בניית תקציב למתחילים: 5 טיפים חשובים שכדאי להכיר

מערכת2 דקות קריאה
בניית תקציב למתחילים
שתף:

בין אם אתם מנסים לסגור את המינוס, לפרוע את ההלוואות שהצטברו או פשוט לתכנן בחוכמה את העתיד שלכם, תקציב הוא הפתרון הטוב ביותר עבורכם. כדי לעזור לכם להתחיל, והפעם גם להתמיד, הנה חמישה טיפים חשובים שיעזרו לכם לצאת לדרך.

 

 

1 – לפני בניית תקציב: קובעים יעדים

אם ניסיתם לנהל תקציב בעבר והתייאשתם די מהר, סביר להניח שיש לכך הסבר פשוט למדי. לא היו לכם מטרות מוגדרות, ובמצב כזה הרבה יותר קשה להיצמד לתוכנית ולעבוד באופן מסודר. יתרה מכך, כשיש לכם יעדם ברורים גם הדרך נעשית קצת יותר נעימה והרבה יותר כיפית. אז נסו לחשוב איפה תרצו להיות בעוד 10 שנים, כמה כסף אתם צריכים כדי להגיע לשם ואיך אתם צריכים לפעול כדי לגרום לזה לקרות.

 

בניית תקציב - והגדרת מטרות
לאן אתם רוצים להגיע בעוד 10 שנים – וכמה כסף תצטרכו?

 

2 – הרכיבו תקציב שמתאים לכם באמת

יש היום לא מעט שיטות והמון נוסחאות אפשריות לחיסכון ולניהול תקציב, אבל מה שעובד לחבר, לשכן או לבוס, לא בהכרח יעבוד גם אצלכם. אולי יהיו לכם יותר נוח בשיטת המעטפות ואולי דווקא על ידי עבודה עם כרטיס אשראי בלבד, ויכול להיות שבמקרה שלכם עדיף קודם לסגור מינוסים והלוואות גדולות – ורק אז להגדיל את קופת החיסכון. אם כן, הכירו את האפשרויות השונות ונסו להחליט מה נכון לכם באמת, כדי שיהיה לכם קל ונוח לנהל את התקציב, ולעשות את זה לאורך זמן.

 

 

3 – אספו את כל המידע הרלוונטי מהעבר

לא משנה באיזו שיטה בחרתם בסעיף הקודם, רגע לפני שאתם מתחילים להרכיב את הפאזל מומלץ לאסוף את כל המידע הדרוש לכם, וסביר להניח שיש ממנו בשפע. הוציאו מאתרי האינטרנט השונים את פירוט כרטיסי האשראי (חצי שנה לאחור), את יתרת ההלוואות שלכם וכל שביב מידע שיכול לעזור לכם. הגדירו בדיוק לאן הלך הכסף עד היום, ורשמו באופן מסודר את כל ההוצאות – וגם את ההכנסות. ככל שהתמונה תהיה מפורטת יותר, כך תדעו איפה אפשר לקצץ, על אילו הוצאות אפשר לוותר וכמה כסף יישאר לכם ביד אם תפעלו נכון.

 

הכירו את המספרים
אספו את המידע הרלוונטי ולמדו היטב את המספרים

 

4 – הפרידו בין הוצאות קבועות לדחופות

יש הוצאות קבועות שאי אפשר לוותר עליהן, מתשלומי המיסים, דרך התשלום לחברות הסלולר או האינטרנט – ועד לספק התוכן שלכם. יש גם הוצאות לא מאוד קבועות, שלא תמיד קל (או כיף) לוותר עליהן, כמו הוצאות על ביגוד ובילויים. לבסוף יש גם את ההוצאות החשובות ביותר, מהוצאות הקשורות לטיפול בנזקים בבית וברכב – ועד לטיפולים רפואיים דחופים. להוצאות הדחופות קשה אמנם להיערך, אבל חיסכון המיועד למצבי חירום יעזור לכם לצמצם גם את אלמנט ההפתעה בתחום הזה. את ההוצאות הקבועות אפשר לנסות לצמצם (למשל על ידי החלפת חברת סלולר/אינטרנט/תוכן).

אחרי שתשלימו את העבודה בשני הסעיפים הללו תוכלו לחלק את שאר העוגה בין תתי הסעיפים הנותרים תחת ההוצאות הלא-קבועות ולא-באמת-דחופות. אתם יכולים להמשיך וליהנות ממסעדות, מחופשות ומקניות, אבל כעת תעשו זאת כשיש לכם תקציב מוגדר שמציב לכם גבולות ברורים.

 

5 – קיימו פגישה חודשית למעקב אחר התקציב

בין אם אתם מנהלים תקציב אישי ובין אם מדובר בתקציב זוגי או משפחתי, החליטו על מועד קבוע שבו תעברו על התקציב, תבדקו את עצמכם ותבצעו תיקונים וליטושים. יכול להיות שאחרי חודשיים או שלושה תגלו שאתם יכולים לוותר על עוד הוצאה קטנה כמו הקפה בדרך למשרד או המנוי לשירות הסטרימינג שממילא לא ניצלתם. אולי תציבו לעצמכם יעדים חדשים ואולי תצליחו לצמצם את המינוס או לסגור הלוואה, וכעת תצטרכו להחליט מה עושים עם הכסף שהתפנה לפתע. ישיבת תקציב חודשית – עם עצמכם, עם בן/בת הזוג או עם השותפים שלכם לעסק – זוהי הישיבה החשובה ביותר. היא תעזור לכם להישאר תמיד עם היד על הדופק, וזו בדיוק המטרה.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme