תעודות סל – המדריך המלא למשקיע המתחיל

מורן בלסר5 דקות קריאה
שתף:

אם גם אתם מחפשים דרך טובה להשקעה,שתהיה סולידית אבל לא עייפה, שתביא רווחים אולם לא תהיה כרוכה בסיכון גבוה מדי על ההשקעה שלכם – אולי הגיע הזמן להבין לעומק מהן תעודות סל וכיצד משקיעים בהן. תעודות סל הן מההשקעות הפסיביות היציבות שתמצאו בעולם ההשקעות, והן מספקות ביטחון ויציבות לצד רווחים נאים בדרך כלל. מהן תעודות סל ומה צריך לדעת לפני שקונים תעודות סל? על כך – במאמר שלפניכם.

 

על השקעות, ספקולטיביות, ועל תעודות סל

האלטרנטיבות העומדות בפני משקיעים המעוניינים למצוא אפיק השקעות שיהיה להם נוח איתו, שישקף בדיוק את הפרופורציות המתאימות להם של סיכון אל מול רווחיות, הן לא מעטות. לאלה שלא אוהבים סיכון כלל, נציע אפיקי חיסכון "מסורתיים" בבנקים השונים, בריביות שבשנים האחרונות בקושי מגיעות לאחוז אחד לשנה (גם על סכומים גדולים וגם בחיסכון לטווח ארוך).

 

לאלה שאוהבים סיכון וגם יש להם את הפנאי לנהל את ההשקעות שלהם באופן יומי רצוף, נציע את עולם ההשקעות המתאים למאפיינים אלה – השקעה במניות, במט"ח, וכדומה. בהשקעות כאלה, מומלץ לעקוב אחר ביצועי התיק באופן יומי, וגם לבצע שינויים בהרכב התיק באופן שוטף. על מנת להפוך משקיע מצויין בתחומים אלה, יש צורך בעקומת למידה, השקעה, אינטואיציה, מסירות והבנה בתחומים כלכליים.

 

באמצע, בין ההשקעות שהן לחלוטין סולידיות להשקעות שהן רכבת הרים כלכלית – יש עולם שלם של מוצרי השקעה, ביניהן תעודות הסל. רכישה של תעודת סל מתאימה למשקיעים שלא אוהבים "לשים את כל הביצים בסל אחד", והתעודה היא בעצם מכשיר השקעה שמצמיד את סכום הרכישה לנכס בסיס מסויים כמו מקבץ נבחר של מניות או אגרות חוב.

 

כמה מושגי מבוא – על מניות ומדדים

המושג "מדד" מבטא רמה ממוצעת של מחירים על פי סל מניות שנבחר כמייצג. כשהמדד עולה – המשמעות היא שבממוצע חלה עליה במחירי המניות המרכיבות את המדד, וההנחה היא שאם המדד עלה – בסך הכל חלה עליה במחירי המניות בשוק או שהכיוון הוא כיוון של עליה במחירים. המדד אינו כולל כמובן את כל המניות באותו השוק – אבל הוא כולל את המניות המובילות בו והתנודות בו "מנבאות" או מסמלות את השינויים במחירי המניות באותו השוק.

 

מדדים חשובים בישראל הם מדדי המניות תל-אביב 25 ותל-אביב 100 – בכל אחד מן המדדים 25 או 100 (בהתאמה) המניות הבולטות בשוק (מבחינת שווי שוק) ומדדי התל בונד שהם לא מדדים של מניות אלא של אגרות חוב – והם מורכבים מאגרות חוב קונצרניות.

 

תעודת סל – סל של מניות

תעודת סל הינה מכשיר השקעה פסיבי, בדרך כלל להשקעה לטווח בינוני או ארוך, המבטא מעקב אחרי מדד או נכס בסיס נבחר (כמו: מניות, אגרות חוב, סחורות, מט"ח). תעודות הסל הן ניירות ערך הנסחרות בבורסה במסחר רציף, בדיוק כמו מניות או ניירות ערך אחרים, ובתום תקופת ההשקעה, עם מכירת תעודת הסל, תימכר תעודת הסל במחיר הנוכחי של נכס הבסיס – הרווח מההשקעה בתעודת סל נובע מהעליות במדדים במהלך החזקת תעודת הסל – אם היו ירידות בשווי נכס הבסיס ביחס למחיר הרכישה – התעודה תימכר בהפסד.

 

למעשה, רכישה של תעודת סל היא פעולה זהה לחלוקת כספי ההשקעה ורכישת חלקים יחסיים שווים של המוצרים המרכיבים את נכס הבסיס (לדוגמה – אם תעודת הסל צמודה למדד תל אביב 25, רכישת התעודה היא שוות ערך לרכישת חלקים שווים מכל אחת מ 25 המניות המרכיבות את המדד). הפיזור מאפשר יציבות יחסית בהשקעה ותנודתיות נמוכה ביחס להשקעות ספקולטיביות יותר, מה שהופך את ההשקעה לבטוחה.

 

היתרונות והחסרונות של השקעה בתעודות סל

כאמור, השקעה בתעודות סל משקפת פיזור של כספי ההשקעה ומכאן שהיא נחשבת השקעה בטוחה יחסית, שלא תמיד יש צורך לנהל באופן יום יומי אקטיבי. יתרון גדול נוסף של ההשקעה בתעודות סל הוא זמינות ההשקעה – ניתן לבחור למכור את תעודות הסל בכל רגע, במחיר השוק של נכס הבסיס באותה העת. הרכישה של תעודות סל כרוכה בתשלום דמי ניהול, המנוכים מגובה התשלום שיתקבל בעת מכירתן. חשוב לציין כי גובה דמי הניהול בתעודות סל נמוך ביחס לדמי ניהול במוצרי השקעה אחרים כמו קרנות וביטוחים.

 

חיסרון אחד של תעודות הסל הוא שמחירן מושפע משני כוחות שונים – האחד הוא מחיר נכס הבסיס שהן צמודות אליו והתנודתיות בו (למשל, מחיר מדד תל אביב 100, המשתנה ממש בכל רגע); והשני הוא מחיר תעודת הסל עצמה הנסחרת בבורסה וגם לה יש שוק. ביקושים והיצעים של תעודות הסל עצמן גורמות לכך שמחירי של תעודות הסל אינם זהים במדויק למחירי נכס הבסיס אלא משקפים גם את התנודתיות בביקוש ובהיצע של תעודות הסל עצמן. הרי בפועל, ברגע שיש ברשותכם תעודות סל, זכותכם למכור את התעודות הללו גם במחיר נמוך ממחיר השוק – או לבקש עבורן מחיר גבוה ממחיר השוק (במקרה הזה כנראה שלא תצליחו למכור את תעודות הסל שלכם). זהו חיסרון לא גדול מפני שהפערים הם בדרך כלל קטנים.

 

שוק תעודות הסל הוא בהחלט שוק צומח בישראל

בשנת 2016 הושקעו מעל 150 מיליארד שקלים בשוק תעודות הסל, וניראה כי חל גידול משמעותי בפופולאריות השקעה זו בשנים האחרונות בישראל. מדובר במכשיר השקעה יציב, המספק פיזור ונזילות ביחד עם תשואות גבוהות יחסית לאפיקי חיסכון מסורתיים. יכול להיות, שזוהי בדיוק הדרך המתאימה עבורכם לבצע השקעות בשוק בריביות נמוכות (עדיין) בישראל.

 

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme