אז מה באמת עדיף: להיות עצמאי או שכיר?

רונן פדרבאום3 דקות קריאה
להיות עצמאי או שכיר?
שתף:

השאלה הזו ממש לא חדשה, וסביר להניח שגם לכם יש דעה די נחרצת בעניין. מצד שני, בתקופה שבה למעלה ממיליון שכירים נשלחו לחופשה ללא תשלום ועשרות אלפי עצמאיים מצאו עצמם ללא הכנסה, נדמה שהשאלה הזו רלוונטית ובוערת מתמיד.

 

שכיר מקבל משכורת קבועה מדי חודש

עובדים שכירים יודעים בדיוק מתי יקבלו את המשכורת הבאה שלהם, וגם בשורת השכר אין בדרך כלל הפתעות. למעשה, תלוש השכר זהה ברוב המקרים, בין אם אתם עובדים על בסיס משכורת שעתית ובין אם השכר שלכם גלובלי. אתם יכולים לבקש העלאה בשכר או לצפות לבונוס שנתי, במידה והוא קיים גם אצלכם, ובאופן כללי נראה שיהיה קשה להפתיע אתכם – לטוב ולרע.

על פניו זה לגמרי נכון, ויש שקט נפשי לעובדים שיודעים בדיוק כמה כסף הם אמורים לקבל בראשון או בעשירי לחודש. מצד שני, גם תקרת השכר ידועה היטב. במובן הזה יש לעצמאי יתרון משלו. הוא אולי לא תמיד יודע מתי יתקבלו התשלומים מהלקוחות, וגם מחזור ההכנסות אינו קבוע, אבל הוא יכול לייצר לעצמו עוד ועוד מקורות הכנסה. הוא יכול להעלות את המחיר, להציע שירותים נוספים ולגייס עובד או פרילנסר שיעזור לו להגיע ללקוחות נוספים – בזמן שהוא גוזר קופון. בקיצור, תקרת השכר שלו אחרת לחלוטין, והיא גמישה הרבה יותר.

המנצחים: העובדים העצמאיים.

 

עובדים שכירים ותלושי השכר
השכר של העובד השכיר יגיע כל חודש – בלי הפתעות

 

לשכיר יש ימי חופשה ומחלה

בנושא הזה יש לשכירים יתרון ברור, והאמת היא שלעצמאיים קשה מאוד להתחרות עמו. עובדים שכירים זכאים למספר ימי חופשה מדי שנה, וגם אם החגים "נוגסים" במלאי ימי החופשה שלהם, הם יכולים עדיין ליהנות מחופשה בתשלום גם בימי שגרה. בזמן הזה הם יכולים להתנתק מהמחשב ומהטלפון הנייד, לנפוש בראש שקט ולהתמקד במסלולי הטיול ובזמן האיכות עם המשפחה. באופן דומה הם יכולים להישאר בבית גם כשהם חולים.

מנגד, עצמאיים עובדים תמיד, ללא הפסקה, בעיקר משום שכל יום שיפסידו הוא יום שבו העסק פשוט לא ירוויח. בשורה התחתונה, הם יוצאים עם המחשב והטלפון לחופשה ומנהלים שיחות עם לקוחות גם בזמן שהם משוטטים בשדרה החמישית או לוגמים קוקטייל על החוף בתאילנד. הם ממשיכים לעבוד גם כשהם חולים ואין מי שישלם להם משכורת כשהם נשארים בבית עם ילד חולה או כאשר הם זקוקים לימי אבל המגיעים לכל עובד שכיר במשק.

המנצחים: העובדים השכירים.

 

 

השכיר מחויב לעמוד במכסת שעות מסוימות

כאן אנחנו מגיעים לאחד היתרונות המשמעותיים ביותר מבחינת העצמאיים, ובנושא הזה השכירים יכולים בעיקר לקנא. בזמן שהם ממהרים למשרד כדי להחתים שעון בזמן, העצמאיים יכולים לנהל את לוח הזמנים שלהם לגמרי בעצמם. הם לא מחתימים כרטיס והם גם לא צריכים לבקש חופש או לקבל אישור רפואי כדי להצדיק היעדרות. הם יכולים לפרגן לעצמם בארוחת בוקר עם חברים טובים, להתחיל את היום באימון רגוע ולטפל בסידורים בראש שקט יותר. העבודה תהיה שם גם אחרי, ואין מי שישאל מתי הם באים או למה הם עדיין לא במשרד.

המנצחים: העובדים העצמאיים.

 

עצמאי או שכיר - שעות עבודה
שכירים צריכים "לדפוק שעון" ולהגיע לעבודה בשעות מוגדרות

 

השכיר ממוקד במשימות שלו בלבד

עובדים שכירים, וזה באמת לא משנה באיזה ארגון הם עובדים או מה השורה התחתונה בתלוש השכר שלהם, הם אלה שממוקדים ברשימת משימות די מוגדרת. התפקיד שלהם קובע מה הם אמורים לעשות מדי יום, מה נמצא תחת אחריותם ומה הם יכולים להעביר הלאה. אצל העצמאיים המציאות שונה לחלוטין, והם יכולים להחליף ביום אחד כמה וכמה כובעים. הם גם המנהלים וגם אנשי השיווק, גם מנהלי הכספים וגם העוזרים האדמיניסטרטיביים.

איזו משתי הדרכים עדיפה? יש מי שמעדיף להיצמד לרשימת המשימות שלו ולעשות את מה שהוא מכיר ויודע הכי טוב, ויש מי שמעדיף לעשות קצת מהכול, או לכל הפחות מוכן להיעזר באנשי מקצוע שונים המתמחים בשיווק, בכספים או במכירות. זה רק יעלה לכם קצת יותר, וגם את זה צריך לקחת בחשבון.

המנצחים: העובדים השכירים, כנראה.

 

לעובד השכיר אין בירוקרטיה

בתלוש השכר של העובד השכיר מופיעים באופן ברור כל הניכויים הדרושים, כולל תשלומי ביטוח לאומי ומיסים, וגם הפרשות לפנסיה ולקרן השתלמות. הוא מקבל את השכר לאחר הניכויים, בלי להתמודד עם דוחות שנתיים או עם הרשויות השונות. מנגד, לעובד העצמאי יש הרבה יותר בירוקרטיה. הוא אמור לחשב בעצמו (או עם רואה החשבון) מה יהיה תשלום המיסים השונים, להתמודד מול המוסד לביטוח לאומי ורשויות המס, להעביר מדי חודשיים תשלום למע"מ, להגיש דוחות שנתיים ובאופן כללי להתמודד עם טפסים ומסמכים שונים לכל אורך הדרך.

המנצחים: העובדים השכירים.

 

 

לשכיר יש דמי אבטלה – גם בימי משבר

אם יש משהו שהמשבר האחרון הזכיר לכולנו, זה את הפער בין הזכויות המגיעות לעובדים שכירים לבין הזכויות המגיעות לעצמאיים. עובד שכיר שמקבל מכתב פיטורין יכול לקבל דמי אבטלה על פי תנאים כאלה ואחרים, בניגוד לעצמאיים שאינם זכאיים לקצבה המשמעותית הזו. במשבר הקורונה נשלחו גם עובדים רבים לחופשה ללא תשלום, וגם עליה הם קיבלו תשלום מהמדינה. בינתיים, העצמאיים קיבלו מענקים באופן חריג, אבל גם מענקים אלה חולקו על פי קריטריונים מסוימים ולא תמיד בשיעורים הזהים לאלה שקיבלו השכירים.

המנצחים: העובדים השכירים.

 

מי נפגע יותר בקורונה?
עצמאיים קיבלו אמנם מענק מסוים במשבר הקורונה – אבל הם אינם זכאיים לדמי אבטלה

 

עצמאי או שכיר?

בינתיים גילינו שהעצמאיים יכולים להרוויח יותר ואין להם בוס שיגיד להם מה לעשות, מתי להגיע וכמה זמן להישאר במשרד. מצד שני, הם עובדים גם כשהם חולים או בחופשה, הם מתמודדים עם בירוקרטיה ואין להם דמי אבטלה והטבות אחרות.

אלא שלמרות הקשיים, עצמאיים יכולים להמציא את עצמם מחדש גם כשהמציאות סביבם משתנה. אם ניקח את משבר הקורונה לדוגמה, הרי שיש עסקים לא מעטים שהעבירו את הפעילות שלהם למרחב הדיגיטלי ומצאו פתרונות יצירתיים – כמו משלוחים עד הבית וחנויות מקוונות.

אם כן, השאלה האם להיות עצמאי או שכיר היא שאלה שאין עליה תשובה חד משמעית, והיא בעיקר תלויה בכם ובמה שנכון יותר עבורכם. מי שרוצה לישון בשקט בידיעה שהמשכורת הידועה מראש תגיע בעשירי לחודש, יעדיף בוודאי להיות שכיר. מי שבכל זאת מעדיף את האתגר בהקמת עסק משלו ומבין שיש לו הזדמנות להגדיל את ההכנסה לאורך זמן, עשוי לגלות שיש לא מעט יתרונות לניהול עסק עצמאי.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme