5 נושאים שמגדירים שותפות עסקית מוצלחת

מערכת5 דקות קריאה
שותפות עסקית - מתי היא נכשלת?
שתף:

שותפות עסקית טומנת בחובה לא מעט יתרונות משמעותיים. מצד אחד היא מאפשרת ליזמים לאחד כוחות ולנצל מערך רחב של כישורים לטובת המטרה. מצד שני היא גם מצמצמת את הסיכונים המוטלים על עסק המבוסס על אדם אחד. שיתוף פעולה פורה ונכון בין שני גורמים (או יותר) יכול בהחלט להתברר כצעד נכון בדרך להצלחה. אלא שבפועל שותפות עסקית כוללת גם כמה חסרונות לא מבוטלים. על פי הסטטיסטיקות, שבעים אחוזים מכלל השותפויות העסקיות נכשלים. אם תבינו למה זה קרה לאחרים תוכלו להיכנס לשותפות הבאה שלכם בצורה שקולה יותר וגם להגדיל את סיכויי ההצלחה שלכם.

 

שותפות עסקית עם אדם קרוב

מאחורי עסקים רבים עומדים בני משפחה וחברים טובים. במקרים רבים זו עשויה להיות שותפות עסקית טובה. חיבור בין בני זוג, אחים או אנשים שאנחנו מכירים מאז ימי בית הספר היסודי הוא חיבור שיש לו פוטנציאל. היתרון הגדול הוא האמון, שכן קל לנו יותר לסמוך על הקרובים אלינו מאשר על אדם זר. הבעיה הגדולה היא שלרוב, קל לנו יותר לבחור את בן או בת הזוג, והרבה פחות כשאנחנו צריכים לבחור שותף עסקי. כדי שזה בכל יעבוד אנחנו חייבים לוודא שהחוזקות שלנו משלימות זו את זו, שיש לנו חזון משותף ויכולת טובה לכפות על החולשות של הצד האחר.

 

שותפות עסקית עם אדם קרוב היא מסוכנת
שותפות עסקית עם משפחה או חברים היא מסוכנת, והיא עשויה להוביל לפגיעה בזוגיות – וגם להפך

 

כדי ששותפות עסקית בין חברים או בני משפחה תהיה מוצלחת כדאי לקבוע הפרדה ברורה בין הקשר העסקי לבין הקשר האישי. במילים אחרות, היכולת לנהל דיון אמיתי וגלוי עם השותף העסקי היא קריטית, ובמקרים רבים גם קשה. חשוב שתדעו לשוחח עם נושאים כמו קבלת החלטות, קביעת מטרות או נתונים פיננסיים. אפשר להבין מדוע רובנו מוצאים קושי לא מבוטל בניהול שיחות כאלה כשהאדם בצד השני הוא בן הזוג, אבא או החבר מהצבא. הסכנה הגדולה יותר היא שחיכוכים עסקיים ישפיעו על הקשר האישי, ולא חסרים סיפורים על זוגות שפרקו את השותפות העסקית ובעקבותיה גם את הקשר האישי. כפי שזוג שסוגר את העסק בשל סכסוך עלול להחליט גם להתגרש, הדבר נכון גם בכיוון ההפוך. משבר זוגי בהחלט יכול להשפיע, ולהוביל לסגירת העסק.

 

ציפיות שאינן תואמות

אם תשאלו אנשי עסקים סביבכם הם בוודאי יספרו לכם איזו מחויבות כלכלית אדירה נלווית להחלטה להקים עסק. יזם בודד הוא האחראי הבלעדי להצלחת העסק או לנפילתו. כשקיימת שותפות עסקים קיימת גם תלות בשותפים האחרים או במשקיעים, ואם הם לא מחויבים כמוך קצרה הדרך לתחושות של תסכול וטינה. משם הדרך מהירה במיוחד לעבר סכסוכים בלתי נמנעים. כאשר השותפות מבוססות על השקעה כלכלית גדולה יותר מצד אחד בהשוואה לאחר עשויה להישמע גם ההבטחה לפצות על כך בעבודה מאומצת יותר. זה נשמע נהדר בתיאוריה, אבל המציאות בדרך כלל שונה לחלוטין. כשההבטחה הזו מופרת האסון מתקרב.

 

שותפות עסקית תלויה בתיאום ציפיות
שותפות עסקית יוצרת מידה רבה של תלות, שעלולה לעורר תחושות של תסכול וטינה כלפי האחר

 

התמודדות עם חוסר הצלחה

כדי שהעסק יצליח וישגשג אתם חייבים להתאזר בסבלנות רבה, וכל הצדדים המעורבים צריכים להיות מוכנים למחויבות ארוכת טווח. בנוסף, ישנם עסקים שפועלים בתעשיות שבהן התנועה עונתית למדי, והם צריכים להתרגל לעבודה שיהיו להם תקופות רגועות יותר ותנודות בכל הקשור למחזור העסקי. הבעיה מתחילה כשזה לא קורה, ותקופות חלשות משפיעות באופן פסיכולוגי על השותפות כולה. כך נוצרים חיכוכים שנעשים קשים יותר ככל שהירידה בפעילות משפיעה על המצב הכלכלי של השותפים. אתם יכולים לצפות לבעיות הללו בעיקר כשאחד הצדדים הוא שכיר לשעבר, שהיה רגיל למשכורת קבועה ולתנאים טובים. כשהמכירות בירידה הספקות דווקא בעליה. בזמן הזה הוא ישקול בכובד ראש אם עשה טעות כשחבר אליכם, והאם עדיף לחזור למשכורת הקבועה ולפרק את השותפות.

 

שותפות עסקית עם ערכים מנוגדים

שותפות עסקית עלולה להיכשל אם מתברר בדיעבד שערכי השותפים אינם זהים, והם למעשה רואים את מטרות העסק באופן מנוגד. ככל שהעסק יצמח הפערים הללו רק יגדלו, ואתם יכולים להיות בטוחים שהפיצוץ יגיע גם הוא. דרך טובה להימנע מכך היא לבחון מראש שלושה נושאים מרכזיים:

 

  1. למה השותף הפוטנציאלי רוצה להפוך לעצמאי מלכתחילה?

 

  1. מה החזון שלו (או שלה) ביחס לחברה?

 

  1. מה הן המטרות שלו (או שלה) לטווח הרחוק?

 

אם המטרה שלכם בהקמת העסק היא שנאה למקום העבודה הנוכחי או אמונה שניתן להרוויח הרבה יותר בעסק עצמאי, הרי זה משובח. אלו הן סיבות מצוינות להקים עסק. שותפות עסקית נכונה היא זה שמתקיימת בין שני יזמים עם שאיפות ריאליסטיות ועם ציפיות מוגדרות ביחס להצלחות וגם לאכזבות האפשריות.

 

מאפיינים אישיותיים שונים

לבסוף, חשוב לוודא שהמאפיינים האישיותיים של כל הצדדים המעורבים זהים במידה רבה ככל האפשר. באופן טבעי לכל אחד מאפיינים שונים וההבדלים הללו גם תורמים משמעותית לעסק. מצד שני, פערים גדולים מדי יפגעו בכם ובהצלחה האפשרית. חובב סיכונים גדול יתקשה לנהל עסק בשיתוף פעולה מלא עם מי שחושש מסיכונים ומעדיף לפעול בזהירות רבה יותר, למשל. חוסר הסכמה תמיד יהיה, השאלה החשובה היא רק עד כמה הוא נוכח.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme