תעודות סל ממונפות על המדד – מרתק אך מסוכן

עומר גלעדי5 דקות קריאה
שתף:

כולנו מחפשים דרכים להגדיל את ההון שלנו, ואחת הדרכים שכולנו שוקלים היא “לתת לכסף לעבוד בשבילנו”. הרעיון – למצוא השקעה בריבית גבוהה – גם אם היא ספקולטיבית – שתמנף את הכספים שלנו להשקעה. שהרי אם נמצא השקעה כזו – ככל שכמות הכסף הפנוי שלנו להשקעה תגדל, נוכל לייצר עוד ועוד כסף במעין גידול אקספוננציאלי – ומי יודע, אולי אפילו נוכל לוותר העבודה הקבועה שלנו… חלום? מציאות? מה שברור הוא, שישנם משקיעים המגלגלים סכומי כסף גדולים בתיקי השקעות רווחיים – תעודות סל ממונפות הן מהכלים הפיננסיים שחשוב להכיר. איך הופכים תעודות סל ברווח של 5% להשקעה רווחית במיוחד? על השקעה בתעודות סל ועל מינופה – במאמר שלפניכם.

 

מה הן תעודות סל?

תעודות סל הן מהכלים הפיננסיים הנפוצים בישראל, ולא בכדי. מדובר בניירות סחירים, המאגדים בתוכם (ממש כמו סל – ובאמת מכאן שמם) צבר של נכסי בסיס, כמו למשל תעודת סל של מדד תל-אביב 25, שערכה צמוד למדד המניות הללו ומשקף את ממוצע ערכן.

 

קשה לדבר על תשואות ממוצעות במכשירי השקעה – מפני שהתשואה משתנה על פי מכשירי ההשקעה, נכסי הבסיס, והזמנים. אבל תשואה ממוצעת לתעודות הסל עוקבות המדדים הינה 9% -10% – בערך פי עשרה מהריבית שתינתן בבנק על כל חיסכון – גם כזה המאפשר נזילות פחותה משמעותית של הכספים.

 

תעודות סל הן לא רק השקעה יציבה יחסית – הן גם שומרות על נזילות הכספים (ניתן לרכוש ולמכור תעודות סל בכל עת), ובניגוד למכשירי השקעה אחרים, עלויות הרכישה והמכירה של תעודות סל – כמו גם דמי ניהול לחברה שהנפיקה אותן – הם נמוכים יחסית.

 

השקעה בתעודות סל מאפשרת תכנון של תיק השקעות מאוזן, עם פיזור סיכונים ושליטה גבוהה על רמת הספקולטיביות בתיק. בשל המאפיינים של נכסי הבסיס אליהם צמודה תעודת הסל, מדובר בדרך כלל בהשקעות יציבות, לטווח בינוני או ארוך, המאפשרות רווחים בהתאם להתנהגות סל נכסי הבסיס אליהם צמודה תעודת הסל.

 

השקעה ממונפת – מגדילים את הסיכויים (ואת הסיכונים)

בעולם ההשקעות המשוואה היא פשוטה – על מנת להרוויח הרבה כסף בהשקעה נתונה, תמצאו את עצמכם נדרשים להגדיל את רמת הסיכון שאתם מוכנים לקחת על ההשקעה. הגדלת רמת הסיכון היא חרב פיפיות – היא עשויה לגרום להגדלת הרווח, כמו גם להפסדים כבדים יותר.

 

מי שמעוניין להגדיל את אחוזי הרווח (או ההפסד) בהשקעות שלו, מוזמן לשקול את האפשרות של מינוף.

 

מינוף היא אפשרות השקעה הניתנת על-ידי הברוקר, סוכן ההשקעות המנהל את תיק ההשקעות, בה נקבע מכפיל מסויים לרווחים ולהפסדים על התיק. המינוף נקבע על פי מכפיל שהוא מוסכם וידוע מראש, למשל 1:10 (הרווחים וההפסדים יוכפלו פי עשר) או 1:300 (הרווחים וההפסדים יוכפלו פי 300).

 

המינוף מאפשר לנו להרוויח סכומים “גדולים” גם בהשקעות קטנות – הנה לדוגמה: השקעתי 100 ש”ח במניה וערכה עלה ב”פיפס” (עשירית האחוז). ללא מינוף – הרווחתי עשר אגורות. אם ההשקעה שלי היתה ממונפת, למשל ביחד של 1:100 – ההשקעה שלי היתה מתנהגת כאילו השקעתי לא 100 ש”ח אלא 10,000 ש”ח – והרווח היה בהתאם (עשרה שקלים לפיפס). חשוב לציין, שוב ושוב, שאותו המכפיל, אותו המינוף, נכון להפסדים בדיוק כמו לרווחים.

 

תעודות סל ממונפות – תעודות סל עם מכפיל על המדד

בשנת 2012 אישרה הבורסה לניירות ערך רישום של תעודות סל עם מכפילים על המדד. תעודות סל אלה בישראל מנוהלות רק מול מדד תל-אביב 25 ורק לפי תשואה של פי שניים או שלושה ביחס למדד זה. בשל התנודתיות הגבוהה במדדים, על פי ההנחיה יחושב המינוף על ההשקעה רק באופן חודשי (ולא באופן יומי כמקובל בחישוב השווי של תעודות סל שאינן ממונפות) – מה שמגן על המשקיעים מתנודתיות יתר.

 

אפשרות זו חושפת משקיעים גם להשקעות גדולות בסכומים קטנים – וגם לתנודתיות גבוהה של ההשקעה. חשוב להבין, כי על כל שינוי קל של נכס הבסיס – השינוי בהשקעה יהיה כפול או משולש.

 

תעודות סל ממונפות בעלות מכפיל על המדד מאפשרות מסחר בפוזיציית “שורט” (במינוף של פי שתיים) – המאפשרות חשיפה לשינויים בערכי המדד באופן הפוך – ככל שהמדד יורד ערך ההשקעה עולה ולהיפך – כלי המאפשר גידור סיכונים ומשמש סוחרים מנוסים במקרים של ירידות במדד; או בפוזיציית “לונג” (במינוף של פי שלושה) – השקעה בכיוון השינויים במדד.

 

הנה נקודה שחשוב להבין, כאשר שוקלים השקעה בתעודות סל ממונפות – אם ביום א’ עלה המדד באחוז, וביום ב’ הוא ירד באחוז – ההשקעה נמצאת בהפסד. מדוע? מכיוון שהאחוז של יום ב’ הוא מתוך סכום גבוה יותר. בכלים תנודתיים כמו כלים צמודי מדד, בהשקעה ממונפת – מדובר על השקעה תנודתית מאוד, שמומלצת בעיקר למביני עניין, למשקיעים אוהבי סיכון ולמשקיעים שעוקבים אחר ביצועי התיק שלהם באופן שוטף.

 

למנף או לא למנף? זו השאלה!

אפשרות המינוף בעצם מאפשרת לתיק קטן להתנהג כמו תיק השקעות גדול – ולגרוף רווחים והפסדים בהתאם. הבחירה למנף את התיק, כשהיא אחראית, תיגזר מיכולתכם האמיתית לנהל השקעות רווחיות -למשל מהניסיון שלכם בהשקעות ומכמות הזמן העומדת לרשותכם לניהול ההשקעות שיש צורך לנהל אותן. נמליץ למשקיעים מתחילים לוותר על המינוף, לפחות למשך השנה הראשונה, ולהתרכז בלימוד חוקי השוק. שנת ניסיון אחת בהשקעות – אפילו אם לא תרוויחו, ואפילו אם חלילה תפסידו חלק מכספי ההשקעה הראשונית שלכם – היא נדרשת על מנת שתבינו מה יכולותיכם, עד כמה אתם יודעים לבחור השקעות נכון ולבנות תיק השקעות מפוזר ומתאים עבורכם. לאחר שתרגישו שאתם משקיעים וותיקים, שמכירים את השוק וכלי ההשקעה ובוחרים השקעות מתוך ניסיון והעדפות מושכלות – במסחר בשוק ההון, מינוף השקעות ובכלל אלה גם השקעות באפיק של תעודות סל ממונפות עשוי לאפשר לכם הגדלה של מכפיל הרווח בתיק השקעות בסכומים לא גדולים.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme