הלוואות חברתיות – היתרונות והחסרונות באפיק ההלוואות המבוסס על ההמונים

עומר גלעדי5 דקות קריאה
הלוואות חברתיות
שתף:

בשוק של ריבית אפסית על חסכונות בחסכונות ולעומתה ריבית של עשרה אחוזים ויותר על הלוואות – נולד שוק ההלוואות החברתיות, שוק שעל פניו ברורה סביבת הפעילות שלו – אותו הפער העצום בין הריבית ללווה לבין הריבית למלווה. הלוואה חברתית היא האפשרות ללוות מאנשים פרטיים, דרך גוף מאורגן אשר נתפש כמפחית את הסיכונים בהשקעה שנראית ספקולטיבית. מהן הלוואות חברתיות והאם הן מהוות אלמנט נוסף המאפשר פיזור סיכונים בתיק השקעות? האם הן דרך טובה "להיפטר" מהמינוס? על כך ועוד – במאמר שלפניכם.

 

הלוואות P2P – הרציונל ושיטה הפעילות

הלוואות Peer to Peer Lending הן מיזמים – ממש ארגוני סטארט-אפ אשר ממקמים את עצמם על סרגל המיזמים החברתיים והשירותים להמונים. ההלוואות, הניתנות כיום על ידי ארבעה גופים מרכזיים בשוק הישראלי (Blender, eLoan, Tarya, וגם B2B אשר מציע הלוואות חברתיות לבעלי עסקים) בריביות של 2.8% עד 9.9%, ניתנות לכל דורש (אשר עומד בתנאי הסף ובבחינת יכולת האשראי שלו), וממומנות על ידי משקיעים במסגרת מוסדרת של החזרים. ההלוואה המרבית שניתן לקבל הינה 50,000 ש"ח (אתר Blender מאפשר עד 30,000 ש"ח ללווה בלבד) ו"דמי הניהול" המשולמים לפלטפורמה הם 1%.

 

מעבר לאפשרות המעניינת להלוואה חוץ בנקאית, יש כאן גם אמירה חברתית נחרצת בעניין הבלעדיות של הגופים הפיננסיים על שוק ההלוואות בריביות שהן לא פעם פשוט לא הוגנות, ועל הכוח החברתי והערבות ההדדית.

 

מדובר בפלטפורמה מוכרת בכל העולם – החלוץ היה מיזם Zopa, שהושק באנגליה בשנת 2005 וכיום מחזיק בכמעט 5% מסך כל ההלוואות במדינה. החברה הראשונה שאפשרה הלוואות חברתיות בארץ היתה eLoan, הפועלת בשוק הישראלי מאז שנת 2012.

 

הלוואות חברתיות - eloan

 

היקף הפעילות של אתרי ההלוואות החברתיות בארץ הוא עצום – אתר eLoan  מספר כי עד היום ניתנו הלוואות בסך של מעל 25 מיליוני שקלים. גם B2B, bLender ו Tarya מספרים על היקפי הלוואות של מעל 20 מיליוני שקלים, כאשר נפח הפעילות צבר תאוצה משמעותית במהלך שנת 2015.

 

הלוואות חברתיות - בלנדר

 

הלוואות חברתיות דרך עיני המלווה

הריבית על משיכת יתר (אוברדראפט) הינה גבוהה 13% במרבית סוגי חשבונות העו"ש לפרטיים ולעסקים בבנקים. אם כן, יש הגיון לקחת הלוואה בריבית פחותה ותנאי תשלום שניתן לעמוד בהם, על מנת לסגור את המינוס ולצמצם את עלות האשראי. הלוואה חברתית הינה אופציה נוחה להלוואה חוץ בנקאית, בסכומים של עד 50,000 ש"ח ובתנאי תשלום נוחים יחסית. הריבית להלוואה נגזרת בדרך כלל מהסכום הכולל להלוואה, משך הזמן לפריסת התשלומים, ופרופיל הלווה הכולל בחינת יכולת ההחזרה ופרופיל האשראי. חשוב לציין, כי רק כעשרים אחוזים מן הבקשות להלוואות מאושרות במסגרות החברתיות, עקב הקושי והעלויות הגבוהות באכיפת ביצוע התשלומים במקרה הצורך. בשורה התחתונה, ניראה כי ללווים האפשרות של הלוואה חברתית הינה אפשרות טובה, בעיקר אם מוצו האפשרויות להלוואות בתנאים נוחים ובריביות פחותות.

 

הלוואות חברתיות - Tarya

 

הלוואות חברתיות דרך עיני המלווים – אפיק השקעה ששווה לשקול

עבור בעלי הון המחפשים אפיקי השקעה אלטרנטיביים להשקעות מוכרות – כדאי לשקול העמדת הון לטובת מתן הלוואות בערוצים החברתיים. מדובר על השקעה בריבית שנתית של שישה עד שמונה אחוזים בדרך כלל, כאשר במרבית הפלטפורמות כל הלוואה מפוזרת בין 30-50 משקיעים ואף יותר, לצורך פיזור סיכונים. עלות התיווך והניהול היא בדרך כלל 1%, והסיכון בהשקעה הוא שההלוואה לא תשולם. במקרים של פיגור בתשלומים או חדלות פירעון, כל הפלטפורמות מבטיחות טיפול משפטי והליכי גביית חוב. מרבית הפלטפורמות להלוואות חברתיות מדווחות על אחוז נמוך (פחות מ – 1%) של פיגורים בתשלומים.

 

הריבית על הרווחים היא זהה לריבית על רווחי הון בפלטפורמות דומות – 25% מהרווחים הריאליים או 15% מהרווחים הנומינאליים. תשלומי המס מנוכים טרם העברת הרווחים לחשבונכם.

 

שיטת ההשקעה היא שונה בכל פלטפורמה, הנה עיקרי הפרטים: המשקיע מעביר אל חשבון נאמנות את סכום הכסף שהוא מעוניין להשקיע, ובוחר את רמת הפיזור של ההלוואות בהן הוא משקיע.בחלק מן הפלטפורמות המשקיע יכול לבחור את ההלוואות בהן הוא מעוניין להשקיע (כל הפרטים חשופים בעניין כל הלוואה – פרט לשם הלווה שנותר חסוי אלא אם הוא מפגר בתשלומים). ישנו סכום מינימאלי להשקעה בכל הלוואה (בדרך כלל 100 ש"ח) – וכל ההלוואות מוחזרות בלוח סילוקין שפיצר, כלומר – גובה ההחזרים יורד לאורך חיי ההלוואה. בחלק מן הפלטפורמות מוצעים כלי השקעה אוטומטיים אשר משקיעים מחדש כספים ששולמו בגין פירעון הלוואות קיימות, על מנת לשמור על גובה הסכום המושקע.

 

בשורה התחתונה – אפיק מעניין להשקעה, אלטרנטיבה טובה להלוואות חוץ בנקאיות

הלוואות חברתיות הן רעיון לא חדש בשוק העולמי כמו גם בשוק המקומי בישראל – שלוש פלטפורמות להלוואות בין אנשים פרטיים ופלטפורמה אחת להלוואה בין עסקים פועלות בישראל החל משנת 2012, וניראה כי היקפי הפעילות של פלטפורמות אלה גדלות בקצב מהיר. כל בעל כספים להשקעה מוזמן להשקיע כספים שיועמדו לטובת כאלה הלוואות חברתיות – מדובר בהשקעה שהיא ספקולטיבית אך מפוזרת, בריביות גבוהות ובנזילות לא רעה, ואם אתם חובבי סיכון ובעלי תודעה חברתית גבוהה – יכול להיות ששווה לשקול שילוב השקעה בהלוואות חברתיות כחלק מתיק ההשקעות שלכם. ללווים, מדובר בערוץ עוקף-בנקים למתן הלוואות בריבית אטרקטיבית יחסית, בעיקר במקרה שניצלתם את כל האפשרויות להלוואות בנקאיות בריביות נמוכות.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme