הגיע הזמן לקרן השתלמות: חיסכון פטור ממס

מערכת5 דקות קריאה
שתף:

עד לא מזמן כשדיברו על קרן השתלמות בדרך כלל זה היה נשמע לי כמו הטבה שמחלקים למנהלים. ובאמת בתחילת דרכן היוו קרנות השתלמות כלי חיסכון פטור ממס ייעודי עבור שכירים, אשר יועד לפעילויות מקצועיות כגון לימודים לתארים מתקדמים, השתתפות בכנסים, הכשרות והשתלמויות. ואולם, עקב שינויים שחלו בתחום והאטרקטיביות של פטור ממס הכנסה, השתנה ייעודן של הקרנות והן מהוות כלי חיסכון לכל דבר, בעיקר לטווח בינוני. יתר על כן, בימינו הן אינן משרתות שכירים בלבד, אלא מיועדות גם לעצמאיים ולחברי קיבוצים ומושבים.

"ה"יתרון הגדול – חיסכון פטור ממס

כאמור, האטרקטיביות של קרנות ההשתלמות קשורה בפטור ממס הניתן על משיכת הכספים, לאחר תקופה קצרה יחסית. זאת לעומת תוכניות חיסכון אחרות שאינם נהנות מפטור, או שהפטור ניתן רק לאחר תקופה ארוכה מאוד של צבירה. הלכה למעשה, קרן השתלמות מאפשרת לחוסך לפדות את הכספים ללא חובת תשלום מיסים כבר לאחר 3 שנים, אך זאת רק למטרה מקצועית כמתואר לעיל. מאידך, מי שמוכן להמתין 3 שנים נוספות יוכל למשוך את הכסף בתום התקופה (6 שנים), ולהשתמש בו לכל מטרה אחרת ללא צורך לשלם עליו מיסים.

קבלת הכספים שנצברו

אדם המעוניין למשוך כספי קרן השתלמות נדרש לפנות אל החברה המנהלת, ולספק עם טופס הבקשה מספר פרטים בסיסיים כגון תעודת הזהות, חשבון הבנק, ובמידת הצורך אישור מטעם המעסיק על משיכת הכספים. בתוך כך, חשוב להדגיש כי ניתן בהחלט להעביר כספים מקרן לקרן, ושההעברה אינה פוגעת בזכויות ובוותק שנצברו לאורך השנים בקרן הישנה, בתנאי שלא התבצעה ממנה משיכה.

תקרת הטבות המס

למרות האמור לעיל, לא כל הכספים המופקדים בקרנות נאמנות נהנים מהטבות מס, אלא רק אלו המגיעים עד לתקרת שכר מסוימת הקבועה בתקנות. לדוגמא, במקרה של שכיר ניתן לבצע הפרשות מטעם המעסיק המגיעות לגובה של עד 7.5% משכר הברוטו, וכן הפרשות של עד 2.5% מטעם העובד, כאשר קיימת תקרת משכורת של 15,712 שקלים בחודש המזכה בהטבות המס. כל סכום שיופרש ויהיה גבוה מתקרות אלו אמנם ייצבר אך לא ייהנה מהפטור במיסים. ובאשר לעצמאיים, התקרה העדכנית עומדת על 4.5% מסך ההכנסה החייבת כפי שנרשמה בדוח השנתי,  ומותר להפקיד בסך הכל עד 7% מאותה הכנסה. כמו כן, נכון להיום יתקבלו הטבות במס הכנסה רק על הפקדות הנמוכות מ- 263,000 שקלים בשנת מס אחת.

איפה הקרנות הטובות היותר

היום ניתן בהשוואה קצרה ופשוטה להבין מהן הקרנות הטובות ומהן מסלולי ההשקעה המתאימים עבורכם (לרמות סיכון שונות). דבר נוסף שחשובה התייחסותכם בבחירת הקרן היא דמי הניהול שלוקח בית ההשקעות או חברת הביטוח. אז חשוב לשים לב שלא נלקחים דמי ניהול גבוהים מן הממוצע במשק.

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme