רצף כשלונות, פיטורים ועיכובים – הבעיות של רכבת ישראל

אביה פרי2 דקות קריאה
הקשיים של רכבת ישראל והמנכ"ל שייכנס
שתף:

שחר איילון, מנכ"ל רכבת ישראל בן ה-63 יעזוב בעוד כחודש את תפקידו אחרי פחות משנתיים על רקע שרשרת הכשלים בחברה, בהם המחדלים בקו המהיר לירושלים, הצפיפות בקרונות והפסדי הענק של החברה. איילון הגיע לצמרת החברה לאחר שביצע שורה ארוכה של תפקידי מפתח בשורות המשטרה. ב-2011 מונה לתפקיד נציב כבאות והצלה ומילא את התפקיד עד מאי 2016. במסגרת תפקידו השקיע איילון בחישמול הקווים ובבניית מנהרות, ובתקופתו נחנכו ברחבי הארץ כמה תחנות רכבת, בהן תחנת יצחק נבון בירושלים והתחנה בכרמיאל.

 

הטענות כנגד איילון

בין הטענות שהופנו כלפי איילון בזימון לשימוע, כלולות מצבה הפיננסי הכושל של החברה, כפי שהתבטא בדו"חות הכספיים שלה, העדר יוזמה ותוכניות ניהוליות, נתונים נמוכים יותר במדדי השירות כגון רמת הדיוק בזמני הנסיעות, ניקיון ומדדים נוספים.

 

הבעיות עם רכבת ישראל
העדר יוזמה ותוכניות ניהוליות, נתונים נמוכים יותר במדדי השירות כגון רמת הדיוק בזמני הנסיעות, ניקיון ומדדים נוספים

 

 

מצבה של רכבת ישראל

בדו"ח הרבעון השלישי ל-2018 דיווחה רכבת ישראל על הפסדי עתק. בתשעת החודשים הראשונים של השנה נרשם הפסד תפעולי בהיקף של כ-55 מיליון שקלים. בדו"ח הסבירה הנהלת רכבת ישראל כי ההפסד נגרם בשל כמה גורמים כגון אי עלייה מספקת בכמות המטען המובל, והמשך הירידה בשיפוי הממשלתי שהחברה מקבלת לטובת הובלת מטענים. ההפסד של מגזר המטענים ברבעון השלישי של 2018 הסתכם בכ-22 מיליוני שקלים.

 

לפי הרכבת, גורם נוסף להפסדים הכבדים היה אי עלייה מספקת במספר הנוסעים, כתוצאה מהסטת רכבות מקווים שבהם הביקוש גבוה לטובת הקו המהיר לירושלים הנמצא בהרצה ומוגבל ל-400 נוסעים לרכבת, ולכן נפגעה הסובסידיה לחברה. החברה החליטה על כניסה לתהליך התייעלות כדי לעמוד ביעדי הרווח השנתיים החדשים.

 

 

תקלות ושיבושים – עניין שבשגרה

"שלוש רכבות שהיו אמורות לצאת מאשקלון יצאו במקום זאת מרחובות ומיבנה מזרח; רכבת פרברית שיצאה מבנימינה דרום סיימה את נסיעתה בנתניה בשל תקלת חום במנוע הקטר, והנוסעים נאלצו לעבור לרכבת חלופית; ורכבת שהיתה אמורה לצאת מבאר שבע לכיוון כרמיאל יצאה במקום זאת מקרית גת." כך נראות הודעות שגרתיות המפורסמות בלוחות הרכבות והמדיה החדשותית, איש אינו מופתע. אך התדירות הגבוהה שבה מופיעות ההודעות האלה ודומותיהן הורידה את שביעות רצונם של הנוסעים שהנסיעה חזרה הביתה כבר הפכה עבורם למסע מתיש וארוך.

 

עומס וצפיפות

נוסעים רבים התלוננו על עומס כבד בקווים האחרים, זאת אחרי שקרונות רבים הופנו לקו לירושלים. ציבור הנוסעים המשתמשים ברכבת הכפיל את עצמו, אולם האמון ברכבת מוסיף לרדת והנוסעים מתלוננים על צפיפות בלתי נסבלת ואף מסוכנת בקווי הרכבת. ביקורת נוקבת על מחדלי הקמת הקו ועל תפעול הרכבת בכלל הועלתה גם בכנסת.

 

רכבת ישראל והצרות
האמון ברכבת מוסיף לרדת והנוסעים מתלוננים

 

הפסדים כלכליים

הפתיחה המקרטעת של הקו המהיר לירושלים שגרמה לירידה במספר הנוסעים הכללי ברכבת, הפעילות המדשדשת של חטיבת המטענים ועדכון ערך של נכסי החברה – כל אלה גרמו להפסדי עתק של רכבת ישראל ברבעון השלישי של השנה. בשורה התחתונה החברה סיימה את הרבעון בהפסד נקי של 273 מיליון שקל בהשוואה להפסד של 16.5 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. כך עולה מדוחות הרכבת שפורסמו. בהודעת הרכבת צוין כי "לאור כל אלה, החליטה החברה על כניסה לתהליך התייעלות על מנת לעמוד ביעדי הרווח השנתיים החדשים".

 

ברכבת ישראל מסבירים כי אחת הסיבות העיקריות להפסדים היא אי "עלייה מספקת במספר הנוסעים, כתוצאה מהסטת רכבות מקווים רוויי ביקוש לטובת הקו המהיר לירושלים הנמצא בהרצה ומוגבל ל-400 נוסעים לרכבת, ולכן פגיעה בהכנסות החברה מסובסידיה תמריצית".

 

 

ומה קורה בעולם?

לקווי ה״שינקנסן״ – הרכבת הסופר מהירה של יפן, שמור מקום של כבוד בדברי ימי הרכבות. כבר מ-1964 חולפות על המסילות הללו רכבות חשמליות במהירויות של למעלה מ-300 קמ״ש, ועושות את הדרך בין טוקיו לאוסקה בשלוש שעות בלבד. הדגם החדש ביותר, שצפוי לצאת לדרך לקראת האולימפיאדה של 2020, לא מהיר מקודמיו, אך מבטיח נסיעה בשקט מופתי וחיסכון רב באנרגיה.

 

גם על היורוסטאר בטח שמעתם: זו הרכבת שחוצה את תעלת למאנש, ועושה את הדרך בין שתי הבירות הרומנטיות של אירופה, פריז ולונדון, במהירות מקסימלית של כ-320 קמ״ש וזמן נסיעה של שעתיים ורבע. הוסיפו לכך את העובדה שבמקום נמל תעופה מרוחק מהרכבת הזו יורדים בלב העיר, ותבינו מדוע היורוסטאר הייתה אחת הרכבות הראשונות שהצליחה לשכנע את ההמונים שלפעמים, דווקא טיסה היא האפשרות האיטית יותר.

 

את לב מדבר הסהרה, בתוך שממה בלתי נתפסת, חוצה מידי שבוע רכבת שאורכה כמעט שלושה קילומטרים. ארבעה קטרי דיזל הקשורים זה לזה מסיעים מטען של 84 טונות עופרת ברזל – מספיק בכדי לבנות את כל מגדל אייפל – מהמכרות שבמדבר אל הנמל המחבר את מאוריטניה עם שאר העולם. זו אחת הרכבות הארוכות ביותר בעולם, ולא יהיה זה מוגזם לומר שהישרדותם של מיליונים תלויה בה.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme