיו בלחץ ביום הריאיון.

 

6 – נסו לישון קצת יותר

לפני ראיון עבודה רצוי לישון כמו שצריך. אז במקום לצאת עם החברים ולרוקן כמה צ'ייסרים, עדיף שתלכו לישון קצת יותר מוקדם כדי שלא תגיעו עייפים למפגש עם המעסיק הפוטנציאלי שלכם. אם מדובר בריאיון שמלחיץ אתכם במיוחד למשרה שאתם פשוט חייבים לקבל, סביר להניח שיהיה לכם קצת יותר קשה להירדם. אם תיכנסו למיטה שעה אחת קודם, אפשר רק להניח שתכפרו על הקושי שלכם להירדם.

 

7 – הגיעו מוקדם יותר ובכוחות עצמכם

אתם בוודאי יודעים שאיחור לא מתקבל על הדעת, אלא אם המטרה שלכם היא לעצבן את המראיין. באופן כללי רצוי להקדים בכמה דקות, ועל אף שזה אמור להיות ברור מאיליו נדגיש שרצוי להגיע לבד. גם אם אימא, אבא או בת הזוג נתנו לכם טרמפ, עדיף שהם יחכו ברכב.

 

להגיע בזמן
הגיעו לבד לריאיון ונסו להקדים בכמה דקות

 

8 – התייחסו לחברי הצוות בכבוד

גם אם אתם מגיעים קצת עצבנים אחרי שנת לילה לא איכותית או בגלל הפקקים, אל תוציאו את העצבים שלכם על אנשי הצוות שבהם תיתקלו. המאבטח בכניסה, פקידי הקבלה בלובי ואפילו עוברי אורח אקראיים (שעשויים להתגלות כעובדים בחברה), לכולם כדאי לחייך ולהתנהג בנימוס. תארו לעצמכם שעקפתם מישהי בתור לקפה מחוץ למשרד, ובמעמד הריאיון היא מציגה את עצמי בתור אסתי, הבוסית שלכם לעתיד. זו לא התחלה טובה. בכלל.

 

 

9 – הפכו את קורות החיים שלכם לסיפור

כל ראיון עבודה מתחיל בבקשה שתספרו קצת על עצמכם. זו ההזדמנות שלכם לבלוט בשטח ולהותיר חותם, אתם רק צריכים להיות מספיק מעניינים. אז לא, אל תחזרו על הפרטים הטכניים והיבשים בקורות החיים שלכם – אלא הפיחו בהם חיים. ספרו מה למדתם במקומות העבודה השונים, על הישג בולט במקום כזה או אחר ואולי יש גם משהו שלא מופיע בקורות החיים אבל יכול לעניין, כמו סמסטר אחד בחו"ל או התנדבות שלא ציינתם בכתב.

 

ריאיון עבודה מעניין
אל תחזרו על הפרטים הטכניים בקורות החיים – ספרו סיפור

 

10 – הקפידו לשאול את השאלות הנכונות

ראיון עבודה הוא לא רק ההזדמנות של המעסיק לבחון את ההתאמה שלכם אליו, אלא גם ההזדמנות שלכם לבחון את ההתאמה שלו אליכם. כדי להבין אם אתם רוצים לעבוד עם המעסיק הזה או לא, הכינו מראש שאלות שיעזרו לכם לקבוע אם תקבלו כלים להצלחה ולא רק משכורת (גם אם היא טובה). אל תשאלו רק על התפקיד עצמו או על השכר, ואל תנסו רק להרשים. חשוב שתבינו את מידת ההשפעה שלכם בחברה, למשל. מצד שני, ממש לא חשוב לשאול כמה ימי חופשה יש בשנה. בטח לא במעמד הזה.

 

11 – היו ערניים לשפת הגוף שלכם

מראיינים ומנהלים שמים לב גם לשפת הגוף שלכם. קשר עין, הבעות פנים, תנוחה ואפילו לחיצת יד – כל אחד מאלה משחק תפקיד משמעותי, גם אם אתם ממש לא מרגישים את זה. ברור שלא תמיד יש לנו שליטה על שפת הגוף, אבל ככל שתהיו מודעים למה שאתם עושים, למשל לעיסוק התמידי בשיער או להימנעות שלכם מקשר עין, כך תוכלו לשנות את ההתנהלות הזו ולהימנע מטעויות.

 

12 – בחנו את המעסיק הפוטנציאל שלכם

בכניסה לחדר נסו לזהות מי האדם שמולכם. האם יש לו חוש הומור? האם היא בעלת ידע נרחב? כדאי להבין מול מי אתם עומדים פשוט משום שאם תתקבלו לעבודה, זה האדם שאיתו תבלה לא מעט מזמן הערות שלכם. זה גם האדם שיעריך אתכם וישפיע על העתיד שלכם, לפחות בזמן הקרוב.

 

מי המראיין שלכם?
בדקו את המנהל הפוטנציאלי שלכם והבינו מי הוא קצת יותר טוב

 

13 – כבדו את המעסיקים הקודמים שלכם

בין אם פוטרתם מהעבודה הקודמת ובין אם עזבתם מכל סיבה שהיא, תנו כבוד למנהלים הקודמים שלהם. אם המראיין שואל אתכם למה עזבתם, הסבירו שחיפשתם אתגר חדש, או הזדמנות אחרת, וגם כל הסבר אחר יכול להתקבל על הדעת כל עוד אתם לא מספרים את כל החוויות השליליות ומתארים את הוויכוח שהוביל לפרידה. גם אם הבוס לקח את כל הקרדיט על המצגת שעבדתם עליה במשך לילה שלם, תשמרו את זה לעצמכם, וזה בטח לא נושא שראוי להעלות במסגרת ראיון עבודה.

 

14 – בקשו לראות את המשרדים

לפני שאתם יוצאים מהריאיון הישר אל בקבוק השמפניה והחגיגות, בקשו לראות את המקום שבו אתם מקווים לעבוד. כך תשיגו עוד זמן עם המראיין שלכם, ובמרחב הרבה פחות פורמלי. תוכלו גם להכיר את הקולגות הפוטנציאליים שלכם ולהבין איך השגרה נראית באמת. נסו לזהות את מצב הרוח של העובדים, ואם במקרה הגעתם בזמן ארוחת הצהריים, אם הם אוכלים על יד השולחן זה בוודאי לא סימן מעודד. דרך אגב, אם אין למראיין זמן לערוך לכם סיור זה בהחלט מובן, יש לו לו"ז שלא כולל סיורים במשרד, אבל לכל הפחות אפשר וכדאי לשאול.

 

15 – ראיון עבודה הוא הצעד הראשון

לפני שאתם נפרדים וממשיכים הביתה, שם תמתינו ליד הטלפון ותזנקו בכל פעם שיצלצל, ודאו שאתם יודעים מה אמור לקרות עכשיו. ההמתנה לשיחה יכולה להיות מתסכלת, אבל אם תדעו שתהליך המיונים יימשך עוד שבוע זה בוודאי יקל עליכם.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme