3 שיטות פשוטות לניהול חכם יותר של התקציב שלך

רונן פדרבאום3 דקות קריאה
ניהול התקציב
שתף:

אם גם לך לא ממש ברור לאן נעלם הכסף בכל חודש, זה בדיוק הזמן לעצור ולעשות קצת סדר בבלגן. רגע לפני שמגיעים מועדי החיוב של כרטיסי האשראי וההלוואות, כדאי להתחיל לנהל תקציב קצת יותר מסודר. מצד שני, יכול להיות שניסית גם את הדרך הזו אבל משהו לא ממש עבד שם. אם כן, זה רק אומר שיש כנראה שיטה אחרת לניהול תקציב, והיא תתאים לך קצת יותר. הנה כמה שיטות שממש כדאי להכיר.

 

 

1 – שיטת 50/30/20

כמה מהכסף שלך מכסה על הוצאות הכרחיות שאי אפשר לוותר עליהן, וכמה על מותרות? איזה נתח מהשכר שלך נשמר בצד לטובת חיסכון עתידי? אם אין לך מושג, יכול להיות ששיטת 50/30/20 היא המתאימה עבורך. הרעיון כאן פשוט למדי. 50% מהשכר אמור לכסות את ההוצאות ההכרחיות, 30% אמורים לסייע ברכישות למטרה הנאה ובילוי, ואילו 20% יש להקצות לטובת חיסכון עתידי והשגת מטרות פיננסיות. לצורך הדוגמה, נניח שהשכר שלך הוא 10,000 ש"ח בחודש. 5,000 ש"ח מתוכם אמורים לכסות את הוצאות החובה (שכירות/משכנתא, ביטוחים, אינטרנט, טלפון, אוכל, חשמל, מים, רכב, וכן החזר הלוואות או סגירת מינוס).

מתוך המחצית הנותרת, 3,000 ש"ח כמורים לשמש למטרות בילוי ופנאי. אפשר לכלול כאן הוצאות כמו נטפליקס או שירותי סטרימינג אחרים, בגדים, חופשות, ארוחות במסעדות, הופעות או יציאות עם חברים. כך נותרו לנו 2,000 ש"ח בהם נשתמש לטובת חיסכון חירום, קופת חיסכון לטווח הקצר, הפרשות לפנסיה ולחסכונות לטווח הארוך.

היתרון בשיטה: לא צריך לקבוע חלוקה מפורטת לסעיפים, לקבוע כמה נוציא בסופרמרקט בכל חודש או כמה תעלה כל יציאה לקולנוע. במקום, יש לנו סכום מוגדר לכל אחת מהקטגוריות, וזו נקודת הפתיחה. אגב, אם יהיה לך קל יותר, אפשר לשנות את האחוזים מעט (למשל 60/20/20).

 

50-30-20
חצי מהשכר – למימון ההוצאות הקבועות

 

2 – תקציב סכום אפס

מי שממש רוצה לדעת לאן כל שקל שלו הולך, הנה שיטת ניהול תקציב שיכולה להיות מושלמת עבורו. הרעיון שעומד מאחורי השיטה היא שבכל חודש נגדיר חלוקה מפורטת של כל הכסף שעומד לרשותנו, עד השקל האחרון. השלב הראשון בשיטה מתחיל בבחינת כל ההוצאות הקיימות, כולל הוצאות קבועות, יתרות בכרטיסי אשראי, הלוואות וכיו"ב. בשלב הבא נגדיר את כל הקטגוריות הרלוונטיות, ולכל אחת מהן נגדיר תקציב מאוד ברור. כך נדע בדיוק מה אנחנו מתכננים להוציא על רכישת מזון, על בילוי עם חברים או על קניית בגד חדש.

היתרון בשיטה: מי שרוצה לדעת בדיוק לאן הולך כל שקל, וגם לנצל את הכסף שלו היטב, השיטה הזו אידאלית עבורו. זו גם דרך מעולה לזהות את הבעיות בהתנהלות היומיומית. יכול להיות שהבעיה האמיתית היא שיש צורך בהגדלת ההכנסה כדי להמשיך וליהנות מכל מה שחשוב לך באמת, ויכול להיות שעל ידי ניהול התקציב יתגלו דווקא הסעיפים שבהם אפשר לקצץ בלי רחמים, ובלי חרטות.

 

 

3 – תקציב לפי לוח השנה

סביר להניח שיש לך לוח שנה או יומן, והוא זה שמסייע לך לעקוב אחר האירועים והפגישות שבדרך. אם כן, למה לא להשתמש בכלי הזה גם לניהול המטרות הפיננסיות שלך?

הרעיון בבסיס השיטה פשוט למדי: ביומן יש לסמן את מועדי התשלום במלואם, כולל פירעון הלוואות, כרטיסי אשראי או שכירות, וגם תשלומים על ביטוח הרכב, הטסט וכל תשלום אחר שלא באמת אמור להפתיע. רצוי לסמן גם את הסכום כמובן. רכישות "ספונטניות" כמו מילוי דלק או קניית מזון יוכנסו לאחר שיבוצעו. בכל יום נוסיף את הסכום העדכני לחישוב הכללי, וכך נוכל לדעת מה אנחנו באמת מוציאים ועל מה. הכלל החשוב כאן הוא העדכון היומיומי, וזה לא אמור לקחת יותר מדקות בודדות מדי יום.

היתרון בשיטה: מעל לכל זו שיטה מצוינת למי שרוצה לעקוב אחר ההוצאות אבל מעדיף להימנע מעוד אפליקציה, קובץ אקסל או מערכת ניהול שתדרוש ממנו זמן ומשאבים. זו שיטה פשוטה מאוד, שעושה שימוש בכלי שבו כולנו משתמשים מדי יום, בין אם מדובר ביומן פיזי או ביומן הדיגיטלי בטלפון הנייד.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme