7 שאלות שיעזרו לך להשקיע במניות טובות יותר

מערכת5 דקות קריאה
להשקיע במניות
שתף:

אתם מתכוונים להשקיע במניות ומתכננים את הדרך הנכונה לבנות את תיק ההשקעות שלכם, אבל לא ממש בטוחים איך עושים את זה נכון? שבע השאלות שלפניכם יעזרו לכם להתמקד בנושאים החשובים ביותר ולהבין קצת יותר טוב את מצב ההשקעה הפוטנציאלית לפני שתיכנסו אליה. הכינו דף ועט, והתחילו במחקר.

 

1 – מה מצב תזרים המזומנים של החברה?

ערכו של נכס הוא הערך הנקי של תזרים המזומנים המהוון שלו. במילים אחרות, לפני שאתם מחליטים להשקיע במניות אלו או אחרות, כדאי שתכירו את החברה שבה אתם מתכוונים להשקיע ובעיקר כדאי שתגלו מה הוא המקור שמייצר את המזומנים. אל תנסו לשער השערות, חפשו את התשובות האמיתיות והמדויקות ביותר.

 

2 – כמה מתוך תזרים המזומנים מייצר העסק ומתי הוא נרשם?

לאחר שזיהינו את מקורות תזרים המזומנים של החברה, זו שאנחנו מעוניינים להשקיע במניות שלה, יש להעריך את הסכום ואת המועד שבו התזרים צפוי להתקבל באמת. לדוגמה, אם נבחן חברה שמייצרת 1,000 דולר היום, הרי שהיא יכולה להיות שווה יותר מאשר חברה שמייצרת 30,000 דולר בעוד 50 שנה מהיום. הסיבה לכך היא שיש חשיבות רבה גם לסכום, אבל גם למועד שבו הכסף נכנס בפועל.

 

3 – האם תזרים המזומנים בר קיימא?

אחת הדרכים להעריך האם תזרים המזומנים בר קיימא, היא לבחון את חסמי הכניסה לשוק (או לשווקים) שבו פועלת החברה. למתחרים קשה להיכנס לתחום שדורש הון התחלתי של מאות מיליוני דולר, בהשוואה לקמעונאי שיכול לפתוח חברה עם הון נמוך הרבה יותר. חסמים אלה משפיעים על האטרקטיביות של ההשקעה הפוטנציאלית שלכם.

 

4 – כמה הון נדרש לחברה שתרצו להשקיע במניות שלה?

יש עסקים שזקוקים להון גבוה מאוד כדי שיוכלו לייצר רווח של דולר אחד בלבד, בהשוואה לעסקים אחרים בהם נדרש הון נמוך יותר ליצירת רווח זהה. למשל, מפעל לייצור פלדה זקוק להשקעה משמעותי מאוד בנכסים, במפעל ובציוד כדי להתחיל לייצר סחורה. מנגד, חברת פרסום תסתפק בהון נמוך יותר כדי לאפשר לעסק להמשיך להתקיים. בזמן שהמפעל מייצר סחורה בעלות הון גבוהה משמעותית, חברת הפרסום תכניס הרבה יותר כסף ביחס להשקעה שנדרשה. ככל שההון הדרוש נמוך יותר, כך העסק נחשב לאטרקטיבי יותר, שכן משיכת דיבידנדים נעשית פשוטה יותר. עם הכסף הנותר בעל העסק יכול לשפר את איכות החיים מצד אחד, או לחלופין, הוא יכול להחזיר את ההון לצורך השקעה בפיתוח מוצרים ושירותים נוספים.

 

5 – מה מדיניות החברה ביחס לבעלי המניות שלה?

שאלה נוספת שכדאי לשאול כשבוחנים האם כדאי להשקיע במניות של חברות מסוימות, היא באיזה אופן החברה מתייחסת אל בעלי המניות. מנכ"ל שמוכן לדחוף לרכישה מחודשת של מניות כשהשוק בירידה במקום לרכוש עסק אחר יצליח – בסבירות גבוהה הרבה יותר – לייצר הון.

 

6 – האם פעולות ההנהלה תואמות להצהרות שלה כשהיא מתקשרת עם המשקיעים?

נניח שחברה מסוימת מצהירה בשלוש הדוחות הכספיים האחרונים שלה כי הפחתת החוב היא העדיפות העליונה מבחינתה. לפני שאתם מחליטים האם להשקיע במניות של חברה זו על סמך הצהרות אלו, רצוי לבחון את הקשר בינן לבין המציאות. אם החברה מבצעת רכישות מרובות או פותחת עסקים חדשים, סביר להניח שההצהרות הגדולות לא עומדות במבחן המציאות. כבעל עסק המטרה שלך היא לשתף פעולה רק עם בעלי עסקים שפועלים בהתאם להצהרות שלהם, ובאופן דומה, מומלץ להשקיע במניות של חברות שנאמנות למילה שלהן.

 

7 – האם מחיר המניה אטרקטיבי ביחס לרווחים?

מחירה של מניה הוא זה שקובע באופן אבסולוטי את התשואה. משקיע מחושב שמעוניין להשקיע במניות אטרקטיביות יבחן אותן ככאלו במחיר של 10 דולר, אבל לא במחיר של 12 דולר. אם העסק מייצר רווחים של 5 דולר מדי שנה, בהחלט משתלם להשקיע במניות שלו במחיר של 20 דולר למניה. בחישוב מהיר מדובר ברווח של 25%, מרשים לכל הדעות. אותו עסק בדיוק, אשר מניותיו יימכרו ב-200 דולר למניה, מציע למעשה רווחים בשיעור של 2.5 אחוזים בלבד. המטרה שלנו היא להגדיל את הרווח, ולבצע רכישה טובה יותר שבצדה תשואה גבוהה ביחס להשקעה (או למחיר המניה).

 

תכנון נכון מפחית סיכונים

שבע השאלות שהוצגו כאן הן ללא ספק שאלות שיכולות למקד אתכם ולעזור לכם לקבל כמה החלטות טובות ומושכלות יותר. בנייה טובה ושקולה של תיק המניות שלכם תאפשר לכם ליהנות מתשואה גבוהה יותר ולצמצם את הסיכונים ככל האפשר. אם כן, לפני שאתם בוחרים להשקיע במניות של חברה כזו או אחרת בדקו את השטח, למדו את פעילות העסק, את תזרים המזומנים ואת ההון ההתחלתי שלו, ונסו לחשוב צעד או שניים קדימה. הפתעות יכולות להיות לא רעות בכלל, אבל לא בכל הקשור לניהול הכספים שלנו.

 

לקריאת מאמר השוואה מקיף על פתרונות עבור מסחר בשוק ההון

 

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme