החזר מס לשכירים ולעצמאים – מה ההבדלים בתהליך הגשת הבקשה?

עומר גלעדי5 דקות קריאה
החזר מס לשכירים
שתף:

בישראל, נהוגה שיטת מיסוי המכונה ניכוי מס במקור, אשר משמעותה תשלום מיסים בגובה הרב ביותר האפשרי בכל חודש – או במילים אחרות, תשלום מס ביתר, המובנה בתוך השיטה. עקב יתרות גבוהות המצטברות בקופות מס הכנסה בל שנה בשל אותו תשלום מס ביתר של מאות אלפי שכירים ועצמאים, מאפשרת המדינה תהליך של הגשת בקשה להחזרי מס – הבקשה מאפשרת חישוב המס ששולם ביתר והחזרתו אל המשלם, כולל הצמדה למדד וריבית המחושבת מהשנה בה נגבה המס ביתר. לעתים – יכולים לקבל החזר מס לשכירים ועצמאיים של עשרות אלפי שקלים.

 

והנה נתון מפתיע – כ- 80% מהשכירים וקרוב ל- 50% מהעצמאים בישראל זכאים להחזרי מס – ולא ממשים את זכאותם, ובכך מפסידים כסף.

 

מה זה החזר מס, למה לא צריך לפחד מהגשת הבקשה להחזר ומה ההבדל בין שכירים לעצמאים בתהליך הגשת הבקשה להחזר? על כך ועוד – במאמר הזה.

החזר מס הכנסה – מה זה בדיוק?

תשלום מס הכנסה, הינה חובה חוקית שחלה על כל אזרחי ישראל שיש להם הכנסה, עצמאים ושכירים כאחד. תשלום המס נעשה מדי חודש, למרות שהוא מחושב לפי ההכנסה השנתית שלנו, ולעיתים נגבים סכומים גבוהים מדי של מס בשל אמדן ההכנסה השנתית על פי המשכורת החודשית – גם אשר המשכורת החודשית היא גבוהה.

 

גם עצמאים וגם שכירים יכולים לבדוק בסוף כל שנה את זכאותם לקבלת החזר מס, ובמידה והם זכאים לכך הם יכולים להגיש בקשה להחזר מס. אם השכר החודשי שלכם משתנה בין חודש לחודש, יש סיבה להניח שכדאי להגיש בקשה לקבלת החזרי מס – הנה חמישה מפתחות בסיסיים שיסייעו לכם להניח מגיע לכם החזר מס הכנסה.

 

ניתן להגיש בקשה להחזר מס בסוף כל שנת מס עבור השנה החולפת, ועד 6 שנים אחורה. אם לא הגשתם בקשה להחזרי מס על השנים שקדמו לתקופה זו – לא תוכלו קבל בחזרה את הכספים ששילמתם ביתר אז.

 

 

החזר מס לשכירים הכנסה שנתית
תשלום מס הכנסה מחושב על פי ההכנסה השנתית המירבית ביחס לכל תלוש כר – כך שבכל פעם שהשכר שלכם היה גבוה מהממוצע – שילמתם מס הכנסה ביתר. בקשה להחזיר מס הכנסה מאפרת קבלת סכומים אלה בחזרה

איך מגישים בקשה להחזר מס?

הבקשה להחזר מס מבוצעת על ידי הגשת טפסים מתאימים לרשות מס הכנה. חשוב לדעת, שלא חייבים למלא את הטפסים לבד – ניתן להיעזר בשירותי חברה המתמחה בהגשת בקשות כאלה, תמורת אחוז מהסכום שיוחזר לכם – כאשר זה יוחזר.

 

החזר מס לשכירים – הגישו שני טפסים עיקריים:

הטופס הראשון הוא טופס 106, שהוא טופס המסכם את כל הסכומים ששולמו להם במשך השנה ואת סכומי הניכויים שהורדו ממשכורת הברוטו. טופס 106 אמור להינתן על ידי המעביד לכל שכיר בכל מקרה, ואם אין אותו ברשותכם תוכלו לבקש אותו מהמעביד. יש להגיש בבקשה טופס 106 מכל מקום עבודה ממנו קיבלתם שכר בשש השנים האחרונות או בתקופה המחושבת.
הטופס השני הדרוש לשכירים הוא טופס 135, שהוא דו"ח מקוצר לשנת המס בגינה מבקשים את ההחזר. טופס זה על מגיש הבקשה למלא בעצמו, אך חשוב לדעת כי ניתן לקבל סיוע מקצועי מילוי הטופס והגשת הבקשה.

 

לשני הטפסים הללו יש לצרף אישורים שונים בהתאם לסיבה לזכאות כמו אישור על תשלום תרומות, תשלומים לקופות גמל, מצב משפחתי או בריאותי שמעניק לכם נקודות זכות, אישור על מגורים במקום שמביא איתו הטבות מס וכו'.

 

עבור החזר מס לשכירים ישנה דרך מקוצרת ופשוטה יותר אם מבצעים אותה בתוך שנת המס עצמה. אם גיליתם שחישוב המס המנוכה משכרכם שגוי תוכלו לדרוש מהמעסיק לבצע החזר מס בתלושי השכר הבאים. במקרה כזה המעסיק יהיה חייב להגיש את הבקשה להחזר מס עבורכם. את החזר המס דרך המעביד ניתן לבקש גם אם בינתיים סיימתם לעבוד במקום עבודה זה,  ובתנאי ששנת המס עדיין לא הסתיימה. על פי החוק, המעסיק יוכל להפיק תלוש שכר נוסף עם החזר המס המגיע לכם.

 

 

החזר מס לשכירים ועצמאיים
שכירים, כמו עצמאיים, אינם חייבים להתמודד עם הגשת בקשה להחזרי מס הכנסה בעצמם – חשוב ומומלץ לפנות לחברה המתמחה בהגשת בקשות להחזרי מס, אשר תמקסם את ההחזר ותגבה תשלום מהסכום שתקבלו

עצמאים שמעוניינים בהחזר מס צריכים להגיש טופס 1301, שהוא הטופס המסכם את שנת המס ועליהם למלא אותו בכל מקרה. לטופס הנ"ל יש לצרף אישורים שונים המעידים על זכאות להטבות מס ונקודות זיכוי, בדומה לשכירים: אישור על תשלום תרומות או תשלומים לקופות גמל, מצב משפחתי או בריאותי שמעניק נקודות זכות, אישור על מגורים במקום שמביא איתו הטבות מס וכו'.

 

שימו לב: חישוב זכאות המס אינו נעשה אוטומטית עבור עצמאים שמילאו טופס 1301 בצורה מקוונת! אם אתם מעוניינים בהחזר מס תצטרכו להדפיס עותק כדי להגיש אותו פיזית ללשכת המס האזורית עם בקשת ההחזר. 

 

* חשוב לדעת שבמשרדי מס הכנסה ניתן לקבל סיוע במילוי טפסים שונים ללא תשלום, וכדאי לברר במשרד האזורי אליו אתם שייכים באילו זמנים ניתן לקבל את הסיוע, בדרך כלל יינתן הסיוע סביב חודש מאי, שאז אמורים העצמאים להגיש את דו"ח סוף השנה החולפת. 

 

למי מגישים את הבקשה להחזר מס?

גם שכירים וגם עצמאים  צריכים להגיש דו"ח נפרד עבור כל שנה עבורה מבקשים החזר מס, ובאתר רשות המיסים ניתן למצוא את הטפסים הדרושים להגשת בקשה להחזר מס עבור שנים קודמות. את הבקשה להחזר מס יש להגיש לפקיד השומה במקום המגורים שלכם. בניגוד לטפסים אחרים, את הטפסים לבקשת החזר מס לא ניתן להגיש דרך האינטרנט.

 

במידה והזכאות מאושרת
תשלום ההחזר לעצמאים מתקבל ישירות לחשבון הבנק תוך 90 יום ממועד הגשת הבקשה או עד סוף יולי, בהתאם למועד המאוחר יותר.

 

תשלום ההחזר לשכירים יבוצע תוך שנה מיום ביצוע הבדיקה בפועל לאחר הגשת הבקשה, ועד שנתיים מתום שנת המס שעבורה בוקש ההחזר.

 

 

עבדת בשש שנים האחרונות?

כנראה שהמדינה חייבת לך כסף! בדוק עכשיו עם מומחה להחזרי מס. ללא שום התחייבות

כבר 75,913 אנשים עשו בדיקה להחזר מס

בדוק עכשיו

פרטיותך חשובה לנו

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme