מסחר בביטקוין – איך מתחילים ומה חשוב לדעת?

עומר גלעדי5 דקות קריאה
ביטקוין וכללי מסחר בביטקוין
שתף:

ביטקוין הוא מטבע מבוזר. הוא מוכר גם כמטבע קריפטוגרפי אשר נסמך על מערכות מתמטיות מורכבות ואלגוריתמים של אבטחת מידע, וערכו לא נקבע לפי החלטות גוף אחד אלא על פי רשת של משתמשים. הוא הוצג לעולם בסוף שנת 2008, במאמר שהופץ על-ידי אחד בשם סטושי נקאמוטו (לא ברור מי זה, וכנראה שמדובר בשם בדוי). בינואר של שנת 2009 כבר נעשה השימוש הראשון בביטקוין ומאז ועד היום הוא צבר מיליוני עסקאות ומשתמשים. המטבע וירטואלי נשמר בארנק וירטואלי ואין לו קיום מחוץ למרחב המקוון. אין מטבעות ביטקוין פיזיים, וכללים עבור מסחר בביטקוין הם שונים מכללי המסחר במט"ח במטבעות שאינם קריפטוגרפיים, או בעלי נוכחות דיגיטלית בלבד. לא רק על ידי מסחר בביטקוין תוכלו להשיג ביטקוין משלכם – ניתן "להשיג" ביטקוין על ידי "כרייתו" באמצעות מכשור טכנולוגי המבצע חיפושים ברשת 24 שעות ביממה. ביטקוים למעשה "נכרה" (מן המילה "כרייה", כמו "כורי זהב" – ההתייחסות למטבעות הביטקוין היא כמו אל "מחצב" של הרשת) על ידי ביצוע רשת מורכבת של פעולות חישוביות (נרחיב בעניין בהמשך) והם לא שייכים לאף ארגון, אדם או גוף כלכלי – הם של כולם.

 

ניתן כיום לבצע עסקאות מסחר בביטקוין – ממש כמו בכל מטבע אחר. האם מסחר בביטקוין הוא האפיק המתאים לעסקאות המט"ח שלכם?

 

אפשר לבצע מסחר בביטקוין
ניתן כיום לבצע עסקאות מסחר בביטקוין – ממש כמו בכל מטבע אחר

 

מסחר בביטקוין הוא הרפתקה מסוכנת – הערכים המשוגעים של המטבע הקריפטוגרפי המוכר בעולם

מסחר בביטקוין הוא ללא ספק עסק להרפתקנים אשר מנהלים את תיק ההשקעות שלהם במט"ח באופן אקטיבי, שוטף ויום יומי. מכל המטבעות או סוגי ההשקעה שתוכלו לעשות, חשוב לדעת כי מסחר בביטקוין הוא מסחר הפכפכך – שלא לומר מסוכן – מפני ששערי הביטקוין משתנים, בהיעדר רגולציה או גופים מבקרים, באופן דרמאטי לעיתים. הנה, למשל, בחודש נובמבר 2013 היה שער החליפין של המטבע בערך 1,200 דולרים – ורק חודש לאחר מכן, בדצמבר – שערו היה פחות מ – $750. שער ההמרה של הביטקוין, נכון לסוף דצמבר 2016 היה כ – 800 דולר, או כ – 3,200 ש"ח. באפריל 2017 היה שער הביטקוין כ – 1,200 דולר, ובדצמבר 2017 היה שער הביטקוין בערך 19,000 דולרים. בפברואר 2018 היה שער הביטקוין 8,000 דולרים, וכעת, בסוף דצמבר 2018, מסחר בביטקוין נע סביב שער של 3,400 דולר לביטקוין.

 

ניתן להתרשם מן העובדה, כי מסחר בביטקוין הוא לא מסחר פסיבי או נטול סיכונים, וכי שערו היציג של הביטקוין נחשב תנודתי מאוד ולא יציב. אחד הקשיים המהותיים עם המטבע הוא שאין גוף פיננסי או רגולטורי שעומד מאחורי הביטקוין ומווסת מסחר בביטקוין – מדובר במטבע "של כולם", שבו אין גוף אחד שאחראי לקבוע את הכללים. בנוסף, בניגוד למטבעות כסף "רגילים", אשר מגובים בזהב במרתפי הבנקים של המדינה, הביטקוין אינו מבטא נכסים פיזיים וערכו נקבע אך ורק על ידי הביקושים אליו.

 

מאז שנת 2008, השנה בה פורסם המאמר אשר נתן את אות הפתיחה למסחר בביטקוין, נכרו בערך 13 מליון ביטקוינים, ובממוצע נכרה ביטקוין אחד בכל עשר דקות. כמות הביטקוין הנכרים וקצב הכרייה שלהם מוגבלים על ידי אלגוריתם קשיח על מנת לשמור על הביקוש ביחס להיצע, וסך כל הביטקוינים שיווצרו אי פעם יהיה 21 מליון. הביטקוין האחרון צפוי להכרות בשנת 2140.

 

 

מסחר בביטקוין – מה עושים עם זה?

כיום, מספר הולך ועולה של עסקים מקבלים תשלום בביטקוין – פשוט ניתן לשלם באמצעות ביטקוין ברכישה של מוצרים. אתרים לדוגמה שבהם ניתן לשלם בביטקוין: אתר WordPress.com; אתר Microsoft; חברת Virgin Galactic אשר מציעים שירותי תעופה ומכשירי טלפון ניידים; אתר הדייטים OkCupid; אתר האאוטסורסינג בחמישה דולר Fiverr.com; אתר Dell; ועוד. בארץ, אפשר לשלם בביטקוין בעסקים מקומיים כמו למשל: מסעדת הבר-קיימא, שירות הנהלת-חשבונות מקוון iCount, ועוד. רשימה מלאה של עסקים המקבלים ביטקוין תמצאו כאן: wiki.bitcoin.org

 

מסחר בביטקוין בעולם הפורקס גם הוא אפשרי. ניתן לסחור בביטקוין כמט"ח לכל עניין – משקיעים המאמינים כי הם צופים את ערכו של המטבע (שנזכיר, שהוא נחשב לא יציב ועובר שינויים משמעותיים במהירות), יכולים לרכוש או למכור ביטקוינים בזירות הסחר למט"ח.

 

מסחר בביטקוין וכריית ביטקוין
על מנת לכרות ביטקוין, תצטרכו להריץ על המחשב שלכם תוכנות "כורות" עבור המטבע הקריפטוגרפי

 

איך משיגים מטבעות ביטקוין?

עוד לפני שתתחילו לשקול מסחר בביטקוין, אתם צריכים להשיג ארנק וירטואלי. רק בארנק הדיגיטלי שלכם, תוכלו לשמור את המטבעות המבוזרים. הארנקים הוירטואליים המנהלים את הרכישה, המכירה והאחזקה של ביטקוינים שלכם הם קבצי P2P המסתנכרנים באופן תדיר מול כל רשת הביטקוין ומחזיקים פרטיים של המטבע בכל העולם. על כן, חשוב לדעת שהתקנה של ארנק ביטקוינים דורשת שטח אחסון ותעבורה משמעותיים. ניתן לבחור גם בארנק המאוחסן בענן, אם המחשב שלכם לא עומד בדרישות הארנק המקומי.

 

לאחר שיש לכם ארנק וירטואלי, תוכלו להתחיל "לכרות" ביטקוינים. אולי זה המקום להזכיר, שכל ביטקוין שווה היום כ-3,400 דולרים אמריקאיים – ואתם יכולים לצפות לעבוד על מנת להשיג אחד (אם כי אין ערובה שערכו יישאר גבוה כל כך ביחס לשקל לאורך זמן). כרייה של ביטקוין מתבצעת על ידי נטילת חלק בפיתוח האלגוריתם ליצירת ואבטחת ביטקוין. רמת המורכבות שבכרייה של ביטקוינים עולה עם כל ביטקוין שניכרה. מוערך, כי מחשב יחיד שישתתף ביצירת בלוק (סדרת החישובים המהווה ביטקוין) ייאלץ לעבוד רצוף במשך שלוש שנים – ולכן כיום כרייה של ביטקוינים מתבצעת בקבוצות, דרך שירותים מקצועיים המציעים התארגנויות כאלה כמו BitcoinCZ, GUIMiner, ועוד.

 

אם בעבר כריית ביטקוינים הפיקה ביטקוינים בקצב גבוה – היום, התמעטו הביטקוינים האפשריים לכרייה, ומוערך כי כריית ביטקוין אחד תעלה לכורה מעל 6,000 דולרים. על מנת לכרות ביטקוין, תצטרכו להריץ על המחשב שלכם תוכנות "כורות" עבור המטבע הקריפטוגרפי -אלו הן תוכנות המריצות את האלגוריתמים הנדרשים על מנת לזהות בלוקים ובכך לכרות את הביטקוינים שלכם. חשוב אולי לקחת בחשבון, שבניגוד אולי למטבעות קריפטוגרפיים אחרים – קשה לכרות ביטקוין, ישראל היא מהמדינות היקרות לכרייה, ותידרשו להשקעה מאסיבית במערכות המחשוב שתעמידו לצורך העניין. במילים אחרות – מוטב לבחור מסחר בביטקוין על פני כריית המטבעות.

 

 

מסחר בביטקוין – איך אפשר להפוך ביטקוין להכנסה?

כנראה שהמפתח בתחום המסחר בביטקוין הוא הרפתקנות, מפני ששערי המטבע הקריפטוגרפי הם תנודתיים. זה אומר, כמובן, שפוטנציאל הרווח הוא גבוה – אולם כמוהו גם פוטנציאל ההפסד – מה שהופך את ההשקעה בביטקוין להשקעה עבור סוחרים שאינם חוששים להפסיד את כספם. חשוב להבין, כי המסחר בביטקוין הוא מסחר יומי, כאשר מוטב לכל סוחר לשמור את "היד על הדופק" בעניין ההשקעות ומצב השוק, על מנת למזער את הסיכון להפסד. מעבר לאלמנט הסיכון, ואם כבר יש לכם ארנק של מטבעות קריפטוגרפיים, תוכלו לסחור בביטקוין בדיוק כמו בכל מטבע אחר – קריפטוגרפי או "אמיתי". סוחרים במט"ח יציעו שער לביטקוין אל מול כל מטבע אחר, ואתם תוכלו לרכוש, למכור ולהחזיק מטבעות על פי הערכתכם את מצב השוק.

 

לסיכום – המסחר בביטקוין מציע אפיק ספקולטיבי למסחר במט"ח, בהשקעה גדולה ולא ברור שכדאית- לאוהבי סיכון או לחובבי מטבעות מבוזרים

קשה להתווכח עם העובדה שקהילת הביטקוין הולכת וגדלה, אבל ביחד עם זאת – חשוב להזכיר את הביקורת על המטבע הוירטואלי הראשון שהכרנו (בעולם של מאות מטבעות כאלה, לקראת סוף העשור השני של המאה ה – 21). חישובים מראים כי האנרגיה המבוזבזת בכריית ביטקוינים גדולה מהערך המתקבל מן הכרייה (במיוחד בישראל); הכרייה גם גורמת לזיהום סביבתי. התנודתיות של המטבע מציירת את ההשקעה בביטקוין כהשקעה שמתאימה ל"פריקים של מחשבים" ולאוהבי סיכון המנהלים תיקי השקעות דינמיים במעורבות גבוהה. לא ברור עד כמה המערכות המאובטחות של הביטקוין "משיגות" את יכולתם של האקרים למיניהם ומאפשרות רכישה ושימוש בטוחים במטבע, ובקיצור – ביחד עם העובדה שביטקוין הינו מטבע נסחר כבר כמעט עשור – ההשקעה בו מצריכה השקעה גדולה, עם סיכונים בצידה.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme