הציעו לך עבודה? 7 צעדים שישפרו את תנאי השכר שלך

מערכת2 דקות קריאה
תנאי השכר שלך ומשא ומתן
שתף:

ברור וידוע שכדי לקבל שכר גבוה לאורך הקריירה, אנחנו צריכים לנהל משא ומתן. הבעיה היא שעבור רבים מאיתנו צמד המילים הזה מהווה אתגר של ממש, ורבים נמנעים מהשלב הזה. בארה"ב למשל, נמצא שרק מחצית מהעובדים מנהלים משא ומתן לפני שהם מתחילים עבודה חדשה, ובקרב נשים השיעור הזה נמוך אפילו יותר. אם גם לכם זו נראית משימה כמעט בלתי אפשרית ואין לכם מושג איך תוכלו לשפר את תנאי השכר המוצעים לכם, הנה כמה טיפים חשובים.

 

משא ומתן על שכר
נשים מתמקחות על תנאי השכר הרבה פחות מגברים

 

1 – משא ומתן מתחיל כבר בשיחת הטלפון הראשונה

על אף שאולי נדמה לכם כי המשא ומתן מתחיל עם הקבלה לעבודה, בפועל שיחת הטלפון הראשונה שלכם עם משאבי אנוש היא יריית הפתיחה. סביר להניח שגם אתכם שאלו מה ציפיות השכר שלכם עוד לפני שהוזמנתם לראיון אישי, אבל השאלה החשובה באמת היא מה אתם עונים במצב הזה. אם כן, במקום לנקוב במספר ספציפי או אפילו לקבוע טווח המקובל עליכם, ההמלצה היא להימנע לחלוטין ממספרים, אבל על זה נדבר ממש בעוד רגע.

 

 

2 – ציפיות שכר? אל תנקבו במחיר

חשוב לזכור שאין זה תפקידו של המעסיק הפוטנציאלי לקבוע מה השווי שלכם, אלא התפקיד שלכם בלבד. כדי לגלות כמה אתם שווים סביר להניח שערכתם חיפוש באינטרנט וניסיתם לגלות מה השכר המקובל בתחום שלכם או בתפקיד מקביל. הבעיה היא שהמידע הזה לא תמיד מדויק ובמקרים רבים הוא פשוט רחוק מהמציאות. אז מה עושים? אפשרות אחת היא להודות על ההזדמנות להתראיין לחברה ולציין במפורש כי תעדיפו לקבל הצעה מהחברה, לבחון אותה ולקבל החלטות בהתאם. אפשרות נוספת היא לציין כי בשלב זה אתם מעדיפים שלא להגדיר ציפיות שכר, ולבקש לדעת מה טווח השכר המקובל בחברה, כדי שתוכלו אתם לקבוע אם המספרים מתאימים גם לכם.

 

3 – תשאלו שאלות גם על הטבות השכר

אחרי שתקבלו הצעה שימו לב להטבות הנלוות לשכר החודשי, וזכרו שגם את ההטבות כדאי להשוות ביחס להצעות אחרות שקיבלתם (או תקבלו בהמשך). האם החברה מציעה בונוסים שנתיים? אופציות? קרן השתלמות? ארוחות? ימי חופשה נוספים בתשלום מעבר למינימום המוגדר בחוק? אם משהו לא ברור לכם, זה הזמן לשאול ומבחינתכם לא מדובר אפילו במשא ומתן, אלא בשלב מחקר בלבד.

 

מותר לשאול שאלות
אל תהססו לשאול שאלות

 

4 – אל תגיבו להצעה מיד

אחרי שקיבלתם את כל המידע בנוגע לשכר ולהטבות המוצעות, אל תמהרו להתחייב ולקבל את ההצעה. במקום, הודו למראיין ובקשו זמן לבחון את הנתונים. זו נקודה חשובה משום שלרוב אנחנו ממהרים להגיד בדיוק מה אנחנו מרגישים על הטווח שבין "נשמע לי מצוין" ל"ההצעה לא רלוונטית".

 

5 – הציעו הצעה נגדית משלכם

בשלב זה חשוב לבחון לעומק את כל פרטי ההצעה שקיבלתם כדי שתוכלו לקבוע מה רלוונטי ונכון לכם, ומה לא. בדקו גם מה הייתם רוצים לשפר, ואיך. למשל, יכול להיות שההטבות מצוינות אבל אתם מצפים לשכר חודשי גבוה יותר, ויכול להיות שהשכר דווקא עולה על הציפיות שלכם אבל חשוב לכם לקבל מספר רב יותר של ימי חופש. ההטבות ממש לא מובנות מאיליהן, ולגיטימי שתבקשו שינויים כאלה ואחרים.

 

 

6 – הימנעו ממשא ומתן דרך המייל

כשאתם מבקשים זמן לחשוב על ההצעה, הבהירו שתיצרו קשר טלפוני לאחר שתשקלו את ההצעה, והגדירו גם לוח זמנים (במהלך היומיים הקרובים, למשל). כדאי להימנע מהמשך ההליך דרך המייל, על אף שנדמה לכם שיהיה קל ונוח יותר להתכתב במקום לשוחח. כך תחזקו את הקשר האישי עם המראיין שלכם, תעוררו בו אמפתיה ותשפרו את הסיכוי שיפעל כדי לשפר את התנאים המוצעים לכם. אגב, כשאתם חוזרים למראיין עם הצעה נגדית, הימנעו ממשפטים כמו "ראיתי אונליין שעובדים אחרים בתפקיד מקבלים 20,000 שקלים, אני רוצה לקבל 23,000 שקלים." במקום אפשר לומר כי "שוחחתי לאחרונה עם מנהל גיוס והבנתי שהניסיון שלי נותן לי יתרון משמעותי. לכן אני מצפה לשכר של 23,000 שקלים."

 

משא ומתן במייל
החזירו תשובה טלפונית – והימנעו מהתכתבות במייל

 

7 – זכרו שעדיף תמיד להתמקח על תנאי השכר

אם הגעתם לשלב שבו המשרה הוצעה לכם, סביר להניח שגברתם על מועמדים אחרים, מה שבהחלט מעניק לכם כוח. זה בדיוק הרגע הנכון לבקש שכר גבוה יותר, שכן אחרי שניצחתם את המתחרים שלכם על המשרה – תורה של החברה להתחרות עליכם. גם אם נדמה לכם שהבקשה שלכם תידחה על הסף, או שהחברה לא תעמוד בשכר גבוה יותר בגלל המשבר הנוכחי, ותרו על המחשבות הללו. יכול להיות שהחברה תיענה לבקשה שלכם, יכול להיות שתקבלו הצעה נגדית ויכול להיות שאין לחברה יכולת לשלם לכם יותר, אבל אם לא תנסו, לא תדעו.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme