שלא יגזרו עליכם קופון: כך תשקיעו את הכסף שלכם במניות לגמרי לבד

עומר גלעדי3 דקות קריאה
לפני שמתחילים - כך אפשר להשקיע במניות לבד
שתף:

כולם מדברים על "הכנסה פסיבית", "נכסים מניבים", והגדלת ההכנסה. כשאתם עובדים מצאת החמה עד צאת הנשמה, אתם מתקשים לדמיין איך לפתע פתאום צצה לה האפשרות לרכוש דירה להשקעה וליהנות מהכנסה פסיבית בדמות שכירות. אולי הריביות על הפק"מים בבנק עולות כך שחיסכון הופכת השקעה משתלמת. יש עוד דרך ליצור אפיק משתלם ויעיל של הכנסה פסיבית. יחסית. כלומר, היא תדרוש מכם השקעה, תשומת לב וזמינות – אבל אתם עשויים לגלות שתיהנו מהזמן שתשקיעו בה. אנחנו מדברים, כמובן, על תיק השקעות בניהול עצמי. איך מתחילים? איך מתגברים על הפחד? איך בוחרים נכסים לתיק ההשקעות שלכם ואיך מגדילים את הסיכוי לרווחים? כל מה שתצטרכו לדעת – אבל ממש הכל – במאמר שלפניכם, לפי שלבים.

 

רגע לפני שמתחילים – מכינים את הקרקע

חשוב להבין – השקעה במניות היא לא השקעה נטולת סיכון. בעברית פשוטה – מדובר באפיק השקעה שבו אתם עלולים גם להפסיד את הכסף שלכם. ניהול חכם וקביעת גובה הסיכון שאתם יכולים להרשות לעצמכם לקחת, ולהרגיש איתו בנוח – הם הכרחיים בניהול תיק השקעות.

 

אז איך מתכוננים לניהול עצמאי של תיק השקעות? הנה כמה צעדים שמומלץ בחום לעקוב אחריהם – לפני שמתקשרים לבנק.

 

מסחר עצמאי בבורסה - הכנה
לפני שאתם מתקשרים לבנק כדאי שתגיעו מוכנים

 

#1 – קבלו החלטה

חשוב להבין, ניהול של תיק השקעות היא בחירה שתדרוש מכם ללמוד את התחום ולעקוב אחר התיק שלכם באופן מתאים להרכב שלו (ככל שתבחרו להשקיע באפיקים בסיכון יותר גבוה, כמו מניות או מסחר יומי – תצטרכו להשקיע יותר זמן בניהול תיק ההשקעות שלכם). קבלו החלטה שתתחייבו לכבד, בנוגע לזמן שאתם מתכוונים להשקיע בניהול תיק ההשקעות שלכם. ההמלצה הרשמית היא להתנסות בניהול תיק השקעות וירטואלי לפני שאתם מתחילים, או לכל הפחות להתקדם באופן הדרגתי עם רמת הסיכון ותמהיל ההשקעות שתבחרו.

 

 

#2 – הקצו משאבים

רגע לפני שאתם מתחילים לקנות מוצרי השקעה מתוך העו"ש שלכם – חשוב לשבת עם מחברת וכלי כתיבה, ולבחור תקציב לתיק ההשקעות שתנהלו. התקציב הזה חייב לכלול אחוז מרבי ממנו שאותו אתם מוכנים לסכן. אחת השגיאות הגדולות הנעשות על ידי משקיעים מתחילים, היא רכישה אקראית של מוצרי השקעה ללא תכנון. עוד לפני שאתם מתחילים לקנות מוצרי השקעה, דעו וגם כתבו באופן ברור:

  • כמה כסף תקצו לטובת תיק ההשקעות שלכם?
  • מבחינת מצבכם הכלכלי ומבחינת האופי שלכם כמשקיעים – כמה מתוך כספי ההשקעה שלכם יוקצו להשקעות בסיכון גבוה יותר? (תוכלו לראות בסכומים אלה מעין תשלום בעד הלימודים וההכשרה בתחום)
  • האם סכום ההשקעה יגדל בעתיד הנראה לעין? אם לא – אתם מתחייבים שלא להוסיף כספים לתיק ההשקעות שלכם, אלא לנהל אותו בעתיד הקרוב – עם הסכומים הקיימים בו.

 

בחירות אלה הן חשובות מפני שעם הצעדים הראשונים שלכם בניהול תיק השקעות, ישנו פיתוי לפעול באופן קפריזי ולא מתוכנן. התנהלות כזו אף פעם לא משרתת את רווחיות התיק לטווח ארוך. אנחנו רוצים ליצור תשתית איכותית לניהול השקעות רציונאלי, שנובע מאסטרטגיית השקעות מושכלת, ועל כן אנחנו מציירים את סביבת ההשקעה לפרטי פרטים – ומתחייבים לשמור על הכללים שבחרנו.

 

איך להשקיע במניות לבד
החליטו איך אתם מקצים את המשאבים שלכם

 

#3 – הגדירו את עצמכם כמשקיעים

בניהול תיק השקעות, אפשר לחלק את כל מוצרי ההשקעה לשתי קטגוריות – השקעות ברמת סיכון נמוכה, והשקעות שנחשבות בטוחות. ההשקעות שנחשבות בטוחות (כמו אגרות חוב קונצרניות, קרנות רייט המשקיעות בנדל"ן, ועוד) מהוות השקעה טובה לטווח ארוך, והן אינן נדרשות בדרך כלל לניהול דומיננטי או יום יומי. ההשקעות היותר ספקולטיביות, או מסוכנות (כמו השקעה במניות, בסחורות, או במט"ח) הן השקעות שעלולות לעלות או לרדת בערכן – מה שאומר, שאתם עלולים להפסיד כסף.

 

גם המשקיעים נחלקים לשני סוגים – משקיעים אוהבי סיכון ומשקיעים שונאי סיכון. עם זאת, שני הסוגים של המשקיעים מעדיפים שלא להפסיד כספים שהם צריכים לטובת המימון השוטף של החיים. על כן, אתם חייבים לדעת עוד לפני שאתם מתחילים להשקיע: כמה כסף אתם מוכנים להפסיד?

 

כמובן, שאין "תשובה מוכנה" לשאלה כזו, אבל תשובות אפשריות יהיו החל מ-20% בתיקים של 50,000-100,000 ש"ח, ועד ממש כל הסכום – תוך הבנה, שאתם יכולים לאבד את הכספים המושקעים באפיקים ספקולטיביים. קחו בחשבון שאפיקי השקעה ספקולטיביים, מסוכנים יותר – הם אלה הנושאים בדרך כלל תשואות גבוהות יותר, וזה מקור האטרקטיביות שלהן. אפיקי השקעה סולידיים, מייצרים תשואות נמוכות יחסית.

 

* טיפ חשוב – "מינוף", היא האפשרות להשקיע גם באפיקי השקעה סולידיים, תוך שהברוקר שלכם מבטיח להכפיל את הרווחים – או ההפסדים. מינוף הוא כלי מסוכן, שאנחנו ממליצים לחקור אותו רק כשתרגישו שאתם שולטים בתיק ההשקעות שלכם ומוכנים להתקדם לשלב הבא. שימוש במינוף – יגביר את הסיכון (והסיכוי) בתיק ההשקעות שלכם – באופן דרמאטי.

 

להשקיע במניות לבד - סוג המשקיעים?
הגדירו את סוג המשקיעים שאתם: אוהבי סיכון או שונאים אותו?

 

מוכנים? בואו נתחיל!

תיק השקעות הוא בעצם חשבון השקעות ייעודי, שניתן לפתוח בכל בנק (הבנקים בישראל הם "חברי בורסה" המאפשרים ביצוע פעולות בבורסה – ישירות מאתר האינטרנט או האפליקציה של הבנק). מרגע שפתחתם חשבון בנק להשקעות, יש להעביר אליו כספים מחשבון העו"ש שלכם – ועכשיו, אתם יכולים להתחיל לרכוש מוצרי השקעה. הנה, לדוגמה, מוצרי השקעה שתוכלו לרכוש:

 

מט"ח – תוכלו להמיר שקלים במטבעות אחרים (כמו אירו, דולר, יין יפני, או כל מטבע אחר), וכדאי לעשות כן – אם אתם מאמינים שערך המטבע הנרכש יעלה ביחס לשקל (מה שאומר רווח למשקיעים בו).

 

מניות – מניות הן "פיסות" של בעלות על חברות שהונפקו בבורסה, והן נוטות להיות מוצרי השקעה ספקולטיביים ולא צפויים. מניות של חברות מבוססות כמו קוקה קולה, או – לפחות בעבר – טבע שלנו, שכונתה "מניית העם", ייצגו את האפשרויות היחסית סולידיות של השקעה במניות – אולם, בהשקעה במניות, מומלץ לבצע חקר שוק ולבחור את אלה של חברות שאתם צופים שערכן יעלה.

 

אגרות חוב (אג"ח) – אגרות חוב הן הלוואות שמשקיעים מעניקים לגופים כמו חברות או ממשלות. איגרת חוב היא נייר שיש לו מחיר ותאריך תפוגה, בתאריך התפוגה מקבל המשקיע את כספי ההשקעה בתוספת ריבית. ניתן לסחור באג"ח. איגרות חוב נחשבות אפיק השקעה בשיעור סיכון לא רב – במיוחד כשמדובר באג"ח קונצרניות – אג"ח של חברות וארגונים גדולים, או ממשלות בעולם.

 

מדדים – "מדד" הוא אמדן למצב הבורסה, כאשר ישנם מאות מדדים בעולם כולו – והם מורכבים ממספר מניות מייצגות בתחומים או במדינות שונות. אצלנו בישראל, שווה להזכיר מדדים כמו מדד תל-אביב 25, מדד בלוטק, מדד היתר, ועוד.

 

ההשקעה במדדים נעשית בדרך כלל באמצעות קרנות מחקות מדד. בשל היכולת העצמית לתיקון פנימי של המדדים (מפני שהם מכילים מספר מניות גדולות) – ההשקעה במוצרים מחקי מדד נחשבת השקעה סולידית יחסית.

 

אף אחד לא יקבע לכם את הרכב התיק

העצמאות בניהול תיק ההשקעות שלכם תאפשר לכם בחירה בין מגוון בלתי נגמר של מוצרי השקעה מסוגים שונים – בחרו את אלה שמתאימים לאסטרטגיית ההשקעה שלכם, אל תעברו את סף השיעור שהגדרתם מראש להפסדים – ועקבו אחר ביצועי התיק בתדירות גבוהה!

 

להשקיע במניות לבד עם אסטרטגיה ברורה
הרכיבו תיק שמתאים לאסטרטגיה שלכם

 

פתחתי חשבון, קניתי מוצרי השקעה – מה עכשיו?

כעת, כשחשבון ההשקעות שלכם מכיל תיק השקעות שקניתם בעצמכם – תוכלו לנהל את ההשקעות שלכם, הנה כמה כללי אצבע:

  • בחודשים הראשונים לניהול תיק ההשקעות העצמאי שלכם – הקפידו להיכנס לחשבון ההשקעות כל יום, גם לצרכי ניהול התיק וגם לצרכים לימודיים. עקבו אחר כל ההשקעות – ובעיקר אחר אלה הספקולטיביות יותר.
  • גם כשהשקעות מאבדות מערכן – אל תמהרו לקבל החלטות, לקנות או למכור. מרבית אפיקי ההשקעה נדרשים לזמן השקעה מינימאלי לפני שתחליטו מה לעשות בהם, ולפעמים דווקא ההשקעות שמתחילות "ברגל שמאל" – הן אלה שמתגלות כרווחיות ביותר בהמשך

 

 

מכירה ורכישה של מוצרי השקעה ושינוי תמהיל ההשקעות שלכם

מכירה ורכישה של מוצרי השקעה מבוצעת ממש בקליק – זה עניין פשוט מאוד, ברגע שמבינים איך להסתדר עם ממשק הניהול של החשבון שלכם להשקעה. רק שימו לב – ניהול חכם של תיק השקעות הוא ניהול מבוסס ומחושב. אלא במסחר יומי ואצל סוחרים מנוסים מאוד – אנחנו לא ממליצים על ביצוע פעולות ברמה יומית באופן גורף בתיק ההשקעות שלכם.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme