השאלות שיכריעו אם מתאים לך להיות עצמאי או שכיר

אביה פרי2 דקות קריאה
היתרונות של עצמאי או שכיר
שתף:

לפי נתוני הלמ"ס, שיעור העצמאיים בישראל הוא כ-10% לעומת 90% שכירים.  בכל זאת נראה כי כמעט כל מי שעבר נסיון מסוים לעצמאות לעולם לא יחזור להיות שכיר. מנגד כמעט כל עצמאי שתשאלו יגיד שעדיף להיות שכיר. חלק מן האנשים מגיעים לצומת הזו בחיים מתוך בחירה וחלק מגיעים לצומת זו מכורח הנסיבות. אחת ולתמיד, השיקולים המרכזיים לבסיסה של ההחלטה שאין מי שלא נדרש בה: האם להיות עצמאי או שכיר?

 

 

עצמאי או שכיר – סעיף כאב הראש

קל יחסית לעובד השכיר לבצע תחשיב הוצאות והכנסות כך שיתאפשר לו לנהל בקרה פיננסית תוך התבססות על תזרים קבוע. ומה על העצמאי? בשל כל התנודות שמשפיעות על ביצועי בית העסק שלו, בין אם הרגולטוריות ובין אם כוחות השוק שמטלטלים אותו, קשה מאוד לצפות כמה כסף יכנס בסוף החודשים הבאים. כשאתה שכיר יש מי שמשלם עבורך ביטוח לאומי, לשון החוק מאלצת את המעביד לבטח את עובדיו בביטוח פנסיוני מינימלי לפי צו ההרחבה בדבר פנסיית חובה, אולם העצמאי נאלץ לדאוג לעצמו. מה עם העצמאיות, אתם שואלים? הן תצטרכנה להתמודד לבד ללא חופשת לידה. כך גם במקרי מילואים, חופשות ודמי אבטלה במקרה פיטורים.

 

כשאתה עצמאי יש לך אתגר, הימור, היכולת ללכת אל הלא נודע. לעצמאי יש פוטנציאל להכנסה גבוהה יותר, גמישות ויכולת לנכות הוצאות. ההימור הזה לעיתים כרוך בהשקעה כספית של עצם הקמת העסק, עיסוק רב בתשלום לספקים ועיסוק עם הנהלת חשבונות.

 

עצמאי או שכיר בחופשת לידה
נשים עצמאיות מתמודדות לא פעם עם אתגר משמעותי כשהילד נולד – וחופשת הלידה משפיעה על העסק

 

החופש לעבוד בפיג'מה

רבים ממהרים היום לפתוח לפתוח עסקים בבית. יש לך לפטופ, מכונית, שולחן, טלפון – ויש לך משרד. מצד אחד אין בוס, מצד שני זה בהחלט לא מתאים לכל אחד. מי שאין לו משמעת לא באמת יצליח לעבוד. עצמאים רבים מספרים על הקושי להתמקד במשימות העבודה תוך השארות בבית. הסיבה הפשוטה היא שהוא שואב למשימותיו וכן מלא בפיתויים. מצד שני, לעבודה במשרד משלכם יש מחיר, והוא יקר. לשכירות תוסיפו את ההוצאות על משכורות העובדים ונסו מכך להוציא גם רווח.

 

 

כמה אתם מוכנים לסכן בשביל הרווח שלכם?

כולם מבינים שבתור שכירים אנחנו עובדים קשה כדי שמישהו אחר יתעשר, וכולנו גם יודעים שאנחנו אוהבים כסף. השאלה היא האם אנחנו טיפוסים שיכולים לסכן כדי להרוויח ולהרגיש בנוח גם עם הפסד. האם מעבר לשאלה התיאורטית הזאת, באמת יש לנו גב ויכולת כדי לשאת את ההפסד הזה?

 

לעיתים שאלה זו גם קשורה לגיל או לפחות למיקום בחיים, צעירים (בגוף ובנפש) נוטים להיות נועזים יותר. מנגד, אנשים מבוגרים בדרך כלל יותר שקולים. עם זאת, רבים האנשים שדווקא במהלך החיים עושים את המעבר – כיוון שבמהלך החיים יש להם יותר ביטחון כלכלי לעבוד. זה יכול לקרות, למשל, כאשר אחד מבני הזוג הוא שכיר. אז ההימור פחות גדול והיכולת של הבית לספוג את השינוי. נסיונות של שכירים להיות עצמאיים הם שכיחים יותר מנסיונות של עצמאיים להיות שכירים. זאת משום שגם אם נכשלת בדרך אחת אפשר לשנות ולנסות אפיקים אחרים. להיות עצמאי זה הרבה אופי. מי שעצמאי בדרך כלל לא יכול לחשוב על פגיעה בחופש שיש באופן אוטומטי לעצמאי, אך כמובן שיש בו סיכון מאוד גדול.

 

עצמאי או שכיר בפיג'מה
עצמאיים יכולים לעבוד מהבית בלי לצאת מהפיג'מה – בעוד השכרת משרד מקפיצה את העלויות

 

אז למי בכל זאת זה מתאים?

קצרה היריעה מהשאלה האינדיוידואלית הזאת, אך הנה בכל זאת כמה שאלות שכדאי שתשאלו את עצמכם לפני שתחליטו אם עדיף להיות עצמאי או שכיר.

 

כישורים אישיים: שאלו את עצמכם בכנות, או את סביבתכם הכנה, האם יש לכם יכולת שיווקית אישית, ידע או יכולת מקצועית מספקת בתחום העיסוק. בדקו אם יש לכם יכולת קבלת החלטות, ידע מספק בכספים ובתפעול השוק שלכם.

 

מוטיבציה: להצלחה הן בתור שכיר והן כעצמאי נדרשת מוטיבציה. עם זאת, אין ספק כי הקשיים בהם נתקלים עצמאיים דורשים מוטיבציה גבוהה במיוחד. לעצמאות נלוות פעמים רבות בדידות, תקופות של תנודתיות בהצלחת העסק וכן חוסר וודאות כלכלית.

 

גב כלכלי: האם יש לכם את היכולת האמיתית לספוג תנודתיות גבוהה וחוסר יכולת לתכנן בוודאות את ההכנסות הצפויות שלכם? האם יש לכם כסף פנוי להשקעה בעסק, וכן יכולת לספוג מקרים בלתי צפויים והוצאות שלא תכננתם?

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme