דמי הבראה לפניך: כמה מגיע לך ומתי בכלל יגיע הכסף?

מערכת2 דקות קריאה
מי עומד לקבל דמי הבראה
שתף:

אם ציינתם שנה שלמה במקום העבודה שלכם, הרי שליום השנה הזה יש משמעות גם בכל הקשור לתלוש השכר שלכם: ממש בקרוב תקבלו דמי הבראה. אז מי בדיוק זכאי לכסף, כמה מגיע לכם ומתי אתם יכולים לצפות לראות אותו בתלוש השכר? התשובות לפניכם.

 

 

זכאות לקבלת דמי הבראה

כאמור, מי שהשלים שנת עבודה מלאה (12 חודשים) אצל המעסיק, זכאי לתשלום דמי הבראה. חשוב לזכור שדמי ההבראה יחושבו כבר מיום העבודה הראשונה, גם אם התחלתם לעבוד לפני 15 חודשים, לצורך הדוגמה. במילים אחרות, מי שעדיין לא מלאה לו שנה אצל המעסיק, עדיין לא זכאי לדמי ההבראה. התשלום, אגב, נועד כדי לממן נופש של עובדים – לפחות במקור ועל הנייר – ובעבר נהוג היה להעניק את התשלום לאחר הצגת אישור על כך שהנופש אכן התקיים. היום המציאות כמובן שונה, ולמרות שחופשות הבראה כבר לא ממש קיימות – דמי הבראה עדיין ניתנים, והעובד מקבל את כל הזכות להחליט מה לעשות עם התגמול שיקבל. את התגמול הזה הוא מקבל בין החודשים יוני לספטמבר, על פי החלטת המעסיק.

 

למה צריך בכלל דמי הבראה
דמי הבראה כבר לא משמשים רק למימון בתי הבראה

 

חלק בלתי נפרד מהשכר

יש להדגיש שדמי ההבראה הם חלק מהותי ובסיסי בשכר, מה שאומר שעל התשלום הזה אתם נדרשים לשלם מיסים כמקובל בכל הכנסה אחרת. אם כן, תשלומי מס הכנסה וביטוח לאומי (וגם ביטוח בריאות) חלים גם על התגמול הזה. עם זאת, לא מדובר ברכיב פנסיוני, וגם זו נקודה חשובה.

 

 

איך בכלל מחשבים את דמי ההבראה?

ככלל, גובה התגמול תלוי בוותק של כל עובד במקום ובהיקף המשרה שלו, כאשר הסכום מתעדכן ותלוי בעליית מדד המחירים הכללי לצרכן. עם זאת, ניתן לחשב את הסכום על פי נוסחה אחידה וקבועה: עלות ליום הבראה (בהתאם לענף) X מספר הימים (בהתאם להסכם החל על העובד). באופן טבעי, עם הוותק עולה גם מספר הימים, מה שמעלה בהתאם את דמי ההבראה בכלל. ימי מחלה, חופשת לידה וימי היעדרות אחרים, גם הם נחשבים לימי עבודה – על אף שלא נכחתם פיזית במקום העבודה.

 

דרך אגב, לעובדים במשרה חלקית יש כאן בשורה טובה: גם אתם זכאיים לקבלת דמי הבראה, בהתאם לוותק ובסכום נמוך יותר ליום. עובד בחברה פרטית יקבל 378 שקלים ליום, עובד במשרה ציבורית יקבל 427 שקלים, ואילו עובדים במשרה חלקית יקבלו סכום נמוך יותר. עכשיו אתם בוודאי תוהים כמה ימי הבראה בכלל מגיעים לכם, וגם על השאלה הזו יש תשובה פשוטה:

בשנת העבודה הראשונה: 5 ימי הבראה

בשנים 2-3: 6 ימי הבראה בשנה

בשנים 4-10: 7 ימי הבראה בשנה

בשנים 11-15: 8 ימי הבראה בשנה

בשנים 16-19: 9 ימי הבראה בשנה

מהשנה ה-20: 10 ימי הבראה בשנה

במגזר הציבורי ייתכנו מספרים מעט שונים.

 

דמי הבראה למתפטרים ולמפוטרים

אחת השאלות שמעסיקות כל עובד שכיר, היא מה דינם של דמי ההבראה לאחר ההחלטה להתפטר, או חלילה לאחר קבלת מכתב הפיטורים. גם כאן הבשורה טובה ומעודדת, שכן גם עובדים שפוטרו או התפטרו אבל השלימו שנת עבודה – זכאיים לתשלום. למעשה, אם תקופת ההתרעה לא הסתיימה והשלמתם שנה, אתם עדיין זכאיים לתשלום.

 

מה עושים אם הכסף לא מגיע?

אם המעסיק נמנע מתשלום או אם קיבלתם דמי הבראה חלקיים, בהחלט יש מה לעשות, ובפרט ניתן לתבוע את המעסיק בבית הדין לעבודה. עם זאת, חשוב לזכור שאת התביעה ניתן להגיש עד 7 שנים לאחור, בין אם אתם עדיין עובדים ובין אם סיימתם את העסקתכם. בעבר ניתן היה לתבוע רק עבור שנתיים, אבל הסעיף בחוק תוקן, ומבחינת העובדים זהו כמובן יתרון משמעותי.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme