דמי הבראה בדרך: איך בדיוק ייראה תלוש השכר שלכם?

איריס קליין3 דקות קריאה
הכל על דמי הבראה
שתף:

פעם בשנה זה קורה. עם תום שנה אחת במקום העבודה שלכם – אתם זכאים לתשלום על פי חוק דמי הבראה. על אף שהחוק אינו מחייב את מקומות העבודה להעביר את התשלום בגין דמי הבראה לעובדים דווקא בחודשי הקיץ – מרבית הארגונים נוטים לעשות כן, מפני שזה הזמן בו אנחנו נדרשים לתוספת הזו בתשלום (בין אם אנחנו מנצלים אותה לטובת מימון חופשה – או בין אם אנחנו סתם מנסים לממן את חופשת הקיץ של הילדים בכל פעילות אחרת). אם יש לכם וותק של מעל שנה בעבודה – חשוב שתכירו את חוק דמי ההבראה וכל המשתמע מכך ותדרשו את המגיע לכם (או לכל הפחות תדעו אם הסכום שקיבלתם בגין תשלום דמי הבראה הוא על פי החוק). כל המידע – לפניכם.

 

בקרוב כולנו נקבל דמי הבראה
דמי הבראה הם תשלום שנתי שיאפשר לעובדים ליטול חופשה, ויקל עליהם לממן אותה

 

תשלום דמי הבראה – כמה באמת מגיע לי?

ראשית חשוב לדעת, כי הזכאים לתשלום דמי הבראה הם רק עובדים שכבר השלימו שנת עבודה מלאה בארגון, כלומר – הם בעלי וותק של לכל הפחות שנה אחת מלאה. אם אתם עובדים בארגון מעל שנה אחת, אתם זכאים לתשלום דמי הבראה, בגובה 378 ש"ח ליום במגזר הפרטי ו – 426 ש"ח ליום במגזר הציבורי, על פי התחשיב הבא:

 

  • בעלי וותק של שנה אחת, זכאים לתשלום בגין חמישה ימי הבראה
  • בעלי וותק של שנתיים או שלוש שנים בארגון, זכאים לתשלום בגין שישה ימי הבראה
  • בעלי וותק של 4-10 שנות עבודה בארגון, זכאים לתשלום בגין שבעה ימי הבראה
  • בעלי וותק של 11-15 שנים, זכאים לתשלום בגין שמונה ימי הבראה
  • בעלי וותק של 16-19 שנים, זכאים לתשלום בגין תשעה ימי הבראה
  • בעלי וותק של 20 שנים ומעלה, זכאים לתשלום בגין עשרה ימי הבראה

 

עוד כמה כללים שחשוב להכיר

מי שעובד במשרה לא מלאה, יהיה זכאי לתשלום דמי הבראה ביחס לאחוזי המשרה שלו (למשל אצל עובדים שעובדים רק בחצי משרה – יתקבלו 50% מדמי ההבראה). אותו דבר יהיה גם אצל עובדים שעובדים בתשלום שעתי, במצב זה יחושבו סך שעות העבודה ביחס לשעות משרה מלאה, ואותו היחס יישמר בחישוב התשלום עבור דמי ההבראה ולפי הוותק. השעות שייספרו הן השעות בגינן קיבל העובד תשלום, גם אם לא עבד בהן (כמו למשל שעות הפסקה וכדומה).

 

 

מתי אתם זכאים לקבל את תשלום דמי ההבראה?

כאמור, הנוהג במשק הישראלי הוא תשלום דמי ההבראה על פי הגובה הקבוע בחוק דמי הבראה, כתוספת למשכורת באחד מחודשי הקיץ, בין החודשים יוני – אוגוסט. זו אינה חובה, ולמעשה בחוק מפורטות שלוש דרכים לתשלום דמי הבראה – האחת היא בתוספת חודשית לתשלום בכל תלוש שכר באחוזים מהסכום הכולל האמור להיות משולם אחת לשנה; השנייה היא באמצעות מימון של נופש לעובדים – שיטה זו אפשרית תחת שני תנאים – האחת היא בהודעה מראש די זמן טרם מועד החופשה, והשנייה היא הסכמה מראש של העובד, באופן מפורש או דרך התנהגותו; והשלישית היא בתשלום אחת לשנה. החוק אינו קובע מתי יהיה המועד לתשלום דמי ההבראה, ועל אף כי מרבית העובדים מעדיפים בדרך כלל לקבל את תשלום דמי ההבראה שלהם בחודשי הקיץ – אין זה נדרש, כאמור, בגוף החוק דמי הבראה, ולמעשה זכותו של הארגון להעביר את התשלום בכל חודש מחודשי השנה.

 

דמי הבראה מגיעים בקיץ
דמי הבראה מקבלים בדרך כלל בין יוני לאוגוסט כך שתוכלו לתכנן לעצמכם חופשת קיץ בהתאם

 

האם יש זכות לדמי הבראה בטרם שנת עבודה מלאה?

אז כפי שניתן לראות לעיל זה שלכל עובד מגיע לאחר עבודה של שנה אחת – 5 ימי הבראה. כמו כן, חשוב לדעת שכדי להיות זכאי לכך, הוא יהיה חייב לסיים שנה אחת במקום עבודתו, לא תהייה לאף עובד את הזכות לקבל דמי הבראה בטרם סיים שנה וגם אם מדובר בכמעט שנה – כמו 11 חודשים,  עדיין חוק דמי הבראה לא יחולו על המעסיק. רק במקרים מיוחדים בהם תוכלו להוכיח כי פוטרתם בחוסר תום לב או מתוך מטרה ברורה שהיה ניסיון לחמוק מתשלום של דמי הבראה שזו זכותכם המלאה לקבלם, יהיה מצב בו יופסקו גם כן דמי ההבראה כנדרש לאחר שנת עבודה.

מה קורה אם אני כבר לא עובד בארגון?

אם פוטרתם או התפטרתם – אתם זכאים לתשלום דמי הבראה עבור התקופה בה כן עבדתם השנה. מקובל להוסיף את החלק היחסי של דמי ההבראה לתשלום האחרון לעובד שסיים העסקתו בחברה – ובמקרים בהם לא קיבלתם דמי הבראה מארגון – זכותכם לדרוש כספים אלה.

 

 

חופש או מילואים עדיין זכאים לדמי הבראה?

כל עוד החופשה היא לפי חוק, ואתם זכאים לקבל תשלום בזמן זה, כגון במבצע של חופשת לידה או במקרה של מילואים או מחלה וכו', דמי ההבראה ימשיכו להיערם כאילו עבדתם. אך במידה ולקחתם חופש בלי תשלום שבמהלכו לא יהיה יחסי עובד ומעביד, התקופה הזו לא תיכלל בחישוב של הימים לדמי הבראה.

 

דמי הבראה גם למילואימניקים
גם אם יצאתם לשירות מילואים הפז"מ ממשיך לרוץ – ואתם עדיין זכאיים לקבלת דמי הבראה כמו כל עובד אחר במשרד

 

חצי משרה או עובד שעתי – איך מחשבים דמי הבראה?

כשמדובר בחצי משרה, וגם בדמי הבראה לעובד שעתי חוק דמי הבראה שריר וקיים. החישוב הוא כדלקמן: מחלקים את התעריף של 340 ₪ ליום לחצי שכן מדובר ב- 170 ₪ ליום. ומה אם מדובר בדמי הבראה לעובד שעתי, כלומר מספר שעות בלבד של עבודה מדי שבוע, דמי ההבראה יחשבו לאחר חילוק של שעות העבודה בשעת עבודה של משרה מלאה- 43 שעות עבודה, משמע – אם מדובר בחמש שעות שבועיות, יחולק 5 ב- 43 ומה שיתקבל זה אחוז המשרה 0.11 אחוז, את זה מכפילים ב- 340 ₪ והתוצאה היא – 39 ₪. סך הכל לפי חישוב של 7 ימי הבראה בחוק, יגיע 273 ₪ של דמי הבראה לעובד שעתי עם 5 שעות מדי שבוע במשרה מעל שנה.

 

עובדים? המעביד חייב להעביר לכם תשלום עבור דמי הבראה

חשוב לדעת, כי אין עובד רשאי לוותר על תשלום דמי ההבראה המגיעים לו, ואף אם הביא נכונות לוותר על התשלום – חייב מעסיקו להוסיף תשלום בגין דמי הבראה על פי חוק, ולהסכמת העובד לוותר – אין תוקף חוקי.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme